|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jupps, M50TU har en liten puckel längst fram (för själva VANOS-enheten). Här kan du se skillnaden Länk Vänta nu, jag vill minnas att vissa E36 kunde ha Siemens styrsystem också. Om det var E36 320i som efter 09/1992 fick Siemens MS40.1 eller dylikt. Lite osäker där... Eller var det bara för E34? Som sagt, lite osäker... Skulle vara intressant att se vad det står på den där kontrollboxen till motorstyrenheten. |
|
På boxen står Siemens 5WK9 018 DME MS41.0 men om man tittar här Länk så finns det ju bara på M52. Han som programmerade sa dock att fanns på m50 också men ovanligt.Detta är en sån soppa att jag vet snart inte om det inte vore lättare att köpa en komplett motor med box och härva o slänga dit den.Något är ju sjukt för Hc var över 700 så det är ju omöjligt att få igenom den |
|
Ok, då är det ju onekligen ett MS41.0 styrsystem som jag misstänkte. Kolla även på framsidan av boxen så står där chassinummer (står överst på klisterlappen och börjar typ med WB... och slutar med 7 tecken i fetstil). Ta dessa 7 tecken och mata in i ETK så får du upp EXAKT vilket fordon styrboxen kommer ifrån. Har kollat runt lite, för jag ville minnas att det var lite rörigt med just M50 och Bosch och Siemens. Nedanstående sida förklarar det ganska. Länk Det stämmer att Siemens styrsystem fanns till M50, där MS40.0 var för icke-vanos och MS40.1 var för VANOS. Men du har MS41.0 boxen! Och MS41-systemet satt på M52-motorerna, men aldrig på M50-motorerna. MS40 och MS41 är vad jag förstår två väldigt olika system. Han som programmerade? Är boxen omprogrammerad? Vad har modifierats? Jag kan ha fel om ovanstående, men det finns absolut ingenting som pekar på att MS41.0 satt i någon M50 motor - varken på någon ECU-lista eller när man kör korsreferenser i ETK. Kan programmeraren bidra med mer information här? Jag skulle vilja ha en komplett och utförlig rapport om var motor, styrsystem, avgassystem - kort och gott vilka komponenter som använts och varifrån dessa kommer samt hur installationen genomförts från den som sålde bilen till dig - om jag vore i dina skor. Jag har inga problem med modifieringar, men då ska man kunna redovisa för vad som gjorts. Jag antar att den som sålde bilen påpekade att strikt sett så får man inte byta motor utan att göra en omregistrering av bilen. Fast du kommer inte att kunna göra en sådan då gränsen för effektökning är 20% och hoppet från 150 till 190 hk är större än 20%. Enda sättet isåfall är att åberopa 15kW/100kg regeln och få den klassad som ombyggd - vilket kräver en del extra jobb. Nu är risken helt obefintligt att någon ser att det är en M50B25 istället för en M50B20 - men denna typ av detaljer nämns väldigt sällan vid en försäljning. Oooops, HC över 700 lät ju inte sådär klockrent. Hur var de andra värdena då? Har bilen någonsin blivit besiktigad med denna motor i? |
|
Boxen som satt i vid köp är till en m52 95:a (WBABJ310 ER02493) och inte till en m50 som säljaren sa.Den boxen som sitter i nu är en nyare,en 96:a m52(WBABF71010EP44432) om jag fattat rätt. Programmeraren har bytt ut boxen till den nya för det saknades något i en gamla så det gick inte att flasha.Det skall vara ett uppgraderingsprogram till 325 med steg 1 inlagt.Ews är också borttaget.Bilens chassinr är WBABJ31020ER02493 och 2008 var senaste godkända bes. ,då var värdena väldigt låga.2009 var dom CO 0,0 ,CO 2500 0,0 , HC 657 , Lambda 1,17 sen köpte jag den eller rättare sagt min son.Månaden efter kom han in på universitet i Östersund och flyttade 113 mil härifrån.Han är sällan hemma så jag har hållit på o kludda med den i snart 2 år och jag har ju begränsat kunnande.Vi fick liknande värde när den bes. 2010.Kan inte få tag i förra ägaren då nr upphört.Jag fick en m52 med på köpet men den har skurit i vevlagren och är mest skrot |
|
|
Man borde kanske prata med programmeraren om det han lagt in,han borde kanske visst att det inte passade ihop.Frågan är om avgasvärdet är kass på grund av boxen eller trasiga givare o sonder eller att allt borde vara Bosch i ställe?. Det var ju inte någon skillnad på Hc mellan nya o gamla boxen heller |
|
