|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag läste i Göteborgs posten (GP) att det i Göteborg diskuteras om att bland annat sänka hastigheten till 30 km/h inom hela innerstaden och samtidigt uppföra farthinder (vägbulor) för att tvinga bilister hålla 30 km/h, sänka hastigheterna på alla infartsleder till Göteborg, höja kostnaden för boendeparkering, med mer. De sänkta hastigheterna motiveras genom att det "ska" vara mer miljövänligt och sänka koldioxidutsläppen. Samt att restiden med bil ska öka och helst ta längre tid än med kollektivtrafik. Från Vägvalets hemsida: Länk | |
| Mysigt ni (i Gbg) ska ha det.. | |
|
Det är rätt uppenbart att de styrande i Göteborg är tämligen verklighetsfrånvända och att det med största sannolikhet inte finns en enda ingenjör där. Sänkta koldioxidutsläpp genom att köra i 30 km/h istället för 50 km/h är så dumt så man blir mörkrädd. /Masten |
|
| Har precis köpt hus i Halland, det känns bara bättre och bättre! Jag tror seriöst att kommunledningen vill att folk ska flytta härifrån... | |
| Politikerna har spårat ur totalt numer, räcker med att läsa en tidning - för att inse vilka idiotiska beslut som de fattar. Skrämmande utveckling. | |
| Miljöpartiets ledare i Göteborg gick härom dagen ut i Göteborgs posten och klagade på alla hatbrev hon fick dagligen. Det är inte direkt konstigt i och med att hon är en av de som sätter mest käppar i hjulen för att förbättra vägarna. Dessa förslag belyser verkligen hur inkompetenta politikerna är i Göteborg. | |
| Tänk Svenska befolkningen kunde reagera på detta lika hårt, som vissa andra göra just nu kring ett simpelt youtubeklipp... | |
|
Koldioxidutsläpp vid 50 km/h: ca 260 g/km Koldioxidutsläpp vid 30 km/h: ca 200 g/km... (lokalgata centrum) Länk |
|
|
De redovisar inga källor alls, märkligt tycker jag. Eftersom CO2 är direkt linjärt med förbrukningen så förstår jag inte: 1. hur det kan bli lägre förbrukning i 30 än 50 - bilen drar ju mer i 30 än 50. 2. hur bilen kan släppa ut mer CO2 i innerstad än ytterstad, vid samma konstanta fart. Med källor så vore det trovärdigt och bra -- det är ju lovvärt att vilja förbättra miljön. Men utan källor = låg trovärdighet = högt misstroende mot lata, okunniga och korkade politiker och tjänstemän. |
|
| Jag är sjukt trött på det rödgröna styret i gbg. Har dem gjort nånting bra de senaste 2 åren? | |
|
Man blir så förb... Det går helt enkelt inte att skriva något vettigt. Jag skäms å mitt lands vägnar. mvh/ Anders |
|
|
Bekräftar ännu en gång vad alla som någonsin kört i Göteborgs innerstad vet, politikerna hatar bilar och stan är byggd för att försvåra för dessa så långt det går. Det till förmån för en illa fungerande lokaltrafik där risken för razzia av enormt otrevlig personal inspirerad av Gestapo är stor, biljettkontroll tror jag dom kallar det? Om jag är i Göteborg utan bil då går jag hellre, det går lika snabbt och är betydligt trevligare! //Bjersér |
|
| Trafikverket skriver att det är viktigt att ha ett jämt gaspådrag, hur blir det med det om de sätter upp en massa bulor som farthinder? Yrkestrafiken, hur kommer de att ställa sig till det förslaget? I vår kommun har de tagit bort en massa bulor med hänvisning till framför allt busschaufförers arbetsmiljö. | |
|
Hur fick de fram kurvan över g/km som funktion av hastighet? Kurvan måste vara baserad på någon slags mycket tät rivstart-and-tvärnit stadstrafikkörningsprofil med konstant gas-broms annars är det ju helt orimligt. "Medelhastighet" är heller inget bra mått på körförhållanden! Men en sak har de ju rätt i "Vid körning i tätort är det svårt eller omöjligt att ha en helt jämn hastighet på grund av trafikljus som ej är synkroniserade, korsningar, övergångställen med fotgängare som enl lag inte kan vänta två sek extra för att spara på miljön, farthinder, gärna delvis dolda för maximal panikbromseffekt och efterföljande irritationsacceleration, planteringar som står i vägen, medtrafikanter utan trafikvett och med total avsaknad av planering i sin körning med mera." |
|
| Som Göteborgare ser jag att staden bara blir sämre och sämre på det mesta. | |
| Kan tyvärr bara instämma... se er runt i stan och jämför 10-20-30 år tillbaka. En liten tröst i sammanhanget när det gäller trafiken är dock att miljöpartisterna säkerligen får andra prioriteringar allteftersom misären i samhället ökar. | |
| Jag kan inte heller få ekvationen att gå ihop - just 30 km/h kräver att man växlar ned både en eller rent av två steg jämfört med 50. Jag kan förstå om man vill införa det av andra skäl som säkerhet men miljövinsten köper jag inte alls. | |
| Och här uttalar sig en Miljöpartist, samma gäng som kommit på det mesta som rör trafiken i Göteborg. Frisk? Länk | |
| Haha ja, den hade inte ens funkat på 1a april. Det tragiska i sammanhanget är ju att hon faktiskt represnterar folket (om än en liten del), vilket ju är fullkomligt skrämmande! | |
|
Man bör tänka framåt, inte bakåt. Lösningen är förstås elbil. Kolla BMWs hybrider. Som gjorda för kortvarig stadstrafik. Med en hybrid går det att hålla en låg jämn hastighet utan att behöva växla ned ett eller två steg för att motorn ska gå bra. Om jag bott i Göteborg skulle jag nog tänkt på saken. Jag bor dock på vischan så hybrid funkar ej för mig. |
|
|
Miljöpartiet motverkar också sådana rena idiotier som tycks florera i Vingåker. Och av någon anledning var det för få som röstade på lilla Pernilla för att hon skulle få vara med som företrädare för MP. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.