AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.886

Vad ska jag välja, 320, 325 eller 330?

Sida 2 av 3
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Chris87: Jo visst men att jämföra 320d med en bensinsexa är inte rättvist, då kan vi likväl jämföra driftkostnaderna mellan en 320i och en 335d?

En 320d bör jämföras med 170hk 320i och då krävs det än en gång ett antal mil för att kunna räkna dieseln som en besparing. :)

//Bjersér
Bjerser: Ur ett rent ekonomiskt synsätt är det fullt rättvist att jämföra en 320d med 325i, 330i och 335i. I ditt förra inlägg antydde du att det inte skulle löna sig för för trådskaparen att välja en dieselbil, en hypotes som jag valde att motbevisa.

"En 320d bör jämföras med 170hk 320i och då krävs det än en gång ett antal mil för att kunna räkna dieseln som en besparing. :)"
Även detta uttalande är felaktigt. Om du ställt upp en ekonomisk kalkyl över bränsleförbrukning och skatt så hade du sett att redan runt 1000 mil/år lönar det sig med en 320d 2008 istället för en 320i 2008.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Då räknar du förstås med att det sannolikt skiljer minst 30.000:- mellan dem där max hälften är kvar efter 3 år?

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Eftersom sömnen inte vlll infinna sig ger jag mig på att räkna lite istället. En 320d kostar 2000:-/år i skatt, en 320i 900:-/år. På pappret skiljer det 1dl/mil, och de siffrorna brukar vara orimligt låga men eftersom EU-körcykeln genomförs på diesel med högre energiinnehåll än den diesel vi har tillgång till i Sverige lär skillnaden inte bli större i praktiken. Diesel med lägre energiinnehåll innebär högre förbrukning.

1dl/mil blir knappt 1.50:-/mil i besparing på bränslet, minus högre driftkostnader på dieselbilen. Under en längre tid med längre körsträckor blir filterbyte och annat aktuellt för dieselbilen och då äts besparingen till en stor del upp av den högre milkostnaden.

I bästa fall lönar den sig vid strax under 1000mil/år, i det långa loppet krävs det drygt 2000mil/år.

Jag ser inte heller din rättvisa i att jämföra 320d med kraftigare bensinsexor, klart de kostar mer men de har också bättre prestanda. 320i är jämförbar med 320d, varför inte fokusera på dem? Annars kan vi som sagt lika väl jämföra 320i med 335d om prestanda inte spelar någon roll, 320i dricker betydligt mindre än 335d och blir mycket billigare att äga?

Jag ser inte heller det självklara i att välja en 320d över en 320i som jag tror att du antyder, bensinfyran är en pigg och trevlig motor som går väldigt tyst och mjukt (Ok, tomgången är rå men inte lika illa som på dieseln). 320d har väldigt rå karaktär och ljudkuliss, med manuell låda är dragläget tvärt och den är inte särskilt harmonisk att köra vid stadstrafik åtminstone.

Jag hade sannolikt köpt en 320i oavsett, vid 2000mil/år sparar du 500-1500:- på en 320d beroende på vilket underhåll vi räknar med enligt ovan och det är en struntsumma i sammanhanget. Bensinmotorn lockar mig mer särskilt med tanke på problemen med huggande (defekt?) koppling som förekommit på många 320d när de gått några tusen mil.

Räknar du sedan med det högre inköpspriset och större värdeminskningen som Andreas nämner är det ingen självklarhet att man sparar en enda krona på en dieselbil. 15.000:- mer i värdeminskning på tre år enligt Andreas exempel innebär att 320d högt räknat kan köra in 3x2000:- vilket gör dieselbilen 9000:- dyrare att äga i slutändan.

Om man vill ha en varvvillig 320i eller en 320d med effekt på låga varv är en smaksak, men bensinmotorn kan absolut konkurrera ekonomiskt.

//Bjersér
Mycket intrssanta svar, ska försöka åka och prova både 325 och 330 både diesel och bensin. Hur är dom på vinter med bakhjulsdriften? Har absolut inga problem med att köra det men lite av anledningen att jag vill ha X drive är just på vintern, den var otroligt rolig och lättkört att busa runt med :).

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bakhjulsdriften var inget problem på vintern tyckte jag. Däremot gjorde den låga markfrigången (med sportchassi) vid ett tillfälle att bilen fastnade därför att den helt enkelt lade sig "ovanpå" snötäcket och hjulen inte riktigt nådde ner.
Bjerser: "320i är jämförbar med 320d, varför inte fokusera på dem?"
320i finns inte med xDrive, vilket trådskaparen efterfrågar. Prestandamässigt motsvarar 320d en 325i medan 320i motsvarar 318d.

