AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.396

vilken tempsensor till 325

Sida 1 av 6
jo
95
jonnyo1
bmw 325 cabbe 95:a. Volvo S80 T5 ,Opel Omega combi
vilken tempsensor till 325 m50b25 skall jag ha?Jag menar den som skickar signal till boxen.Den som sitter där nu är en rund kontakt med 4 oranga+ nån annan färg men när jag skall beställa en ny så visar sidorna en rektangulär med 2 kablar och blå plast.Nån som kan bekräfta vilken jag skall ha
jo
95
jonnyo1
Har varit ute och kollat lite nu och när jag kopplar ur den främre givaren med 4 kablar så slocknar temp-mätaren på instrumentpanelen men den borde ju gå till dme-boxen.Kan man byta plats på dom eller det skall inte spela roll?
jo
95
jonnyo1
Ingen som orkar lyfta på huven och kolla,skulle verkligen vara tacksam för hjälp
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det sitter en givare som går till instrumentklustret och en annan givare som går till motorstyrenheten.

Kollar jag i Bentley-manualen så verkar det vara ungefär samma givare som på M20/M30-motorer, dvs en 2-polig kontakt/kablar. Ska tydligen sitta i cylindertoppen på vänster sida. Det är denna som används av motorstyrenheten.

Som du själv upptäckt så går den andra runda till instrumentklustret.

Varför borde den runda gå till motorstyrenheten?
jo
95
jonnyo1
Tack för ditt svar.Jag har Googlat som en dåre och kollat dom här givarna,det sitter ju 2st och dom skall ju ha fyrkantiga/rektangulära kontakter med 2 poler och den främste(närmast kylaren)skall ju gå till styrboxen.
På min sitter det dock en rund 4 polig kontakt främst och den går till instrumentet inne i bilen.Den andra har en 2 polig kontakt som den andra också borde ha och är väl då kopplad till styrboxen(svårt att se var den går).
Kan man byta plats på givarna eller det spelar ingen roll?Bilen var ombyggd från 320 till 325 när jag köpte den och det verkar var nån hemma-skruvare som varit i farten för vissa saker stämmer inte och jag har stora problem med avgasvärdena
jo
95
jonnyo1
Har hittat mer konstigheter.Avgassystemet är ett sånt här Länk
fast hålen till dom bakre lambda-sensorerna är igen svetsade och finns inte.
Dom 2 främre sitter på gren-rör 1-3 och 4-6 och kopplas uppe på insprutningsbryggan.Är det helt åt skogen eller?Kan Bmw-slangen eller någon annan med en 325 bekräfta om det är fel?Väldigt tacksam för hjälp innan vinterförvaringen för sen kommer jag inte åt den
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet tyvärr inte mer om just detta än vad som står i Bentley - och den är för 5-serien (men motorn ska vara samma). Står dock i Bentley att man är tvungen att montera bort lite plastkåpor för att kunna se/komma åt givaren som används av motorstyrenheten.

Har du några bilder var du har hittat den runda 4-poliga kontakten och den rektangulära 2-poliga kontakten?

Angående avgassystemet så sitter väl lambdasonden, på en standard E36 325i, precis innan katalysatorerna
Länk

Det var troligtvis med den nya M52-motorn som man började använda dubbla lambdasonder (i grenröret), se tex E36 320i, 325i och 328i med den nya M52-motorn.

Antalet lambdasonder och katalysatorer i serie beror på designen av motorstyrsystemet och vilka utsläppsnivåer man vill uppnå. Idag räcker det inte med en lambdasond och en katalysator, man kör tex med primär- och huvudkatalysator och tvåstegs closed-loop system (även trestegs finns).

Det är nu jag kliar mig i huvudet, hur kan man koppla in två lamdasonder till ett motorstyrsystem som bara vill ha en?

När du skriver att bilen varit ombyggd från 320i till 325i, är du säker på att du har en M50 motor? Det är inte så att du har en M52 istället!?!
jo
95
jonnyo1
Tack för svaret.Så vitt jag kan se så är det en M50,här kommer lite bilder.Jag kan ta fler om et behövs för jag vill ha igång en innan intergaraget
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, det är en M50. En M52 skulle haft motornummer "25 6S 3" eller "25 6S 4". Sen är oljepåfyllningslocket längst back och oljefilterbehållaren i lättmetall, två saker som skiljer mot M52 om jag minns rätt (M52 tror jag locket sitter längst fram och har en behållare i plast).

