|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sökt utan att finna svar på mina frågor och funderingar. Ska tyvärr sälja min M3:a Länk som nu ska lämna plats i garaget för en fin 525/530/535 (bensin eller diesel). Budgeten är runt 180 000kr och max antal mil på mätaren är runt 15 000 mil. Är lite kluven angående motorvalet och då speciellt om man "vågar" gå från M3:an till en diesel? - Vad har ni för erfarenheter, vilket motoralternativ rekommenderar ni? Jag ännu bara testat en 530i och en 535d, av dem tyckte jag nog ändå att 530i hade den trevligaste motorkaraktären. - Några konstigheter att köpa en bil som gått 15 000mil? Önskemål på utrustning som i princip är krav är följande: * M-paket * Komfortstolar * Navi Pro * Någon form av uppkoppling av mobilen. Plus för följande utrustning: * Panoramatak * Head-up display * Aktiv styrning - Har jag missat någon viktigt utrustning som ni ser det? Mvh Jimmy | |
|
Om du inte kör väldigt mycket lär inte diesel gå med plus och tycker du dessutom bättre om 530i tror jag du gör bäst i att sikta mot en sådan. Jag vågar påstå att 35d är den roligaste dieseln, även om 25 och 30 är trevliga är det varken samma krut eller riktigt lika rolig karaktär i dem. -15.000mil skall inte vara något problem med en modern bil, jag hade hellre köpt en lite nyare bil som rullat den sträckan än en två år äldre som rullat 10.000mil. -Försök få tag på en LCI som kom i mitten av 2007, femman fick då en uppdatering där materialvalen lyftes ett snäpp och motorerna blev snålare. Dessutom kom de vackra strålkastarna fram med DRL-funktion (Endast BMW´s coronaringar lyser dagtid) och de snygga bakljusen med LED-slingor i samband med LCI, de får bilen att se klart modernare ut i mina ögon. Hellre en 525i LCI som då har treliterssexan (525i var på 2.5L tidigare) än en 530i innan facelift hade jag resonerat, men kom ihåg att det finns lite mer att vara uppmärksam på med den nyare direktinsprutade N53-sexan än den äldre N52! En frisk N53 går dock imponerande snålt och kräver klart mindre bränsle än föregångaren. Dessutom hade jag satt upp följande utrustning på önskelistan om jag vore dig: -Aktiv farthållare, mycket bekvämt att köra med. -Elektrisk baklucka, E61 har som alla 5-serie Touring tyvärr haft hittills en benägenhet att skava sönder kablarna som går i gångjärnen ut till luckan. Det har drabbat några ägare, men det verkar dock som om elbakluckan med annan konstruktion klarar sig och så är det lite fränt samt bekvämt med! -Automatlåda, hur ställer du dig till det? Jag tycker det hör till en femma och moderna lådor är med på noterna när man buskör också. //Bjersér |
|
|
Automatlådorna efter LCI håller mycket hög klass och höjer i stort sett inte förbrukningen nånting. Rekommenderas starkt. ------- //Lövet |
|
|
Jimmy: Jag sålde M3an förra veckan och köpte en 2010 525D Msport och tycker den är mycket trevlig att köra sportig nog och mycket komfort..Dessutom tycker jag att den är mycket pigg kan nästan jämföra den med min 330 E46 jag hade i prestanda Tycker att nya lådan är mycket härlig spaken är mycket trevlig den med. |
|
|
Har själv en 530i touring M-sport med den nödvändiga utrustningen som du beskriver. Förutom koppling till telen och panorama. ÄR mycket nöjd med bilen. Körde långresa i Sverige i somras på ca 250 mil och snittade 0.82. Då var en del stadskörning medräknat. Helt ok tycker för en tungt lastad bil och original 18". Har fått byta en del slitage delar men inget stort. Ska in på oljeservice + filter och luftfilter idag 3300sek, lite dyrt tycker jag nog. Sen är ju komforten löjligt bra med komfortstolarna och femmans ljudnivå. Jämförde med polarens v70 2011 och den brusade en hel del på landsväg och rullande då på 16" fälgar :) Kör man inte mycket är det svårt att räkna hem dieseln även om den är förvånansvärt trevlig maskin. Min är till salu, endast på grund av kommande husköp :( |
|
|
Ledsen att svar dröjt fram till nu men det "nya" huset tar den mesta av min lediga tid. Jag lyssnade på dig Bjerser och har nu ställt om siktet på en E61 LCI från 07-. Och då naturligtvis även höjt min budget något. Men även nu så är det inte lätt att hitta en lämplig 530/535. Vad tror ni om denna 530ia M-touring E61 -09?... Länk Den saknar dock bluetooth-uppkoppling för telefonen, men det kanske man överlever Har även tittat lite på denna...Länk Den har heller ingen bluetooth men däremot aktiv styrning. :) Nackdelar/fördelar med de olika bilarna? Mvh Jimmy |
|
Verdi |
Lyssna inte bara på Bjerser, han dissar diesel i nästan varje tråd med sån här frågeställning. Testa bilarna själv och se vad du trivs bäst med. Man kan faktiskt, hör och häpna, välja diesel av andra skäl än ekonomiska. 530i LCI är väl dessutom utrustad med lite av en problemmotor så den skulle jag passa på. |
Karl-Hilding |
