|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag trycker på ac knappen så sjunker tomgången till 500 det känns vibrationer i chassit det känns som ac kompressorn tar all kraft " ac kompressorn jobbar tungt " så fort jag trycker bort ac knappen känns tongången perfekt.Det är en e60 530 n52 2006, på min väns 530 2004 m54 ändras inte tomgången alls när han trycker på den eller stänger av den kan det vara för lite gas eller börjar kompressorn lägga av ? | |
|
Kolla efter felkoder på motorn. Hade du haft brist på gas så skulle kompressorn inte kopplats in alls. //Magnus |
|
|
Låter som din kompressor går tungt. Hur ser remmen ut eller spännrullen? |
|
|
944_Driver Finns inga felkoder lagrade. Jag tror att denna kompressorn går hela tiden alltså ingen magnetkopling hjulet snurrar ovasätt om ac knappen är på on eller off. dicka o remmen är ny men inte bmw orginal när jag känner på remmen är den spänd. Ac verkar kyla hygligt inte super kyla men ok det är bara det att när bilen går i tomgång med ac knappen på så vibrerar chassit tomgången pendlar 500-600 när ac knappen kopplas bort går bilen mycket bra på tomgång |
|
|
Inga felkoder i klimatstyrningen heller? Den ska ju tala om för motorn att lägga på mer moment för att kompensera belastningen,tänkte om de inte pratar med varandra. |
|
|
Faktiskt inte enda felkoden som dyker upp är immsensorn. har forskat lite att om det är för mycket gas kan kompressorn jobba tungt men vet ej om det stämmer. |
|
|
Ps har testat med andra bilar med att trycka på ac knappen då stiger tomgången. Men min gör tvärtom tomgången sänks så bilen jobbar grovt på tomgång |
|
|
Kompressorn går tungt även normalt när den är påslagen, det är bara att ECU antingen har en separat tomgångsrelä som släpper igenom lite extra luft förbi gaspjället som gasar på lite extra eller justerar tomgångsmotorn/ventilen när kompressorn slås på. är det en lös ventil så kanske den har blivit täppt eller så får den inte ström som tänkt och då kan det gå så tungt att motorn nästan stannar om AC-delen styrs separat från ECU så kanske det är någon signal eller styrning som saknas så att ECU inte vet om att kompressorn startat - dock borde ECU höja tomgången kort efter när den märker att motorn går för långsamt oavsett om den vet om AC_n eller inte. vad händer om du slirar med kopplingen och drar ned så att motorn nästan riskera att stanna - försöker motorn motgasa lite då?, vilket den ofta gör om den har tomgångsmotor/ventil. Om det inte händer något där så kanske det är tomgångsmotorn som är bekymret och råkar bara vara ställd så att tomgången är precis lagom. |
|
|
xxargs har en automatlåda, när jag sätter på ac knappen sjunker varvtalet bilen skakar men som du nämner så korigerars varvtalet upp efter en stund men den verkar inte kunna hålla den där länge så sjunker den igen någon sekund tills den korigeras upp igen så håller den på.Men om jag stänger av ac knappen så är tomgången jämn hela tiden det är en n52 motor det är en multirem som styr allt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det ska finns en tomgångskompensering vid AC påslag som höjer tomgången, gör den inte det så är något fel som sagt. AC kompressorn snurrar hela tiden, är invändiga ventiler som styr trycket efter kylbehovet inte magnetkopplings tiil o frånslag som det ver förr i tiden. Antingen går din kompressor alldeles för tungt av nån anledning eller så är det nått fel på tomgångskompenseringen/regleringen. Märkligt att du inte får ut någon felkod på detta vara sig i ECU eller klimatstyrningen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hasso enda felkoden som kommer upp är immsensorn. Var i dag och fick en så kallad ac service maskin kopplades upp i ac systemet tömde den vacum sög den sen fylde den i ny gas. Efter allt servic provar vi ac en men det kommer bara fuktig luft från fläkten vid max kyla : ( mekanikern blir förvånad ! har inte tid att kolla upp det mer i dag sa komm slutet av veckan. kör hem ställer bilen i någon timme går ner för att testa det igen nu får jag kyla men när reglaget är på auto och max kyla? men när jag vrider fläktens vrede till max luft försvinner kylan får bara fuktigluft när jag sänker fläkten till normal kommer det kall luft igen ? är det kompressorn som inte pallar med trycket eller för lite gas ??? |
