AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.884

Vad ska jag välja, 320, 325 eller 330?

Sida 1 av 3
Hej!

Reggade mej här på forumet då jag blivit lite förtjust i BMW på senare tid. Efter att ha kört 320 Sli Dx drive lite och blev verkligen förtjust i den bilen så fick jag prova en 550 nu i veckan så blev jag mer säker på att det är en BMW 3 serie jag vill ha, vilken körglädje i dom bilarna.

Menjag behöver lite hjälp med vad jag ska välja, det är en en 3 serie jag är ute efter isåf mellan 2006-2008 automat och helt fyrhjulsdrift och antar att det den karossen kallas E90?

Så nu är frågan vilken modell jag ska välja? Ska jag ha en diesel eller bensin? Kör runt 1500 mil per år. Älskar bottenvdridet i dieslarna men kanske inte värt det? Läste att 320 hade lite klent register så att ev 325 var ett bättre alternatv? Skiljer det mycket sakerna mellan årsmodellerna? Har sett att tex 06 har lite mindre backspeglar?
Hur är sportchassiet? Hur är dom att chippa med ett steg 1 chip?
Ni får ursäkta om det är massa dumma frågar, men kan ingeting om BMW :).

Tack på förhand.

Vänligen
Johan

- "320 Sli Dx drive"
Vad är det för modell? Finns ingen 3-serie som heter så.
Antar att du menar 320d xDrive?

- "Menjag behöver lite hjälp med vad jag ska välja, det är en en 3 serie jag är ute efter isåf mellan 2006-2008 automat och helt fyrhjulsdrift och antar att det den karossen kallas E90?"
E90 = Sedan
E91 = Touring (kombi)
E92 = Coupe
E93 = Cabriolet

- "Så nu är frågan vilken modell jag ska välja?"
Vad har du råd med? Börja med att kolla upp vad de olika modellerna kostar dig i försäkring. Det kan skilja många tusenlappar.

- "Älskar bottenvridet i dieslarna men kanske inte värt det? "
Det kan enbart du svara på då det är en personlig preferens.

- "Läste att 320 hade lite klent register så att ev 325 var ett bättre alternativ?"
Enbart 320d (d = diesel) och 325i (i = bensin) finns med xDrive (fyrhjulsdrift).
320i och 325d finns inte med xDrive.

- "Skiljer det mycket sakerna mellan årsmodellerna?"
2008 fick nästan alla modeller nya motorer.
2009 fick 3-serien en ansiktslyftning, dvs. utseendet ändrades.

- "Har sett att tex 06 har lite mindre backspeglar?"
Årsmodell 2009 och framåt fick nya större backspeglar p g a nya EU-krav.

- "Hur är sportchassiet?"
Det går inte att få sportchassi på fyrhjulsdrivna modeller.

- "Hur är dom att chippa med ett steg 1 chip?"
Inte en aning. Jag trimmar inte mina bilar.
Hej!

Precis menade 320d xDrive.
Då är det en E91 jag ska ha eftersom jag vill ha kombi och får väl tänka om lite om Xdrive eftersom M-sport paketet skulle vara intrssant.

Vänligen

Johan

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Dieslarna plus 335i (bensin) funkar bra att trimma med flash. De bensindrivna modellerna utan turbo ger i princip inget med flashtrim.

Motorljudet är fantastiskt i de sexcylindriga bensinmotorerna. 320d har tråkigt ljud.

Sportchassiet är bra så strunta i fyrhjulsdriften istället :-)

/DJ
lillBoije: Det går att få M-sportpaket även på de fyrhjulsdrivna modellerna med undantaget att sportchassi inte ingår.
BMW-DJ: "Sportchassiet är bra så strunta i fyrhjulsdriften istället :-)"
Sportchassit gör bilen hårdare och mer obekväm. Det går att ta kurvorna minst lika fort utan sportchassi med fördelen att bilen är avsevärt mer behaglig att åka i.
Okej så skönare utan sportchassie som du säger då kanske. Är det bara att bilen är längre/andra fjädrar eller är upphägning osv annorlunda på sportchassiet?

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Chris87: Vi tycker uppenbarligen olika här. BMW har riktigt bra och kul vägegenskaper som standard, ingen tvekan där. Min åsikt är att m-sportchassiet fortfarande är väldigt bekvämt (och jag kör ändå 4000 mil/år med detta chassie) samtidigt som bilen kränger mindre och ligger bättre mot vägen. Dessutom tycker jag att bilen blir snyggare när den är lite sänkt. Men jag förstår att du tycker annorlunda.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Lillboije: det är mer än bara en sänkning men jag är inte säker på alla tekniska skillnader. Krängningshämmare, fjädrar och dämpare skiljer i alla fall. Kan vara mer.

