AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.624

Kör ni Waze?

Sida 1 av 2
Kör du Android eller iOS i lilla nallen?

I så fall är Waze en kanongrej för oss dom tycker Radio Stockholm P4 verkligen suger gammal kanelbulle -- sällan trafikinfo, bara en massa ointressante gullegulliga intervjuer och folk som sitter i radiostudion och har ngt slags kafferep. :)

Rekommenderar Waze skarpt - det är en app som visar en karta baserad på din position, och trafikvarningar i realtid. Önskar att jag haft den i Torsdags på väg på E18 från V-ås till Tokholm där jag fastnade i tvärstopp efter Kungsängen. Flera mil långa köer, men tror ni de berättade något om det på P4 ?? Nej, just det - inte på den trekvarten jag lyssnade i varje fall - däremot en massa skitdålig musik och en intervju med ett gammalt par som varit gifta i 43 år: "Ja, vi gillar ju inte samma typ av filmjölk på morgnarna, men Eskils tofflor... bla bla bla" :)

P4 är helt otroligt dåliga på trafikinfo och radion är helt utkonkurrerad som media!!

Waze - tanka ner den! Dessutom GRATIS! :) (Ni som kör Windows Phone kan ju leka lite med Powerpoint istället)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör den i min Iphone, funkar klockrent. Det enda som kan bli lite tjatigt är trafikstockningarna som alltid är på morgonen runt Tingstadstunneln i Gbg, kan lika gärna låta bli att rapportera dem.

BMW CS #5206
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Var kan man lyssna på intervjun med paret i sin helhet?

Skämt åsido. :) Jag har kört Waze en del men det var ett tag sen. Anledningen till att jag slutade var att det är ganska drygt att starta upp Waze vartenda gång man sätter sig i bilen, samt att följa vad som händer i Waze. Känns inte helt OK att sitta och klicka runt i Waze när man kör.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tycker Waze är grymt, kör dagligen centralt i Sthlm och norrförort och det har sparat mig mycket tid och ett par gånger också kanske räddat mig från böter. Dock är nog ett krav en aktiv hållare för telefonen dels för att det drar mycket batteri med Waze samt ren trafiksäkerhet att man kan slänga en blick enkelt då och då. Jag har Waze igång 95% av tiden i bilen.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

När jag körde lastbil och hade aktiv hållare i blickfånget så använde jag Waze till iFånen en hel del, idag används det sällan/aldrig.
Drar som sagt väldigt mycket ström.

Waze är hur bra som helst men självklart behöver man aktiv hållare, som man ju behöver till de flesta GPS-mjukvaror.

Jag bor på landet och har sällan nytta av trafikuppdateringar men den stora fördelen för mig är alltid uppdaterade kartor (till och med vid tillfälliga vägbyggen uppdateras kartan på några dagar), uppdaterade fartkameror och en bra algoritm för beräkning av ankomsttid (något som sällan stämmer särskilt bra för mig med andra GPS:er). Körde till Sundsvall och tillbaka i helgen, 60 mil enkel resa, och den beräknade min ankomst med en precision på en dryg kvart. Helt ok tycker jag
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Är kartorna mer uppdaterade än Google Maps?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Nej, har ju Nokia Maps så då behöver man inte Waze. Har all funktionalitet och dessutom offline-kartor.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Just känslan som var i Torsdags, det var tvärstopp mitt på motorvägen där det aldrig brukar vara stopp annars, och folk försökte köra sidovägar för att komma fram, så det var totalt tvärstopp där också, bilar överallt!

Jag satt i bilen och undrade vad f-n som hänt, är det krig eller?

Och då slå på P4 för att få trafikinfo, men i stället få höra "ja det var jättegoda kakor det här, är de bakade på gräddfil?" och "Justin Bieber som ÄÄÄÄÄR så bra!" och sedan intervjun med det gamla paret som "visserligen inte gillar filmjölk till frukost både två, men har hängt ihop 43 år ändå" ...

Några tusen människor som sitter helt fast i milslånga köer, men P4 sänder ingen trafikinfo utan växlar istället obekymrat till ett reportage om trädgårdar: "nu har det kommit nya skott på hallonbuskarna i trädgården, och längs Lukas skolväg växer jättefina Tuja-buskar"

Man kan inte säga att P4 är särskilt vakna, kan man? :) ;)

Köerna måste ha varit flera mil långa. Det visade sig efter timmars köande bero på att en lastbil lyckats välta mitt på en raksträcka på motorvägen, rivit mitträcket och varit på väg över i mötande trafik innan den stannat på tvären.