Jag uteslöt värdeminskningen eftersom att majoriteten av alla bilägare enbart är intresserad av månadskostnaden och inte den totala kostnaden inkl. värdeminskningen för de åren de ägt bilen.
Räknar jag med aktuella förbrukningssiffror för både 320i och 320d går bryt punkten förbrukningsmässigt redan vid 750 mil, vilket innebär att allting över det är till 320d:s fördel.
No
5.161
Nockenwelle
Om nu majoriteten av alla bilägare är så korkade att de bortser från värdeminskningen tycker jag det är bättre att försöka ta dem ur den villfarelsen än att underblåsa den.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bortse från värdeminskningen när man räknar månadskostnad? Det måste vara det mest spännande sett att räkna jag hört. Den utgör ju majoriteten av kostnaden på lite nyare bilar.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har du full koll på siffrorna Chris87?

Ta 0-100km/h som ett exempel:
320i: 8.1s
318d: 9.3s
320d: 7.9s
325i 6.7s

Märker du av en skillnad på 0.2s? Däremot lär man märka en skillnad på 1.2s mellan 20d och 25i eller 320i och 318d om än knappt kanske, du menar på fullt allvar att 320d och 325i är likvärdiga?

Angående xDrive är trådskaparen uppenbarligen intresserad av bakhjulsdrift också, se bara hans senaste inlägg två upp från ditt. Men visst 320i har en nackdel där annars.

//Bjersér
Har kört en del 320i E90 och den motorn är fin för att vara en bensinfyra men jag väljer hellre dieseln alla dagar i veckan. Visst skiljer det bara 0,2s 0-100 men i vardagskörning vinner 320d främst på bättre knuff på rull i de varvtalsområden jag befinner mig 99% av tiden.

Annars tycker jag egentligen 320d vs 325i är ganska intressant eftersom jag tror flera (inkl mig själv) funderat mellan dessa. Det ligger i ungefär samma prisklass och de har väl också följt varandra andrahandsmässigt också, även om jag inte följt dem så mycket den senaste tiden.

Men med TS och hans 1500mil blir valet enkelt. Hade helt klart valt bensinsexa och varför inte en 335 om budgeten tillåter? Med rejäla vinterdäck klarar du vintern även med bakhjulsdrift.
andreas_lofgren: Värdeminskningen är ingen kostnad som ska betalas varje månad, det är däremot bränsleförbrukningen. Sen är det väldigt svårt, om inte omöjligt, att i förtid bedöma värdeminskningens storlek då det är många olika faktorer som avgör den.
No
5.161
Nockenwelle
Visst skall inte värdeminskningen betalas varje månad, men den ska betalas någon gång. Att utelämna den klart största posten i en ekonomisk kalkyl är direkt olämpligt.
Visst kan det vara svårt att bedöma värdeminskningen, men att bortse från den är ingen lösning på det problemet. Utgifter försvinner tyvärr inte bara för att de är svårbedömda.
Bjerser: Vilka siffror tittar du på?

Detta är 0-100 tider för 2008 års Touring-modeller med automat.
320i: 9,2s
320d: 8,3s
325i: 7,3s

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Påminner om bilhandlaren som ville sälja en bil till mig som jag tyckte var för dyr:

"-Jamen, det är ju bara att lägga upp avbetalningen på fler månader så blir det billigare"

Ridå.

-------
//Lövet
Verdi
Ska du använda effekten i en 320i så sticker förbrukningen iväg. Det är nackdelen med högvarviga sugmotorer.

Puttrar man runt till vardags så upplevs 320d betydligt starkare.

För mig är den relevanta jämförelsen den mellan 320d och 325i. Det är volym-modellerna på diesel resp bensinsidan.
Verdi
Chris87, Hur tänkte du nu? Förmodligen har du tyvärr i viss mån rätt. Att göra en kalkyl inklusive värdeminskning är väl det minsta man kan begära men folk tenderar att blunda för sånt som är obehagligt. :-)
Verdi: Jag varken tänker eller räknar så själv som jag skrev. Men tyvärr är det så väldigt många bilägare tänker och räknar. Precis som jag skrev ser många enbart till vad den faktiska kostnaden blir varje månad, dvs. hur mycket de månatligen måste betala för sitt bilägande. Vilket gör att värdeminskningen blir en retroaktiv avgift som enbart är avgörande den dagen då bilen säljs.
Jag ska kika lite på vad skatten blir på dom olika tror som sagt det blir en diesel iaf.

Någon som har nån medel förbrukning av dom tre olika, 320 325 och 330?

Verdi
Kolla på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.