|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
jalawla |
Har ngn haft E60 520i med 4-cylindrig motor?! |
| Jag hade en 320i 150hk och tyckte att den var helt ok. 170hk i e60 ska funka skapligt | |
| Jag brukade en 520i e61 msport 2009 årsmodell med manuell låda under 1år. Motorn är det inget fel på. Tyst och fin, gillar att varvas och otroligt snål. Dock saknas karaktären 6 cylindrar. Men annars inget fel på den motorn. | |
|
Jag har kört en 520i E60 manuell-08 en korta sträcka (ca 2-3mil) och minns den som helt ok klart roligare än den 318d E91-07 jag oftast körde i jobbet, det mest märkvärdiga var start/stoppsystemet som var en nyhet det året. BMW sitter INTE i antalet cylindrar utan i känslan och hur bra man trivs. Vilket personligen kan infinna sig eller inte infinna sig oavsett antal cylindrar. Stephan |
|
|
... eller hur? Fast i Stephans fall infaller det tydligen alltid i kombination med åtta cylindrar? Fast det har väl bara blivit så att just de bilar som haft skönast stolar, har råkat ha en v8 - en ren slump? ;) Jag skrev med lite retsticka avsiktligt. :) Det är inget fel på färre cylindrar, fördelen är ju att ju färre cylindrar - desto mindre förbrukning. Men personligen förknippar jag raka sexor med BMW. :) |
|
jalawla |
Hej på Er igen! Jag vill framför ett stort tack till er för all svar och tips jag fått på mitt inlägg. men vad tycker om F10 523IA årsm 2010?! |
|
Det är väl alltid så att desto större motor desto roligare... En 523 F10 är garanterat en tillräckligt skön och bra bil på de flesta sätt, men den som gillar stora motorer blir antagligen inte 100% nöjd med den vagnen...ja, öh..kanske :) Jag är visserligen hyfsat nöjd med mina gamla bilar, och jag kan ju inte säga att det beror på motorstorleken :)... snarare känslan i detaljer o körkomfort, så jag är m.a.o. helt vilse i frågan som synes ;)) Mvh Janne. |
|
|
Jag anser mig själv vara BMWveteran, har ägt bilar med både fyror och sexor och de har båda sina fördelar. En fantastiskt fin modell är också 318is 16v samt motsvarigheten i E36. 320si E90 är underbar! Faktiskt hade jag roligare bakom ratten i en 318is E36 jag testade än i min 328 E36 på samma krokiga slinga, balansen i en BMW med fyra är fantastisk. För oss som inte är i behov av att ha sin bil som potenshöjande medel finns det mycket glädje i en BMW med fyra. Prova istället för att kategoriskt avfärda något pga cylinderantal eller drivmedel. Det är om något den lägsta formen av snobberi - ungefär som de som vägrar dricka vin från något annat land än Frankrike... |
|
|
Kristoffer: Nee...du som inte ens hade körkort när jag köpte min första BMW kan aldrig kallas BMWveteran :) Stora motorer är roligare än små...så är det. ;) Ljudet, känslan osv är betydligt häftigare än knattret från smådieslarna nuförtiden.. Fast nu börjar vi snacka känslor, kan aldrig vara bra för det brukar utmynna i urspårade trådar ganska så fort ;) Mvh Janne. |
|
|
Nya 523i är en utav Bmws sämsta motorer tyvärr och slutades produceras efter 18månader tror jag. Det är en 3.0liters maskin fast med 204hk därav att de rasar i pris. Trött törstig och jobbig. Antingen en 530i eller en 520i på F10:an En polare köpte 523i och sålde den efter endast två månader. |
|
| Edit: 528i INTE 530i | |
| Janne: haha, ja allt är ju relativt :-) Hoppas att jag har många fler BMW att utforska, oavsett cylindrar eller bränsle i alla fall. Att jag kör ny BMW med diesel har inget med att imponera på grannarna - det handlar om att det är den bästa compact-suven på marknaden. Det räcker för mig :-) | |
|
Lasse; Min första BMW var en 735i E32 med M30 6an och den var underbar med samma förbrukning som de 75hk starkare V8:orna (ingen cylinder besparing där inte) medan andra med 6a har varit hemska som en 325XiAT E46-02, trött, törstig, tungkörd. Jag håller inte med om att "ju större motor desto roligare" Audi 100 2,3 E med 5cyl är roligare än Audi 100 2,6 E med V6 och 540iA E34 är roligare än 850iA, det sitter inte där. Var det sitter är svårare att svara på men jag har blivit besviken på bilar som på pappret ska vara skoj och häpen över att "tråkiga" bilar kan vara roliga. 3MW; Vad är det för fel med 530i F10?! Stephan |
|
|
Stephan735i: INGET fel förutom att det inte finns någon 530i F10 :) Skrev från mobilen så orkade inte skriva allt. Menade att bara att 528i (3,0) och 523i (3,0) har samma motorstorlek och förbrukning men tyvärr är det en skllnad på 1,3sek 0-100km/h Tror att det inte hade något motor klar för den bilen så de tog en 3 liter sexa och slängde i de båda. Sen så från 2012 så ändrades motorerna till 4:or med turbo. Så om man nu ska köpa en 2010-2011 så är det lite dumt att köpa en 523i när du kan köpa 528i med Samma motor och kostnader fast med ca 54 hk mer. Bara min tanke.. eller har jag fel? för jag har märkt att 523i rasar i pris medans 528i är fortafarande lite "dyrare" |
|
| 530i -2012(272hk) och 528i-2010-2011(258hk) samma 6 cylindriga motor.Det skiljer en hel del mellan 523i och 528i (530i) även om de båda är på 3liter. | |
|
530i fanns inte när 523i fanns ;) Sen så är det fortfaramde en 3,0liters sexa i 523i och 528i oavsett skillnader. Det var det jag vill komma fram till inget annat. Enligt mig onödigt med en 523i ifall man ska ha samma driftkostnader som en 528i. |
|
| 523 F10 är ganska slö och relativt törstig. Finns bättre kombo. | |
|
3MW - Vad menar du med att 523i "rasat i pris"? För att göra det skall prisskillnaden mellan 523i och 528i blivit större som begagnad och med tanke på hur mycket dyrare 528:an var som ny så är jag lite skeptisk... men det kan absolut vara fullt troligt så ge gärna exempel! ---- BMW CS #6212 |
|
| Nypriset mellan 520d och 523i var nästan lika. 2år senare skiljer det 30-40' bilarna åt. | |
jalawla |
Tack för all svar och kommentarer på inlägget. mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.