|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
marin849 - korrekt. Utan att ha statistik så tror jag att BMW har fler problem/ärenden än vad man kan förvänta sig från en koncern som trots allt har "premium" och "lyx" som ett stående argument varför man skall köpa en BMW utan att för den saken vara speciellt unika i förhållande till andra märken m.a.p problem. Tror t.o.m att BMW har betydligt lägre antal problem men som sagt det är inte det som är grejjen. Ser man till hela hela varumärkeskedjan så är min personliga reflektion att nivån på vad man kan förvänta sig inte är jämn över hela linjen. Det finns inte ens en god lägsta nivå tycker jag. I DE har jag alltid fått ypperlig service likväl som i US. Det har varit toppnivå även fast jag första gången rullade in med en 523 (-96). I frankrike var det attityd utan like (kanske är mer ett uttryck för kulturen rent generellt i det landet) Går man in SE så är det rent och skärt mörker och då har jag varit inne på många ställen runt om i SE. Det handlar inte om "bemöt andra som du vill bli bemött själv" utan om ren och skär nonchalans och noll känsla för vad huvudkontoret i Bayern vill att en representant för BMW skall fömedla till sina kunder. Köper du en Renault eller hyundai så köper du ett transportmedel. Köper du BMW så köper du inte enbart en bil utan du köper även ett koncept som i mångt och mycket återspeglar sig i priset för både bil och service men även i bemötande. Klart att det finns undantag hos alla representanter men de tillhör undantagen. Tag Theanders t.ex - när jag går in där får jag alltid en känsla av Roy och Roger uppväxt och fostrad i Office space lokalerna. Jag har varit där i serviceärenden, reparationsärenden och köpärenden men det har varit lika varje gång - jag går därifrån med samma känsla - vilka (ursäkta uttrycket) tomtar. Har de ens fattat att de representerar BMW? Montrarna med life style prylar är halvtomma, affischer sitter snett, skitigt golv, sunkig inredning med en SIXT desk som tar hela uppmärksamheten. Bakom servicedisken sitter det en trött halvorakad "typ" med fläck på skjortan och har privatsamtal med sin fru och ber kunden att vänta. När kunden väl får sin "audiens" så är ansiktsuttrycket glåmigare än en nykter engelsk fotbollssupporter. Skulle "tjenis tjenis" komma in, du vet han den egna företagaren med xx anställda och god vinst som byter bil varje månad, ja då helt plötsligt så förbyts ansikts uttrycket till att bli lika smörigt som en mobiltelefonnasare med kotlettfrilla säljandes i ett köpcentrum. Nu skall jag i ärlighetens namn skriva att det är över ett år sedan jag var där senast så det kan ju ha skett mirakel. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
re marin. BMW är ytterst dyra att försäkra i jämförelse. Detta förklaras givetvis av att skadorna på BMW är många och dyra (dvs STATISTIK). Körglädje med en DYR PREMIUMbil innebär att den MÅSTE vara på verkstad sällan. Så är det INTE med BMW. Det är viktigt att potentiella köpare får veta verkligheten om BMW. En premiumbil måste dessutom ha en organisation bakom som ärmycket SERVICE minded och mån om kunderna (därmed sin egen lönsamhet). Detta är INTE fallet med BMW. BMW i Stockholm uppvisar en ytterst sorgligt överlägsen och föraktfull attityd emot sina kunder. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
P. Håller inte med om försäkringspremierna. Jag betalar för helförsäkring med 1000 mil per år och 3000 i självrisk 5356 kr för min M3. För X5 med samma förutsättningar så betalar jag numera 4798 kr (sänkte från 9700 genom att byta bolag) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