Jag måste ha missförstått ditt förra inlägg; trodde du beskrev att du hade en annan typ av grenrör med en lambdasond i varje grenrör.
"Avgassystemet är ett sånt här fast hålen till dom bakre lambda-sensorerna är igen svetsade och finns inte. Dom 2 främre sitter på gren-rör 1-3 och 4-6 och kopplas uppe på insprutningsbryggan."

Men tittar jag på bilderna så ser det ut som det är lambdasonderna på grenrören är de som är igensvetsade. Så frågan är hur många och var sitter lambdasonderna?

Bra bilder förresten!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt Bentley (hittade en kopia för E36 - mekar du med bilen rekommenderar jag starkt att köpa boken). Där står det att färgen på kablarna till sensorn som används av motorstyrenheten är brun och brun/röd.

Hittade även denna sida, där det fastslås att på en M50B25 så är det den blåa sensorn som skall kopplas till motorstyrenheten (vilket stämmer överens även på alla M20- och M30-motorer).
Länk

Så om ovanstående är som det ska se ut på en M50B25 så hade jag förväntat mig att hitta två rektangulära temperaturgivare/kontakter på din motor.

Givare med fyra kablar brukar vara för temperaturegivare med dubbla givare. Dvs den kan ge en signal till instrumentklustret och en annan till motorstyrenheten.

Nej, får helt enkelt inte ihop det. Det är helt enkelt bara att slänga upp det stora elschemat på motorhuven och börja leta och mäta sig fram hur det är kopplat.

Skulle dock vara bra att få det bekräftat hur en stock M50B25 ska se ut kring de givarna och färgerna på kablarna. Måste ju ziljoner M50-ägare där ute.
jo
95
jonnyo1
Jag har kanske beskrivet det lite konstigt,givarna sitter precis där grenröret slutar.1sitter efter grenröret till cylinder 1-3 och den andra till 4-6 eller om det räknas tvärtom.
Kan jag skifta givarna och få det att funka för det finns ju inte fler kontakter som passar om det inte kan vara denna Länk men den är nästan för kort och nån sa att det var till farthållaren som inte finns.
Allt verkar vara hopplockat av förra ägaren och det är ett helsike och få rätt på det när man inte är så hemma i skruvandet.
jo
95
jonnyo1
Jag menar ju givetvis att lambda-sonderna sitter efter gren-rören sen pratar jag om temp-givarna när jag undrar om man kan skifta plats på dom
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, baserat vad jag ser på bilderna så sitter lambdasonderna i slutet av grenrören - inte efter (grenrören slutar vid den tre-skruvade kopplingen).

Här kan du se ett par M52-grenrör. Notera uttagen för lambdasonderna i slutet av grenrören - jag antar det är ett par sådana som sitter på din motor?
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller sensorer är det bara att börja mäta för att veta något med säkerhet. Tex koppla loss kontakten till styrboxen och börja mät upp vilken ledning som är kopplad till givaren som går in till styrboxen.

Ingen fara, det är ingen som föds till "stjärnmekare" eller från början överfylld med kunskap :-) Vi alla måste börja från samma punkt. När du är klar med att ha rett ut alla dessa saker så är du ett steg närmare och många kunskaper rikare! Alternativet är såklart att lämna in bilen till en verkstad.
jo
95
jonnyo1
Tackar det är dom gren-rören jag har och kan det vara rätt med 2 lambdasonder till denna bil eller?för efter inspr.bryggan går ju kabelstammen till boxen men jag kan inte se om bägge går dit.Styrboxen är för övrigt Siemens.
Beträffande el-schema är jag inte så hemma i detta men jäkligt envis.Jag har beställt en ny lambda för och se om man kan få signal från den och så får jag se om jag kan mäta temp-givaren
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, allt jag hittar pekar på att motorstyrsystemet bara kan hantera en lambdasond. Du borde ha Bosch DME 3.1 eller Bosch DME 3.3.1 (om det är VANOS) som motorstyrssytem.

Men jag hänger fortfarande inte med i din beskrivning. På bilderna ser det onekligen ut som att det inte sitter några lambdasonder i grenrören (ser mest ut som gamla avkapade/avknipsade lambdasonder). Varför pratar du om dubbla lambdasonder som går upp till insprutningsbryggan?
"för efter inspr.bryggan går ju kabelstammen till boxen men jag kan inte se om bägge går dit"

Ny lambdasensor? Signal från den? Nu förstår jag ingenting.

