AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.259

Första felkoden på m5an e39!

Sida 1 av 2
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Tjena fick tråkigt nog en lite motorlampa som tändes igår! Kopplade upp den mot datorn direkt och där stod det lambda bank 1 fauilur eller något i den stilen!
Så vi testade raddera den och den kom tillbaka idag efter ca 20 km. Så nu ska jag försöka hitta en tills imorgon och sätta på en ny.
Någon som har varit med om detta tidigare? några tips ? erfarenheter?
Någon fara att köra en bit med denna felkoden? tänker mest på att det tar ett par dagar att få hem den?

Tacksam för svar.
Döda eller halvdöda syresensorer har väl snart alla varit om att få. Bara att byta när du får tillfälle. Felfungerande sensorer påverkar, förutom miljön, bränsleekonomin negativt. Se bara til att du beställer (och byter) rätt sensor.

/Lennart
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Jävla v power bensin. Körde en fulltank av det och då kom problemet. Har kollat lite men finns ju en del olika. Antar att det är den före kat och passagerar sidan? Stod nämligen bara bank 1??
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Var kund hos Shell och körde på V-power i många år på mina M-bilar...Men jag har bytt till Statoil och deras 98 oktan.
Hittar inte artikeln/sidan,men för 1-2 år sedan gjordes det e test på oktanen på bensinen här nere i Södra Sverige..Vet ej ifall övriga landet ingick i undersökningen..
V-power bensinen var inte 99..långt ifrån..Sedan ST1 tagit över har dom blandat ut bensinen med nåt skit,som jag inte kommer på vad de heter...Ni vet säkert vad jag menar...
Bäst i test fick Statoils 98 oktan,som faktiskt var på nästan 98.5 oktan.
Vet att just häromkring där jag bor,så har Shell ,sorry,ST1 tappat många kunder som tankat V-power bensinen.....Man kan tro att Miljöpartiet sponsrar dom..jäkla grönt skit....:)
nån större skillnad märker jag inte,förrutom att de finns flera Statoil mackar än Shell:)Och det är iofs positivt
Passagerarsidan håller jag med om, men det går inte att gissa vilken av sensorerna som gett upp. Ett vanligt enkelt OBDII-instrument ger dig svar.

/Lennart
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ja blir nog inget mer v power för min del. Kopplade ju upp den mot odb 2 läsare men kommer inte ihåg om det stod något närmarebän just labda bank 1 fel? Hmm kanske får kolla igen imorgon bittig. Hur som behöver man vara rädd för att köra bilen till verkstad och bmw och köpa delen?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

nä,då...kör du på....men du behöver kanske inte *ladda skiten*,utan en mer normal körstil,så är det inga problem
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Låter toppen. Körde en sväng nu lugnt som jag brukar och det var precis som vanligt. Så nu får jag hoppas någon har det inne imorgon. Orkar inte vänta flera dagar på att få hem den.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ville passa på att tacka folket för snabba svar. Kopplade upp den mot obd2 idag igen och det var som väntat lambda urfunktion bank 1 före kat. Passade på att beställa 2 st till bank 2 , tänkte drt är lika bra att byta i förebyggande syfte. Så ha de gott

Vilken felkod fick du?
De brukar börja med p på generella läsare.
Det behöver inte vara så att den är trasig utan kan även ha hamnat utanför sitt reglerområde pga annat fel.

Se om du kan få loss dem hela så kan du testa dem.

Vilka läsare använde du för att kolla felkoden?
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Tanken har slagit mig att det kan vara något annat, men eftersom bilen går så pass rent och har aldrig haft någon tendens till något annat så tror jag nog på detta. Men ja som du säger kan det nog också vara men vi får hoppas på ett vbyte gör toppen :) vet faktiskt inte exakt vad läsaren hete, kollade inte upp det.
Finns det några kännetecken som brukar finnas om det är allvarligare fel bakom?
Drar den mycket bensin?
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Nej faktiskt inte, har inte märkt stor skillnad kanske till och med mindre
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Tjena liten uppdatering. Som sagt tankade jag en fulltank v power och kort därefter fick jag denna felkod. Har beställt hem 2 st före kat lambdar och väntar att sätta på den tills måndag. Igår tog v power slut och jag passade på arr köra i 40 l 98 bensin från statoil. Vad händer lampan slocknade? Kört med bilen både igår och idag och bilen känns precis som vanligt och ingen lampa är tänd? Avaktar lite med att slänga på de nya.
Har läst av igen och ingen felkod överhuvudtaget? Den gick iofs rent även med felkoden.
Kan drt ha varit så simpelt att v powern ställt till trubbel?
ma
51
masken71
328i cab -95
M3 -02
525iatM -04
Kan vara så, har råkat ut för precis samma grej med min 525:a när jag köpte bilen var det självklart inte många droppar i tanken och jag åkte och fyllde upp med 98 oktan och hann inte många hundra meter förrän motorlampan tändes men dan efter var det borta och sen släckte jag felkoden och har inte haft nå problem efter det

Ot
19
Ottafjun
BMW M3 E46
Jag är inte så insatt i V Power, men jag har kör tankbil i många år och där är ingen skillnad på bensinen på dom olika mackarna!

Alla kommer i från samma depå!
Vi körde till Jet och St1 innan o detta lastades på Statoil´s depå i Malmö!

Det ända jag kan säga om bensin är det att det är en färsk vara, så vill ni ha den "bästa soppan" så tanka på den mack där "alla" tankar...
I detta fallet är det väl Statoil!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det här beror knappast på V-power. Inte en chans. Möjligen om det varit något fel med leveransen eller förorenat.

Kolla exakt vad felkoden var, och kolla livedata på short term fuel trim på varje bank samt lambdaspänning före/efter kat.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Tackar för era svar. Intressant. Själv tror jag drt kan ha varit med bensinen att göra (gammal, smutsig, v-power ja vem vet). Finns tyvärr ingen som kan säga med säkerhet att det inte är så. Som sagt gick inte bilen orent eller något under tiden det enda jag märkte var nedsatt effekt ( bilens läge). Felkoden var ju lamdafail eller något i den stilen bank 1. Det ligger 2 st nya bosch hemma nu som kan sättas på eller kommer göras ändå. Vi får se helt enkelt.
Det är svårt att göra en nya felkodsläsning nu när det inte finns några.
Men marin849, vart och hur gör jag en livedata och mätning av lambda?
ma
7.450
marin849
Antingen med vilket OBDII-instrument eller mjukvara/kabel som helst eller med INPA och tillhörande kabel.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Jag kan alltså mäta spänningen och kolla olika livedata med vanlig obd2 instrument?
ma
7.450
marin849
Jadå. Lambdasonder och fuel trim ingår i standard OBDII
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.