AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.530

Felmeddelande dyker upp titt som tätt, varför? E60

Sida 2 av 2
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag bytte till nytt på minE60-08 då jag märkte att startmotorn inte har samma snurr som tidigare.
Mitt är inte bytt tidigare. Laddade med C-tec och det var bra i ca halv dag. Bytte INNAN man får
något problem så här i vinterns antågande. Gav 1600kr för ett 95Ah Exide.

Mvh Jonas B
Min gjorde likadant, kopplade bort ibs (intelligenta batteri sensorn) sitter på minuspolen på batteri.Går en liten matarkabel från pluspol till denna. Finns en kontakt på mitten, bara dela den. Min har funkat efter det.
Bytte batteri i förgår men idag kom de igen. Alltid samma visa, kör i någon minut och sedan kommer de, startar om och allt är borta. Aldrig hänt vid långkörning utan de är alltid efter någon minuts körning.
och du har gjort som folk sagt och initierat det nya batteriet?
De har jag inte gjort men de är av samma typ och ampere.
Batteriövervakningen i E6x är lite för intelligent för sitt eget bästa och med det menar jag att den ändrar laddningsförhållandena allteftersom att batteriet åldras. Ditt nya batteri laddas eventuellt inte fullt eftersom att batteriövervakningen fortfarande tror att det är samma gamla batteri som tidigare. Du behöver således nollställa batteriövervakningen.
Okej tack för svar!
Nu är jag verkligen helt lost. Jag provade för skojs skull att koppla bort de cami beskrev som ibs, men trots det så slutade de inte att komma. Kan man utesluta inprogrammering av bilen nu eller?

Bild på kabeln jag lossade:

Länk
Inprogrammering av batteriet ska de stå.

Nu händer de grejor.

Var på biltema och köpte en voltmätare för att kunna hålla koll på spänningen i realtid. Hade haft av bilen 10 timmar och går ut och startar tändningen och den visar 11.9-12v.

Sedan startar jag bilen, volten sjunker till 11 och sedan ökar den upp till 15!

Således inga problem. Satte i detta läget på allt som kunde tänkas driva ström. Full belysning, full fläkt och stolsvärme och ja allt jag kom på. Spänningen sjönk bara marginelt och låg runt 14.6-14.8.

Men sen till de skumma. Under den tiden (10 min) Sjunker volten som en spänningsdipp ner till ca 12-12.4 och upp igen till normal, detta sker under loppet av en sekund och inträffar 3-4 gånger.
Där är troligtvis felet varför ibs´en stänger av funktioner, men varför blir de sånt spänningsfall?

När bilen stått på ett tag upphörde problemet. Efter en liten runda testade jag utan något igång, bilen varm och inga lampor på och då hände ingenting. Det inträffar bara när bilen stått ett tag och är kall.

Imorgon morgon ska jag prova igen och se vad som händer om de fortfarande blir spänningsdippar och köra till jobbet och sätta på all belysning och sånt igen och se om de upphör då.

Någon med en tanke?
Idag efter jobbet så startade jag bilen och kunde då se att bilen inte laddade. Efter 5 min körning hoppade det igång igen. Byter nu laddregulatorn då denna troligen orsakar problemet.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Helt rätt! Laddspänning över 14,2 Volt är fel. Undvik att köra med bilen mer innan du bytt laddregulatorn. Batteriet bör laddas ordentligt (minst 24h) då den varit näst intill urladdat. Ett friskt och fulladdat batteri skall ligga på 12,7 Volt.

/Håkan
Jag som trodde att 15v var bra.

Jag har beställt den nu, hoppas de inte är för jäkligt att byta bara.
To
7
Tommy Peagle
530iM -06 E60
850i -92 E31
Hejsan,

Kolla jordflätan mellan motor och jord (karossen) det var problemet på min BMW.

Jag köpte en E60 530i i slutet på sommaren och efter några starter så nollade klockan sej. Batteriet var nytt och var på 85 amp tror jag. När jag hade följt några trådar på forumet om detta så åkte jag och köpte ett nytt batteri på 100 amp och satte i. Det gick bra ungefär i en vecka sen började det om. Åkte då till en verkstad i närheten och programerade om men det gick bara några starter efter det så var det lika igen. Grrrr
Har kört så en längre tid men nu började alla möjliga fel dyka upp transmision fault, active steering fault, abs fault eller vad det nu stog. tänkte i mitt stilla sinne varför sålde jag min E39 som fungerade så bra.
Men då slog det mej att det skulle ju vara knepigt om alla dessa system skulle ha gott sönder samtidigt.
Gick ut och satte en startkabel mellan motor och jord på karossen och tro det eller ej sen var alla felen borta utom active steering fault som jag kalibrerade genom att styra fullt utslag åt bägge hållen. Tittade på jordflätan som var grön ärgad i vid bägge infästningarna.
Bytte jordflätan och nu fungerar allt som det ska igen.
Kan bara tänka mej hur dyrt detta skulle ha blivit om jag lämnat in den... pust!

Hoppas det fungerar för någon annan som har detta problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.