Tja, eftersom jag också har bensinare så hade jag prutat på bil 2 till 190-199. Bör inte vara några problem om man kör på 98 okt och den ev har bytat högtryckspumpen. Aktiv styrning är kalas och det verkar som om den har komfortstolarna. |
Karl-Hilding |
Snurrigt inlägg är bara förnamnet: Bil 1 har säkert komfortstolar och även aktiv styrning. Jag hade prutat på bil 1 till 240´. Och bil 2 som är privar utan garantier till 180-190! 199 som jag skrev först, vara inte meningen att skicka, är för mycket. Dieselskatten på en 4-6 år gammal bil äter upp ev lägre förbrukning. Du kommer inte under 0.7 på en 530d. |
Verdi |
Karl-Hilding, Vad pratar du om? Han länkar till två bensinare. Och du tycker det är rimligt med 50 tusen i skillnad bara för att den ena står hos en handlare? Har du hört talats om blockets begagnatförsäkring? Dessutom är den genomsnittlige privatsäljaren ärligare än nån random vimpelhandlare. |
|
Karl-hilding åh ja. Då måste 530d vara en riktigt dålig motor för min 535d har jag kört på allt mellan 0.63-0.67. Och då är det ca 160 mil eller 120mils etapper. Men jag försöker köra ekonomiskt samt har jag inget partikelfilter. Så det kanske inte är rättvist emot andra 535d bilar. Skulle nog inte heller säga ett dieselskatten äter upp förbrukningen. Betalar runt 4400 helår i skatten på 535d det är säkert runt 2500kr på en 530i bensinare? Skulle nog kunna säga runt 0.8l blandad körning är rimligt * 2000mil = 1600 liter diesel Nu är jag ute på tunn is. Men gissar att en 530i ligger runt 0.9l blandad körning * 2000mil = 1800 liter. En skillnad på 200liter över 2000mil. * 14.50kr/liter så runt 2500-3000kr. Det jag vill säga är att det behövs väldigt lite för att man ska börja gå plus på en dieselbil. Samt är det ju bättre bruksbils "gång" i en dieselmotor kontra bensinare. Men det är ju vad min smak säger. Och jag har gått från E46 M3 till en diesel. Och är inte missnöjd. Tog ett tag att vänja sig men helt klart värt det i slutändan! |
|
|
Verdi: Jag har inte sagt något utan han skrev själv att han föredrog bensinmotorn även över 35d det var inte mina ord. Jag kan av uppenbara skäl knappast påstås vara anti-diesel utan har ett flertal gånger skrivit om hur härlig den motorn är, men man kan hör och häpna strunta helhjärtat i både hög effekt på låga varv och lägre förbrukning samt köpa en bensinmotor om man föredrar det. //Bjersér |
|
Verdi |
Bjerser, Aha, såg det nu. :) |
|
Davajn: 1600:- i årsskatt för en 530i Touring, i övrigt verkar din kalkyl rimlig. Tänk dock på att det är lite dyrare service till diesel, framför allt om man inte vill laborera med att plocka väck DPF utan behöver byta detta filter någon gång. Sedan kostade diesel också mer i försäkring, men det kanske är individuellt och hänger ihop med att de är lite vanligare idag? Man kan också försöka sig på att spå i framtiden, för tillfället lutar det åt att literpriset för diesel stiger i förhållande till bensin och här på västkusten är dieseln redan ett tiotal öre dyrare per liter. Man kan bara spekulera i trenden, men vem vet vad det hamnar? :) //Bjersér |
|
|
Det här med skatten varierar ju skapligt, googlar man på bmw 530i och skatt får man fram att en -06 (det var den som kom upp) Touring automat kostar 2310kr. Jag har själv en 530D touring -06 och min farsa har en 525D sedan -06, min kostar 5753kr och farsans 6877kr. Båda har automat min har dock mer utrustning. |
|
|
Diesel Anders: Jo visst är det så, 1600:- (1640:- för att vara noggrann) var dock för en 530i Touring från 2008 med den nyare N53-motorn att en äldre kostar 2310:- kan stämma väl. Detsamma gäller diesel, eller eftersom dieselskatten räknar på en högre faktor är skillnaderna större där. Som du skriver en 525d 2006 med 177hk kan kosta nästan 7.000:-, en två år nyare 535d 286hk kostar drygt 4.000:-. Verdi: Gott, aldrig kul att få en stämpel det var mer så jag tänkte. Sedan så visst klappar hjärtat lite hårdare för bensinmotorer i mitt fall om man skall ställa det på sin spets. :) //Bjersér |
|
Karl-Hilding |
Verdi: Bil nr 1 är en 2009 M-sport och står hos en bilhandlare som lämnar 1 års garanti. Bil nr 2 är en 2007 och står hos en privatperson som kanske kan lämna 6 mån Blocketgaranti. Det måste väl ändå innebära prisskillnad eller? |
Verdi |
KH, Är slarvig idag. Trodde det var samma årsmodell. |
| Har du provkört bägge varianterna så gå på vad magkänslan säger, bensinvarianten är nog mer ekonomi idag om man inte kör så mycket. | |
Karl-Hilding |
OK den 530d jag tänker på är en 530dx. Med tung gasfot så låg den på 0.85-0.95. Landsväg 100-110, 0.70-.72 cirka. Fyrhjulsdriften tar ju en del. |
Karl-Hilding |
Och ingen är väl så naiv här på AP att man tror på tillverkarnas förbrukningssiffror. Normalt påslag är 20%. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.