|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick 2 på bilprovningen airbag fel ,lampan lyser .Provat återställa men felet kvarstår. scannade med dis fick följande . kolla denna länk Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Seat belt buckle är enbart för USA bilar där det krävs bältesvarning och ger ingen lysande airbaglampa. Återstår sensormattan i passagerarstolen dock brukar den ha felkod 24 om jag inte minns helt fel. Se gör det själv avd. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| 4 är förarairbagen dvs troligtvis släpring | |
|
Hejsan. Har tyvärr fått samma problem på min nu då den inte godkändes på besiktningen med lysande airbaglampa. Kollade felkoderna genom uttaget i motorrummet och fick fram: 4 Zundkreis von Fahrer Airbag 16 Gurt Schalter, Fahrer Airbag. Förstått det som att 16 kan man bortse från, men felkod 4 betyder då airbagen i ratten? Har jag förstått det rätt? Om det nu är airbagen i ratten, är det svårt att felsöka och laga själv? Eller rättare sagt, hur demonterar man airbagen? MvH Martin |
|
|
fel av mig, står ju "Zundkreis vom Fahrer Airbag". Erik Thörn nämner "troligtvis släpring". Vad är detta? Är det något man byter och kan man göra det själv? |
|
|
släpringen är det som förbinder airbagen och ratten med resten av bilen. Vilken ratt har du kan du visa en bild? |
|
| Kan även va förarairbagkontakten då folk inte vet hur dom fungerar å har sönder dom. inbyggt i dom finns en kortslutning om man inte fått i den rätt eller om den e defekt. Kolla den först annars är de bara att mäta släpring! | |
|
Oj, tackar för snabba svar. Jag har en 96:a 528 med typ "bussratten", dock utan knapparna som vissa har. Sitter och läser en hel del om släpringen och att det finns lite olika, så får nog demontera min ratt för att se hur min ser ut. Inga kontaktytor man kan prova att rengöra för att se om det hjälper? Fattar som att det är torx på baksidan ratt som demonteras och airbagen tas rakt ut, samt lite kontakter till denna. Därefter kan man lossa ratten på det gamla hederliga viset. Var sitter förarairbagkontakten som du nämner Erik och hur kollar jag den samt hur mäter jag släpringen? |
|
|
Hitta en länk här med vad jag tror är en identisk ratt (är inte nära bilen just nu). Länk |
|
|
Hittade den på realOEM också: Länk Hur ser man vilken släpring man behöver, verkar ju finnas olika?? |
|
|
Den där ratten har jag, det finns en annan som ser likadan ut som har en annan släpring, kolla att du har "linjen" i mitten av airbagen. På den på bilden så lossar airbagkabeln från släpringen. På den andra ratten så är sladden en del av släpringen och lossas från airbagen. |
|
|
ok, så har jag inte "linjen" i mitten på ratten så antar jag att jag har den släpringen där kabeln är en del av släpringen. Får nog köra ner bilen till garaget och undersöka detta tror jag. Men, som sagt, jag antar att jag bara kan mäta på vardera sida av släpringen i kablarna och se om det är kontakt, eller? Om jag förstår Erik rätt? Fortfarande nyfinken på förarairbagkontakten?? |
|
|
Börja med en enkelt grej, lossa torxskruvarna å lossa så ser du direkt vad det är för kablar, jag gjorde det och upptäckte att jag fått fel släpring den du länka till med kablar. Jag satte dit kontakten och tog bort den 2ggr innan monteringen, och släckte lampan höll sig släckt i 2 veckor. Här har du den med kablar i den sitter på baksidan av ratten. Länk Har man den andra släpringen så lossar man bara airbagen, bulten till ratten och sen sitter släpringen skruvad på bilen med 3 -4 skruv, den är smidigare måste jag säga. Jag har en sådan på lager står i valet å kvalet om jag ska byta den, ska besikta först och se vad jag får för andra fel. |
|
|
ok, tackar så mycket för infon. Lite nervös inför airbagjobbet, därav mycket respekt och läsning innan jag sätter igång med arbetet. Men, verkar vara ett simpelt ingrepp, ska försöka se om jag hinner få en ny släpring till nästa helg ifall den måste bytas. Erik! Du får gärna återkomma med förarairbagskontakten som du nämnde! Var den sitter samt hur den kan kopplas fel osv. |
|
| Koppla bort batteriet innan du mekar. | |
| Vad är airbagskontakten ni pratar om? | |
|
Vet inte vad det är för kontakt han pratar om, därav min undran. Har nu plockat isär ratt och kommit fram till släpringen som i mitt fall har kablar som sitter fast på den samt att ringen följer med ratten när man drar av den. Har nu testat att mäta på ringen och märkt att det är kontakt mellan vit och röd kabel (den till airbagen), vilket tyder på kortis någonstans, så blir väl att inhandla en ny släpring då antar jag. |
|
| Nu fattar jag inte. Den kabeln som går från airbagen via släpringen till bilen har ett bleck i biländan som kortsluter kabeln. Varför? Är det för att bilen ska känna av att det sitter en airbag inkopplad? Tar jag isär kontakten och tar bort blecket så kan jag i alla fall mäta samtliga kablar för sig och konstatera att det är kontakt på alla kablar genom släpringen?? Så antar att den är hel då. | |
|
Ok, liten update till då, ser att när jag kopplar in kabeln under rattstången så är det en plastpigg som ser till att kortslutningen försvinner. Alltså, tar man lös släpringen är då airbagkablarna kortslutna, inte annars. |
|
| Det stämmer så är det. | |
| Vad du än gör ohm mät inte airbagen, den kan explodera av multimetern. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.