|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Det son tål att tänkas på är den statistiska behandlingen av data. En population av en bil från varje inte ens räcker för att skatta ett medelvärde och definitivt ingen spridning. Min granne har kört sin E34 25000mil med bara service, kompisen 35000 med service dämpare o några stag osv. Säger heller inget om kvaliteten öht, däremot säger båda att de inte skulle överväga en S40. :) |
|
|
Ja herregud ska man bara gå på personliga erfarenheter så blir det snabbt skevt. Mina föräldrar gjorde misstaget att köpa en av de första S80 T6 som rullade av bandet när den kom i slutet av 1998. Bilen stod 4,5 månad på verkstad under 2,5 års ägande och kostade Volvo samt försäkringsbolag i princip nybilspriset i reparationer. S80 var Volvos första "nätverksbil" och verkstaden hade minst sagt svårt att söka rätt på alla fel via din diagnosutrustning. Med andra ord. Köp aldrig Volvo... Med upplevd kvalitet marin849 så menar jag mjuka värden som materialval, klang i dörrarna, ljudisolering och komfort. Det betyder också man snålar där man inte ser / känner. T ex så känns nya X3:an ett otroligt stort steg upp jämfört med föregående generation. Betydligt lyxigare och mer välbyggd. Däremot så är undersidorna på dörrsidorna en katastrof. Plasten känns som gammal hårdplast från DDR. |
|
Karl-Hilding |
Sätt dig i en ny Toyota om du önskar känna på DDR-plast! Både syns, känns och upplevs, men sånt tänker inte Toyotas kunder på. Upplev brummet från däcken, resonansen i karrossen, ihåligt ljud när man stänger en dörr och all interiör som fruktansvärd klumpig och ful. Tom ljusår från en BMW E28/E30. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
K-H. Huvudet på spiken - ", men sådant tänker inte Toyotas kunder på" och det är även sådant som Toyota inte lovar så per def. så har Toyota en sjuhelsikes kvalitet i jmf med en BMW då BMW lovar en massa som kunder förväntar sig men inte klarar att leva upp till = kass kvalitet. acey. Upplevd "kvalitet" - skriv istället uppfylld känsla för det du tycker känns som lyxigt är jag säker på att andra tycker tvärtom. Definiera lyxigt ur ett kvalitetsperspektiv! Går inte i regel för det jag finner lyxigt kan jag garantera att en oljeshejk skulle rynka på näsan åt likväl som en grisbonde från göingetrackten eller om du frågar en tjej på gatan (den skall vara röd) Du skriver att X3 känns mer välbyggd - men är den det? Troligtvis kan vi hitta siffror på den ökade vridstyvheten pga av att de har gjort materialförbättringar men är det kvalitet? Bara om BMW påstår det. Personligen tycker jag att ur ett kavlitetsperspektiv så är BMW riktiga skitbilar. Går sönder i tid och otid och då som oftast med mystiska utfall. Andra bilar de får en dålig broms - en BMW får sprängd vevhusventilation. Andra bilar får en mjuk fjäder - på BMW går de av. Andra bilar får ngt elfel - på BMW måste man byta vevstakslager. Att jag ändå väljer BMW beror på att de är genomtänkta så när de väl går sönder är de som nya när du har lagat dem medans en Volvo kommer fortfarande kännas gammal. Plus att de har en väldigt fin ingenjörskonst/tänk i sig med undantaget att de borde också tänka på att de skall produceras i högvolym också (och det är dä som BMW i regel misslyckas) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Något säger mig att TS lyckats med sitt trolleritrick och sitter och gnuggar händerna åt tråden :-) | |
|
Jag förstår vad upplevd kvalitet är, det är därför jag har en (gammal) BMW. Jag har inte märkt att material mm skulle kännas mer påkostade eller att bilarna känns mer välisolerade. Tvärtom känns det som att man med moderna metoder får fram låg ljudnivå på billigare sätt, men den solida påkostade länslan försvinner. Så ljudnivån är ok men känns "billig" osv. Dörrstängningsljud kan vid första anblick vara bättre på ny bil, tills man öppnar den o stirrar på den nakna oinklädda plåten runt dörrar mm. Snåla där det inte märks är också tydligt. Skruva isär E39an så ser det inte särskilt snålat ut. Skruva isär en F10 o jämför. Upllevd kvalitet, känsla o välbehag har inget med kvalitet att göra, det är tydligt det. Kolla fönsterhissknapparna på en Toyota Camry 88. De känns trasiga från fabrik och man mår illa av att fingra på dom, men de fungerar i 20år. |
