|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
| "Dr. Per"? Är det inte lite tyskt beteende med påhittade doktorstitlar? :) För mig räcker det med duktiga yrkesmänniskor som är noggranna. | |
|
Alex84: Anmärkningsvärt knepigt svar mot någon som varken idiotförklarat dig eller till skillnad från några andra användare i denna tråd undvikit att referera till dig som ett "troll". Mitt beteende på ett forum är min sak och uppför jag mig inte lär jag känna av det på ett eller annat vis, med reservation för att ett riktigt bedrägligt beteende hade resulterat i ingrepp från en moderator. Det syfte du strävar efter lär vara att förmå tillverkare och generalagent att förbättra viktiga kärnvärden hos en dyr produkt. Jag tror att det tillvägagångssätt du valt inte kommer bli särskilt framgångsrikt. //Bjersér |
|
|
Märkligt att då Sveriges i särklass största Volvo återförsäljare, Bilia, fortsätter att expandera inom BMW och i veckan köpte även Auto 7H, om nu BMW håller så låg kvalitet. Vilket trams! Jag har svårt att tro att BMW skulle öka sina marknadsandelar om kunderna inte var nöjda med sina bilar. /Anders |
|
|
Ska vi gräva ner stridsyxan nu och korscha upp singelmalten istället, killar? Shall we dig down the striding axe and cross up the one malt in the steel, kills? :-P /Track Driver |
|
|
P: din bil har precis som alla andra 2 års fabriksgaranti - därutöver kan goodwill förekomma men detta är inget som varje enskild verkstad bestämmer utan något som styrs centralt av generalagenten. Att kräva goodwill på en bil som är 5-6 år bara för att det är en sk kvalitetsprodukt är ju trams när detta är långt utanför ramarna för garantin.sen kan man tycka det är orättvist att BMW i USA har 4 års garanti på en bil som är byggd i samma fabrik...men om nu garantier är prio 1 i ett bilköp kanske man skall fundera på andra märken än BMW? |
|
|
ja och jänkarna får ju ändå betala den förlängda garantin i sitt bilpris, inget är gratis här i livet. Sen kan vi väl bara konstatera att BMW är väldigt framgångsrika worldwide, till skillnad från många andra bilmärken som redan har krisstämpel. Se ex vis på hur de franska biltillverkarna mår, Saab gick ju nyligen under och listan kan göras lång. Flera av de japanska märkerna har även sina problem, vill minnas jag läste någon negativ blänkare om Toyota imorse på någon finanssajt. Det är ju inte konstigt att det går bra för de tyska biltillverkarna BMW, Audi och VW för de bygger ju väldigt bra bilar som kunderna köper och tycker om i sina respektive "klasser". /Anders |
|
|
re Kristoffer: Du arbetar tydligen på BMW :) Och du illustrerar precis det jag och andra påpekat tydligt på forumet. Ni tycks hårt drillade i usel företagskultur allihop. Dvs. BMW inser inte att en kvalitetsprodukt förväntas hålla länge (>>10 år), och kallar man sig för tysk premiumbil (och annat TRAMS ni använder i reklamen), då gäller det att leva upp till detta, på alla sätt inkl bemötande av kund. En bil i BMWs prisklass SKA INTE läcka vatten (vid 3,5 års ålder) vilket leder till utslagning av central elektronik. Det begriper alla utom BMW, tydligen. Att det sedan händer ytterligare en gång efter reparation, och att BM då kräver 16,000 för åtgärd. Det liknar parodi. För att inte tala om "service chefens" patetiska lögner, och totala oförmåga att förstå kundvård. |
|
|
Och däri ligger problemet. BMW vet exakt vad de håller på med. Därför går det bra och har det gått bra under låång tid. Om det bara är du (nåja) som efterfrågar dessa egenskaper och röstar med fötterna om du inte får det kommer inget att ändras hur uselt du ön tycker det är. Det kostar ju pengar. Det kan vara ekonoiskt motiverat att tappa dig som kund. Om försäljningen börjar dala oxh kvaliteten seglar upp som en viktig faktor lär de dock göra något. Problemet är ju att Autoindex i Norden, tyska ADAC mfl inte pekar i den riktningen. Jag tycker fortfarande det är för jävligt att de inte tar bättre ansvar för inbyggda typfel. |
|
|
