AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.154

x3 ägare är ni nöjda å räcker en 2,5a?

Sida 1 av 2
Är på bmw jakt eftersom man jagar å ibland kör på eländiga vägar funderar jag på en x3 såg presis topgears sågning på tuben dom tyckte den var helt kass både i terräng å landsväg.
Hittar mest 2,5 bensinare funkar den motorn med automat tro eller är den för trött?
Vilka utrustnings paket kan man inte leva utan sportpaket är det mest elände ?
Tacksam för tips
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Top Gear är inget att lägga någon vikt vid, dom gör vad som är roligt och struntar fullständigt i hur väl det är förankrat i verkligheten. X3 E83 är absolut ingen terrängbil men klarar sig med bravur under sämre förhållanden och tar sig absolut genom djup snö eller upp för hala backar utan problem.

Att sedan Top Gear skrattar när en X3 med breda gatdäck monterade kör fast på en leråker deras Range Rover (kamerabil) på grovmönstrade däck har problem med säger en del. RR om någon är väl en mer uttalad terrängbil än BMW´s "Sport activity vehicle"

Piken är tydlig, moderna SUV är inte tänka för terräng vilket Top Gear visar på ett roligt vis. Tyvärr smutskastar de X3 på köpet.

192hk bör räcka gott och väl i en X3, men undvik sportpaketet eller eventuell sportfjädring X3 är hård och lite stötig redan utan denna utrustning!

//Bjersér
Vid normal körning vad drar era 2,5or med aut ca?
Är det någon årsmodell som är att föredra ser att 2,5 fick 218 hp vid något tillfälle är väl bara på toppen eller märks det även på vridmomentet ?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
X3 2,5 fick 218hk vid faceliften, tyvärr innebär detta i X3ans fall N53-motor och därmed alla de problem den motorn har. Innan Facelift har 2,5an M54-motorn på 193hk. X3 hade tyvärr aldrig N52-motorn.

Så det är helt klart ett dilemma:
preface-lift = inte så snygg, dålig fyrhjulsdrift ochj gammal men säkrare motor.
Facelift = mkt snyggare, bättre fyrhjulsdrift men problemfylld motor.

Alternativ 1: Köp en 2,0 bensin facelift, trött men "safe".
Alternativ 2: Köp en diesel, satsa helst på en 3,0d.

Detta kom jag fram till när jag var vansinnigt trött på snön förrförra vintern...
Dock så kom våren innan jag kunde bestämma mej :)

/Jonas
Aj är dom nya bensin 6orna så usla då kan man glömma å handla en 07 med 10kmil på mätaren kostar det en förmögenhet när dom klyddar ?
Gärna en disel men har inte hittat många av dom suck
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ja, jag skulle iaf. aldrig köpa en BMW med N53.
(skulle iofs. aldrig köpa en diesel heller... men det är mer ett principbeslut)

/Jonas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
N53 är absolut inte en dålig motor och är kapabel att gå imponerande snålt på en förbrukning som inte är så långt efter dieselmotorerna. Den har haft sina barnsjukdomar som bör vara över idag, och den kräver en viss körstil med visst bränsle (98oktan eller högre) för att inte sota igen, men idag när vi vet vad N53 är känslig för skall det inte vara några problem att undvika detta och äga en problemfri sådan.

2.0i/xDrive20i finns inte med automatlåda och även om den duger till vardags är den trött, X3 förtjänar mer effekt för att komma till sin rätt!

//Bjersér
Var hittar man infon om körteknik 98oktan är det allmänt känt bland ägarna så man inte går på en mina ?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Bjerser har helt rätt, men man tar ändock en stor risk om man köper en bil med N53 idag, särskilt som de flesta av dessa bilar idag rullat så pass långt att maskinskadedelen av försäkringen inte längre gäller.

/Jonas
Då rekomenderar ni att jag inte handlar en bmw efter 07 om den inte har ett flerårig motor försäkring synd när man nästa hadde bestämt sig
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Njae... det där var lite väl generaliserande, köp inte en BMW med N53 om du inte tycker det är ok med plötsliga kostnader om några 10 000 kr... är en bättre formulering

Dock så vet jag inet om det finns så många andra alternativ...
Vad ska man köra då liksom...? Audi? :)

Men man kan alltid köpa en 130 eller 125, den har n52 ända till 2012.

/Jonas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nja jag ställer inte mig bakom det, om inget annat för att 2/3-delar av vårt eget BMW-innehav är nyare än 2007 och rullar på helt problemfritt. ;)

Men "shooter" läs lite om motorn så får du dig en bild själv, gör en sökning på "N53" under "Sök inlägg" som det finns en länk till över forumstråden så hittar du diverse trådar i ämnet.

//Bjersér
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hade själv en X3 07 med 2.5 Si motorn. Inga som helst problem med denna. Skulle utan vidare kunna köpa en med likadan motor. Skall nog inte hetsa upp sig alltför mycket efter vad några på forumet skriver.
Tycker den gick riktigt bra.
Ang soppa förbrukningen, min landade på 1.1 efter 18 månaders ägande. Åkte med bilen till och från jobbet varje dag, bor i Stockholm så hälften av tiden spenderades i köer..
Körde den dock under litern på motorväg om jag var försiktig med gasen och höll mig inom hastighetsbegränsningarna.
Tack digitalis lite ljus i tunnlen har sökt på motorn å det känns både + å -
Hittade en fin kärra lokalt en 2,5 aut 07 med strax över 10tusen mil för 170kkr tyvärr svart sen såg jag på nätet att den haft 9 ägare tycker det drar ner det en hel del men jag har bestämt mig automat är ett krav.
Jag har fått låna en x3 ett par dagar för att se hur jag trivs med den typen av bil
har hunnit å köra några mil å det känns mycket bra
Men motorn är 3sd ruggig disel som är chippad till 300+ hästar så det blir nog lite skillnad med en rak bensinsexa
Cr
9
Crille-J
525iA Touring-03
Fråga, kan det vara så att X3 E83 07-09 har N52 motorn iall fall ??

Kollade på Bildelsbasen Länk

Wiki säger samma sak, N52 2,5l 2005-2009

Länk

Men Internet har väl haft fel förut
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Nej, det där är fel. före facelift M54, efter facelift N53.

Är du osäker, kolla wikipedia, bra info om BMWs motorer.

/Jonas
azkikr: Mig veterligen har X3:an (E83) aldrig levererats med N53, vilket även stöds utav BMW reservdelskatalog. N52N sitter det i de senare modellerna.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
shit... Jag får be så mycket om ursäkt.

Chris87 har helt rätt. Vet inet vad som gick fel i mitt huvud... flera gånger t.o.m.

Tror att dte kanske beror på att X3 3,0 LCI har 272hk precis som i N53, medans N52an annars brukar ge 258/265 hk.

Såldes X3 har N52 inte N53.

(shit... då kan jag ju köpa en själv.)

/Jonas
Nu blev jag förvirrad är alla bensin sexor i x3 07 å frammåt ok inga n53 utan nn52
som funkar å inte sotar igen mm ?????
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ja, det är tydligen N52 i All X3 E83 LCI.

Jag hade helt fel, *skäms*

/Jonas
Ha
13
Haggman
320d e91 -2010
Mycket nöjd med min 2.5i !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.