/DJ
BMW-DJ: Jag har M-sportchassi på min bil och på släta motorvägar är bilen väldigt bekväm och följsam. Däremot på landsvägar med sämre vägbeläggning blir den väldigt fort obekväm vid alla ojämnheter.
Personligen tycker jag 320d EDE är väldigt trevlig då standardchassit på den modellen är sänkt lika mycket som M-sportchassi med fördelen att det är mjukare än M-sportchassit.
Man kanske skulle försöka testa en med och en utan.
Är det någon av årsmodellerna som är mindre bra utav dom?

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Chris87: säkerligen rätt, olika chassie passar olika bra på olika vägar. En annan sak som inverkar är vilka fälgar och däck man har förstås. Rft eller ej kommer att påverka likaså hur breda och höga däck man har.

/DJ
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Gillar man att köra fort i kurvorna är sportchassit (vilket inte kräver M-Paket) tveklöst bättre n standardchassit. Undantaget skulle väl vara om underlaget är grus, snö eller is, för då är greppnivåerna så låga att krafterna blir små.
Jo visst gillar jag kurviga vägar, den 320d X drive jag körde hade inte sport chassie men tycker den låg fint på vägen ändå.

Vad tycker ni om motorerna då?

No
5.161
Nockenwelle
Jag körde 330i E90 under drygt sex år och den motorn är en pärla som ger bilen en mycket skön känsla. Tvålitersdieseln är väldigt "bruksig" tyvärr, men den är naturligtvis snålast i sällskapet. Hur mycket förbrukningen betyder för dig beror på hur mycket du kör, men eftersom du nämner 1500 mil så är inte bränslekostnaden så stor i vilket fall.
Kör du mycket korta sträckor i stadstrafik och med många kallstarter skiljer det mer mellan 320d och 330i enligt min erfarenhet, jämfört med att köra längre sträckor på landsväg.
Okej, ja under dom 1500 mil per år så blir det väldigt blandat.
Om man gick in på dieselskatt.se kunde man jämföra bensinaren och diesel bilen. Men det handlar inte bara om ekonomin, ska vara kul att köra också.

No
5.161
Nockenwelle
När det gäller sportchassit så tyckte jag att det gav bra komfort på landsväg. Det var främst över lappade och lagade stadsgator som stötigheten gjorde sig påmind.

Vad gäller bensin/diesel och körglädje finns det olika uppfattningar. Jag och många andra tycker dieslar är urtrista. Höga varv är = roligt, låga = tråkigt. Snyggt motorljud (bensin) = roligt, fult ljud = trist, och så vidare.
Andra verkar tycka att bottendrag är kul och ogillar höga varv och finner därför dieselbilar roligare. Smaken är olika och valet måste du göra, eftersom det är du som ska köra bilen.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Lillboije: dieslarna känns väldigt kraftfulla i ett ganska smalt register 1500-4000 rpm ungefär. Personligen blir jag alltid besviken när kraften tar tvärstop så tidigt. Men kör man bara i det registret så är det väldigt bra.

Bensinmotorerna är mer högvarviga och sjunger vackert när man låter dem varva. Vridmomentet från en bensinsexa är också väldigt användbart i vardagstrafik. Där skulle mitt val falla med dina förutsättningar.

Sist men inte minst, kan du få in en 335i i budgeten så har motorn både bottedrag, register och trimvänlighet. Plus skönt ljud förstås.

Ge dig ut och provkör några olika, finns ju begagnade hos bilhandlarna.

/DJ
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
På 1500mil/år tror jag inte ekonomin blir avgörande, väljer du en dieselbil skall du köra in den högre skatten innan du kan börja räkna in besparingen på den lägre förbrukningen och frågan är om du hinner göra det med den körsträckan. Beror nog på hur du kör med.

Oavsett tycker jag personligen lite bättre om bensinmotorerna, visst är de starkare dieselmotorerna roliga men inte lika vassa som bensinsexan och sjunger inte lika vackert. Dieselfyran i 320d är en bra motor men inte "BMW-rolig", både diesel och bensinsexa ger mycket mer körglädje.

Jag hade siktat på en större bensinsexa under huven, med 4WD blir förbrukningen högre oavsett så är det ekonomi du tänker på kan du överväga att prioritera bort det istället för att låta det påverka ditt motorval. 325iX, 330iX eller 335iX beror mer på vad du tycker det får kosta och hur roligt du vill ha.

//Bjersér
lillBoije: 320d xDrive kom först från och med årsmodell 2009. Om du letar efter en 2006-2008 med xDrive har du följande att välja på: 325xi, 330xi, 335xi och 330xd.
Bjerser: Köper han en 320d 2008 behövs det, i och med den lägre skatten som kom 2008, inte många mil förrän han kan räkna hem vinsten med att köra diesel. Enda anledningen att välja en bensinare är just för att få den sexcylindriga motorn, för 320d -08 vinner sett till ekonomin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.