AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.338

Hög bensinförbrukning 530iA -02

Sida 1 av 2
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Har köpt mig en 530iA -02 för några veckor sen men bensinförbrukningen är på tok för hög. Bilen har gått 10600 mil och den är bestyckad med 19" hjul.

De första två veckorna drog den ca 1,75L/mil, sen ändrade jag körstil (från att sega sig upp i hastighet till att gasa mycket i början och sen släppa) och nu senaste veckorna drar den 1,45L/mil.

Har varit in på Novation I Uppsala och de tycker också att de är för hög för denna bil men de visste inte vad som kunde vara fel.

Nu undrar jag om någon här på forumet har någon ide vad som är felet?

Mvh Nicke Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det låter faktiskt väl högt.. 1.2-1.3 borde du kunna blanda den på med 19:arna och en del önödigt gasande.

Finns det några felkoder?

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Konstigt att inte verkstaden kunde svara, men jag utgår från att de läst lagrade felkoder ändå? Att kolla så att alla hjul rullar lätt utan anliggande bromsar, samt att däcken har rätt tryck är ju det första att checka.
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Har inte läst av felkoderna ännu men det ska göras snart.
Hoppades att någon haft liknande problem och löst dem :-)

Däcken tror jag har rätt tryck, har 2,8 i fram och 3,0 i bak. Bilen rullar väldigt lätt så jag tror inte bromsarna ligger på.

Den kanske drar så mycket när man som jag kör så gott som bara stadstrafik?

Mvh Nicke Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kör du i princip bara stadskörning i Uppsala och då speciellt i morgonrusningen och sen hem samtidigt som alla andra ska hem efter jobbet och en sträcka på kanske 4-5 km så tycker jag att 1,45 låter tämligen rimligt.

För att testa om bilen är ok bör du snålköra landsväg ett antal mil och se vad du kommer ner i, och då skulle en siffra på mellan 0,8-0,9 där nån stans ge indikation på att bilen är ok.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Väl talat!
+1
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Tack för tipset! Ska snålköra en repa till och från Knivsta på motorvägen och se vad förbrukningen blir då.

Mvh Nicke Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är det enda rätta. I stadsförbrukning kan en bil lätt dra dubbelt gentemot det normala. Det beror helt på vad man menar med stadskörning.

Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Som jämförelse kan jag nämna att min 530iAT, enligt egna erfarenheter, drar två liter jämt vid ren stadskörning (aldrig över 70 km/h, snitt kanske 25-30 km/h), men mellan 0.8 och 0.9 l/mil vid städad landsvägskörning. Har aldrig kommit ner under 0.8 på landsväg, trots att jag verkligen försökt. Seriöst "autobahn-tempo" resulterar lätt i 1,3 l/mil även på landsväg. Bor dock på landet, så blandat mellan 1,0 och 1,2 är det vanliga vid arbetspendling, i i princip lagligt tempo, beroende på när, var och gasfot.

Jag uppfattar alltså trådskaparens förbrukning som helt normal, om jag förstod förutsättningarna rätt. Bensin-530:in är en törstig best jämfört med övriga BMW i garaget...
Otroligt hög förbrukning!! Pappas 530iA-01 har dragit 1,1l/mil i snitt mest korta körningar och boende i en sthlms förort, 530in drog 0,85l/mil t.o.r Skåne nu i somras. Vilket var exakt vad min 540i/6 E34 drog mellan jnkpg och Varberg i lördags. Den är det inga problem att komma under 0,8l/mil om man håller sig till max 90km/h, I jämförelse drog 540i/6 E34 1,25l/mil (då gasade jag rejält när det var fritt) när jag pendlade 25km enkel resa i Stockholmsområdet, jag fick inte ens min 540iAM E34 att dra mer än 1,5l/mil i blandad, högsta jag någonsin fått med en 540 är 1,97l/mil inklusive 10 varv på Nürburgring.

För att få så höga förbrukningar som Niccew och Etoda får måste det vara något fel/eller sällsynt oekonomisk körprofil, 1,3l/mil på landsväg!? Min 540 drar 1-1,05l/mil när jag pendlar här i Varbergtrakten, jämför man med pappas 530 drar den mindre så som skillnaden 1,1 vs 1,25 visar.