Har du kollat att du inte redan en lamdasensor som sitter i mitten precis innan katalysatorerna?

Bra att du är envis - det kommer alltid till användning!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående avgassystemet, brukar inte E36 325i ha dubbla avgasrör hela vägen?

När jag tittar på bilden på ditt avgassystem ser det ut att vara enkelpipigt ända från ingången av katalysatorn och hela vägen bakåt
Länk

Det liknar mer ett E36 323i avgassystem som du har
Länk
jo
95
jonnyo1
Den lambdan du ser på bilden är avsågad för jag kunde inte skruva ut den eftersom den tog i avtappningen till kylvätskan som också syns i bild.Det går ju sladdar från bägge sonderna till dom runda kontakterna ovanpå motorn vid bryggan som är kopplade in i insprutningsbryggan och sen i bakkanten går dom vidare.
Jag mätte signalerna från lambda-sonderna med motorn varm och dom reagerade överhuvudtaget inte.Sen hade jag en kompis som hade en dator med program för att avläsa fel-koder och fick vi fel på kam-givare(bytad nu) och lambda-förvärmning var 0% men inga värde alls från lambda-sonderna.Jag chansade på att bägge sonderna var kass och har beställt en ny för att se om det gör skillnad.
Skall man bygga om till Bosch så krävs det en hel del.Jag har visserligen en Bosch motorhärva och styrbox men bilen startade inte med dom grejorna(boxen kass eller låst)så vi fick rådet att sätta dit kabelhärvan som hörde till och så programmera om den boxen(Siemens)Man börjar bli gråhårig på detta nu och lämna till verkstad lär kosta en smärre förmögenhet med detta utgångsläget
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, lär kosta en rejält slant hos en verkstad. Det är ju inte reservdelar som kostar någonting längre hos verkstadsbesök (förutom när de lägger på ett hiskeligt pålägg på diverse saker som oljor med mera), är arbetskostnaden som gör att reparationer skenar iväg och gör att det är ekonomiskt oförsvarbart att ha en bil som är äldre än 5 år / mer än 15 000 mil.

Sorry - men det är fortfarande otdyligt. Jag får ingen logik i den här storyn. Du har två lambdasensorer men knipsat av en? Du har en M50 motor med original styrsystem som jag vill minnas bara har en lambdasensor, men du har ändåså kontakter för två lamdasensorer för ditt styrsystem?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan det vara så att du har en M50B25TU (TU = Technical Update dvs VANOS på insugssidan) men har ett motorstyrsystem för en M52-motor (Siemens MS41.1)?

För Siemens (till skillnad mot Bosch DME M3.3.1 som normalt sitter på M50B25TU) har just
- fyra lambdasensorer
- dual coolant temperatursensor

En dual coolant tempsensor har fyra kablar och ger feedback till både motorstyrsystemet och instrumentklustret. Vilket isåfall förklarar varför mätaren på ditt instrumentkluster inte fungerar när du rycker ut den runda sladden.
Kablarna brun/violett och brun/gul är de som går till instrumentklustret.
Kablarna grå/brun och brun/röd går till motorstyrsystemet.
Det är brun/röd som ger signal in till motorstyrsystemet, pinne 10 verkar det vara (har bara elschema för 2.8 men det borde vara samma till 2.5)
Nu kan du mäta upp vilken givare och kabel som verkligen används av motorstyrenheten.
jo
95
jonnyo1
Jaså är det nog,att det är en Tu.Har själv ingen aning men efter att kollat runt på en massa olika forum så är det nog troligt att det är så.
Den lambdan som är knipsad var ju bara för att jag skulle få bort den(den tog i avtappningen).Den var kopplad från början men jag tänkte ju byta den nu och se om jag kan få någon respons från den.Om den motor-härvan är original vet jag inte säkert men det satt i bilen vid köp och förre ägaren sa att den och boxen var original.Bra förklaring på sladdarna men om det är en sån dual-coolant givare ,vad gör då den andra.Jag får gå ut imorgon och se om jag kan mäta givaren och se vilka färger det är men det är nog dom du säger.Många tack så här långt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.