P.: Det är olyckligt att du drar alla BMW och dessutom hela serviceorganisationen över en kam. Att en BMW ofta (men långt ifrån alltid) är dyrare att försäkra än medelbilen handlar snarare om att de oftare är inblandade i olyckor beroende på förare (motorstark bil + gasglad vårdslös förare = krasch) - knappast bilens fel alltså. Många andra motorstarka bilar som kan köpas billigt och därmed är populära bland yngre förmågor har en tendens att vara tämligen kostsamma att försäkra de också. Hade du provat med en annan verkstad i ett tidigt skede så hade de kanske kunnat få bukt med ditt problem och du hade kunnat vara en nöjd ägare. /Masten |
|
|
Det är ju också otroligt vanligt att man hör folk stå och skryta över hur bra deras bil fungerar, service- och verkstan som bilen lämnas på etc. Typiskt svenskt detta och bara att säga så är också ironistiskt nog "typiskt svenskt".. |
|
|
Jag betalar ca 550 kr mer per per i försäkring på E39an än om det hade varit en V70 2,4 med bara 140hk och tristess-spypåsar. Sen sparar jag pengar på service o rep på BMW jämfört med V70 iom att delarna är billigare (mekaniska alltså) och all info finns till BMW. De har ju tom lagt upp reservdelskatalogen nu på bmw.de! Men jag har ingen ny bil o det verkar ju vara dessa som krånglar. Jag är lite skeptisk till att äga dagens bilar som beg om fem år iom att alla märken nu har komponenter som är dyra att byta och som ej verkar hålla länge. På en M54 finns ju inget maskinellt som är direkt dyrt som kan "spontangåsönder" som det gör på dieslar och överladdade eller direktibsprutade bensinare. M550d skulle jag kunna tänka mig som beg men tror inte jag törs ta risken. Pga allt som klämms in går det ju varken att meka själv eller komma undan med en låg arbetskostnad på ev. rep så alla ingrepp blir dyra. |
|
|
P: Du verkar ha haft extrem otur med både verkstad och bil, trist för dig! Men det blir lite trollvarning på dig när du dyker upp som gubben i lådan på ett nördigt BMW forum (reggad igår) och det första du gör är att spy galla över BMW. Lite lustigt att det dessutom sammanträffade väldigt bra med Alex84 tråd om kvalitet... Har själv varit Volvoägare i 4 år och gillade bilen skarpt (V70N T5) men jag kan inte påstå att vare sig bilen eller verkstäderna är bättre än de jag erfarit med BMW. Så mitt råd till dig är att välja Lexus. Du kommer bli behandlad som en kung på verkstaden och du får en bil som aldrig gå sönder. Att den sedan bjuder på lika mycket glädje som en 0-0 match i fotboll är kanske av mindre betydelse, man kan ju inte få allt :-) |
|
|
@Kristoffer_L: Vet inte vad Ditt inlägg syftar till egentligen men ett underförstått påstående att jag och P skulle känna varandra eller vara samma person? Är det detta Du syftar på? Synd att vissa inte kan sakligt skriva i en tråd vars syfte är ( om man är begåvad nog att läsa ) handlar om man vågar lita på kvaliteten hos nyare Bmw modeller! I övrigt i Ditt inlägg stämmer det bra med både Volvon och Lexusen ifråga ;) Äger en Volvo T5 -01 med 29' på mätaren. Det största +:et med den kärran är den sköna komforten i stolarna och en bekväm körställning. Att bilen har bättre väghållning än en Bmw är inte sant såklart,där leder Bmw överlägset. @Bjerser: Du verkar inte göra något annat än att kasta skit på detta forum över olika personer och deras inlägg ! Att Du så enkelspårigt vrider varje tråd som behandlar ett ämne en aningen negativt om märket är anmärkningsvärt i sej. Du tolkar,missuppfattar och spyr ur Dej saker som inte ens är i närheten av ämnet. Ska det tolkas att alla som skriver,nämner negativa aspekter på Bmw i framtiden kallas Troll? Med den vridningen kommer detta forum tappa "sin kvalitet" och