Så bilen har ursprungligen varit en E36 320i Cabriolet 02/95 med en M52B20 motor? Och nu sitter det en M50B25TU (TU = med VANOS på insugssidan)? Jag satt precis och tänkte det här med kontakter och dylikt, för jag vill minnas att tex kontakten mellan M52 och M50 är ganska annorlunda. Satt även precis och kliade mig i huvudet kring det här med AWS, det brukar ställa till en del problem när man byter sådär mellan styrboxar. Så man behöll alltså den mesta av kablaget? Det förklarar ju isåfall alla M52-liknande kontakter och kablage. OK, nog med såhär långt. Nu ska vi ju ärligt säga att problemet med avgasvärdena inte alls behöver bero på något fel i installationen eller inkopplingen av M50B25TU-motorn. Kan ju vara något simpelt som gått sönder eller inte fungerar som det ska. Vilken motor satt i bilen när den besiktigades 2008, 2009 och 2010? |
|
Jag vet inte vilken motor som satt i 2008 för då ägde jag inte den men jag förmodar att det var originalmotorn.Jag var precis ute o kröp under bilen och såg att det sitter en avklippt sladd med kontakt kvar på vxl. men det har väl inte med det att göra? Sen sitter det en ingång under förgasaren som är pluggad.Jag mätte även lambdan som sitter kvar och den visade allt mellan 0,63 och 0,74 med nån sekunds mellanrum.Om man nu skall misstänka något annat än styrsystemet när det gäller tex. HC. ett katt-byte skulle väl inte hjälpa då den inte kan ta bort så mycket enligt ett annat inlägg. Lambda-värdet var ju också högt och jag har en på gång så kan man mäta mellan bägge och se om det blir skillnad och till sist många tack Bmw-slangen för all tid du lägger ner på att hjälpa mig,det är jag mycket tacksam för |
|
Själv blir jag mer och mer imponerad av att du orkar försöka reda ut detta :-) Och du verkar ha ganska bra koll på en hel del måste jag säga. Då kan vi anta att 2008 satt originalmotorn och problemen med avgasvärderna började i och med motorbytet. Nu ska jag inte sitta här bakom tangenbordet och säga att felet är pga motorbytet. Det är nog fullt möjligt att man kan köra en M50-motor med ett M52-styrsystem, men det borde ju vara stor risk att man missar eller glömmer någon detalj som skiljer sig mellan dessa system. Jag tror inte det är så vanligt iallafall. HC=657 tyder ju på en stor mängd oförbränt bränsle. Lambda=1.17 betyder ju att den går väldigt snålt (dvs för mycket syre i relation till bränsle). Kan ju även vara ett hål någonstans i avgassystemet så den suger in luft - men det brukar besiktningen ofta upptäcka. Den avklippta sladden med kontakt vid växellådan. Hur menar du nu, satt det bara en sladdstump med en kontakt på växellådan? På de bilar med endast en lambdasond brukar denna sitta precis precis före katalysatorn och ofta dras kabeln i närheten av växellådan. Ingång under förgasaren (vilket du inte har då du har en insprutningsmotor - men jag tror du menar insuget) som är pluggad, tja det kan ju vara vadsomhelst. Det viktiga är ju att det inte kommer inte tjuvluft, dvs icke-uppmätt luft. I korthet, det får inte komma in någonsomhelst luft efter luftmassamätaren (den mäter upp luften som motorn får och rapporterar det till motorstyrenheten som sedan portionerar ut bensin i lagom mängd). Ja, på tal om det - hur är det löst? Har inte M50B20TU och M52B25 olika luftmängdsmätare? Jag vet att man på M50 gick från hot wire till hot film när man lade till VANOS. Blev nyfiken, ska kolla... Är fortfarande lite osäker på en sak som du säkert kan svara på - hur många lambdasonder är inkopplade till motorstyrsystemet och var sitter dem? |
Bara ett tillägg... Det är inte samma luftmassamätare mellan M52 och M20B25TU motorerna. De använder dock samma teknik (hot film) - men är det något skillnad i signalerna? Eller är det bara en sådan oväsentlig skillnad som tex diametern? Är ju lite värre om din nuvarande styrbox (EP44432) förväntar sig en LMM som normalt sett sitter i M52-motorer såsom E36 323i och E36 328i Länk men istället så sitter det en LMM som normalt sett sitter i M50TU-motorerna Länk Bara ett exempel på saker som kan gå fel. Säger inte att det är det. Men anta att signalnivåerna är olika mellan LMM. Din M50-LMM skickar lite annorlunda signalnivåer till styrsystem (som tror det sitter en M52-LMM) och motorstyrsystemet tror det kommer in mycket mindre luft än vad det egentligen gör. Den pytsar således in alltför lite bränsle och motorn går toksnålt. Detta detekteras normalt sett av lambdasensorn som gör att motorstyrsystemet kan korrigera inom vissa gränser. Men om nu closed-loop lambdasystemet är satt ur spel (antingen genom att det sitter fel typ av lambdasensor eller att det inte är så många lambdasensorer som det ska vara) så kommer motorstyrsystemet att använda sig av en defaultmappning. Bara lite vilda spekulationer... |
