AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.405

vilken tempsensor till 325

Sida 4 av 6
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då har den spruckit i skarv. Vet att plastdelar i kylssytemet på M52-motorer (tex på E39) är kända för att vittra sönder i tid och otid. Brukar inte vara så vanligt på M50-motorer dock, men kan minnas fel.

Det är detalj #2 som du är ute efter - eller hur?
Länk

Köp ny! Ersätt inte en bruten länk med en försvagad länk. Just det artikelnummer i länken ovan kostar 240 SEK på Schmiedmann! Kolla dock upp artikelnummer så det blir rätt - jag vet bara att du har en M50B25TU motor.
jo
95
jonnyo1
bmw 325 cabbe 95:a. Volvo S80 T5 ,Opel Omega combi
Bra tips,har beställt en ny där i dag och dom har redan dragit iväg den(snabb lev)
jo
95
jonnyo1
Har fått grejorna idag men får inte dit den,är det något speciellt knep för att trycka dit den?Ser likadan ut som den gamla
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, vet inget speciellt. Står heller inget speciellt om detta i TIS (BMW's egna reparationshandbok)
Länk
jo
95
jonnyo1
Nu har jag varit ute och meckat men får inte dit den på något sätt.Dom ser lika ut men mäter man botten så är den nya 2 mm bredare på ena hållet och 2 mm på andra bredden.Jag vågar inte trycka för hårt heller.Kan det vara att det inte är en originaldel så det är därför?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad står det för reservdelsnummer på den gamla och den nya?
jo
95
jonnyo1
Står inga synliga nr på nån av dom.Jag tror jag fyllde på för mycket vatten då jag hade ända upp till locket vid kall motor,det var en annan bmw ägare här som att han gjorde så men det är väl inte rätt?
Har lagat den gamle med speciell 2 komponents lagning för hårdplast och än håller det tätt.Får skaffa en ny som passar snarast.Det märkliga är att dom ser likadana ut men den nya är som sagt 2 mm för bred på bägge hållen vid basen och godset är tjockare
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt att den inte passar, vilken artikelnummer hade den du köpte?

Just expansionskärlet verkar vara samma för de flesta årgångar och kylarvarianter, även samma mellan M50 och M52. Så risken borde vara liten att man köper fel - för man vet ju inte vilken typ av kylare som sitter - allt annat verkar ju vara ett lapptäcke från olika modeller :-)

Fylla på kylarvatten är enkelt - med kall motor fyller du upp till markeringen där det står "Cold Coolant Level" "Kallkühlmittelstand".
jo
95
jonnyo1
Kameran har lagt av men färgen på den avklippta kabeln är grön-vit och gul o blå.På en annan kabelstam som jag har ser det ut som om den skulle kunna sitta på temp-givaren.Temp-mätaren går bara lite över mitten och det kommer bara fes-ljummen luft inne i bilen.Dörrskrället har också rasat och den går inte i lås när man stänger den,kanske behöver olja eller?
jo
95
jonnyo1
Glömde en sak,den blå signalkabeln till generatorn har lossat och det går inte att se var den suttit.Plastlocket över saknas så där kan man inte få någon hum om det
jo
95
jonnyo1
En sak till fick tag i programmeraren nu och han var rätt säker på att han lagt in rätt program.Att vi inte får några värde på lambda-sonden trodde han berodde på att Odb är för gammal för att mäta där.Han trodde också att det gick att få rätt på det genom att mappa om alltihop med dom grejorna som sitter där men det skulle kosta 6 lusen-tappar och det tycker jag är mer än jag vill lägga ut.Då är det billigare och köpa en komplett motor + härva och annat som är avsedd för bilen
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, bra att du kunde få tag i programmeraren. Är lite nyfiken där, vad menar man med "rätt" program? Hur defineras "rätt" program?

Är det programmet för en M52B20 motor som ursprungligen satt i bilen?
Är det programmet för en M52B25 motor - för att matcha cylindervolymen?
Är det programmet för en M50B20TU motor - för att matcha att LMM'en faktiskt kommer från en sådan motor?
Är programmet för en M50B25TU - för att matcha att det faktiskt sitter en sådan motor där?

Kan man överhuvudtaget lägga in MS40.1 programvara i en MS41 box!?!
MS40.1 = Det styrsystem som används till M50B25TU, dvs den motorn som är monterad.
MS41 = Det styrsystem och kablage som sitter i bilen

Hur definerar man "rätt" programvara i detta läge? Vilken programvara är det? Är det för en M52B25 motor?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kabelskorna brukar ha olika storlek och den blåa signalkabeln brukar alltid sitta på den lilla terminalen.

Hmmm, kan man verkligen inte se var den blåa kabeln ska sitta? Den stora röda (från batteriets pluspol) sitter på ena terminalen. Så vad ska då sitta på den andra terminalen? :-)

Var lite försiktig, den tjocka röda är kopplat direkt till batteriets pluspol och alltså "hot at all times" och utan säkring!

