AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.302

Köpa M3 E36 3.2 till våren - Vart finns alla fina exemplar!?

Sida 1 av 3
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Tjena,

Sålde min gamla M3 3.0:a till Norge för ett tag sedan, kan erkänna att jag ångrar att jag sålde den=/ Suget efter en ny M3 E36 är otroligt starkt nu!

Men iallafall, planen är att skaffa en ny till våren.
Då jag haft en 3.0:a vill jag prova på en 3.2:a.

Är medveten om att det finns fler "nackdelar" med 3.2:an än 3.0:an, vanos-/växellådsproblem t.ex.
Jag känner en liten oro vid ett eventuellt köp av en 3.2:a, känns som att dom strular mycket mer än 3.0:orna (har jag fel?). Är livrädd att man ska åka på någon utomjordiskt dyr reparationskostnad (framförallt vanosproblemen oroar mig). Var och kollade på en M3 3.2 strax efter att jag sålt min gamla 3.0:a, den gjorde mig ännu mer skraj! Vanosknacket gick inte att missa, den var otroligt slö, etc.

Så vad tycker, ska man våga satsa på en 3.2:a? Oroar jag mig i onödan?

Är självklart medveten om att det garanterat finns otroligt fina exemplar någonstans i landet!
Med "fina" tänker jag: så gott som originala, fulldokumenterade, lågmilade exemplar. Kommer ju ut någon ibland på blocket/autopower, men ingen som verkligen kittlar mina M3 E36-nerver!;)

En sista fråga - Någon entusiast som har en fulldokumenterad, ruskigt fin M3 E36 3.2 Coupe med manuell låda (gärna estorilblå) som kan tänka sälja vidare till en annan pedantiskt entusiast till våren?;)

/David
Vanos-problemet är mer ett forum-problem än ett reellt problem. De allra flesta har ett visst "Vanos-oljud", så länge det där "grrr" ljudet inte finns runt 1700-2000 varv samt att bilen går som den skall så är det inget att oroa sig för, oavsett om det är RR elles Sachs. Skall dock tilläggas att man bör byta bultarna till "Vanos-locket" på RR då de kan gå av, vilket leder till hastigt tapp av oljetryck och olja...Växellådan är det inga fel på, snarare är det som så att det är lite väl entusiastiska ägare som ställer till det, ett mindre "skorr ljud" precis när motorn stannar är ett kosmetiskt oljud som kommer från växellådan, inte direkt ovanligt.
3.2 är rakt av en bättre bil än 3.0, förutom 6 växlad låda, starkare motor så har du även "flytande" skivor fram, andra hjulvinklar osv osv. Jag äger en 3.2 o oroar mig inte för vad som kan hända, haverier kan alla bilar råka ut för oavsett hur välskötta de är...
Det finns sådan 3.2 som du söker efter, frågan är om du är villig att betala pris efter skick, för en 3.2 i det skick du verkar vilja ha ligger nog i närheten av en billig M3 E46 prismässigt skulle jag gissa...
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

typ en sådan här då!!!*Nice*

Länk
Bi
3.797
Bianca

Ca 180 klar hemma
Bi
3.797
Bianca

*1äg
*lågt miltal
*rätt färgkombo
*rätt utr...6vxl,skinn
*modellår 99
+ för skicket,av det man ser på bilderna

kan inte bli mkt bättre!
Bi
3.797
Bianca

En sådan du letar efter,David?
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Dawwe: Haha, ja det kanske är mer av ett forumproblem!:) Sant som du säger att haveri kan hända alla bilar.
Jag har min maxgräns på vad jag tycker att det är värt att lägga, men lägger såklart gärna lite extra för att få en fin. M3 E46 är inte av intresse för min del :P Gillar M3 E36 nåt så otroligt mycket nämligen!:)

/David
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Bianca: Precis vad jag jag vill ha!..otroligt fin!:) Men vilket pris!? De verkar ligga i högre kurs i Tyskland än i Sverige. Men samtidigt uppfyller den alla mina krav/önskemål:)

/David
Bi
3.797
Bianca

fina m3 e36/e46 är inte speciellt billiga i tyskland,men dom finns där,lättare att hitta,än här hemma..
går säkerligen pruta till 18500-19000 med en kurs på ca 8.55 blir ca 162+8-10 för att ha den klar hemma...
som Dawwe sa...dom FINNS,men smakar de så kostar de...
tycker oxå den e riktigt läcker:)
Bi
3.797
Bianca

sökte 96-99 blau/estoril...
finns 8 st till salu,varav denna sticker mest ut...
Bi
3.797
Bianca

David...att åka ner för att hämta sin pärla,är ett kapitel för sig:)underbar känsla....
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

D-Nilsson:

Jag minns när jag åkte bana för längesen i min gamla M3-93, tror det var runt 2001..då var där en kille med en estorilblå M3 limo 96 som piskade den ganska friskt på dem flesta träffarna..:-) En toppenbil tyckte han! Tyvärr måste man byta vanosen ibland när den börjar bli slö sa han men det är smällar man får ta...han var inne på sitt andra vanosbyte och den hade inte gått 10000 mil.