|
Ja jag är rätt envis.För 10 år sen blev jag intresserad av datorer men kunde inget alls.Skaffade en massa litteratur och började läsa och idag kan jag både reparera och bygga nya.Dock hade jag inte tänkt gå så långt denna gången men jag måste erkänna att jag börjar gilla Bmw mer och mer. Tillbaka till ämnet,det sitter två lambda-sonder på gren-rören,se bild Länk och dom kopplas med runda kontakter in i sprutet se bild Länk inte min men kan ta bild om det är oklart. Den ena lambdan(som jag sågat av nu) gav inga signaler alls.Får gå ut och krpa under i morgon för att kolla kontkten undertill,det pissregnar nu så det blir lite bilstudier inomhus ikväll |
|
Då är jag med angående lambdasonderna! Den styrboxen du har nu (EP44432) kommer från en E36 323i och vad jag kan se i RealOEM så verkar avgassystemet komma från samma modell (samma bil?) Länk Och motorstyrsystemet verkar köra endast med två lambdasonder i grenrören Länk Så om köper två nya/begagnade och sätter där så borde den delen iallafall vara fullt fungerande (man får anta att det är lambdasonder för en E36 323i M52 09/95=> man ska ha då styrboxen är för en sådan men nu vet vi ju inte vad som är ändrat i denna) Länk Vet dock inte vad det är för skillnad på dessa lambdasonder före/efter 09/95 - det är iallafall olika reservdelsnummer. |
|
Har fått en ny/beg. lambda i dag,en siemens.Ett litet problem dock ,den är så lång att jag fick skruva ut avtappningen för kylarvätska i blocket för att få dit sonden.Frågan är om sonden är fel eller det beror på att det inte är original avgassystem.Har skurit ner pluggen och skall se om jag får dit den imorgon för det öser ner nu. Llm:n har märkning Siemens 5WK9 007 och 1 730 033. Kontakten du undrade över går sitter på vänster sida av vxl.nästan uppe vid toppen av lådan och kontakt med 2 kablar ca 20 cm sitter kvar och är avklippt. Har kollat läckage men inte hittat något |
|
| Tänkte på kontakten på lådan,kan det vara backljus kontakten?Lambdan har beteckning siemens främre 5wk90231 och verkar vara till en m52b25 men dom trodde att den skulle passa,är det så eller det är fel? | |
Angående LMM, eftersom det sitter en M20B25TU motor (baserat på blockets gjutningsnummer) så förväntade jag mig en LMM från samma typ av motor. Men du säger att LMM'en är märkt med 1 730 033 - det där är en LMM från en M20B20TU motor! Länk Om det gör någon skillnad? Ingen aning. Verkar bara en aningens mysko, som allt annat. Jamen, kan absolut vara backljuskontakten - tänkte inte på den! Brukar dock sitta på höger sida vill jag minnas. Men två sladdar passar in på backljuskontakten. Varför skulle man vilja klippa av denna!?! Men enklast är väl bara att prova - fungerar backljusen!?! |
Lambdasensorn Siemens 5wk90231 ska motsvara BMW 11 78 1 427 884 vilket är den rätta (detta är sensorn som sitter före katalysatorn) om man går efter till vilken motor din nuvarande styrbox (EP44432) användes till Länk |
|
Fasiken nu börjar jag misströsta,kontakten är inte riktigt likadan.Bägge kontakterna är runda men på min gamle finns en rund plastring som är gul men på den nya är den grön och det finns ett spår i kontakten som skiljer dom åt Naturligtvis kollade jag det inte innan jag började modifiera avtappnings-pluggen.Så där gick 2 tim i onödan.Förhoppningsvis har jag lärt mig något av det.Kan man modda kontakten så den passar eller det lirar inte som det ska med den ändå? |
|