|
|
Kvalitet är inget annat än den SUBJEKTIVA totalsumman av SUBJEKTIVT upplevd kvalitet i förhållande till SUBJEKTIVT förväntad kvalitet! Sedan finns det "teknisk kvalitet" dvs. teknisk hållbarhet, men det är något helt annat... Därför kan en köpare av en "billig" bil och där köparen har förhållandevis låga kvalitetsförväntningar på bilen, uppleva en bättre kvalitet än en person som köper en "dyr" bil och där personen har förhållandevis höga förväntningar på bilen. Även om den billiga bilen objektivt sett håller en lägre teknisk kvalitet än den dyra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
marin849: Å andra sidan rostade nyss nämnda Toyota i regel sönder på betydligt kortare tid :) /Masten |
|
|
Ja, kvalitet är verkligen är svårdefinierat begrepp, kanske därför så många företag stoltserar med det. Är helt enkelt svårt att mäta uppfyllandegraden, trots diverse ISO-certifieringar etc. En sak vi kanske ändå kan enas om ingår i den typ av kvalitet som en "premium-bil" bör ha är bemötandet när den högkvalitativa bilen trots allt går sönder. Nu har min E60 varit totalt problemfri (peppar peppar), men när den väl går sönder vill jag att BMW gör allt de kan för att fixa det utan strul. Helt enkelt ha kulturen att "våra kunder är beredda att betala över en halv miljon för en familjebil, då är den kunden kung hos oss". Ibland blir man lite förskräckt när man läser på forumet hur vissa fel inte tagits på godwill etc, även om det allmänna intrycket ändå är att BMW faktiskt är rätt bra på kundvård. |
|
| Bilprovningens statistik (som försvinner efter avregleringen?) och försäkringsbolagens maskinskadestatistik kan säga något om kvaliteten. | |
|
Kristoffer_L, Tyvärr så har du nog rätt. Vårt eget forumtroll verkar ha lyckats.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Masten: Nja, det var väl mer att den rostade så att den såg lika illa ut som den upplevdes, men lite rosthål i synlig plåt hindrar ju inte funktionen. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
JohanB. Beg to differ. Nästa moderniserade def. (kommer att uppdateras under Q1 2013 kommer att bli (fritt översatt från eng.): " En produkts eller tjänsts mätbara inneboende egenskaper som uppfyller en kunds förväntningar och krav." Skillnaden mot idag ligger just i att man har lagt till "mätbara". Det för att man ser att kvalitetsbegreppet börjar/kommer att urholkas om det inte går att mäta objektivt. För en privatperson/kund spelar det ingen större roll men för industri finns det en stor risk att om mätbarheten försvinnner kommer hela kvalitetskonceptet att tappa sin roll. Sedan så finns det ingen skillnad mellan "teknisk" kvalitet eller "konsument" kvalitet då begreppet är absolut lite som att säga att en produkt är steril dvs antingen är den steril eller så är den inte det för det finns inga grader. Bergreppet är digitalt - antingen har du kvalitet eller så har du inte det för det finns inte "lite" eller "mer" kvalitet. Det finns så många myter och missuppfattningar i branchen - tag t.ex ISO9000 serien. Hur många här tror att det är ett system som gör att man får kvalitet på en produkt? - upp med en hand. För Er som tror så så - tyvärr Ni har fel. ISO9000 serien är i grunden ett ledningsystem som utgör en del i hela kedjan för att skapa en produkt med kvalitet. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Kävlingepågen jag tycker tvärtom att Bmw håller hög kvalité och går sällan sönder iaf är det så mitt Bmw ägande varit hittills. Mest service och vanliga slitdelar om jag bortser från ett to ppbyte på en gammal e21 med 28000mil och då har jag haft e21, e28, e36, e46, e34, 3st e39. Nyare har jag ingen egen erfarenhet av direkt men jag har ju svårt för att ens överväga ett annat märke. Länk |
