|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kaparn: Oavsett elbil eller inte måste trängselskatt fortfarande betalas. Sen är problemet i Göteborg att det inte går att åka runt staden utan att betala trängselskatt. Skulle de rödgröna i Göteborgs kommun få bestämma hade det varit max 30 km/h på alla vägar, inklusive E6:an. Allra helst skulle trafik med motordrivet fordon förbjudas. Att de är bilfientliga lär knappast ha undgått någon. |
|
| Länk | |
|
Som boende i Göteborgs innerstad, med bil på gatan (7560:- per år rakt ner i Kommunens ficka), inte beroende av bilen för jobbet (till/från eller i), men gillar ju att ha ett aktivt liv, met ett barn. -Hur kan man bygga om Göteborg till så invånarfientligt? Bilen är ju viktig, och i många fall pga kommunens beslut oersättlig! -Hur kan man ha trängselskatt för Göteborg, utan att behöva köra in i stan? -Korsvägen, mfl medvetna flaskhalsar, SKADAR folk, natur och orsakar ilska! -Bilen ska man inte ta, men kollektivtrafik är inte utbyggd, och den kommer att bli DYRARE. Allt kommer alltså att ta mer tid OCH bli dyrare - hur tjänar regionen på detta? Det mest trista av allt, är att det inte är en rödgrön smet, alla kockar har varit med och kokat soppan, blå, svart, lila, turkos och gul. *suck* |
|
|
Trängsel skatten kan jag köpa, det fungerade bra i Sthlm. Men varför lägre hastighet? har dom räknat samhällsekonomiskt vad det kostar om alla kör långsammare (alla transporter blir dyrare och tar längre tid), snacka om att höja inflationen i onödan. Hur kan man rösta på de som beslutar sådant ? (det gjorde inte jag) |
|
| Slippy: "Trängsel skatten kan jag köpa, det fungerade bra i Sthlm." Det är väl för att det fortfarande gick att åka runt/förbi Stockholm utan att betala trängselskatt? Det går inte i Göteborg. Alla förbifarter inklusive E6:an får trängselskatt. Det enda sättet att undgå trängselskatten är en omväg på 2 mil. | |
|
Kostar ja, sånt är viktigt. Det ser man nu i dagarna när köerna ringlar långa hos Expert. Vad gör man väl inte för att spara ett par kronor... Det kan dock vara värt en del att ha bättre miljö också. Det viktigaste i livet är trots allt inte att köpa en ny iPhone och platt-tv vartannat år. Sen är frågan om det kostar så mycket att sänka koldioxidutsläppen från 260 g/km till 200 g/km. Som någon sa "CO2 är direkt linjärt med förbrukningen". |
|
|
Verkar som att max 30 km/h kan sprida sig till många andra städer. Länk |
|
| Jag slutade läsa vid citatet "under 30 är dödsrisken nära noll". Vet inte hur många som mosats under lastbilar, bussar, spårvagn, t-bana etc, men det är fler än noll och inte sällan cyklister och kollektivresenärer. Vanlig journalistisk lösryckthet eller dito hos forskarna? | |
| "nära noll" är nog bara ett annat uttryck för statistiken som säger att de flesta överlever att bli påkörd i 30 km/h medan de flesta dör om hastigheten är 50 km/h. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.