|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en e28 -86 som vägrar starta, var ute och körde en dag utan problem och 5 dagar senare när jag skulle åka iväg vägrar den starta. Startmotorn går runt men den går inte igång. Har testat att mäta upp givare (dom 2 bakre vid svänghjulet) med ett motstånd på ca. 960ohm vardera. Samt rengjort jordpunkterna (vid batteriet, torped/ventilkåpa samt alla jordkablarna som sitter på insuget). Bytt batteri fast mitt endast några månader gammalt. Allt enligt info från gamla trådar som jag hittat. Bytte även tändspolen igår mot en ny. Bilen verkar få bensin men ingen gnista. Är det någon som har några andra förslag på fel som kan göra att den inte tänder? | |
| Nu är tid bokad hos m.bilar då ingen annan verkar ha varit med om samma bekymmer. | |
| Tändkablar? Rotor och fördelare OK? | |
| Bytt ut rotor och fördelare samt mätt upp tändkablar hittar inget fel. | |
| Testa att bogsera igång den-Kan skrämma liv i envisa vagnar.. | |
| Luftmassemätaren? Hade en sådan som du som vägrade starta, kollade det mesta men sen tröttnade jag och krängde iväg den. Då hade nya ägaren bytt den delen och den gick igång. | |
|
Lägg en kabel mellan plus på tändspolen och plus på batteriet, vrid på nyckeln. Då går du förbi alla ev hinder. Mvh Jonas B |
|
| Tack för tipsen ska testa detta innan den ska in på torsdag. Med lite tur så kanske man slipper bogsera bilen till verkstan. | |
|
Hur går det för dig ?? Mvh Jonas B |
|
|
M-bilar startade sin felsökning igår och kunde konstatera att allt efter styrboxern är okej. Dom undrade samtidigt om dom fick påbörja felsökning av styrbox som skulle kunna ta mellan 1-5tim a´1400kr. Funderade ett tag och kom fram till att det kan bli lönsamt att skaffa en annan styrbox. Så ikväll blir det till att hämta en styrbox som man får testa på måndag. Är det någon som varit med om att styrboxar lägger av så plötsligt? |
|
| Brynet: Testade även med kabe.n till batteriet som du föreslog men det hände inget mer. Startmotorn snurrade men den startade inte. | |
|
Har inte varit med om att styrboxen lagt av, Men däremot har kabeln dom går från spolen till boxen i handskfacket hoppat ur efter att jag haft isär kablaget efter totalrenovering. Ett flatstift bredvid styrboxen, kolla det. Finns två boxar som kan ställas lite olika med förtändning + bränsle- tillskott. Mvh Jonas B |
|
|
var och hämtade en annan box igår så vi får hoppas att det är felet. brynet: sitter kabeln som hade släppt i handsfacket? |
|
| Japp, sitter i handskfacket. | |
| nu är boxen inlämnad hoppas att dom ringer imorgon och ber mig hämta bilen. | |
|
inget fel på styrboxen meddelade dom idag. M-bilar fick 2 tim felsökning till. löser dom inte problemet så får jag nog bogsera hem bilen igen. har ett gammalt larm monterat men som inte fungerar kan startspärren ha hoppat in fast det är dött? är det någon som vet vilken funktion startspärr på larm brukar blockera? |
|
|
vad är det för larm som är monterat? FAF |
|
|
Startspärrar brukar kunna blockera startmotor, tändning och bränsle. Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men på min e34 -89 (m20b25) så fick jag brutalmycket oxiderade stift i en rund plastkontakt som satt under insuget, det gick till, spridare, givare och annat runt motorn. Då var bilen helt stendöd, givare och allt sånt fungerade efter mätning. Har verkstaden kollat alla kontakter och skarvar i elsystemet ?? Min bil var som din, död efter parkering typ. |
|
| Sitter det nån hallgivare på din bil? Den brukar ju kunna ställa till med mysko problem | |
| Sorry, såg att du kollat det... | |
|
nu är bilen igång igen, hämtas imorgon. det var startrelät som hade sagt upp sig, 94kr + moms + arbetstid= 4424kr. hoppas att den här tråden kan hjälpa någon annan som råkar ut för detta problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.