|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mysko, 4 av 5 bilder var pyttesmå - är det min Chrome webläsare som spökar? >> men om det skall mappas ihop skulle han bilen >> en hel dag till en kostnad av 6000:-. Aha, det låter rimligt. Ok, då är jag med på den punkten. Men du sa till honom att det satt en M50B25TU motor (och lämnade in en MS41 box)? De vet mer än jag när det gäller programmering av boxar, så är de medvetna om att det sitter kablage och givare för en M52B20 motor och att du har en M50B25TU motor monterad så borde de reagerat när de hörde den kombinationen. Det är bara det att jag var (och är) tveksam om det verkligen går att ta en MS41 box och programmera om den så den fungerar med en M50B25TU motor (som använder MS40.1 styrsystem). Och hur bra fungerar det sen med felkoder? Blir det korrekt, eller riskerar man att få "falska" felkoder framöver? Och det är med LMM'n. Din M50B25TU motor vill ha en typ av LMM (och kontakt) medans boxen och kablaget vill ha en annan. Och just nu sitter det ju en LMM från en M50B20TU motor. Så det är ett riktigt plockepinn där under huven :-) Så vad för programvara ligger i boxen? Ligger det MS40.1 M50B25TU programvara i boxen? Eller skulle han lägga in detta? |
Aha, det var thumbs på de flesta. Lagt in länkar till de stora bilderna här nedan. Länk Länk Länk Länk Länk |
Jisses, vad i hela världen har hänt med den generatorn!?! Det ser dock ut som du skruvat fast den blå kabeln på fel ställe. Det ser faktiskt ut som om D+ terminalen saknas på din generator, kanske i samband med bombnedslaget som orsakade skadorna vid terminalerna :-) Jämför bilden på din generator Länk Och sedan som jag tror det ska se ut (bortsett från alla insekter). Du ser det sticker upp en lite smalare terminal (mellan de två muttrarna) och denna verkar du sakna. Länk |
Jag har en teori på vad som hänt med din generator. Någon har tidigare (kanske när M50B25TU motorn skulle tas ur) tagit i lite för mycket när han skulle lossa muttern till D+ terminalen (där den blå kabeln sitter) och helt enkelt brutit loss terminalen. Dina skador verkar överensstämma ganska bra med den här generatorn i länken nedan där personen gjorde samma misstag. Länk Är det ännu en detalj som förre ägaren av bilen "glömt" att informera vid försäljningen? |
Kontakten med kabelfärgerna blå/gul och grön/vit hittar jag bara på ett enda ställe, switchen för reverse light (samma färger både för automat och manuell). Och din bil var ursprungligen en E36 320i Convertible, 02/1995, M52 och med manuell låda (iallafall när jag slår på chassinummer). Och kontakten du visar på bilden är samma typ som backlyseswitchen på växellådan använder sig av. Så två intressanta frågor blir då (1) Fungerar ditt backlyse? (2) Sitter det någon kabel överhuvudtaget på backlyseswitchen på din växellåda? |
|
Då är det inget som går att fixa eller(generatorn)?Jag minns att när jag tog av plast locket(som jag inte hittar) för något låg där och skramlade så trillade det ut en bult med fyrkantig botten som det dessutom satt lite löd-tenn på.Jag kunde inte se var den suttit och trodde att det kanske bara var för att hålla locket.Var ute lite nu och pillade och märkte att när man håller 3 fingrar över inloppet på lmm så går den jämnt på tomgång. Backljuset fungerar inte men det sitter en kontakt kvar på lådan med en bit sladd i och sen en bit längre fram sitter den andra änden8tror det är den).Den jag frågade efter sitter ju i motor utrymmet och når inte dit ner |
|