ganska fort dessutom !! Men som alla andra forum där man anonymt kan spy galla och idiot förklara andra utan att synas reagerar andra med förakt på detta. Vilka de andra är märker Ni snart.. Varje längre tråd på detta forum tenderar att "spåra ur" med sarkasm och helt andra saker än det tråden startade med,jävligt synd och sannerligen en av anledningar att som en tråd avhandlade igår..varför så få återger lösningen på sitt ev lösta problem?... Tänk på det,ett problem...ahh negativt vi ger lite skit ( vissa mao ) TS finner en lösning men skiter i det arroganta forumet pga vissa inlägg !! Om Du Bjerser kan läsa det som jag skrivit i tråden så borde även Du börja förstå vad syftet är,men med perspektiv på Dina tidigare svar och inlägg så tvivlar jag starkt. Vore trevligt att få träffa Dej någon gång och visa vem jag är och vad jag "pular" med i mitt garage ;) Kanske skulle detta ge Dej en annan bild av mej,vem vet det kalla kriget upphörde faktiskt för en stund med ;) |
|
|
Jag tycker nog faktiskt att Kävlingepågen är ute på rätt tunn is och bashar Theanders på ett felaktigt sätt. Jag har under flera år haft kontakt med dem och de har i 9/10 fall varit bra eller mycket bra i sitt bemötande. Här inkluderar jag samtliga säljare och verkstadspersonal. Och detta säger jag med bakgrund av att jag har ett minst sagt icke-svenskt namn och min förra bil, en 325i E46 2004 som de lagade rost, stenskott och lånade ut en kartongny 325iT 2011 under 2 dagar. Allt på goodwill och för 0 kr. Även vid service och försäkringsärenden har det varit meriterande uppförande. Faktiskt. Om jag sedan jämför bemötandet Theanders gett mig genom åren med bemötandet han fått på flertal VAG-återförsäljare efter hans köp av kartongny kvartsmille-Skoda så ligger BMW ljusår före. Visst har alla ÅF bra och dåliga dagar men din beskrivning stämmer inte med verkligheten. Sen är det som i övriga samhället att namn, klädsel, tal, kunskap, och hur man för sig spelar roll för hur allvarligt man tas. Kommer du in med en kepa på halvtrill, en snus i läppen och skitiga kläder samt sluddrar och svär så ger jag till stor del alla ÅF rätt till att inte ta dig på fullt allvar. Klart att om du ger intryck av att ha mycket pengar så är chansen större att du faktiskt köper en (dyr) bil. Eller menar du att BMWs säljare skulle ta samtliga truckförare, som kör inom BMW på väg hem, på allvar när de vill prova bilar för 500'? Jag säger inte att man aldrig ska ta truckförare på allvar, men kläder, tal, hur man för sig, kunskap om bilarna osv visar sig snabbt och gör att säljare tar dig på mer/mindre allvar. Precis som vilken bank/mäklare/klädaffär eller annat. |
|
|
Fine att inte ta skitiga personer som kommer in o spottar o svär på allvar, men att bemöta personer efter antagen årsinkomst är åt helvete. Uppträder man korrekt och trevligt själv kan man kräva ett korrekt bemötande tillbaka och det är inte kunden som ska behöva vara trevlig först. Den som har fräckaste bilen på vårt jobb tjänar inte mycket men han prioriterar. :) |
|
|
Alex84: Tycker du inte själv det blir lite lustigt när någon plötsligt dyker upp på ett entusiastforum bara för att börja skriva negativa inlägg utan att man någonsin tidigare skrivit en rad. Vad är egentligen syftet med det? Autopower må vara stort men för gemene BMWägare är det faktiskt inte många som känner till det, än mindre de som är aktiva. Sen får var och en dra sina egna slutsatser om "P". Jag påstår inte heller att BMW är den mest felfria bilen eller att den håller bäst kvalitet - däremot ger BMWägande en guldkant på vardagen och gör det lite roligare att äga bil. När det gäller verkstadsbemötande är mina erfarenheter lite blandade, men tyvärr bottnar detta i något annat som brist på yrkesstolthet hos den individuella mekanikern än bilen i sig. |
