AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.462

Kvalitets problem hos Bmw ?

Sida 7 av 8
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tråkigt att du inte trivs för att andra användare tar en diskussion med dig Alex, inget illa menat men jag håller fast vid det jag skrev ovan. Inledningvis gick du visserligen från mitt perspektiv hårt åt BMW men argumenterade väl för din sak, men mot slutet blev det lite väl svart-vitt mellan BMW och andra märken och då tycker jag inte det är konstigt att du får mothugg.

Jag hoppas du trivs vart du nu hamnar i framtiden. :)

//Bjersér
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kvalitetsproblem finns hos alla märken, kan berätta när jag provade en kompis e60 545 -05! Efter provturen synade jag bilen i minsta detalj och jag brukar för gammal vana göra en egen milkoll! Alltså slitaget på inredningdetaljer m.m! Kikade igenom hela bilen utan att veta miltalen! Hela grejjen varför jag gjorde detta var för att"gissa mig fram till milen! 4000 mil kom jag fram till efter ett väldigt noggrant ryckande o inspekterande med förstoringsglas på alla detaljer som slits med åren! Bilen kändes som ny i både motor/drivlina och inredning! Kan påpeka att de aldrig är bytt några saker inne i bilen iaf såsom vxlspaksknopp/ratt/pedaler m.m! Trodde inte mina ögon när milen står på 22tusen! Fick en smärre chock att bilen bevarats i närmaste nyskick även fast så många mil! Så på 5 serien e60 lyfter jag på hatten för kvaliten iallafall!
Visa användare
22
Kina
BMW 528iA Touring -99
Audi A4 Avant 1.8t -04
Volvo har ju inte uppdaterat sin plast i bilarna sen 80-talet. Det knarrar å knakar å lever rövare i de oavsett modell fram till 07 vad jag vet. Kvalitén känns ju inte av trots hutlösa priser för bilar som är tråkiga rent ut sagt. De enda pluset är bra isolering = tyst att åka i. För rostar gör dom som andra bilar också. Skyhöga priser för för service, slarv på verkstäder (aukt) och det värsta, dom jobbar på ackord!!!!! In fort arbeta fort och ut fort!!! Skulle aldrig kunna tänka mig Volvo. Har aldrig varit pålitliga i mina ögon.

Tack å lov för BMW där kvalité körglädje och komfort märks <3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
JDPowers undersökning har enligt min mening inte så mycket med kvalitet att göra. Ett exempel, när Ford bytte multimediasystem rasade märket i nästa års undersökning. Folk begrep helt enkelt inte hur systemet funkade. Men hur många skulle därför argumentera att Ford plötsligt hade kvalitetsproblem? Amerikanska och japanska bilar är oftast lättanvändna och hamnar därmed högt upp i JD Powers undersökning. På gott och ont.

Vill man fokusera på materialkvalitet och tillförlitlighet är ADACs undersökningar betydligt bättre eftersom de bygger på verkliga händelser och inte på tyckande. Och här kommer BMW topp tre i samtliga klasser. Att Alex inte valde att referera till denna megaundersökning baserat på över 2 miljoner händelser är väl ganska så talande :)

----
BMW CS #6212
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Om inte statistik varit just statistik, torde ADACs 2011-rapport vara svindlande läsning för de här på forumet som är lika duktiga som snabba på att såga M-Bs kvalitet. Det är ju jämnt skägg mellan BMW och M-B i denna. 

Samma personer kan kika här också: Länk
...och här:
Länk
25:e plats!

För att återgå till ADAC, deras statistik i kvalitetsdiskussioner bör man nog åberopa lika lite som någon annan. Några skäl till detta:

Nyare bilar - speciellt av premiummärken - omfattas vanligen av märkenas egna assistansprogram, i synnerhet de första 5-6 åren. I kombination med att bilar över sex år är inte med i sammanställningen blir siffrorna tämligen ihåliga...

Man tvingas sällan tillkalla assistans pga rost/kass lack eller klädsel som ser för djävlig ut. Också självklara faktorer när kvalitet diskuteras.

Rundar av med några siffror till, dessa från www.thisismoney.co.uk:
FIVE LEAST RELIABLE CARS AGED 4-8
1. BMW 3 Series Convertible - 3.49 days off the road
2. Land Rover Discovery 3 - 2.69
3. BMW 5 Series Touring - 2.58
4. Volvo XC90 - 2.56
5. Citroen C4 Picasso - 2.53

E61 i celebert sällskap, må jag säga :).

OBS: jag lägger inget särskilt värde i dessa länkar själv. Jag vill bara peka på det svåra med den här tråden överlag.
viobebe
Alex84!