Jepp, den där skruven med fyrkantig botten och lödtenn på sig var nog din D+ terminal. Vet ej hur enkelt det är byta ut dessa delar, personen i min tidigare länk som hade samma problem lämnade in den till en bilelfirma och fick den fixad. Det kanske är bara att byta ut någon del, eller kanske man måste öppna upp generatorn. Vet tyvärr ej. Frej Bildelar i Stockholm utför ju denna typ av jobb. Men kan vara värt att leta efter något liknande företag närmare där du bor. En begagnad (exkl. frakt) kostar runt 800 SEK, så med frakt och allt hamnar du väl runt 1000 SEK för en begagnad. Baserat på färgerna på kablarna är backlyseswitchen enda jag kan hitta. Men ligger kontakten i motorutrymmet och med en kort sladd, då är det ganska osannolikt att det är den. Kontakten med sladdarna som du visar på bilden är påskarvad som du nämnde, hade kablarna du skarvade mot >exakt< samma färg? För jag har bara gått på kabelfärger här. Du kan göra ett litet snabbtest, så kan vi nog avfärda denna teori snabbt. Slå på tändningen och mät spänningen på den grön/vita kabelkontakten. Kolla om du får 12V. Gör nu om samma sak fast med säkring #26 (10A) borttagen, får du fortfarande spänning? |
| Riktig följetong detta,går ut och mäter i morgon.Vågar jag köra 3 mil i morgon till programmeraren om jag laddar det fullt med batteriladdaren?Angående llm om jag skall skaffa en som funkar ,vad behövs då för det är väl annorlunda kontakt? | |
| Är det bara den bulten som kallas D terminal eller där skall vara annat också.Annars kan man kanske skruva av den och se om det går att löda dit skiten- | |
Jo, finns gott om utmaningar här :-) Började med en liten temperatursensor, men det har växt lite :-) Jag är ganska säker på att batteriet laddas även om inte D+ terminalen är inkopplat. Men är faktiskt inte 100% säker. För säkerhets skull, gå ut och starta motorn och mät spänningen över batteriet. Ligger det mellan 13.2 och 14.5 volt så laddar generatorn batteriet och allt är frid och fröjd. På min E34 gjorde jag en intressant iakttagelse, om jag körde omkring utan ett instrumentkluster så laddades inte batteriet. Jag har inte klurat ut exakt hur detta hänge ihop, men snart ska jag ta bort instrumentklustret och ska faktiskt då mäta på batteriet och se om det stämmer (eller om det bara någon typ av andra olyckliga omständigheter). D+ terminalen måste ju rimligtvis vara kopplad till spänningsregulatorn, för det är via denna terminal som systemet känner av vilken spänningsnivå som generatorn ger. Själva strömmen till batteriet går dock via den mycket grövre terminalen då det är mycket större strömmar vi pratar om. Vet inte hur spänningsregulatorn ser ut eller sitter kopplad ihop med D+ terminalen på dessa Valeo-generatorer. Om man ska löda så måste man ju först veta vad man ska löda fast den i. Mitt tips är att lämna in den för reparation eller köp en begagnad. LMM'en - rent instinktivt känns det som att du borde ha samma LMM som motorns styrbox förväntar sig. Så har du M50B25TU styrbox/programvara så ska du ha en sådan LMM. Har du en M52B25 styrbox/programvara så ska du ha en sådan LMM. Men som du säger så finns det ingen garanti att din kontakt på ditt kablage passar den LMM du vill ha. Pinlayouten verkar dock vara samma mellan en M50B25TU och en M52 motor. Är dessutom lite fundersam till om man bara kan programmera om och skjuta ned M50B25TU mjukvara i din nuvarande M52 box. Det är inte samma pinlayout mellan M50 och M52 styrsystemen, så jag är lite nyfiken på hur man löser allt detta. Skulle vilja höra byggarens tankar och ideér hur det var planerat att detta skulle lösas. Men du förstår det massiva grundproblemet? Kort och gott, du har styrbox och kablage för en M52 motor men det sitter en M50 motor i bilen. |
| Så då skulle jag ha tag på en kabelhärva,lmm och box som är till en m50b25 motor?Råd om det och tack för att du orkar svara på alla mina frågor | |
