AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.529

Felmeddelande dyker upp titt som tätt, varför? E60

Sida 1 av 2
Hejsan!

Jag har drygt avverkat 60-70 mil med min e60 -04 och redan fått flera felmeddelanden. Dock har alla slutat när jag startat om bilen.

Följande:

Drive control system failure

Transmission fault

Sen fick jag en annan där de stod på engelska ungefär som att "bilen inte kommer känna av punktering" eller liknande, visade en bild på en hastighetsmätare.
Kommer inte ihåg vad den heter..

Men alla är borta nu och jag är orolig att de kommer komma tillbaka. Har garanti på bilen fortfarande, kontakta säljaren igen?

/Robin
re
25
regal
520d Touring -07
Hej
När mitt batteri blev dåligt (gammalt) så fick jag en massa konstiga saker på skärmen! Dessa upphörde dock när jag bytte till en nytt fräscht batteri! Jag gick till ett 100Ah och nu funkar bilen perfekt .....
Intressant regan!

Bilen hade stått still ett bra tag innan jag köpte den, ca 5 månader. Handlaren hade laddat batteriet innan jag kom och tittade på den. Startade bilen och alla serviceindikatorer visade att allt skulle bytas inom snar framtid, (orange färg).
Bl.a bromsbeläggen, fast de var helt nya.

Körde hem bilen, sedan var alla borta och nu visar den som det ska..

Jahopp idag var de dags igen..

Hann köra en minut efter start och då dog allt, stereon, idriven blev svart, tändningen dog för att 1 sek senare bli till liv och då radades felmeddelanden upp.

Bifogar bilder.

Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det låter som att du har problem med batteriet. Byttes detta?
Om batteriet stått urladdat ett tag, och har några år på nacken så är det slut.
Handlaren borde stå för ett nytt batteri till bilen.

Mvh H
Fan.
Behöver stöd nu. på väg till jobbet kom alla lampor att börja lysa igen. startade om bilen och vissa försvann.Men abs, asc,driving control system, parkeringsbroms och active steering lyser fortfarande. Får vad trött jag börjar bli på detta skitet. haft ute batteriet utan lycka.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
huntelaar - här är bilen lite för intelligent för sitt eget bästa... På E60:n kan du inte bara byta batteri, du måste berätta för bilen att det är bytt, annars blir det problem, eftersom den är utrustad med något som lite käckt heter Intelligent Battery Management.

Läs denna tråd: Länk

speciellt meningen i ingressen : "with a modern BMW that has an iDrive knob that controls and monitors lots of electronics, and a computer module that adjusts the alternator current to match the battery type and use characteristics, you need to take much more care in changing your battery"

----
BMW CS #6212
Har inte bytt batteri ännu.
Kan det inte vara kabelstammen från batteriet som ärgat?
Har läst om ett flertal som haft det problemet på sin E60

Se länk: Länk
Ska kolla det. Men att abs,asc osv lyser, har inte de med någon givare att göra? Hade de problemet på min gamla e46. Har heller inte originalfälgar om de spelar någon roll .
Det låter onekligen lite som kabeln från batteriet som Carl nämner. Som jag förstått var det mestadels ett problem på de tidigare E60 modellerna så det kan mycket väl stämma.
Jag tror mer på att batteriet är dåligt. Att det uppnår rätt spänning innebär inte att batteriets alla celler fungerar eller att de kan lämna tillräckligt hög strömstyrka. Om batteriet aldrig har blivit bytt tidigare är det nu dags för ett byte.
Okej tack för era svar. Jag har garanti från firman jag köpt bilen av. De skulle hitta en så bra lösning som möjligt. spännande att se hur detta slutar. sitter just nu ett 90äh batteri, vitt med ett öga som är grönt.
Tittade igen, bmw original sitter i. hittar dock ej något datum.
Ögat som finns på batterier är inte något att förlita sig på. Byte batteriet i en bil där ögat visade grönt trots att batteriet inte klarade av att belastas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"ögat" visar bara syravikten i den cell där ögat är placerad.

Är batteriet från 2004, är det nog dags att byta det! Normal livslängd för startbatterier är mellan tre och fem år!

Men visst finns det undantag, jag bytte t ex mitt originalbatteri i E46:an som var tillverkat 1998, i förebyggande syfte för några veckor sedan.
När jag mätte syravikten i de olika cellerna efter fulladdning, visade tre celler ca 50% laddning och tre 100%, så helt friskt är det inte även om det fortfarande "fungerar".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja samma på min gamla e46a.
bilen har säkert stått urladdad ett halvår om de räcker. stod på firma sen mars till september.
Liten mini-update.

Körde hem från jobbet, livrädd att bilen skulle dö och bli ståendes någonstans. I vilket fall så släcktes asc,abs,parkeringsbroms och indikatorn för bälte av sig vilket var skönt. Istället så dog idriven som vanligt och transmission fault kom upp och servostyrningen la av. Den reagerade knappt på gas, fick hålla fullgas i rondeller så att inte man skulle bli påkörd i röven. Steptronic-läget fungerade inte.

Startade om bilen, alla meddelanden borta. Tror de var sammanlagt 8-9 meddelande som plingade upp i rad. Börjar bli komiskt nu.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Kommit på någon lösning eller hittat felet?
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Byt batteri! :)

/Stefan
Har rekond laddat med en ctek 8 steg. Hjälpte ej, byter batteri idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.