AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.719

Är det tabu på att dumpa priser på reserv/efternarknadsdelar?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Satt nyss och fundera på det som händer på elektronik marknaden just nu. Media markt och elgiganten sopar hela banan med konkurrenterna.
Kom då och tänka på varför ingen gör liknande på reserv och eftermarknadsdelar?
Kanske inte i samma utsträckning som tex media markt som årligen går med förlust bara för sno marknaden. Men att gå in och röra om lite i grytan.
Skruvat,se kom ju för ett tag sen som säkert har blivit kännbart för ett antal andra företag.

Bara lite funderingar...
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Kanske för att en ny tv eller ipad köper man när man är"sugen".(billigt)
En styrled eller kylare köper du när du måste. Finns ingen anledning kanske att dra igång priskrig då?
Men bra för konsumenten vore det, bara kvaliten består.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns ju iofs många utländska handlare som t ex Mister-Auto.se som säljer kvalitets-/märkesdelar för ungefär halva priset mot vad det kostar i Sverige.

Tror att detta kommer att påverka t ex Mekonomen mfl. på sikt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Se där ja, visste inte att den sidan fanns.

Sen spelar ingen roll vilket syfte själva produkten har, gäller att ta kunder ifrån andra inom samma kategori.
Om det kommer en uppstickare som tar av marknaden måste ju övriga hänga på för att inte tappa allt.

Det som talar i mot är ju att stora delar av befolkningen lämnar in sina bilar när någonting behöver göras med bilen.
Så för att komma åt hela marknaden måste man nog ha en fysisk butik med en verkstad kopplad till som man kan erbjuda billigare priser på service också.

Har man bara en webbaserad försäljning måste man få ganska bra snurr för att tillslut kunna gå runt.

Svår marknad, men rätt tid, rätt plats och rätt upplägg kan det vara en guldgruva.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En anledning kan ju vara att det i Sverige finns kanske fyra kedjor kvar som säljer hemelektronik, medan det finns ca 40.000 ställer (eller hur många det nu är) som säljer reservdelar till bilar. Av dessa är det dessutom bara en som säljer över hela landet som erbjuder orignaldelar, och det är BMW själva.

Reservdelsbranschen funkar ju lite annorlunda är hemelektronik helt enkelt. BMW har nog dessutom inte lust att konkurrera ut sig själva genom att priskriga med sig självt. :)

Alexander
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Men om det nu finns 40 000 återförsäljare av bilreservdelar så borde detta skapa en otroligt mycket bättre konkurrens än 4 st stora bolag som delar på en stor marknad!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är väl att det i princip är oligopol i generalagentleden är det gäller bilreservdelar...och det är ju generalagenterna som indirekt dikterar priserna hos återförsäljarna - om de sedan är 10 eller 50 000 olika verkstäder spelar ju mindre roll eftersom kundpriserna blir snarlika ändå.

Mvh
Johan B

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På delar till nya bilmodeller kan man väl i så fall säga att det blir ett monopol då i stort sett bara BMW kommer ha sortiment på delar till den nya modellen.

Sedan när andra reservdelstillverkare erbjuder delar till samma bil modell, tappar ju generalagenten sin starka position, då Mekonomen, Meca, Autoexperten, Biltema + alla medelstora och små webbutiker blandar sig in och säljer delar.

Jag tror att det helt enkel är så att ingen som säljer reservdelar har intresse av att dumpa priserna, alla (befintliga) aktörer tjänar på att det råder höga marginaler.

Sedan är marknaden mer komplex än hemelektronik, mycket mer diffrentierad.
Det finns diverse återförsäljare som säljer jämförbara produkter, t ex 40" LCD TV, läsplattor osv...

Men det finns hundratals (tusentals?) olika varianter av länkarmar till Volvo, BMW, MB, Toyota etc. Jämför att lagerhålla länkarmar till alla bilmodeller, mot att kanske ha 20st olika modeller av 40" TV apparater...
Har arbetat i reservdelsbranchen, dock nu lämnat den.
Kan dock ge min syn på saken.

Oligopol var nog så när rätt man kan komma.