|
|
ps kontaktade Bmw ang mängd gas som skall fyllas i dom sa att det är indivuellt att alla e60 har inte lika mycket gas i behållaren. Men verkstaden som gjorde ac service hade förprogrammerad knapp där det stod e60/e61 kan det ha fyllt i för lite eller förmycket ? |
|
|
Var hos Autobahn Svedala i dag , höjde tomgången med autolgic datorn fån 650 rpm till 750 rpm vibrationerna är helt borta !!! :) , Om man nollställer adaptioner på motorn återgår tomgångsvarvtalet till original igen ? |
|
|
Börvärdet för tomgången är inte ett adaptionsvärde, så det försvinner inte (om mjukvaran gör rätt). Adaptionsvärden t.ex. för bränsleblandning, individuell reglering per cylinder för att få fin tomgång och liknande som styrdonet anpassar själv efter behov. Så N52 har bara 650 rpm alltså. Jag har höjt min M54 från 720 till 760 rpm för att jag får nån slags resonans i kupen just runt 700-740 rpm ca. Härligt att vibrationerna är borta, men är du fortfarande utan kompensering för ACn? Dvs nu går den från 750 till 600 istället för 650 till 500 när man sätter på ACn? |
|
|
marin849 så normal tomgång på n52 är 650 rpm, och om man nollar adaptionerna på motorn så behåller den inställda rpm på 750 , den går inte tillbaka till fabriksinställt 650 rpm ? skadar det på något sätt motorn eller dyligt om man höjt tomgången ? bränsleförbrukningen höjs den ? isf bara på tomgång ? på datorn stod det att man kan höja tomgången med max 150 rpm Höjde den med Autologic dator det fanns en meny som frågade specifikt hur man ville höja tomgången tex om ac kopressorn aktiverades man kunde välja själv hur den skulle höjas om generatorn belastades kunde den höjas.... nu när jag startar ac kompressorn max fläkt, helljus ,bilen på drive bromsen ner tryckt, jobbar motorn som inget är aktiverat mjukt jämt och fint stänger jag av ac och sätter på den märks ingen skillnad på varvtalet . vid tomgång 100 rpm vid ac start 100 rpm vid generator belastning 100 rpm |
|
|
Tomgångsvärdet ska behållas ja. Aha, du har höjt alla tre. Hade det inte räckt att höja vid belastning av ac och generator då? Så hade du haft 650 rpm hela tiden? Ja, det enda som händer är att den drar 10-15% mer soppa på tomgång, dvs 0,1-0,2 liter PER TIMME extra. |
|
|
Ps tror det stod detta med vid drive mode 100 rpm Man kunde själv välja värdena " skriva in dom" så mekanikern skrev 100rpm på alla tillval. om jag har förstår det rätt skall den försöka jobba på samma varvtal oavsett vad jag gör tex sätter växelväljaren på drive och håller in bromsen så normalt sjunker varvtalet " det blir en belastning " men nu händer inget håller samma varvtal : ) |
|
| Men tycker du inte den drar för hårt nu(alltså vill driva bilen framåt) då om du släpper på bromsen lite? | |
|
Vet faktiskt inte vad som hade hänt om jag höjt bara ac och generaor ? jag var så jävla trött på vibrationerna kändes som jag hade en vibrator i r_ _ _ n . nu är den som en riktig bmw skall vara : ) . hade en e60 530 m54 innan den vibrerade inte ! men den hade separata remmar till ac . |
|
|
nej faktiskt inte samma som innan jag trodde att den skulle göra det men nej. jag är så glad du kan inte ana det jag har försökt med nästan allt för att få bukt med detta skulle nästan sälja bilen ! men inte nu ........ |
|
|
jag har liknande problem på min 550i e61 2006 vart får man tag i Autologic? Kanske de flesta bmw meckar har det? eller måste man köpa det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.