|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag har i AP uttalat mej om den bristande kvaliteten hos Bmw den senaste tiden och fått rejält med skit för detta. Tanken var att kanske sätta tryck hos framför allt Bmw Sverige när konsumenterna/ägarna tycker att priset inte är relevant tillkvaliteten. En del här på AP tycker inte det samma som mej och har uttryckt detta ganska grovt minst sagt,men skit samma här kommer mer info om personer som verkar uppleva samma sak som mej mfl. Länk Och visst har något hänt !! Statistiken talar för sej självt.. NYBILSFÖRSÄLJNINGEN I september registrerades 21 937 nya personbilar. Det är en minskning med 17,6 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Hittills i år har 203 711 nya personbilar registrerats i landet. Det är en minskning med 10,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Tätplatsen bland personbilarna har Volvo V 70 med 15 729 registreringar hittills i år, jämfört med 16 048 under motsvarande period i fjol. Tvåa är VW Passat med 12 207 (11 064), och trea Volvo S/V60 med 9 606 (11 086). Volvo V40 och Hyundai i30 är uppstickarna i septemberstatistiken över nyregistrerade bilar och är nya på topp tio-listan. 1. Volvo V70 2038 2. Volvo V60 1112 3. Volkswagen Passat 1091 4. VW Golf 932 5. Kia Cee'd 777 6. Volvo V40 627 7. Volvo XC60 460 8. Audi A4 443 9. Hyundai i30 431 10. Renault Megane 410 Källa: Bil Sweden (TT) Enl listan är det Volvo samt VW som regerar marknaden i Sverige. | |
|
...och det är väl tjänstebilarna som gör att Volvo och VW hamnar i topp! När det gäller bilar som köps av privatpersoner, lär t ex Hyundai i30 hamna bland de mest sålda... Vore väldigt intressant om man särredovisade företags- och privatköpta bilar! Skulle tro att att många företag bara tänker "leasingtiden ut" (oftast tre år) och sedan säljer bilarna och därmed struntar i vad som händer efter garantitiderna gått ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Både V40 och i30 är dessutom helt nya modeller så det är inte så konstigt att det är många som registrerats nu. /Masten |
|
| Alex84: Jag håller delvis med dig men jag tycker, likt de andra användarna som svarat i denna tråd, inte månadssiffrorna över nyregistrerade bilar säger så mycket. | |
|
Jag lägger mig nu inte i debatten om kvaliten, jag har dock vissa problem med att använda den statistiken med att påvisa något just om kvalitet, om man ger fan i att läsa statistiken som djävulen läser bibeln så talar den mest emot dig. Ca. 10% nergång över år är förväntat pga av 2 färre registreringsdagar i år mot förra året under september månad (fler helgdagar). BMW 1-serie Sep. 2012 215 st +59,25% Sep. 2011 135 st BMW 3-serie Sep. 2012 293 st -15,31% Sep. 2011 346 st BMW 5-serie Sep. 2012 385 st +21,83% Sep. 2011 316 st Som jämförelse med bilar i motsvarande prisklass Audi A3 Sep. 2012 343 st +41,43% Audi A4 Sep. 2012 443 st -17,04% Audi A6 Sep. 2012 291 st -7,91% Mercedes B-klass Sep. 2012 108 st +248,38% Mercedes C-Klass Sep. 2012 322 st -27,8% Mercedes E-Klass Sep. 2012 179 st -47,19% Att 3-serien har rasat mot föregående år förklaras sannolikt enkelt med att kombin inte riktigt var lanserad. Sett över en längre tidsperiod har BMW gjort en enorm ökning på svenska marknaden. 2001 såldes totalt: 7754 st bilar 2011 såldes totalt: 16036 st bilar (+106,81%) Undersamma period ökade totala nybilregistreringen från 246581 till 304 984 st. (+23,69%) Att sen V70 och Passat etc. säljer mycket bättre än t.ex. 5-serien förklaras nog snarare med ~60 000:- SEK i prisskillnad mellan bilarna, vilket ger en betydande skillnad i förmånsvärde (en betydande andel av nybilsförsäljningen är tjänstebilar). Källa: Länk |
|
|
Jo statistik och förbannad lögn heter det som bekant,det mesta kan bevisas beroende på hur man skiljer på bitarna. Som Johan B skrivit,hur andelen tjänstebilar vs privatägda fördelar sej? |
|
Karl-Hilding |
Du har en poäng Alex. Man måste gilla BMW för att köpa dyrt plus att vara beredd på obehagliga kostnader. Samtidigt så vet vi inte särskilt mycket hur Volvo, Mercedes, Audi och japsen har det. Ingen vill ju "skryta" med vad bilen kostar i rep/service eller hur mycket bränsle den tar. Men jag kan kallt konstatera att de billigaste och bästa bilarna jag haft kommer aldrig tillbaka. Den tiden har varit! |
|
Alex84: Varför har du tagit bort BMW från din lista, 3-serien ligger fortfarande på en 8:e plats som den har gjort hela året...! |