Så visst är det ett problem men köp en med bytt/renoverad vanos alternativt pruta och ha det i bufferten så är det ju inga problem.

Mvh Peter

Bi
3.797
Bianca

RR vanos bytes mot Sachs vanos
men de räcker att O-ringarna + nåt annat byts i RR..
Peddan: Vilket BS...Sällan Vanos går sönder, men visst kan de låta, vissa mer andra mindre. Om bilen känns slö så bör man kolla felkoder o kolla hur pass bra/dåligt Vanos fungerar. Fungerar Vanos inte som den skall så finns det relativt billiga rep-kit att köpa, eller så köper man en utbytes Vanos av dessa firmor som säljer repkiten för typ 6000kr har jag för mig. Jag tittade på "mängder" med E36 3.2, fanns bilar med orörd original Vanos o typ 13000 mil som gick så in-i-h utan oljud medans andra hade ett visst oljud men gick bra trots det.

Köp inte bil utifrån om Vanos är bytt eller ej, köp den bil som går bäst, oavsett Vanosens historia. Det som dödar en motor och Vanos är slarv med oljebyten o frisk körning med kall motor.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Dawwe: vilket skulle va bullshit??

Är du vanosexpert?

Har ägt tillräckligt många gamla M3:or genom åren för o veta att de är långt ifrån problemfria när det gäller vanosen..

Sen att folk lärt sig mer på senare år vad gäller renovering istället för byte är väl en sak... trådskaparen frågar allmänt och då kan man väl dela med sig av sina erfarenheter utan o bli kallad idiot.

BS = "Tyvärr måste man byta vanosen ibland när den börjar bli slö sa han men det är smällar man får ta....han var inne på sitt andra vanosbyte och den hade inte gått 10000 mil." Betvivlar inte att han "bytte" Vanos två gånger men det som fallerade isf var möjligtvis o-ringarna, dvs långt ifrån hela Vanosen även om effekten påverkas av mindre bra o-ringar.

När har man Vanosproblem? Jo när effekten saknas, låta kan de göra men fortfarande leverera...Sen finns det så klart gränser på hur mycket oljud man (jag) kan acceptera, men så länge ljudet endast är "mjukt" utan "grr" vid 1700-2000 o effekten finns så är det bara att köra, om jag får säg.

Min bil har gått dryga 6000 mil med "ny" Vanos (byttes av BMW, visade sig att det var ett helt annat fel än Vanos...), en bekants har gått ca 9000 mil med original Vanos, båda går kanon. Tittade tidigare på en drygt 13000 milad bil med original Vanos, gick så in i helvete, helt orörd originalbil men mycket välskött av enda (svenska) ägaren som ägt bilen sedan den var 2 år gammal...

O till sist, ja jag är Vanos-expert :).
ed
776
edge
520dT M -15
Klart du ska köpa en 3,2a.
Ang vanosproblem så verkar det vara magnetventilerna som spökar när bilarna går dåligt. Många har bytt hela vanos enheten ist för bara ventilerna och då blir det dyrt.
Jag lödde om kablarna på mina magnetventiler och då blev det en jävla skillnad på effekten i bilen. Finns massa att läsa om detta på forumet.
Hade min bil i 3 år och det var inte mycke problem med den. Den hade original rr vanos.
Det som e mest störande är missljudet från svänghjulet, men det går ju att byta.
Härliga bilar är det iaf, har saknat min sen dagen ja sålde =(
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Nu är det bestämt från min sida att det blir en 3.2:a! Nu är det bara att hoppas att rätt bil dyker upp till våren :-)

Känner att ett krav från min sida är att vanosarna ska vara bytta till Sachs. Kört 2st 3.2:or med Rolls Royce-vanos, på båda bilarna har vanosarna strulat.

Slänger ut frågan igen om det är någon som möjligtvis har ett fint exemplar och som tänkt sälja till våren?

Mina önskemål:
* Färg - Helst Estorilblå eller hellrot!
* Manuell låda.
* Så nära originalutförande som möjligt.
* Sachsvanos.
* Fullstämplad servicebok/massvis med historik.
* Ju lägre mil, desto bättre ;)

/David
Har Du sett den här???

Länk

Mvh
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Stockbroke: Yes, den har jag sett! Även blivit kontaktad av ägaren :) Är den inte såld till våren är den mycket intressant för min del!

/David
Snart 12000 mil o lågmilare? Mja...Lågmilare är typ 8-9000 mil om det är en E36 enligt min åsikt. Negativt med ca 12000 mil är att det är ofta kring detta miltal som kopplingen ger sig, om den nu inte är bytt tidigare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.