Då skulle du troligtvis lösa problemet med själva motorn. Men du kan få andra roliga problem på halsen. Eftersom du inte byter ut hela bilens elsystemet så kanske du får problem med att få ihop M50B25TU kablaget mot resten av elsystemet. Säger inte att du får problem, men det kan dyka upp oväntade problem. Vägen framåt beror ju lite på mål och ambition du har med detta. Vill du bara få det att fungera och enklast möjliga underhåll och felsökning - lägg tillbaka M52B20 motorn. Varför lyftes den ur förresten? Vill du behålla din M50B25TU motor så kan du antingen försöka få den att fungera med nuvarande box och kablage, eller försöka byta box och kablage. Det är mycket som är likt mellan M50TU och M52, men eftersom vi inte vet exakt vad som skiljer så är felsökning en lite av en mardröm. Eftersom ännu ingen trätt fram och jag har heller ännu inte hittat någon på nätet som lagt i en M50B25TU motor i en M52 bil och som kan berätta hur han gick tillväga så kommer du att vara pionjären här. Räkna med många elscheman, undersökningar, efterforskningar, inköp av böcker, sökning av information och en del pengar samt lite trial and error och massor av timmar för att få det att fungera. Skulle vara riktigt kul om det gick! Hinkar du i en original M52B20 motor VET du vad och hur alla kablar ska sitta, exakt vilka delar som ska vara monterade - du har ett facit att gå efter när du felsöker och försöker få igång motorn. Som du märker nu så gör vi många antaganden och har många frågetecken i luften - vilket gör en felsökning mycket svårare. Frågor som bilken box, programvara, LMM, tempsensorer, lambdasonder, oinkopplade kontakter mm. Det är inte den mest stabila grund att ha vid felsökningar :-) |
| Är det Bosch vi pratar då om jag byter som föreslog.Tror jag har härva liggandes,kan man se på reservdelsnr vilken motor den är till? | |
Nej, både Bosch och Siemens fanns till M50 motorn. De gjorde en gradvis övergång (började med Bosch och slutade med Siemens). Se inlägg från mig tidigare i tråden. Bosch användes till både M50 med VANOS och M50 utan VANOS. Siemens användes i princip endast på M50 med VANOS. Tror att uppdelningen på M50 med VANOS blev att Siemens tog hand om 2-liters och Bosch tog hand om 2.5 liters. Men i just ditt fall med en M50B25TU (dvs en M50 med VANOS) så är det nog Bosch då de verkade sitta på 2.5 liters och det är ju det som din motor är. Yes, kan du uppge det nummer (eller gärna bild på den också) så är det enkelt att se vilken motor den boxen skall tillhöra. |
| Har varit ute och mätt lite och på batteriet är det 12,3 volt med motorn igång, ungefär samma på generatorn.Kontakten med blå-gul har 12v och den andre korta bredvid lmm 1,5v.Skall ta lite foto på kabelhärvan senare i kväll | |
|
Har tagit lite bilder nu,har två xtra härvor.Kabelhärva 1 med nr 1 928 402 028 Länk kabelhärva 2 med nr 1 928 402 029 Länk Hr även en box som jag tror grabben har provat och det bara baktände. Jag vet inte hur dom kopplat men det var på en av dom härvorna vi har.Dom jordade kanske inte tillräckligt för jag fick dra en xtra jordning till den boxen vi har nu annars startade den inte |
|
Med endast 12.3 volt över batteriet (och samma spänning direkt över generatorn) så laddar inte generatorn som den ska. Så något verkar vara fel på den och behöver alltså ses över (eller bytas ut). 1 928 402 028 är bara Bosch's nummer på själva kontakthandsken till motorstyrenheten. Du har inte nummer på själva boxarna som tillhörde dessa kabelhärvor? Det var styrboxens nummer jag refererade till när jag sa att man kan kunde avläsa vilken motor den tillhörde. En kabelhärva är svårare, så jag hoppas du har tex chassinummer eller dylikt från var dessa kabelhärvor kom ifrån. |
| Jag skall försöka hitta papper på dom men jag har ingen aning var dom finns.Nr på Bosch-boxen jag har är 0 261 200 413 och wba bf310 40 ef 19580 | |
Den boxen satt i en E36 325i Coupe tillverkad 10/1993 och har således en M50B25TU motor (dvs med VANOS). Det är alltså ett Bosch Motronic M3.3.1 styrsystem i boxen. |
| Då kanske man kan använda den men kan man kolla om den funkar på annat sätt än att prova i en annan likadan bil?Skall försöka köra in med bilen till progameraren och ta med det stora anteckningsblocket och se om man kan komma vidare.Jag har ju lärt mig en hel del av detta och nu känns det som om man vill ha i gång den i stället för att ge upp | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.