AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.656

Övertyga farsan om byte till BMW från Volvo?

Sida 1 av 2
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjena.

Jo, själv har jag ju en 528 E39, men farsan kör en Volvo V70N 2.4t -00 som gått 22.000 mil. Var lite skeptiskt när han köpte bilen för 1 år sen för 46.000:- då den hade gått 20.000 mil.
Jag känner så otroligt stor skillnad när jag kör min E39 jämfört med hans V70. Kvalitén, komforten, ja hela körupplevelsen över huvud taget.

V70:n verkar ha en väldigt ojämn kvalité. Allting skramlar, motorn går ojämnt, många konstiga problem. Det jag oroar mig mest för är att den gått ganska långt, och har en liten fobi för turboras. Ska tydligen vara ganska vanligt med ett turbobyte på 2.4t runt 25.000 mil. Detta kostar ju skjortan. Ibland har motorlampan lyst också, och ibland har inte bilen startat. Och motorn skramlar typ på något konstigt sätt.
Sen är kopplingen åt helvete, med ett dragläge på ungefär 1mm, och växlarna går i trögt. Förmodligen behövs ett kopplingsbyte snart.

Farsan har ju kört Volvo i typ hela hans liv, men jag vill öppna hans ögon, och få honom att inse att det finns andra bra bilar än Volvo. Kanske i alla fall få honom att provköra en? Föreställer mig en E39 touring med facelift. Kombi och manuell är kravet.
Tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite för- och nackdelar med respektive bil?

V70 2.4t

+
Stort lastutrymme
Bra rostskydd
Många reservdelar

-
Risk för turboras
Kamrem
Dålig koppling och trög växellåda
Ingen premium-känsla. Mycket skramlar och sitter löst.
Hög bensinförbrukning

BMW E39 Touring facelift

+
Driftsäker
Kamkedja
Hög kvalité
Bra väghållning

-
Rost
Inte lika stort lastutrymme som V70

Vad tycker ni? Ska vi behålla V70n eller ska jag försöka övertala honom till att byta?
Vad på plus resp minuslistan värdesätter din far? Har du svar på det vet du nog om det är nån ide att övertala! För bäst är ju om han övertalar sig själv så att säga....
mo
36
mobne
Bmw 328i e36 -99
Nissan 200sx s13 705whp
Bmw har öven dom hög bränsleförbrukning.

En 3serie är specad 1.2liter milen i stadskörning t.ex, en e39 lär inte gå billigare.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Han värdesätter väl egentligen inget speciellt, möjligen lastutrymme och dragkrok. Är det stor skillnad mellan lastutrymmet på en V70 och en E39 touring?

Vet att det inte är så stor skillnad på bränsleförbrukningen när det gäller båda bilarna, men 2.4t drar ändå rätt mycket soppa. Sällan man kommer under litern.
Skulle nog säga att min raka sexa drar något mindre vid lugn körning.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Din pappa måste haft lite otur med sin V70, för den jag hade var stabil vid 24000 mil. Femman råmade på fint och man satt bra. Hade inget strul med lösa saker, skrammel eller så.

Däremot var det en fördjävla tråkig bil. "Bilen Bil" från IKEA hade sett ut som V70 om de gjort någon... Dessutom gick min inte att få att gå under ca. 0,9/milen hur man än körde (170 hk femman). Min 328 iAT gick klart snålare på landsväg exv.

Om din pappa mest är ute efter utrymme och billiga delar så är väl V70:n ett bra köp. Tar man in körglädje, känsla, nerv eller vad man nu kallar det så är E39 klart bättre. Men det får väl pappa avgöra, har han kört någon nyligen och jämfört?
Karl-Hilding
Visa honom denna annons.

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Varför skall du tvinga din stackars pappa till ett liv där han varje morgon vaknar halvt panikslagen och undrar varför han inte får köra sina älskade VOLVO-bilar

Jag gjorde likadant med min pappa på 80-talet och fick honom att köpa SAAB 9000 när den kom ut.
Det blev en SAAB 9000 och han uttryckte väl aldrig något missnöje över den men sedan blev det idel VOLVO-bilar igen. Han gick bort för ett par år sedan med ett leende på sina läppar. Visserligen var både mamma och jag med då men jag är säker på att det berodde på att han visste att det stod en VOLVO i garaget.

Per L
Du vill. Men har din pappa bett dig? Mitt råd är att ligga lågt. Volvo är sannerligen ingen dålig bil. Hadde din pappa velat hade det redan funnits en BMW i hans garage.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Har själv haft volvo i över tio år och det var en v70-t5-97 som gått 27000 mil.
Kan säga att reperationkostnaden var mycket låg på dessa tio år.

Ang bränslet gick han på 1,1 lit per mil blandad körning och de var kanske lite mycket.

Jag bytade till en 07 15000 mil och den drar 095 blandad körning.
Kvaliten på den här är rätt mycket bättre men inte som en BMW.

Låt gubben ha sin Volvo!

Micke

jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa!

1M
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Föreslå att ni byter bil ett par veckor, så får han själv se om han gillar E39'an.
Eftersom Naikon säkerligen har sin bil i fint skick, tycker jag inte du skall låna ut den heller. Testköra ja, men inte mer. Du kommer bara bli ledsen att få tillbaka den med risk för smuts, andra inställningar och ev skador.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Man kan aldrig lära en gammal *hund* att sitta..Eller kan man det?