Stephan
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Min 530dA Touring från -05 drar just nu 1,45 i stadskörning. Känns lite mer än de specade 0,94.
Jag har också en E39 530iAM touring -02 med 19"-hjul. Den drar 1,0-1,1 l/mil i stan om man kör "normalt" och ungefär 0,85 l/mil på landsväg i lagliga farter.
Et
153
Etoda
523iAT -98
Det här med stadskörning tror jag går att missuppfatta lite. Det är inte stadskörning att köra Essingeleden... Det är att åka från trafikljus till trafikljus och däremellan stanna för en fotgängare. Aldrig utanför en 50-skylt och 4-10 km per resa. Ingen bensindriven E39:a går på litern eller 1,1 då.

Stephan735i> "1,3" på landsväg var i autobahn-tempo. Då menade jag det, inte vanlig spänstig landsvägskörning med "momspåslag" på skyltarna... Med normalt "lite över skylt" och spänstig körning hamnar jag runt 0,95-1,0 på landsväg. (Precis på den nivån när frun börjar lägga sig i körningen från passagerarsätet...) Misstänker för övrigt att dels touringen är lägre växlad än sedanerna och dels att automaten kostar en del. Min 728, som är löjligt högt växlad, drar minst en deciliter mindre per mil, allt annat lika. I högre farter, men inte direkt autobahntempo, 2-3 deciliter mindre per mil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Touringen ÄR lägre växlad, om du menar lägre utväxling = högre motorvarvtal. Det är olika utväxling i diffen mellan sedan och touring.
En 728iA och en 530iA kan inte skilja mycket på högsta växeln om lådans femte växel och lockup fungerar?
Etoda: Konstigt att min bil gör det då. Tankade senast idag och förbrukningen låg på 1,01 l/mil. Men så försöker jag köra ekonomiskt så gott det går...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
0,85-1,1 stämmer ganska bra på en 530 iaT om man kör normalt.

Jag har åkt 1000 mil på 3 månader i tjänsten med min bil, och fört vart enda mil och tankning i bok,så jag vet vad bilen drar, har förvisso bara 18" med 245 däck.

Som minst har den dragit 0,79 på en lugn långresa, som mest 1,11 då jag åkte runt på jobb i och runt stockholm under en vecka, tex köade 3 dagar från Bromma till värtahamnen i rusningstrafik.

Snittförbrukningen under hela tiden ligger på 0,97.
Jag pysslar inte med nån ecodriving, men kör sällan mer än +10 km då mitt körkort hänger lite löst. =(

Hög förbrukning utan att bilen annars går dåligt, kan tyda på trasig kamaxelgivare.
Et
153
Etoda
523iAT -98
Marin 849> Det skiljer ca 200-250 varv i 100 km/h till 728iA:ns fördel mot 530 iAT. Ca 1750 rpm mot 2000 rpm (ta det inte som vetenskap, det är svårt att säga exakt med automatlådor). Jag har t.o.m. prutat ner däcksdimensionen (rullomkretsen) några procent då det är svårt att få 728:an att ligga kvar på högsta växeln på 90-väg (om man kör lagligt...).

520iA> Då kan jag bara gratulera. Själv har jag bara varit på sådana siffror med diesel, oavsett bil. Har dock aldrig haft någon mindre bensinare än 5-serien. Jag kör städat och inte som en biltjuv i stan, men det har inte hjälpt mig.

Isåkare> Kollade felkoder på motor förra veckan och hittade ingenting anmärkningsvärt. Kan kamaxelgivaren vara defekt utan att det ger felkoder?
1,45 hade jag kunna köpa men 1,75 tycker jag låter mycket.
Jag antar att det inte kollade felkoder eftersom de antagligen hade tagit betalt för det.
Och det är det första jag skulle be dem göra, om en komponent i motostyrningen fallerar så brukar det lagras en felkod med tänd motorlampa som följd.

Det är svårt att säga vad det är det kan vara en tempgivare eller lamdasond som bidrar till en ökad bränsleförbrukning.
Börja med att kolla felkoder och avgasvärden.
Glömde förståss, det är inte alltid man får en tänd motorlampa vid lagrad felkod.
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Tror jag vet vad felet var på min bil nu eftersom bensinpumpen la av i söndags.

Den är nu bytt och nu hoppas jag förbrukningen går ner till normal nivå.

Felkoderna kollades i samband med detta och det fanns ingen felkod för kamaxelgivaren (fanns ingen felkod överhuvudtaget).

Om förbrukningen kvarstår får jag väl prova att byta ut kamaxelgivaren ändå.

Mvh Nicke Länk
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Tyvärr så är förbrukningen ungefär detsamma som före byte av bensinpumpen :-(

Är inne på att byta kamaxelgivaren men vad jag förstår så finns det två st på M54:an, en för insug och en för avgas. Vilken är det mest troligt fel på, eller måste man byta båda?

Mvh Nicke Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.