AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.625

Kör ni Waze?

Sida 2 av 2
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
om det inte är trafikverkets TMC info som Waze rapporterar, vilken info är det då som rapporteras? Känner Waze av att det är många bilar ilåg hastighet på samma väg? DEn funktionen tror jag navigatorn wisepilot har.

Infon om köer,olyuckor mm måste ju in i Wazes systen och hur kommer den dit?

Trafikverket har ju dels kameror i storstäderna och dels beror det på oss alla, kollektivet bilisterna och att vi ringer 020 999 444 och rapporterar - kostar inget. När ringde du själv dit senast?
Även om jag inte bor i Stockholm så ringet jag ofta in viltvarningar och i Blekinge kommer det inte direkt men efter nästa lokala nyhetsssändning. Akuta störningar som t ex fotgängare på motorvägen eller rena olyckor kommer ofta direkt med varningstrudelutten.

Inget system är bättre än sin indata så bidra om du har möjlighet att ringa in på ett trafiksäkert sätt.

Själv navigerar jag med wisepilot i min mobil - stämmer oftast hyfast väl men lite dåliga på att uppdatera nya hastighetsbegränsningar(40,60,80 och 100).

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag trodde köer m.m. når Waze genom att flera användare kör markant saktare än tillåtet i kombination med att folk rapporterar in köer... Har för mig att Waze brukar fråga om det är kö om man kör mer än 20-30 km/h under angiven hastighet på 90- och motorväg.

För att vara gratis så är waze helt okej, drar mkt batteri bara (Ip4).. Hållaren jag kör med hittade jag på Biltema för en hundring. Ful men bra :)
Symbian och Windows Phone: Länk

mvh/ Anders
Trafikverket har ingen del i detta, och kollektivet bilisterna behöver inte ringa några samtal bakom ratten. Trafikverket, radion och TMC är utkonkurrerat så det visslar om det, som jag ser det.

Det är som Profossen säger, Waze har dels automatiska funktioner som känner ovanligt låg hastighet och rapporterar det till alla andra i närheten som har Waze igång, samt möjlighet för enskilda bilister att rapportera problem med ett klick.

Med tanke på alla skattepengar Trafikverket förbrukar så är det konstigt att de själva inte kommit upp med något liknande tidigare tycker jag.
AKN: var ser du Windows Phone?
Länk
Ok,
Misstänker dock att det inte är så många WP i drift numer?!

mvh/ Anders
Que?
Anders, om du menar WP = Windows Phone så är det ca 3% av marknaden.

Det är problemet, så länge man är så små på marknaden kommer inte Waze att utvecklas för Windows Phone.

Det har inte med teknik att göra, Windows Phone är helt OK tekniskt. Det har med pengar och business att göra.

Om Microsoft betalar 100 miljoner till Waze så kommer säkert en version av Waze för Windows Phone - vilket både Microsoft och Nokia desperat behöver. För har de inte de rätta programmen så har de ingen marknad, och då tjänar de inga pengar. Detta oavsett hur bra teknik de har. :)
Ok, begreppsförvirring å min sida. :-) Jag menar Windows Mobile så klart.

mvh/ Anders
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Jo jag vet att MacOS 10.X och iOS är UNIX-Baserat. Tur det för deras del då MacOS 9 som de gjorde själva var katastrpf. Det gör att de får stabilitet. Men sen att de väljer att låsa allt är tråkigt. Det går ju alltid att jailbreaka och greja. Men att jag inte kör deras grejer är mest för sättet de jobbar på.

Kör N9 och N8. Snart köper jag en 808 PureView. Lägger prio på kameran. Väldigt tråkigt att de inte satsar på MeeGo då N9:an med dess mjukvara motsvarar något helt annat än vad marknaden kan erbjuda. Sen att säga att Symbian självdog är ju lite skevt. Stephen FELop dödade ju det. Häpnadsväckande hur snabbt Microsoft kan gå in och döda en dinosaur som haft plussiffror i ett decennie.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Att skräpet Symbian sålde relativt bra berodde väl till stor på att det tidigare inte fanns några riktiga alternativ. När iOS och Android kom så blev läget helt annorlunda.

/Masten
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Definera skräp? Det är inte låst iallafall. Sen finns/fanns många funktioner som iOS och Android saknade. Särskilt vad det gäller telefoni. Men visst det är inget n00b-OS. Men är man lite insatt och kan och vågar mecka lite så rullar det på riktigt fint. Sen är ju en stor anledning för mig att just kameradelen som är så överlägsen. Plus att de gör väldigt trevlig hårdvara.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kör Waze i Sverige, tycker den fungerar utmärkt. Är dessutom roligare att pendla i rusningstrafiken då man håller sig uppdaterad vad som händer tycker jag.
Tyvärr så är den ingen idé att använda den utomlands där man verkligen behöver GPS då trafikkostnaden sticker iväg. Körde 650 mil i Europa i sommras och använde då GPS Nav 2 Länk på Iphonen och körde inte fel en enda gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.