Vi har många återförsäljare och dessa styrs oftast av en instans, mekonomen är den största de har bla köpt upp de andra bla Micro och Meca då kan de styra marknaden lite.
De är även noga med att kalla de dom säljer för originaldelar.
De har dyra priser men också bra rabatter till företag och verkstäder och har ofta kampanjer, det är ofta konsumenten som får betala det högsta priset.

När det gäller andra efter marknadsdelar så har vi biltema och den stora uppstickaren skruvat.se som säljer allt på nätet och även erbjuder rabatter och kampanjer.
Där skiljer de sig från biltema då de har mer modellanpassade delar det mesta tillverkat i kina och svårt att avgöra vad man köper, det man beställer kommer oftast i en genomskinlig påse eller vit kartong.
Även dom har ett påslag fö att få det att gå runt, jag har själv beställt samma delar på ebay och det är exakt samma tom produktbilderna är identiska.
Har inte beställt så mycket men det jag hitils håller ganska ok kvalite till förhållande vad det kostar.
Dock så vet man inte vart de kommer ifrån de kan komma från samma fabriker som mekonomen eller samma fabrik som biltemas delar, eller en å samma fabrik eftersom de inte tillverkas någon annanstans.
Om detta är fallet så brukar inte prisskillnaden vara sådär jättestor.

Det är lite lustigt att ett företag som mekonomen har rätt att genomföra bilbesiktning samtidigt som deras huvudverksamhet bygger på att sälja reservdelar och reparera bilar tom i samma byggnad, då det finns en risk för jäv.

Vi har många små auktörer som kommit bla waarwest och motornord och skruvat och jag tycker att de ska gynnas om de banar för en bättre marknad och det kan vi skapa genom konkurrens att bara ha en stor återförsäljare kommer inte gynna konsumenten.

Att sälja reservdelar är inte alltid så lätt många accepterar inget annat än "original" och går gärna till bmw och köper ett oljefilterför 140kr när de ska byta olja, men skulle aldrig gå in på okq8 eller mekonomen och köpa ett mannfilter för 98kr med motiveringen att original är bättre trots att det är samma produkt.
Fnins även andra produkter som är samma som original framvagnsdetaljer tex men man ser det inte om man inte vet vad man ska leta efter tex bortslipat tillverkningsnummer etc.

Sen har vi delar som tillverkas i kina med olika kvaliterer och det är dessa vi ser mer och mer av som även kan påverka priset på de dyrare delarna i längden på eftermaknaden.

Personligen tror jag Skruvat kommer att expandera, om de inte gör det så blir de uppköpta av en större aktör eller annat bolag.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller helt med där om skruvat.se. Är en sån uppstickare som behövs på marknaden.
Det som talar lite i mot dom som nämnts tidigare är att det är "no name" på varorna man beställer. Själva märket i sig får man inte reda på för än man fått hem paketet.

Vet att en del hoppar över att beställa därifrån just för att man inte riktigt vet vad man beställer. Även fast alla gånger jag beställt därifrån så har märket aldrig varit några konstigheter.
Så där har dom en sak att förbättra för att dra till sig den medvetna konsumenten.

Sen har vi ju även schmiedmann som är någonstans mitt i mellan. Erbjuder varor till hyfsade priser, och även original produkter till bättre priser än vad bmw själva gör.
Dom vinner mycket på deras stora sortiment.

Hela marknaden är svår att komma åt oavsett vad man gör eftersom ett stort antal aldrig skulle använda någonting utom original, eller lämna in någon annanstans än hos bmw.

Men som ni säger så tror jag också att det är skruvat.se är dom som är mest potential om dom nu utvecklar ett antal punkter. Om man tar alla märken överlag.

Om man tar just bmw så tror jag en hel del på schmiedmann. Dock tycker jag dom ska byta, eller ha ett alternativ att kunna skicka med posten också utöver DHL som dom har nu.
Posten har nästan alltid ett utlämningsställe som ligger närmre då dom flesta ligger hos coop eller Ica affär.
DHL servicepoint kan ofta ha lite knepigare ställen.
Måste ändå slå ett slag för meknomen och deras service.
De kan få hem grejer på en dag ibland samma dag, och vissa butiker har öppet till 21.
Butikerna har öppet på helger och det är en tjänst som är smidig att ha när man snabbt behöver något på helger.