|
|
Ger BMW en liten, liten credit för att de nu ger mig 10% rabatt på jobbet, men ändå hamnar notan på ca 16,000 kr. Avslag på good will, vilket säger det mesta om hur lite BMW centralt bryr sig om den viktiga kundvården! Att fixa all elektronik som blev följdfel kostade bara det 10,300 kr. Nu ska jag skriva till en högre chef än "service"chefen, och berätta det jag spelade in på min mobiltfn. Återkommer med rapport om hur de anser att BMW skött sig. Jag förväntar mig att de ignorerar mig totalt, även denna gång. Det vore helt typiskt det sätt BMW arbetar på i Stockholm. |
|
qsacage. Som jag skrev det var ett tag sedan jag var där. Men om du verkligen tycker att man skall behandla kunder efter hur de klär sig så får jag tyvärr skriva att jag får svårt att ta dig på fullt allvar. Om du avser Theanders dessutom så passar ju skitiga truckisar (vad det nu är för fel på dem) in där. Sedan kan jag lova dig att de som har träffat mig kommer def. att skratta åt liknelsen med keps och snus då det är så långt ifrån mig man kan komma. Talför är jag också helt dialektfri. Dessutom får jag alltid träffa min bankman. Det även om jag kommer direkt från stallet (har iofs bytt stallskorna). "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Tyvärr spelar det ingen roll vad jag tycker i detta fallet. Det ÄR de facto så att man tas mer eller mindre på allvar beroende på kläder, hudfärg, namn, dialekt, språkkunnighet, eller vilken bil du kommer till BMW med (byta in Volvo 240GL -83 på Theanders?). Det gäller alla samhällsgrupper och samtliga företag. Sen är det klart man kan se ut som en "truckförare" och snusa, men ser sedan en säljare att den personen är kunnig i det han pratar om, har verklig avsikt att köpa en bil och talför så tas man endå på allvar. Även om det initiala intrycket sa annat. Jag går knappast omkring i kostym när jag ska till BMW men jag skulle heller inte komma i trasiga jeansshorts och uppknäppt hawaiskjorta (om man nu ska hårddra det). Jag kan mycket väl tänka mig att din bank tar dig på allvar för de vet vad du har för kapital, de känner dig och då spelar det mindre roll vad du har på dig. Men kommer du dit som okänd "truckförare" och vill låna 7.3 miljoner så kanske de inte expiderar dig lika bra.. P.S. Inget ont om truckförare. Ni spelar endast en metaforisk roll som punchline i ovanstående inlägg. :) |
|
| Därför blir jag lika glad varje gång jag stöter på någon som inte dömer efter mängden hårgele. | |
Med kotlettfett som måttstock så försvinner ganska många baroner och grevar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| De handlar ju inte själva ändå... | |
Verdi |
Börjar bli jävligt mycket gnäll här. Dels har vi gruppen som nostalgiskt längtar tillbaka till 90-talsmodellerna och dels har vi de som köpt en bil av ett annat märke och ska tala om för oss andra hur mycket bättre och billigare den bilen är. Det är allt från Hyundai till Ford... Men ni som tycker att det var bättre förr. Ni har fel. Utvecklingen går framåt. Inte bakåt. Ni som har köpt en ståtligt Fårrd kan också knipa. Vi är inte intresserade. |
Verdi |
ps. Truckförare? Hur många såna finns det egentligen? Är rätt roligt det där. Ofta översätts ju engelskans "truck driver" till truckförare. Men det är ju lite fel. :-) |
Vadå! Vill du hitta på nya namn nu? Då röstar jag på Dragbilspilot och den uppplockade lifterskan får bli Dragbilsvärdinna (hoppas hon bara håller koll på vem som skall ha drinken(arna)). "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.