Jupps, var nog trött och bara tänkte halvvägs där. Styrboxen du använder idag kommer från en E36 323i Coupe 02/96 M52 och på dessa sena modeller (från och med 09/95 och framåt) så används den "nya" lambdasensorn 11 78 1 427 884. Ser ut att ha en grön ring, se nedan. Länk Fast din bil, och då gissningsvis all din kabelhärva, är en E36 320i Convertible 02/95 M52 och den använder sig av den "gamla" lamdasensorn 11 78 1 748 762. Ser ut att ha en gul ring, se nedan. Länk Så du har en M52 styrbox som är nyare än 02/95 brytgränsen, M52 kabelhärva som är äldre än 02/95 brytgränsen och en M50 motor :-) Tjo! Det är ju i dessa situationer som man inser behovet av att man måste ha stenkoll på vilka delar som en modifierad bil är ihopbyggd av - chassinummer eller regnummer duger ju inte längre. Och har man tagit över en bil utan tydlig information vad som gjorts med bilen, som det verkar vara i det här fallet, kan det bli ganska långa upptäcksfärder. Men förhoppningsvis finns det en enkel lösning. Problemet är ju att veta om en eventuell skillnad på i detta fall kontakten har någon betydelse eller inte på själva funktionaliteten man är ute efter. I det här fallet, varför bytte man lambdasensor? Finns det någon koppling till programvaran i styrdatorn? Eftersom BMW gjorde sig besväret att göra en ny fattning till både lambdasensorn och i kabelhärvan så måste det funnits en bra anledning! Fast var anledningen funktionell eller tex av produktionskaraktär? Finns fall där man gjort om kontakten men ingenting annat, tex hastighetssensorn i diffen på E30 (i det fallet tror jag de modernadiserade kontaktdonen helt enkelt). Finns dock en referens till ett SI-dokument (SI120995022) bredvid den gamla varianten av lambdasensorn. Ska kolla om jag kan hitta det där dokumentet. |
Aha, fanns en del intressant info i SI 12 09 95 022! Länk Om jag förstått innehållet rätt så kunde ägare till M52-motorer råka ut för "falska" felkoder om lambdasensorn. Berodde på att lambasensorn blev för kraftigt nedkyld om man tex frihjulade en längre tid (typ mer än 30 sekunder) eller liknande. BMW rättade uppenbarligen till detta vid deras traditionella brytdatum som är 1 September. Så alla bilar tillverkade 09/95 eller senare har detta problem korrigerat. Det förklarar varför en ny lambdasond introducerades 09/95. Fast intressant att notera är att det tydligen gjordes ändringar i styrboxen också! Som tydligen skulle ge en ökad ström för uppvärmning av lambdasensorn. "Thanks to the modified DME data released in September 1995 and the resulting increase in the heating current, the oxygen sensor is no longer cooled down as much in overrun and the incorrect fault entry no longer occurs" Om den nya lambdasensorn gjordes mindre känslig för nedkylning, eller om den gjordes kraftigare för att hantera en större uppvärmningsström har jag tyvärr ingen aning om. Gissningsvis borde du kunna montera den "äldre" varianten av lambdasensorn (med gul ring), trots att du har en styrbox som har en fix för ovanstående problem. Kan vara så enkelt att den nya mjukvaran i styrboxen slår på lite extra uppvärmning vid vissa driftförhållanden. Men varför då krångla med helt ny kontakt till lambdasensorn? Men som sagt, borde ju gå att montera den "äldre" varianten, det finns ju tex universal eftermarknadslambdasonder som fungerar fint och som inte är kopplad på något sätt alls till någon specifik revision av motorstyrsystemet. Värsta som kan kan hända är väl att lambdasonden går sönder i förtid. |
|
Tack din info är guld värd.Angående lambdan så borde man väl kunna sätta dit den gamla kontakten på den nya för det är ju samma kabelfärger och boxen är ju uppdaterad.Eller det blir inte bra och skarva sådana sladdar? Skall ge mig ut o mäta sladdarna till tempgivaren så fort det blir bättre väder.Hur mäter jag den enklast? |
|
Är det samma färger på den gamla (gul ring) och den nya (gröna) lambdasonden så bör det vara säkert att montera dit den nya. Men kolla upp att stiftlayouten är samma! Försök att göra någon lätt modifiering av den nya lambdasondens kontaktstycke så det passar. Annars är det nog att ta halva delen av den gamla och halva delen av den nya lamdasonden och skarva ihop. Har aldrig provat detta själv, men sök lite på forumet så får du en uppfattning om det fungerar (några har lött och det fungerar, någon pressade ihop då det var svårlött. Tempgivarna är enkla att mäta, de är av typen NTC (negativ temperaturkoefficient) - dess motstånd sjunker med ökande temperatur. Ska se om jag hittar några värden för den temperatursensor du har (som verkar vara dual temperature dvs med fyra sladdar). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.