|
Lelle. Det är en helt annan sak. Du "tycker" att BMW håller hög kvalitet men är det verkligen så om man ser det ur vad kvalitet definieras som? Jag kan lova till 100% att BMW lever absolut inte upp till den krav spec som de själva, myndigheter och kunder ställer. När jag har varit hos några underleverantörer till BMW i Kina så har jag sett allt annat än kvalitet hos dem. Ibland tycker jag att det är helt otroligt att de får ihop det i slutändan med tanken på just den leverantören (men som vanligt bygger det mesta på chans och brandkårsutryckning istället för koll och kontroll) Tag bara ett enkelt exempel som Theanders. Vilken "nivå" av "leveranskvalitet" (även fast jag inte gillar at skriva så) levererar de om du går in där och tittar på alla affischer med slogans skrivna av huvudkontoret och jämför med vad du får där. Det räcker ju bara med att titta på den trötta servicechefen så är det ju fullständig ridå. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Hur många underleverantörer har de i Kina? Har inte sett det på nån reservdel jag köpt eller hittat i min bil. BMW stod ju mycket högt i underleverantörsrating i en branschrapport jag såg men den är ett par år gammal. Om det är så med BMW hur illa är det då med en del andra? BMW kan inte ha särskilt dålig kvalitet på produkten som sådan viktat för tekniknivån o att de alltid ligger i framkant. Dock verkar de ju vara rätt kassa i hanteringen av att smidigt åtgärda upptäcka typfel, det är också dessa som syns i maskinskadestatistiken. Klart att en (annan) bil som är enkelt byggd med en generation gammal beprövad teknik har bättre förutsättningar att krångla mindre. |
|
|
Fast å andra sidan "tyckte" du att Bmw är en skitbil och jag höll bara inte med eftersom mina funkat fint. Men förstår vad du menar. Länk |
|
|
Min adaptor till den elektriska dragkroken är "made in china". Troligtvis är det bara toppen på isberget, BOSCH/Siemens och andra underleverantörer har ju fabriker i Kina så det är troligen en hel del komponenter som är tillverkade i Asien. Ironiskt nog gick adaptorn sönder första gången den skulle användas men turligt nog fick jag en ny... |
|
| Läser man JD Powers undersökningar går det ävl sällan sådär väldigt bra för BMW, vilket är lite konstigt, men där är i alla fall toyota högre i rankningen. Samma sak hos Bilprovningen här hemma... så någon form av kvalitet har de nog ändå. Sen kall väl Toyota inte jämföras med BMW, det är väl Lexus som kommer närmast även om de ju säljer betydligt färre bilar. | |
Ni missar återigen hela grejjen. För att försöka exemplifiera det ytterligare så tar vi följande. Om man jämför en bil A mot en bil B hur ofta de går sönder (eller "känns) och utfallet blir att B går sönder dubbelt så ofta som A så kommer många att tycka att bil A har högst kvalitet. Om vi då lägger till att bil A har i reklam att den aldrig går sönder medan bil B i reklam inte lovar det. Har då bil B fortfarande "sämre" kvalitet? Lägg sedan till att det visar sig att bil A kostar tre gånger mer än bil B - har då fortfarande bil A bättre kvalitet än B. Bil B har ju trots allt valt att ha billigare delar i sin bil (helt i enlighet med sin ambition) och kanske sätts ihop i ett låglöneland. osv osv så återigen - kvalitet är ett mått på hur väl en produkts mätbara egenskaper uppfyller/motsvarar en kunds/myndighets och företags interna krav och förväntningar satta på såld produkt. Sett ur det (enda) kvalitetsperspektivet är BMW ingen kvalitetsbil för de utger sig för att vara premium med kvalitet till ett pris som många ggr är högre än liknande konkurenter men klarar inte av att leva upp till de egna satta kravet - de har spänt bågen för mycket helt enkelt. Att man (läs: jag) sedan envisas med att köpa BMW beror mer på att de lösningar och typ av bil ligger mer i linje med vad man vill ha är ju en helt annan sak. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.