|
|
Svarar mig själv. Du har bara septembersiffran och jag läser på januari-september. BMW har ju haft stora problem att få fram tillräckligt med 328-motorer vilket nu har ordnat till sig så oktobersiffrorna lär se bättre ut. |
|
|
Känns som sagt svårt att säga något om huruvida kvalitetsproblem har någon påverkan på försäljningssiffrorna. Samtliga märken har bilar med problem, eller typfel. Folk som tycker om att titta i backspegeln kan minnas att E36, E46, E39 alla rostade ganska friskt, hade problem med länkarmar och spindelleder och pixelbortfall för att nämna några. Men det har knappast hindrat BMW från att öka försäljningen för varje ny generation. Men självklart optimeras bilarna på ett annat sätt, och precis som i den länkade artikeln så tror jag att 6 år / 10 000 mil någonstans är väl så långt som tillverkarna tittar. Det byggs inga kassaskåpsbilar längre som Mercedes gjorde på 80-talet. Det finns ingen ekonomi i att överdimensionera delar – från någon tillverkare. Upplevd kvalité är viktigare för tillverkarna idag än den faktiska. |
|
|
Jag anser denna tråd vara tämligen löjlig. Jag är helt övertygad om att BMW har fler nöjda ägare än de flesta övriga bilmärken. Jag kan själv ex vis referera till de gånger jag ägt Mercedes. Dessa bilar har det ALLTID varit fel på, dessutom väldigt stora och dyra fel och som tur var har det varit bilar med fabriksgaranti. Septembersiffran visar ju endast bilar som är registrerade och BMW-s volymmodell 3-serie har inte haft någon ny Touringmodell, den börjar registreras nu i oktober. Jag skulle säga att alla modeller, 1,3 och 5-serier säljer väldigt bra. Dessutom säljer man bra med X1 och X3. Jag har aldrig haft några problem med mina BMW bilar och då har jag ändå haft väldigt många olika bilar. /Anders |
|
|
"Upplevd kvalitet är viktigare än den faktiska". Ok, så varför är den upplevda kvaliteten slängd ut genom fönstret? Jag tycker inte att nya bilar är under av varken upplevd eller faktisk kvalitet tyvärr. |
|
| Skönt att BMW inte är vanligast. BMW är inte för alla! :-) | |
|
Håller med "Med känsla" att denna tråd kan bli aningen löjlig. Alla bilmärken dras mer eller mindre med typfel, men även enskilda exemplar-fel. Utan att kunna bilbranschen och bilkonstruktioner i detalj, utgår jag från att de olika tillverkarna har stenkoll på varandra och hur en bil ska konstrueras för att fungera på ett visst sätt. Korrelationen mellan hur bra bilen blir och kostnaden att producera den bör vara relativt linjär. Sedan tillkommer förstås produktionslinjens kvalitet och personalens kunnande och kvalitetskänsla. Men även här tror jag att i alla fall de större bilmärkena är relativt lika. De ställs alla inför samma utmaningar. Att t.ex en BMW kostar mer att producera än en Skoda eller Peugeot tar jag för givet, pga av att BMW helt enkelt valt dyrare komponenter och en mer komplicerad konstruktion. Därav att en BMW är dyrare i inköp. Som med så mycket annat är det i grunden så att man får vad man betalar för. Men en viss del av möjligheten att ta mer betalt för en produkt ligger förstås också i varumärkets värde. Att ha så hög marginal per såld bil som möjligt strävar alla tillverkare efter. Dock är detta egentligen svårare att uppnå än god konstruktionskvalitet - varumärke tar tid att bygga. BMW är i den lyckliga sitsen att detta jobb är gjort, man kan ta mer betalt för att kunderna uppskattar varumärket. Men det går betydligt snabbare att rasera ett varumärke än att bygga upp det, så självklart jobbar BMW stenhårt på att leverera en kvalitet som motsvarar varumärket, allt annat vore kortsiktigt. Med detta i åtanke, finner jag det mer intressant att fundera på detta som många av oss BMW-ägare tycker, men har svårt att riktigt definiera, nämligen "körglädjen". Jag har provat många bilmärken och det är något speciellt med hur en BMW "kör". Frågan är då varför, t.ex Mercedes och Audi är ju minst lika dyra. Vad är det som dessa tillverkare då missat att bygga in i sina bilar? Det kan ju inte vara någon för dem okänd teknik som bara BMW känner till. Om det bara beror på indoktrinering så har ju verkligen BMW lyckats att förmedla en känsla som egentligen inte finns :-) |
|
| Kostnaden är inte linjär och mycket tror jag sitter i företagskultur, strategi och ledning. | |
|