Såhär ser det ut på en gammal M20B23-motor
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men.... Om inte den blåa kontrollkabeln är inkopplad så kommer aldrig avlastningsreläet ge någon ström tll read defogger reläet och ej heller någon ström till kontrollmodulen för den integrerade klimatregulatorn (integrated climate regulation control module).

Kan det förklara värmeproblemet?
jo
95
jonnyo1
Som jag fattade så har han lagt in m50b25 program och han påstod att det gick och mappa med den boxen vi har nu.Det märkliga är att vi behövde inte komma in med bilen utan skulle bara lämna boxen när vi gjorde om programmeringen.Annars hade han kanske sett att det inte var rätt elektronik i bilen.Men som du säger om han har lagt in ms 41,0 så har han väl lagt in fel eller?
Har satt på en kabelsko på kabeln och satte den på en skruv 3 cm till höger om den stora röda,vet inte om det är rätt men nu lyser laddningslampan hela tiden.såg ut som om det suttit någon bult eller nåt vid sidan om den jag använde men den var borta.Kameran funkar igen så jag skall försöka ta lite foto i morgon
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fint du skakat liv i den där kameran! :-)

Ok, det kanske faktiskt går att lägga in MS40.1 (som en M50B25TU vill ha) mjukvara i en box som urpsrungligen hade MS41 (som en M52 vill ha) mjukvara. Där har jag mycket liten kunskap så jag vill inte säga emot här. Men det låter ganska osannolikt att man skulle kunna göra det.

Och även om det skulle gå, vet vi att den mjukvaran fungerar ihop med de givarna som sitter i ett MS41 system (för alla givare och kablage du har kommer ju från ett sådant system)? Säger inte att det går, bara att det finns lite väl många öppna frågor här.

Huruvida det är fel eller inte att lägga in MS41 borde ju programmeraren veta! MS41 är det styrsystem som använder sig av den styrbox och det kablage som i nuläget sitter i din bil. Problemet är att motorn som sitter i din bil använder sig av ett MS40.1 styrsystem. Det är detta problem som är intressant hur programmeraren löser.

Mappa utan att lämna in bilen? Vad?

Nej, gillar inte det här. För mycket saker som inte känns rätt. Rent spontant känner jag - gör om gör rätt.

Aha, den hade ingen kabelsko? Såg terminalerna och kontakterna på generatorn ut något som det här? Bortse från allt det sönderbrända såklart...
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glöm vad jag sa innan om blå kabel, unloader relay och klimatkontrollmodul. Jag som inte kan läsa elscheman. Det är när laddningslampan lyser som dessa kopplas ur. Ska ta mig en närmare titt på elschemat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående laddningslampan så fungerar det på följande sätt. Med tändningen påslagen men inte motorn igång (dvs generatorn genererar ingen spänning) så får laddningslampan spänning från batteriet och går sedan via den blåa kabeln ned till generatorns laddningsregulator (D+ terminalen). Eftersom motorn inte är igång går den direkt till jord och du har en sluten krets och lampan lyser således.

När du startar motorn och generatorn laddar kommer laddningsregulatorn inte längre att agera jordpunkt (det kommer att vara en regulerad spänning) och lampan lyser inte längre (då den har spänning på båda sidor och du får inte någon sluten krets).

Eftersom lampan lyser så har du uppenbarligen en fullt fungerande sluten krets. Frågan är bara om du kopplade in den rätt, dvs om du verkligen kopplade in den blåa kabeln på D+ terminalen. Om du kopplade in den blåa kabeln på någon av del av generatorn så blev den garanterat jordad vilket förklarar varför laddningslampan lyser hela tiden.

Så antingen kopplade du in den blåa kabeln fel eller så är din laddningsregulator trasig.

Dra igång motorn och mät spänningen över batteriet, bör vara mellan 13.2 och 14.5 volt. Ligger du däremellan så kopplade du med största sannolikhet in den blåa kabeln på fel ställe.

Den blåa kabeln går dessutom upp till pinne 12 i diagnosuttaget. Jag provade för skojs skull att mäta på pinne 12 och mätte upp 14.46 volt vilket var väntat.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående nivå i expansionskärlet så gäller nedanstående för mitt expansionskärl på min M30B35 motor.
Fylla på kylarvatten är enkelt - med kall motor fyller du upp till markeringen där det står "Cold Coolant Level" "Kallkühlmittelstand".

Du har ju en expansionstank precis bredvid kylaren. Men det ska finnas en markering på denna också. Om jag minns rätt så är det ungefär på mitten och det ska stå något i stil med "KALT / COLD".
jo
95
jonnyo1
Lite bilder på generator och sladdar,den med blå-gul o vit-grön var avklippt tidigare men jag hittade en kontakt med motsvarande färger på en gammal kabelhärva.
Angående programmeringen av box så behövde han bara boxen men om det skall mappas ihop skulle han bilen en hel dag till en kostnad av 6000:-.
Lite märkligt ändå att han bara ville veta vilken motor och elektronik system som satt i vid första tillfället och nöjde sig med boxen.
Skall köra in där med bilen på måndag så skall han få redogöra för allt
Dom borde ju vara seriösa tycker man eftersom dom mappar och servar en massa banracing bilar och chippar alla möjliga märke
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.