Mekonomens delar håller också hög kvalite.
Visst kan Mekonomen ha fördelen med tillgänglighet jämfört med t.ex. Schmiedmann.
Men när mekonomen tar 1200 för bromsbelägg + slitagevarnare till E90 och Schmiedmann tar 600 inkl. frakt, då väljer man inte Mekonomen, trots tillgängligheten.
Där jag bor har mekonomen fått smeknamnet "Dyronomen".
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Spelar ingen roll hur länge mekonomen har öppet osv, firman är ett skämt! Ett exempel från förra veckan;

1 framskärm Audi A6 på Mekonomen: ca 2 300 kr
2 framskärmar, samma bil, från Tyskland MED frakt: 1 800 kr
Schmeidmann har många grejer men deras leveranstid är otroligt lång ibland 2-3 veckor enligt deras sida.

Klart att det är billigare i tyskland allt är billigare där, och det påverkar priserna här också på sikt iomed att man handlar från eu och slipper tull.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Service delarna och övriga vanliga delar finns nästan alltid i lager, om inte så finns det i Danmark och det går relativt fort att få hem delarna.
Är beställningsvaror som det är så lång leveranstid på. Kan man ju förstå. Kan ju inte ha allt hemma i lager.

Visst är det bra att tex mekonomen finns om det är väldigt panik med någonting, men hur ofta är det så pass bråttom att man inte kan vänta 24h på sina varor?

Som det även nämns om ovan att det är billigare utomlands. Hur kan det komma sig att dom alltid kan hålla lägre priser?
Om vi räknar bort momsen som är något lägre än här hemma. Tyskland har väl 16% om jag inte minns mig fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror spontant att konkurrensen fungerar bättre i många andra länder än i Sverige och därför har man mycket lägre marginaler än vad man har här.

Titta t ex på hur Mekonomen har expanderat de senaste åren genom både nyinvesteringar och diverse uppköp av konkurrenter - det gör man inte utan feta vinster och definitivt inte utan att ha som ambition att bli dominerande på marknaden och därmed kunna diktera villkoren själva!

Numer köper jag merparten av alla reservdelar jag behöver via internet och då oftast i andra länder. Köper man inom EU är det väldigt smidigt!

Finns dock några svenska säljare som håller bra priser på bra produkter, t ex Claus-autoparts.se när det gäller bussningar och bärarmar etc.

Mvh
Johan B

Tror det har mycket med att göra att det är svårt att starta och driva företag i sverige, man får det helt enkelt inte att gå runt med alla arbetsgivaravgifter etc.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Startar man ett webbaserat företag som inte har något lager till en början är inte omkostnaderna speciellt stora. Nackdelen med att inte ha något eget lager är ju att leveranstiden blir någon dag längre. Men med riktigt bra priser kan nog dom flesta stå ut med det.

Är nog som Johan säger, de är för dålig konkurrens. När nu tex mekonomen äger så mycket av dom fysiska butikerna som finns finns det ju ingen anledning för dom att dumpa priser.
Ett rent webbaserat företag kommer aldrig kunna konkurrera så pass mycket att mekonomen måste ta till rejäla krafttag för att inte tappa.
Kundgruppen som inte vill handla över nätet är nog allt för stor i dagsläget.
Det måste helt enkelt hit någon som både vågar och har kapital att röra om i grytan för att påverka marknaden.

Tror som sagt det finns en enorm potential att lyckas, bara man har förutsättningarna.
Skruvat.se har tagit ett steg i rätt riktning.

Skruvat har ju kontor både i Norge och Finland.
Tror nog att deras största hot är Biltema billiga delar + butik med en massa annat.
Skulle inte förvåna mig om Biltema börjar med postorder.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Biltema har haft postorder men slutat med det (många år sedan). Men det kanske är läge att ta upp det igen.

/Mats J

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller inte riktigt med om att skruvat och biltema skulle vara dom största konkurrenterna. Biltema står alltid i en klass för sig.
Den medvetne bilägaren köper ofta inte rena reservdelar på biltema.

Skulle nog mer säga att det är postorderföretagen i mot dom fysiska butikerna som finns idag. Alltså mekonomen, autoexperten, meca osv..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.