Trivs han i Volvo,så låt han trivas..
Att du/vi känner vet skillnaden på körglädjen i en volvo och en bmw,betyder inte att din far gör det..

för honom är det kanske bara att ta sig från punkt A till punkt B....
eller som vissa säger...bil som bil:)

Men jag hoppas att du kan övertyga honom..ge inte upp!!!!
lycka till.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Självklart ska jag inte tvinga honom till något, som vissa av er kanske tror. Jag vill bara att han ska få upp ögonen, och kanske bara provköra något annat. Han uppskattar egentligen inte egenskaperna hos bilarna så mycket, utan han vill väl mest ta sig från A till B.

V70 är säkert en bra bil, men vårat exemplar är nog lite slitet i så fall. Inredningen sitter lös, hela bilen knakar, Motorn känns instabil, då den låter konstigt och motorlampan har tänts helt random ibland. Känns helt enkelt inte premium.

I min BMW märker jag inget av detta. Motorn går mjukt och lent, ingenting knakar, utan allt känns rejält byggt.
mo
36
mobne
Bmw 328i e36 -99
Nissan 200sx s13 705whp
Håller med om att BMW har stabila bilar. Min har rullat 31000mil snart och den är inte sliten alls.
Perfekta avgasvärden och inget som knakar eller skramlar.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag tycker att V70 känns premium, iof körde jag en faceliftad 06 classic. Den var skön att sitta i och inredningen kändes "premium".
Självklart är körupplevelsen som en båt jämfört med en BMW, men vill man bara ta sig från punkt a till b kanske man bryr sig mer om tex. turbomotorns register som är mycket mer användbart på det sättet de flesta kör sina bilar(läs varva aldrig mer än 3k rpm :)).

Det verkar tyvärr som att din far har fått tag på ett illa skött exemplar och dessa finns ju oavsett bilmärke eller modell. Låt honom köra din e39 lite, kan ju vara så att han byter bil efter det?
Verdi
Hur gammal är du och hur gammal är din far? Och varför är det så viktigt att han kör BMW?

Min far och jag har en jättebra relation. Han var t ex pojklagstränare i fotboll och han har alltid ställt upp för mig på alla möjliga sätt. Men det finns två områden där vi absolut inte kommer överens.

Dels är det fotboll. Han gillar England och engelsk fotboll. Jag hatar den engelska arrogansen och föredrar kontinental fotboll.

Det andra området är bilar. Han har aldrig sagt ett gott ord om någon av mina bilar. Aldrig någonsin. Jag har haft 2 st Audi A4 och nu en E90 och en E91. Han har gnällt på allt möjligt. Mest på att de har varit stötiga i fjädringen och nu när det gäller BMW så gnäller han även på BMWs image. Själv kör han Mercedes, nu har han en GLK 220 CDI. Senaste passningen var för en vecka sen då han sa att det var finare dieselljud i hans bil än i min. Vilket det såklart inte är. Möjligt att han misstar lägre för finare...

Det jag vill komma till är att fäder ibland har svårt att göra som sina söner.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag är gammal och har en vuxen son. Skulle han tjata på mig att byta bil skulle jag vänligt men bestämt be honom att fara. Nu har han aldrig gjort det och skulle säkert aldrig göra det, vi har en bra relation.

Man gör som man vill!

Mats
BMW CS #5847
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Ni verkar tro att jag försöker tvinga honom, vilket inte är fallet. Klart som fan att han får köra vad han vill, jag vill bara hans eget bästa.

Men, jag tror själv att E39 Touring är bättre än våran V70 på de flesta punkter, förutom möjligtvis lastutrymme och rostskydd. Främst tror jag att han är lite rädd för BMW p.g.a turk/snobb-stämpeln.
Om du visar dig var nöjd och glad samt att han kanske får pröva din/dina BMW som kanske han prövar BMW. Det gjorde min pappa som köpte sin första 5år efter mig.

Det låter som V70in är dåligt underhållen, "min" jobb V70-2010 har rullat 40600mil och går hur bra som helst, originalturbo och orörd automatlåda. Ett tidigare jobb hade en V70N-02 som jag inte alls gillade (enda som var bra var stolens bekvämlighet och rostskyddet) har även kört flera V70N-07 som också är hemska, men V70II är en helt annan bil och har fått mig att gilla Volvo! Väghållningen är inge vidare (mycket bekväm dock) men allt annat är bra. Ett klart lyft så pass att jag har föreslagit pappa att han köper en sådan! Men det är blankt nej, Volvo har fel image:).

Stephan
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

" jag vill bara hans eget bästa"

Tycker synd om din far som inte vet sitt eget bästa, sluta bry dig, låt gubben göra som han vill!

Mats
BMW CS #5847
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
t80196, du verkar ha missuppfattat hela poängen. Varför skulle jag vilja min pappa något som jag inte tror han tjänar på? "Sluta bry dig", vafan? Jag försöker HJÄLPA, min familj, inte konvertera honom till att tro att BMW är bäst i världen. Just ordet "övertyga" kanske var fel ordval i trådnamnet, ber om ursäkt för det i så fall.

I alla fall. On topic:
Vi har inte världens bästa ekonomi, och om han har tänka att behålla bilen ett tag, så tror jag att det hade blivit billigare med en E39 istället för just våran V70 som vi har nu, eller eventuellt byte till en annan V70.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.