I senaste Vi Bilägare finns ett reportage om att BMWs verkstäder tappat från en stadig 3:e till 10:e plats i autoindex. En anonym anställd vittnar om mycket övertid, stor personalomsättning och kompetenstapp. Kan bristande kvalité påverka? Själv har jag varit på verkstad 19 ggr på 3,5 år. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Först får man väl definiera vad man anser vara kvalitet. Jag har jobbat inom den världen i hela mitt liv mer eller mindre, men jag har hittills inte sett något företag vara i närheten av kvalitet med ett undantag; Axels tivolinallar, du vet de där som man vinner på lotter. De har 100% kvalitet då de krav de ställer är den skall vara billig och CE märkt. När det t.ex gäller BMW finns det betydligt fler uppsatta krav än så där många av dem inte uppfylls = sämre kvalitet. Sedan tycker jag personligen inte att man kan tala om perseptiv kvalitet då den i regel inte är mätbar/kvantifierbar i absoluta termer utan i mångt och mycket handlar det om individuella upplevelser bottnade i "känslor" Men i många fall kan en perseptiv uppfattade kvalitet misstas för verklig kvalitet. Det skall vara "premium" känsla. Det går faktiskt att sätta krav på det som t.ex materialval, toleranser vid passning, hållfasthet osv osv. Till skillnad mot "att den skall vara snygg" - där ligger ju snyggheten i betraktarens öga även om man skulle köra med empirisk statistik. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Ursäkta en fråga... Handlar den här tråden om att påvisa en bils kvalitet genom att studera nybilsförsäljningen? Eh... ursäkta? Vill man studera kvaliteten på en bil får man väl studera andra saker. Som till exempel antalet garantireparationer under garantitiden. Vilket kanske inte säger så mycket eftersom de flesta bilar funkar bra de första två åren. Eller så får man väl studera antalet anmärkningar på besiktningen under år 3, 5, 6,7 och år 8 efter bilens ålder. Vilket inte säger så mycket eftersom man kan få en gratis förbesiktning på BMW och därför ordna alla eventuella anmärkningar innan man åker dit så den statistiken kan ju vara mer eller mindre friserad. Eller så kan man väl fråga en drös med bilägare hur nöjda de är med den upplevda KVALITETEN på bilen, och inte hur nöjda de är med något annat på bilen. Eller så kan man fråga hur nöjda folk är med kvaliteten på sin bil i FÖRHÅLLANDE till bilens pris. Men man kan INTE dra några slutsatser om kvaliteten på en bil genom att studera statistik över nybilsförsäljningen. Toyota är den mest sålda (rätta mig om jag kanske har fel på den punkten) bilen i USA, så då måste ju Toyota vara den bästa kvalitetsbilen i USA, fast den av någon konstig anledning inte är det i Sverige eller Tyskland. Så det är sämre kvalitet på svensk-sålda än det är på USA-sålda Toyotor? Alexander |
|
Karl-Hilding |
18.000 mil med 320i E30. Kamremsbyte plus ljuddämpare. 22.000 mil med 318iS E30. Kamremsbyte och bromsar. 14.000 mil med 525 E34... 44.000 mil med 535 E34. Fläktmotstånd, bromsar, absgivare, kamaxelgivare 27.000 mil med 323 E36. Bromsar... 27.000 mil med 528 E39. Motor, kylare, abs, vev o kamaxelgivare, styrstag 16.000 mil med 325 E46. Tempgivare, vev o kamaxelgivare, styrvinkelsensor 12.000 mil med 530 LCI. Spridare, högtryckspump, Nox-sensor, termostat 7.0000 mil med 116 E87. ........ Och sedvanlig service och byte av slitagedelar + oljeservice 500 mil innan det är dags. Ett stort miltal på de flesta men ändå inget anmärkningsvärt mer än motorbyte pga av trasig röranslutning på kylaren till E39. Men håller kvaliten större på BMW E30, E34 och E36 (i allafall vår 323) |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan är det heller inte hugget i sten att antalet anmärkningar hos bilprovningen är ett bra mått på kvalitet då man måste se antalet (och typ) anmärkningar mot det som en tillverkare lovar. Kvalitet är enkelt beskrivet hur väl en vara(tjänst) motsvarar de krav som har ställts upp. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
Karl-Hilding |
Kan också tillägga att vi inom familjen har en 330 E46 och en Volvo S40N. 330 har gått 16.000 och bytt en massa kam o vevaxelgivare, oljegivare, lamdasond, absgivare plus bromsar mm. Volvo S40N 140 hk har gått 14.000 mil och bara gjort oljeservice. Aldrig ett enda problem. Tål att tänkas på. Jo ettt problem är det. Det är en automat och att få den under litern är stört omöjligt! Blandad förbrukning enl. sonen är 1.1-1.2 lit/milen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.