Waze är helt suveränt i det läget, när man vill veta VARFÖR allt står still, VARFÖR man kommer missa tiden för ett möte - inte vill veta receptet på jättegoda kardemummabullar eller lyssna på Justin Bieber.... :)

Aktiv laddare förresten - jag kör en HTC Desire HD (med 4.3-tumsskärmen) med en vanlig ciggtändarkabel, men skulle vilja ha en fast laddare. Någon som kan rekommendera en aktiv hållare för mikro-USB?
Brodits hållare är visserligen ganska dyra men i min mening outstanding
Visa användare
789
johmei
335i E92
Waze fungerar bra tycker jag även om man får lite väl mycket rapporteringar från hela stan när man åker i Stockholm som jag gör. Bra att kunna kolla vart köerna är vid just denna tid och anpassa vägen till det. Man blir lite lugnare mentalt när man vet vad som komma skall tycker jag.

Kartorna är uppdaterade då användarna själva kan skicka in nya vägdragningar som snart kommer upp till alla användare. Smart även att man kan söka med olika sökmotorer i appen och inte bara waze egna adresser. Har ofta hittat adresser denna vägen.

Jag använder iPhone med passiv brodit hållare och bilens AUX/USB sladd.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Jag har kört Brodits och e sjukt nöjd, visserligen till en HTC legend
här e en som passar din Länk HD

//Micke
Använder ni Waze som navigator med? Har bara testat en gång och då lyckades det inte finna till Gardemoen, som väl är den största flygplatsen i Norge. Kanske var handhavandefel, men men...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har aldrig använt Waze för att navigera med, men rapporterna kan vara ganska intressanta. Synd bara att den är så otroligt batterislukande.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Trafikverket eller vilken myndighet det nu är har en app där man kan ta del av samma TMC-info som sänds över RDS, men som nästan bara bilar med inbyggd nav kan nyttja.
Där ser man olyckor mm.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
marin849: Synd bara att TMC-informationen i Sverige är väldigt bristfällig. Beläggningsarbeten, olyckor och liknande kan vara kvar i systemet veckor/timmar efter att händelserna avslutats. På så sätt är Waze överlägsen eftersom den är ständigt aktuell.

Hade jag litat blint på TMC-informationen under semestern i sommar hade det säkert blivit 50 mil i omvägar totalt över hela sommaren...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Nokia Maps använder Navteqs kartor som ägs av Nokia. Samma kartor och info som Garmin använder. Har hjälpt mig flera gånger då det vart olyckor mm. Nu bor jag ju i Jönköping så samma köproblematik upplever jag inte i denna lite mindre stad.

bag: jag tror du tror vi talar om vanliga kartor?

Jag misstänker att du sitter med Windows Phone eller något, och därför inte är medveten om vad övriga världen upplever?

Waze är en app som visar 3D-kartor under bilfärd, men den visar kontinuerligt trafikinformation på riktigt, inte bara kartor. Tänk dig TMC trafikinformation, fast som det borde vara. Som om radio P4 hade haft någon som helst förankring i verkligheten. :)

Lasse-SL500,
Se här: Länk
:-)

mvh/ Anders
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Nokia Maps kör också 3D och ger dig kontinuerlig info... Kanske inte riktigt lika utförlig men ändå. Jag vert hur Waze funkar även om jag inte kör det du tror. Det finns ett OS som var störst i världen väldigt länge. Det kallas för Symbian. Sen har vi ett helt öppet OS som är i stort sett ren linux och kallas för MeeGo något du hört talas om?

Tack för tipsen, yes AKN för Windows Mobile, men tyvärr är det en jäkla skillnad på det och Windows Phone. Windows Mobile-program (Win 6x) fungerar inte alls i Windows Phone (Win 7x) och Nokia har aldrig släppt en telefon för Win6, däremot satsar de nästan enbart på Win7.

Det var det jag menade, och Waze finns inte för WP vad jag vet, men jag kan ha fel. :)

Jag känner till Symbian och MeeGo -- tyvärr la väl Nokia ner MeeGo till förmån för WP, och Symbian har väl nästan självdött? Symbian är ju Psions gamla grejor, synd att de inte hängde med 2007 när Apple släppte iPhone.

iOS (Mach) och Linux har ju samma rötter: båda är en ripoff av AT&T:s Unix.

Länk

Jag visste inte att Nokia Maps kunde ge trafikinfo, trodde det var ett gammalt hederligt kartprogram med TMC endast, där ser man - man lär sig något varje dag. Poängen med Waze är att man hela tiden har tillgång till detaljerad info om köer och rusningstrafik - GULD här i Tokholm!! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.