AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.512

330i E91 vilken skulle ni välja

Sida 1 av 2
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!
Har hittat två 330iA T -06 som jag är intresserad av (10-11000 mil)
Båda har skinnklädsel.

Det som skiljer är att den ena har sportstolar (Dynamicpaketet) samt 5000kr dyrare. Uttagen i september -06
Länk
Chassinr: AP93613

Den andra har standardstolar med svankstöd, den har sportchassi men inte dynamicpaket alltså. Nya 17" däck och nyservad.
Den har även originalmonterad bensinvärmare och verkar något mer välvårdad,en ägare.(Har även lite andra smågrejer som extraljus, Cd-växlare, stänkskydd, Ditec samt tuff kote dinol underredsbehandlad mm)
Uttagen i mars -06 (något färre mil)
Länk
(chassienr AP93371)

Lutar åt den senare, men tveksam till standardstolarna. Annars gillar jag färgen bättre, Artic metallic och beige skinnklädsel samt stort plus för bensinvärmare. Den första är svart metallic med beige skinnklädsel.

Några bra synpunkter på dessa två?
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En bil utan sportstolar går bort direkt. BMWs standardstolar håller högst koreansk sittkomfort. Om du kan tänka dig att byta stolarna i efterhand så ta den andra. Bränslevärmare är ganska individuellt. För mig exempelvis är det inte värt någonting.

-------
//Lövet
Välj för guds skull den första med sportstolar. Sittkomforten är under all kritik i standardstolen.
Givetvis under förutsättning att den är OK och väldokumenterad.

Märkligt att det finns 330 som saknar sportstolar, de brukar vara nedlusade med prylar.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Håller med om att sportstolarna är grymt sköna i E90. Har tyvärr inte provat standardstolarna mer än som hastigast. En kompis som har standardstolarna i sin bil tycker de är bra och han är runt 1.90 och + 90kg.
Hade sportstolarna i min E46 och tyckte de var något hårda när jag körde lite längre (mer än ett par timmar), saknade också svankstödet. Sitter bättre i min gamla V70 under längre resor nu än i E46ans sportstolar faktiskt.
Går det att byta till sportstolar? Har för mig att det blir nåt strul med justeringen av sidostöden?
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inte säkert att det finns el dragen till det. Jag har inte läst eller hört om någon som bytt. Men det går säkert. Allt går. Frågan är hur mycket jobb man kan stå ut med.

-------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hittade en tråd om det. Verkar bli strul med ryggklämman. Även värmen kan bli problem med om stolarna inte kommer från bil av samma årsmodell. Dessutom lär det vara svårt att hitta sportstolar som dessutom har svankstöd så förmodligen bättre att satsa på en med sportstolar direkt då kanske om inte den utan är minst 10.000-15000 billigare (måste ju byta till sportratt också :))
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jaha, då går jag emot skaran som menar att standardstolarna är värdelösa. Jag sitter jättefint i standardstolarna och har avverkat några tusen mil i dem. Har även haft en E91 som lånebil under ett par månader, den hade sportstolarna och visst - man sitter ju fast bättre i kurvor. Annars reflekterade jag inte över komforten speciellt mycket.
Sedan kan jag tycka att skålningen i många sportstolar helt enkelt gör ryggstödet för smalt för min rygg, så prova och känn efter själv. Råkar du vara lite mer vältränad så kanske du helt enkelt föredrar standardstolarna av just den anledningen.

Att standardstolarna i e90 skulle vara värdelösa är nog mer av ett forumproblem, eller så har ni alla trasiga ryggar!
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inte värdelösa. Bara riktigt dåliga.
Du har dock en poäng att sportstolarna är rätt smala i ryggen. Jag som förvisso är rätt axelbred men tunn tycker att stolarna smiter åt mer än nödvändigt i mest öppna läget. Justerar man in stöden helt så sitter man bara bekvämt för bankörning. Känns lite väl extremt kanske.