P: Jag tycker det är trist att du råkat ut för problemet med luckan men återigen har du ju frihet att antingen gå till en annan verkstad eller välja ett annat märke. Du verkar ha otroligt (orimligt) höga krav på felfrihet, vilken bil kan brukas i 10 år utan att uppvisa några fel? Vilket bilmärke tycker du själv är en bra benchmark när det gäller kvalitet och god företagskultur? BMW är väl snarare ganska duktiga på företagskultur med tanke på omsättning, försäljning och cashflow. De är helt enkelt duktiga på att tjäna pengar på sina bilar. Detta är i min värld ett ganska bra exempel på god företagskultur men du tycker kanske BMW bör blir en välgörehetsorganisation som gratis reparerar gamla bilar? |
|
|
Håller med dej 100% qsacage, dags att njuta av en single malt ;) Smuttar på en PC7:a just nu :) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Dricker man en pc7 i en tråd som handlar om kvalitet blir man disskvalificerad på eget "grepp" sas :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Antar att du hellre tar en Grants då ;) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Yuup! Om jag inte har några krav vid tillfället så duger den :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
försäljningen går iaf strålande, +14% i september, så kvalitetsproblem? Länk /Anders |
|
| Ja, jo, men kvaliteten handlar väl knappast om försäljning. Sällan eller aldrig att produkten som säljer bäst är den med högst kvalitet. Nu är väl BMW inte den mest sålda bilen, men inte så extremt långt ifrån. Hursom; tråden handlar väl mer om att de skall försöka behålla försprånget, och att det kan bli svårt med haltande kvalitet. Se på Opel, det är ett tag sedan nu men Opel var den hetaste av de heta i många år, Kadett Rally och Manta fick det att vattnas i munnen på alla som gillade att köra bil. | |
|
Hur stor andel av nybilsköparna och speciellt vid leasing bryr sig om typfel på flera år gamla bilar? Tror de flesta som kört BMW länge tillåter vissa kvalitetsproblem. Det får kosta att njuta av BMW. Skillnad om man är ny med ett bilmärke. Jag skulle jag aldrig köpa en BMW till om den fortsätter att strula som hittills. |
|
|
Det är ju märkligt vilken otur vissa verkar ha haft. Jag har ingen aning om hur många BMW jag har haft men kan inte påminna mig ett endaste fel som är värt att nämna i sammanhanget. /Anders |
|
|
Det är konstigt att vissa verkar tro att det gäller ett hat mot Bmw som märke? Som jabbal skriver handlar det om att bibehålla den ställning man en gång skapat,dvs teknik och kunnande. Det ska inte kosta mer för bättre väghållning,dvs att andra skitsaker skall behöva bli defekta bara för att bilen är pigg och har bättre väghållning än de flesta andra märken kan uppvisa. Jag tror att många här på forumet struntar i andra märkens liknande fel osv,det är inte relevant då tråden behandlar Bmw´s problem med rost etc eller vad som går sönder tidigt på nyare modeller. Inte heller om garanti-tiden eller Good Will aspekten ifråga,nej detta handlar om Bmw´s kvaliet och deras bemötande. Jag som startade tråden vill att den kvaliteten som fanns förr skall leva vidare och att ny teknik inte skall försämra kvaliteten i nyare modeller så pass att 2:a handsvärdet dyker och ingen vågar köpa en något äldre Bmw pga stora reparations kostnader. Hoppas att jag förtydligat detta nu.. Och sedan kunde det vara skönt om skitkastandet på forumet kunde sluta med,även detta en kvalitets brist.. ;) |
|
|
Jag vill härmed glatt meddela att BMW Bavaria omprövat sitt beslut i mitt fall. BMW tar hälften av kostnaden för att åtgärda det upprepade felet på bilen (som de orsakade via en anmärkningsvärd service första gången). Däremot vill jag upplysa kunder om hur BMW Bavaria (Solna och Danderyd) fördelar sina servicetider. Enligt egen utsago delar de i princip in kunderna i A, B och C lag. A laget som har högst prioritet är de bilar som är högst 5 år gamla. Dessa kunder får alltid prioritet. B laget är äldre bilar, och då får kunden vänta i absurda 3-4 veckor på sin service oavsett fel. Dvs. de som köper en begagnad BMW nedprioriteras totalt (= kundförakt). Till C laget hör de som har privatimporterade bilar, de ignoreras oftast helt. Mycket märkligt, BMW glömmer i detta fall att det är samma varumärke det handlar om. |
|
|
lite kvalitetsproblem här på Toyota igen... Länk /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.