Håller med dig, det är exakt samma personer som angriper om man inte har samma åsikter som dom. Men som sagt det är lätt att spela maffia bakom tangent bordet, det kan vilken 5 åring som helst göra :-D...
Verdi
Bättre det än att spela offer iaf. Folk som skriver såna där "det här är mitt sista inlägg här."-inlägg är bland det värsta jag vet. Det visar på total brist på självdistans. Dessutom överskattar de sig själva, för oftast bryr sig ingen om det förutom de själva.

Det är ungefär som att sluta ett jobb. För en själv är det en jäkla omställning, men för kollegorna så fortsätter livet ungefär som vanligt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, det var en jäkligt bra parallell! M-parallelleker 66 nästan.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Klockrent Verdi :o)
JD Powers har genomför mängder av undersökningar varje år, kvalitetsindexet är just ett kvalitetsindex, medan det finns kundnöjdhet som en annan kategori och det är väl där man brukar återfinna mugghållare, navigationssystem och liknande.
Verdi: håller med, det komiska är att Alex får uppbackning av ett annat stort forumtroll (viobebe) som dessutom skrivit för lönge sedan att han skulle be att få sin profil avstängd...
Ridå igen!
viobebe
Skillnaden mellan en entusiast och en märkesfanatiker är att entusiasten kan fortfarande erkänna att märket har fel / brister medans fanatikern kan det inte
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
viobebe,
Vad menar du med det? Att du & Alex skulle vara BMW-entusiaster, och att tex Verdi & Kristoffer mfl skulle vara fanatiker? Vilket skämt!
Det är nog snarare så att de sistnämda är entusiaster och ni andra forumtroll bara vill gnälla och skapa osämja så fort ni får en chans!
Jag förstår inte varför ni inte följer era egna förslag och håller er härifrån?

-------
Min bil suger inte...
Har någon i tråden hävdat att BMW saknar fel och brister?
viobebe
Jag är definitivt ingen BMW entusiast, däremot en bilentusiast, men det är roligt att du reagerar som du gör och försöker rentvå dig själv med att hänga ut Alex84 och mig..gnälla och skapa osämja??? nej absolut inte men så fort det skrivs något negativt om BMW så blir det j.... liv varje gång och det säger inte lite.

No offense men vad hade du själv förväntat dig på ett BMW forum? Det du kallar för ett jävla liv är resultatet när någon sticker ut hakan utan att ha tillräckligt med underlag - som Alex gjorde när han valde att sammankoppla nyregistreringarna med kvalitetsproblem...
Därmed inte sagt att BMW är felfria men denna och hans andra hypoteser måste väl till och med en GTI-entusiast inse är ganska vaga :-)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Skillnaden mellan entusiasterna på det här forumet och... bråkstakarna för att använda ett lite väl hårt ord är att entusiasterna anser att BMW med dess fel och brister likväl är ett vettigt val sett till alternativen.

Andra argumenterar med tydliga antydningar om att BMW skulle vara en dyr skitbil och att gräset är mycket grönare på andra sidan (Läs som Volvo och VW t.ex).

Helt utan belägg eftersom missnöjda ägare figurerar lika flitigt på andra märkesforum och eftersom BMW trots allt generellt klarar sig väl i både undersökningar kring driftsäkerhet och kvalité samt har haft bland Sverige´s nöjdaste bilägare under en väldigt lång tid. Sedan finns det helt klar punkter företaget kunde förbättrat för att göra BMW till en bättre produkt.

Man får alltid vara beredd på att det finns människor som tycker, tänker och har upplevt annorlunda samt argumenterar för det. Målar man utan belägg upp något som en dyr och opålitlig produkt, har man i mina ögon ingen rätt att klaga när man får svar på tal. Åtminstone inte så länge svaren varit sakliga.

//Bjersér
Det räcker ju att skriva "viobebe" i rutan sök inlägg så ser man ju i vilka trådar han poppar upp trots att han flertalet ggr skrivit att det var sista inlägget. Troll var ordet sa Bull.

/Anders
viobebe
Med Känsla:
Du är i alla fall en riktig fanatiker, stör dig direkt när det skrivs ngt negativt om BMW
Konstigt att du inte har haft några problem med dina BMW:n när du knappt äger dom i 2 månader. Du hinner ju knappt servabilen innan du har sålt den. Men du är själv väldigt snabb att snacka ner andra märken men inte låter något falla över BMW, kom och snacka när du har ägt en bil i 3 år och inte ynkliga 2 mån.....
viobebe
Med Känsla:
Du är i alla fall en riktig fanatiker, stör dig direkt när det skrivs ngt negativt om BMW
Konstigt att du inte har haft några problem med dina BMW:n när du knappt äger dom i 2 månader. Du hinner ju knappt servabilen innan du har sålt den. Men du är själv väldigt snabb att snacka ner andra märken men inte låter något falla över BMW, kom och snacka när du har ägt en bil i 3 år och inte ynkliga 2 mån.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.