-------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har provat standardstolen nu. Största problemet är att sittdynan inte går att vinkla tillräckligt. Samt ett den är lite kort. Tror det kan bli jobbigt under lite längre turer. Men håller med angående sportstolarna, maN måste justera sidostöden till max öppet läge för att få plats.
Verdi
Problemet med std-stolen är inte att den är halkig och saknar sidostöd i kurvor. Det är att den inte går att tilta bakåt så att man får stöd under benen. Är man riktigt kort kanske det funkar med std-stolar men jag satt rätt uselt i dem. Ville man ha benstöd fick man sitta så långt bak att man inte nådde fram till ratten. :-)

Dessutom tycker jag att den var svampig i sittdynan. Jag sjönk ner så att man kände "chassit" under stolen skära in i skinkorna.

Sportstolen i E9X är en aning liten i dimensionerna men man sitter riktigt bra jämfört med std-stolen. Förstår dock inte hur man kan skylla på att man är "axelbred". Stolen smiter ju inte åt alls uppe vid axlarna. Det är ju i midjehöjd som det är som smalast och sen gradvis mindre smalt uppåt tills det vid axlarna är mer eller mindre helt öppet.

Det är väl inte så att "axelbred" = "midjebred"? ;-)
Verdi
Har kanske fel. Det kan nog vara lite smalt även längre upp. ->
Länk

Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Håller med om att största problemet är vinklingen och stödet under benen överlag. Att de har svankstöd i bil 2 förbättrar situationen något skulle jag säga, men på det hela taget känns det bara för avigt med stdstolar i en 330. De ser så torftiga ut också.

I en 318d hade jag kunnat leva med std+svankstöd (tror jag...) om spec och historik varit klockrena i övrigt. Sportstolarna är långt ifrån perfekta heller, men med svankstöd börjar de närma sig M-Bs och Volvos vanliga stolar i allmän brukskomfort mätt...
Bensinvärmare med fjärr är ingen bluff, mycket ovanligt dessutom.
Den bilen hade jag valt.

mvh vinyl
pew

325iA Cabriolet -90
Ja, bensinvärmare lockar verkligen. En annan grej är ju standardratten som är riktigt tråkig. Men den är väl hyfsat lätt att byta?
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inte så lätt som du tror. Är inte samma centrum på standardratten och sportrattarna. Vet inte om man kan koppla loss airbagen från rattcentrumet på nåt enkelt sätt.

-------
//Lövet
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Ersatte mina standardstolar med en träpall. kanon
Verdi
Ska man byta från standardratt till sport- eller M-sportratt så åker man även på att byta krockkudde och kåpa. Blir rätt mycket dyrare än att bara byta ratt.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Tycker faktiskt standardstolarna är tillräckligt
ok för mej. Håller inte Volvo klass i komfort men
går att åka längre utan problem , ett plus är
att det går smidigare vid i urstigning i bilen-ett
stort plus för oss som åkt e39 m-sport i
ett antal år.

mvh
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Välj den första me sportstolarn helt klart.
Eller va kall o vänta tills de rätta dyker upp.
Man får inte vara för ivrig,så fort något dyker upp.
Ta god tid på dig
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Dicka o, du har rätt. Har faktiskt inget bråttom, men tyckte dessa två var bland de bättre jag sett på länge. Har kollat länge nu efter både 325 och 330 allt från -06 till -10 och drygt 200.000. Nu lutar det åt en bil för under 150.000 och gärna 330. Det begränsar ju utbudet en del, samt att jag orkar eller har tid att åka alltför långt för att kolla/ köpa bil. Men nu känns nog den med sportstolar som bästa alternativet.
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En kompis köpte nyss en 330iAT -06 med 10.000 mil på mätaren för 150. Helskinn, sportstolar osv. Det borde inte vara några problem att hitta en liknande om man håller ögonen öppna.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.