|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har testat att tvätta i ultraljudstvätt, som Johan B föreslår? Jag har nämligen tillgång till en stor sådan på jobbet så det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet om jag skulle behöva byta/tvätta nån gång. :) |
|
|
Vet aldrig vad som händer, lägger du i tex aluminiumfolie i en ultraljudstvätt så tar det inte lång tid innan det är stora hål i folien, kanske kan bli lite för rent :D Beprövade sätt som fungerar bra är att bränna ur som nämnts tidigare |
|
|
Var tvungen att testa aluminiumfolie i ultraljud, ca 30 sekunder innan första hålet :) Bränna sotet och blåsa ur askan är det ända rätta sättet. |
|
|
Ok, nu har jag testat att tvätta mitt. Har googlat mig fram till bilder på filter som sett riktigt igensatta ut, mitt såg inte ut alls igensatt ut. Men när filtret ändå var ut bilen var det ju lika bra att passa på. Avfettning: Testade först avfettning, en liter förslår liksom ingenting. Måste ha många liter om det ska ge något. Vatten: Mitt filter var aldrig så igensatt så att det inte flödade igen. Ytterst begränsat flöde i början men det blev bättre. Vattnet som kom ut hade en missfärgning, inte grå som jag skulle trott utan mer åt en rödaktig/orange ton. Lät bedömt 500 liter gå igenom innan vattnet som kom ut var klart. När jag var "klar" kunde jag låta flödet från vattenslangen gå på max och ändå kunde filtret släppa igenom allt utan att det byggde på. Diesel: Efter att jag sköljt med vatten så hörde jag av en kompis som hade en kompis som brukade rengöra DPF'er på skogsmaskiner, han körde med diesel. Det skulle gå åt i runda tal 20 liter per filter. Så jag köpte 15 liter diesel. Det tog såklart tokstopp eftersom det fortfarande fanns vatten i mitt filter. Panik! Nåväl, har lärt mig nu att diskmedel och diesel inte löser sig så bra, men det funkar till viss del så efter några försök hade jag fått ut tillräckligt med vatten för att få cirkulation med diesel. Lät även diesel stå och dra efter att jag täppt igen filtret i ena änden. Tömde ur men det kom bara klar diesel. Tänkte att om jag startar bilen med diesel i filtret kommer det ju bli Lützendimma i hela kommunen, så jag rundade av med vatten och diskmedel och slutligen bara vatten. Återmontering och uppstart, inget fel! Kör iväg och bilen känns som vanligt, när temperaturen börjar byggas upp så lägger jag en rejäl dimma bakom mig av vattnet. Efter 5 min så kom DPF-varningen igen, så jag har något annat problem. Har beställt en BMW Carly adapter nu för vidare felsökning. Mitt tips är dock vatten och att hälla i motsatt flödesriktning jämfört med hur avgaserna går! //Stenback |
|
| Stenback: Återkoppla när du lagat bilen så vi får veta vad som var felet! | |
|
Hewi: Verkar som att bilen gör sina regeneringar i alla fall. Felkoderna som jag läst ut verkar vara kopplade till att filtret bör vara slut, inte att bilen tycker motståndet är för högt. Jag har försökt nolla felkoderna men de återkommer hela tiden. Jag har heller aldrig hamnat i limp-mode, varken före eller efter rengöring. Jag har lagt ner felsökningen nu, det borde ju dock gå att lösa på något vis. För byter men DPF till ett nytt så måste ju en auktoriserad verkstad i alla fall kunna nolla dessa koderna. //Stenback |
|
|
Hmmm skumt! Vad jag har läst så finns det ingen intervall på dem from -2008 utan de går ända tills mottrycket blir för högt, det sitter ju heller ingen sensor efter filtret som kollar om avgaserna verkligen blir renade eller inte. Jag hade om jag varit dig lämnat den till Bmw för en riktigt koll på vad den verkligen larmar på.......... ett nytt filter kanske inte tar väck felkoderna... |
|
|
Hewi: Felkoderna jag läst ut är: Motor Control: Engine / Motor Info-particle system Code: 00452A Particle filter system Code: 004D4A 00452A har jag googlat mig till ska gälla "above maximum threshold" och 004D4A har jag fått för mig är något liknande. Bilen går bra i alla fall... =) //Stenback |
|
| Min har gått 29600 mil nu, första larmet kom för kanske 1000-1500 mil sedan... | |
|
Efter över 30 000 mil (90% landsväg) har lampan för DPF tänts. Ingen ko på isen om det skulle vara igensatt. Gå till "Filter Refresh" och få den rengjord för runt 4000:- istället för X tusen för en ny. DOCK behöver det inte vara igensatt. Min 118d 2010 skall rensa sig själv enligt min trogna BMW-verkstad MEN kan vara någon sensor eller annat eftersom avgasröret fortfarande är rent vid utblåset. Ska testa hos dem nästa vecka. Not: Mycket skäll på många BMW-verkstäder men "Hackefors Bil" i Linköping är guld!!!! Drivs av entusiasten Erik som är bland de kunnigaste jag träffat på inom BMW-ligan. |
|
|
Jag lät verkstaden montera ett nytt partikelfilter på min gamla 406 HDI i veckan men jag tog med mig det gamla hem för att undersöka det för att lära mig något. Att filtret var igensatt märktes på att motorn blev orkeslös vid högre hastighet. Strax före bytet arbetade pumpen till vätskan som skall höja avgastemperaturen så snart jag startade motorn. Efter bytet blev det en kraftig effektökning på dieselmotorn. Jag hade förväntat mig att det gamla filtret skulle vara igensotat men det fanns praktiskt taget inget sot. Jag spolade igenom filtret stående vertikalt uppifrån i motsatt avgasrikting med trädgårdsslangen i c:a 20 minuter. Man behöver träffa varje kanal direkt med strålen för att partiklarna skall följa med ut. Det kan vara lite knepigt. Ut kom den obrännbara rödaktiga askan under ett par sekunder per kanal, därefter rent vatten. Sammanlagd askmängd gissningsvis minst ett kvarts kilo. Nästa gång ett partikelfilter sätts igen kommer jag låta demontera det, spola igenom det och återmontera det. Efter att ha fått bort så mycket aska måste tryckfallet över filtret minska avsevärt. |
|
|
UPDATE!! Fick DPF:en kollad igår hos min BMW-verkstad. Filter helt rent och inga fel på givare och andra komponenter som kopplas till avgasreningen. Mottrycket helt i sin ordning med. (Uppmätt under tomgång plus hård belastning utan att svänga oregelbundet och helt enligt specen). Har å andra sidan inte märkt någon skillnad på vare sig prestanda eller förbrukning under hela tiden. Orsak till varning var att BMW programmerat "kontroll DPF" efter 30 000 mil och den kommer efter runt 9 km körning men slocknar efter stopp. Systemet nu "nollat". Fortsättning följer............. |
|
|
brukarskruvasjälv Ditt filter var väl rent från sot som är brännbart. Men någon aska som är obrännbar måste ha funnits i filtret eftersom askan medföljer bränslet? Mitt filter var rent från sotpartiklar men proppfullt med rödaktig metallisk aska (efter 13500 mil) som jag dock kunde spola ur i stor mängd med en vattenslang. Kanhända fanns det ytterligare små askpartiklar kvar som fastnat i filtret. Men den som brukarskruvasjälv kan pröva med att demontera filtret och enkelt spola bort det mesta med vatten. Det är väl inte lika bra som ett nytt filter men nog borde man klara åtskilliga tusen mil innan ny spolning behövs. Om det behövs märker man genom att accelerationsförmågan minskar vid höga farter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.