|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Undrar om diffen från en 320d passar på en 328 alltså om drivaxlar och annat inte behöver bytas? Då min diff är riktigt dålig sedan så varvar ju diesel diffen mindre om någon kan svara på min fråga skulle jag vara väldigt tacksam, har nu bytt båda drivaxlarna, hela kardanen, och två hjullager och till slut visade det sig vara diffen!! Mvh | |
|
Är det verkligen ingen som vet? Ska åka imorgon på morgonen och köpa en från en diesel och behöver verkligen hjälp! Mvh |
|
|
Tjaa... årsmodell och modellserie är ju angelägen information. När du vet det så rekommenderar jag Länk för att se om det är samma reservdelsnummer, i.s.f. kan man ju vara säker på att det passar. Gjorde samma sak när jag skulle ha tag på en kardan till E46:an, det var en del modeller (320i, 323i, 325i bl.a.) som hade samma kardanaxel. Skulle dock _tro_ att utväxlingen i slutväxeln kan vara helt annorlunda på en diesel-diff, men vem vet, det kanske är så stor skillnad på toppfart att det jämnar ut sig... |
|
|
Kollade på E46 -00 320d manuell har 2,47 i utväxlingsförhållande 328i manuell har 2,93 Automaterna har dock samma diff! |
|
|
Aha ok tackar så mycket, min är en 99 och den jag kollat på är från en som reg 98-11 vilket jag misstänker räknas som en 99? |
|
|
Hittade reservdelsnumren men skiljer bara de tre sista? Är det pga utväxlingen eller passar det inte alls? 33101428797 diesel 320 33101428128 bensin 328 manuell båda |
|
|
Ska man söka i realoem så är det när fordonet är tillverkat som räknas, detta står också i reg-pappren och när man söker på transportstyrelsen. Vilken årsmodell den säljs som är inte vidkommande. Man kan även få fram tillverkningsmånad på realoem om man har VIN på bilen förresten. Står det något om "up to" i listorna så har en del ändrats fr.o.m. en viss månad. Men på E46 320d/328i så verkar inget ändrats på de där grejerna förrän faceliften/nya dieselmotorn 09-2001. Fast ska du verkligen ha den där diffen? Kommer bli ganska brutalt uppväxlad... |
|
|
Du får först kolla på drivaxlarna om det är samma och sen göra en bedömning för kardanaxelflänsen. Bästa är nog att få öppet köp så att du kan lämna tillbaka om det hakar sig på nånting. |
|
|
Ok tackar, tycker själv att min varvar för mycket för att vara då pass stor motor, läste någonstans att första och andra växel kommer vara oförändrade? Btw min varvar ca 2250 i 90! |
|
| Tänkte fråga också er som kör e46 320d hur mycket varvar era bilar i tex 90? | |
|
320d kan ju ha annan utväxling i växellådan också så du får inte automatiskt samma utväxling som en 320d bara genom att byta till den differentialen, om växellådornas utväxling skiljer. Om du byter differential så påverkas alla växlar. Om första och andra växeln är oförändrade så är alla andra också det. |
|
|
Så det betyder att växellådan också bestämmer varvtalet eller? Vad tycker ni ska jag byta till den diffen? Har kollat och det finns ingen i närheten av jönköping och den var den enda dom andra var för de fyrcylindriga modellerna! Tänkte också fråga att min "vibrerar" så fort man slängt i 2 i ettan finns oljudet ich vibrationer men inte alls mycket men i 2 eller högre växel och ju högre motstånd eller påfrestning så känns det i hela bilen |
|
|
Ja, växellådan och differentialen är två komponenter som ändrar utväxlingen mellan motorn och drivhjul, dessutom avgör också hjulens storlek utväxlingen. Varför vill du inte bara sätta i en liknande diff som du redan har? Att en bensinbil varvar 40km/h per 1000rpm är i mina ögon helt normalt. |
|
|
För att jag inte hittar någon i närheten den närmaste ligger ca 2timmars körning härifrån och har varken tiden eller ekonomin för tillfället, så vida inte någon har en att sälja? Diffen från en 323,325 eller 330 funkar dessa då om dieseldiffen gör det? |
|
| Pratade med en kille nyss och enligt honom kan inte bilen börja vibrera av en dålig diff?! Börjar verkligen bli less på den här förbannade bilen, det låter som ett högt brummande kombinerat med små vibrationer eller skakningar vid hög hastighet och vid tex fullgas från tex 1500rpm som sedan ökar med farten och tills man är vid 6000rpm så är ljudet verkligen riktigt högt men som sagt som ett brummande! | |
| Känns det tydligt från bakvagnen? Annars är väl koppling och växellåda också tänkabara felkällor. | |
|
Känns mer som i hela bilen men mest bakifrån, växellådan är mycket mjuk lite svårt att lägga i trean i bland men det är en plast kula där som gör det känns inte i växellådan? Sen så glappar det lite i diffen! Kan det vara koppling? Verkar inte finnas många kunniga i jönköpings området vilket är riktigt tråkigt! Ingen i närheten av nässjö eller jönköping som kan lite? |
|
|
330 vet jag är speciella drivaxlar, inte samma som 320-325. Vet att jag kollade upp det till min 325:a. Men är du verkligen säker på att det är diffen som det är fel på? Låter som om det skulle kunna vara kardanknutarna på din beskrivning. Om det är kardanknutarna så blir det ett lågfrekvent durrande som blir till våldsamma vibrationer. Diffen brukar ge ett mer högfrekvent vinande ljud vad jag märkt. |
|
| Kollade kardanen inget glapp och allt rörde på sig som det skulle? Kan det vara den? Skulle nämligen skicka tillbaka den som jag beställt men annars är det att sätta på den igen bara? | |
|
Klart det finns kunniga bilmekaniker i Jönköpingsområdet, det bor ju ändå en hel del folk där. Eller menar du här på forumet? |
|
| Nej menar mest folk i nässjö ingen verkar våga röra en bmw alla är vana vid gammla volvos! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.