AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.039

Felkodsavläsning E39 hos BMW=ocker?

Sida 1 av 2
Sambon bokade tid hos en BMW-handlare för felkodsavläsning. Skulle kosta 1 000-2 000 kr beroende på hur lång tid det tar.

Ocker eller verklighet? Om det är verklighet, vad brukar ni som hjälper andra forummedlemmar ta?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det beror väl på tidsåtgång, men en hundring är väl vettigt :) Vart bor ni?
bm
78
bmwflink
Bmw 525i touring-03
Jag tycker likadant!!jävla priser??jag behöver också kolla felkoder:(ingen annan som vet en bra firma!!
Beror på vilken BMW verkstad iofs...Nyckelkontroll hos Bavaria (BMW ÅF) i Solna ca 1600 har jag för mig (1 timme). Samma jobb hos ProAuto (BMW ÅF) i Nyköping 600kr (30 min), viss skillnad...Dessutom, ProAuto kunde göra kontrollen medan man väntade med Bavaria ville ha bilen hela dagen, svårt val eller hur...
Karl-Hilding
Ja där ser man.
Jag gjorde det i samband med oljeservice.
200 kr extra! Tog 15 min cirka.
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Har för mig någonstans att jag betalade ca 400-500 spänn på Carlia bil i Falun (BMW) innan jag köpte ett eget kinainterface.. så 1000-2000 spänn lät riktigt snordyrt!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Åkte till en vanlig verkstad de tog en hundring!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att att bara scanna bilen tar väl 5-15minuter, sen är det ju lämpligt att funktionstesta de saker som ev felkoder finns lagrade för o då tar det längre tid. Sen ska ju bilen in/ut också och timdebiteringen varierar kraftigt mellan olika verkstäder.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Trodde att jag skulle slippa att åka förbi BMW för en felkodsläsning om jag köpte en felkodsläsare själv. Men det verkar som jag har fel.

Jag köpte en ELM327 blåtandsläsare på blocket. Den visade sig vara en sk kina-import.

Den fungerar bra för att läsa av en massa värden från motorn i realtid, men den felkod för defekt NOX-givare som BMW påstår finns hittar den inte.

Min fråga: Är det så att dessa felkodsläsare som man kan köpa billigt på nätet inte hittar BMW specifika felkoder? Någon som vet?

I så fall är man ju tvingad att uppsöka BMW verkstan...
Ocker är vad det är. Betalade 20 euro hos Volvohandlare i Tyskland för en felkodsavläsning och utskrift ur databasen kring felkoden med tydlig beskrivning av felet och hur man åtgärdar det. De tog in bilen och läste av koder i en halvtimma.

Svenska verkstäder är ett skämt prismässigt och servicemässigt i 9 av 10 fall vad jag upplevt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En ELM327 är ingen felkodsläsare utan ett OBDII kompatibelt interface mellan bilens databuss och en dator.
Man säger åt den t.ex. "skicka meddelande X till bilen o ge hit bilens svar".
Så vad den går att använda till beror på programvaran man använder och ofta är det just OBDII generell programvara som ingår och inte BMW-specifik sådan även om det finns. Inget går upp mot BMWs programvara dock.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
BMWs programvara är väl inte tillgänglig för vem som helst? Man kan dock tycka att någon mjukvarufirma i branschen borde tagit fram något som är i paritet med BMWs program? Några rekommendationer?
BMWs nuvarande servicesystem är oerhört dyrt och komplicerat. Verkstäderna har inget val och måste kunna ta betalt för det. Troligen ett av de dyraste systemen på marknaden. Betydligt dyrare än Mercedes som exempel. Andra märken kan kosta 1/10 av BMWs system.

De tidigare systemen kostade mindre och var enklare.

Oavsett storlek på verkstad måste de köpa in ett helt system och det handlar om 500'+ med tillbehör. Sedan tillkommer löpande uppdateringar.

1000kr för en felsökning är definitivt inom det rimliga.

Klaga alltså på BMW centralt och inte verkstäderna som har ryggen mot väggen.
FredrikNacka: Ett OBD-II interface med tillhörande programvara som du köpt är helt OK för just miljörelaterade system och felkodsavläsningar. Det är samma som den test som bilprovningen gör på nyare bilar. Det är inget fel på en OBD-II diagnos, eller nåt kinesiskt eller sämre på annat sätt, dessutom är den helt ofarlig att använda , inga system kan kodas om eller ställas fel av misstag.
Nästa steg är att köpa något interface inkl programvara för fulldiagnos av bilen, dvs det som motsvarar det som BMW-verkstaden eller alla andra verkstäder kör vid service osv.
Det finns många system, från original BMW (Siemens) eller Bosch KTS, osv för pengar som en hel bil eller mera.
Sen finns det crackade program och interface för några hundringar, googla eller sök här på AP-forumet på t.ex Carsoft, Inpa, BMW-scanner osv, så har du läsning i många dagar, garanterat.
Om du inte är helt införstådd med diagnos och kodning osv så finns det alltid vissa risker med att öppna upp systemen in i en PC med många 10-tals valmöjligheter i vissa fall för parametrar som helt kan ställa till det, eller även förstöra vissa moduler.
Det finns vissa fördelar med att låta en verkstad trycka på knapparna ibland..

FP
När jag frågade vad de ville ha för att kolla varför airbaglampan lyste så skulle de ha 950kr för att läsa av felkoder och det är endast relaterat till airbaglampan.
de ville ha 1700kr för släpringen och ytterligare 1700kr för att byta den.

Så jag köper köpa en släpring och byta den själv då styrdonet är konstaterat helt.
Bavega vad är det som gör att du vill läsa felkoder, har du lysande motorlampa?
delorian: Släpring, airbag. Förklara gärna sambandet..?

FP
Det sitter en grej bakom ratten som förbinder det hela kallas släpring, och det blir brott i den med tiden inuti är det som en stor flatkabel.
Stor kanske var att ta i.
TC
56
TC1
518i -95
ngn som vet hur man byter ut släpringen då ,?

min airbag lampa lyser konstant !!

radion hakar upp sig , inget ljud i högtalarna , tutan funkar inte m,m

har för mig att jag läst ngn stans att det kan bero på just den fisringen

523ia -2000
Ahh, jag är med. Släpring och kolkontakt har man ibland för enstaka brytare, tutan t.ex. För airbag och även databuss för rattknappar brukar man använda en s.k. klockfjäder, en speciell kabel i form av en flexprint formad som en spiral osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.