AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.103

Partikelfilter nytt kontra rengöra

Sida 1 av 2
Sp
151
Spectre
330e 2020
Hej,
Har en 118D. Inte dags för byte/rengöring av partikelfilter men funderar på vad det kommer att bli den dagen det blir dags.

Vad kostar partikelfilter idag? Byter man dessa på BMW-verkstäder eller tvättar?
Nån som har koll på tvätt, huruvida det är bra, vilka verkstäder som gör det och pris?

Pro-tec har annonser i t ex Teknikens värld om tvättning av filter istället för nytt. Erfarenheter av dessa? Dessutom säljer de något medel som man kan använda förebyggande i tanken, frågan är hur detta funkar om hur serciveindikator reagerar på sådant.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Intressant fråga.

Min grundinställning när jag gäller ALLA bilmodeller är att allting som går att bygga kan gå sönder, men det går ALLTID att reparera istället för att byta.

Frågan är bara om det är värt pengar/tid/besvär.

Kan man tvätta fläktfilter med aktivt kol i diskmaskinen så måste kan kunna tvätta dieselpartikelfilter också. Frågan är bara hur och med vilka medel.

Alexander
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk Här finns en tråd med tvättförsök och lite guidning.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Lyfter tråden.
Nån som bytt partikelfilter på 1-serie? Pris? Vid vilket antal mil?
Nån som tvättat eller låtit verkstad tvätta? Pris och har det fungerat?
Hej!

Följer denna tråd. Undrar samma sak.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Många som försökt sig på tvätt istället för byte på Volvobilar med PSA motorerna på 1.6 och 2.0 liter. Det slutar vanligen med samma sak, 1500-2000 mil senare måste filtret bytas ändå. Tvätt fungerar inte.

En 1-serie från 2008 ska normalt inte behöva byta partikelfilter alls så länge den inte bara körs kortsträckor.

-------
//Lövet
Sp
151
Spectre
330e 2020
Lövet: är det så med alla nyare BMW, att filtret ej behövs bytas om man inte kör mycket små träckor?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sedan 2008 och framåt i alla fall saknas bytesintervall. Dvs, de ska hålla bilens livslängd. Sedan om de kör det är mycket upp till körstilen. Åker man en rejäl sträcka minst en gång i veckan bör det hålla bra länge.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall du tvätta filtret är det nog bara ultraljudstvätt som är effektivt nog!

Problemet är väl kanske att hitta firmor som har tillräckligt stora ultraljudstvättar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Jag har tvättat mitt filter på min 530d.
Har fungerat utmärkt hittills.
Har kört några tusen mil med det.
Beror på hur man "tvättar", gör man det riktigt så riggar man upp partikelfiltret i en maskin som bränner ut avlagringar med hetluft under olika körcykler, tar ca 20min och partikelfiltret blir som nytt.
Var kan jag göra detta? Ni som säger att ni tvättat, är det själva eller på en firma?
Ff
74
Ffalun
520d -17
Hej,
Partikelfilter ska inte tvättas, dom renblåses efter en urbränning av sot.
Kvar blir aska som man blåser ur filtret. (från avgassidan mot motorsidan )

Askan är inte direkt miljövänlig och kan vara direkt skadlig att andas in.

När man gör en sk askservice så körs en förbränningscykel för att bränna bort sotet, detta tar vanligtvis 20-30 minuter, därefter låter man filtret svalna, demomnetar och renblåser i en maskin avsedd för detta.
Osäker om personbilssidan använder samma koncept, tror dom byter rätt av.

Joxar man runt med massa rengöringsmedel så kan man nog få det att se rent ut men porerna i filtret sätter igen och man får en försämrad funktion.

Men visst, är filtret ändå fullt så kanske man kan förlänga livet men det är stor risk att bilen kommer varna för igensatt filter.

Soturbränning ( regenerering ) sker automatiskt vid behov genom att tillföra extra bränsle till avgaserna, antingen via ett munstycke efter turbon eller en extra injektering tillsammans med avgaserna från cylindern.

Kvar blir aska som är oförbrännbar, det är den som blir kvar i filtret.

Om det går att se avgastemp med en OBDII läsare så håll koll när avgas tempen sticker över ca 500°C, låt den gå till temperaturen sjunker igen, ta därefter bort filtrer och blås varje kanal med helt torr luft. ( det är MÅNGA kanaler..)
Har kört over 22000 mil nu utan problem. Dock 95% landsväg coh I hyfsad fart dessutom.

/P

BM
451
BMW 580
530D -09
Läste denna artikel: Länk

Wynns har 2 bra produkter för dieselpartikelfilter rengöring. En för akut och en för förebyggande.

Länk

Länk
Tack. Bra inlägg

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ok, jag kom 28 900 mil innan första varningen kom för DPF.
Jag är dock inte i limp-mode utan bilen går normalt.

Har läst guiden angående rengöring, ska man köra på petroleumbaserad eller alkalisk avfettning?

Han på 5series.net kör ju petroleumbaserad men borde inte akalisk vara bättre? Den ska väl fixa smuts bättre och petroleumbaserad bättre på feta saker, kan man anse sotet vara fett? Känns inte så men jag kanske har fel...

//Stenback
Su
10
SubSub
330XD F31 Touring
Har inte kört denna själv, men en kompis testade med gott resultat.

Länk

Länk
Ser lovande ut! :-)

SubSub: Vad fick han betala han för att bränna ur det?
På Eco Cleaners hemsida står från 2000:-.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.