|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är förhoppningsvis en blivande BMW-ägare och skulle behöva lite hjälp att välja bil. Jag har idag en bil av annat märke, men vill av olika skäl byta till BMW. Jag har förmånen att kunna ta ut en tjänstebil och kan välja relativt fritt vilket gör det hela väldigt svårt. jag har idag en bil som närmast kan beskrivas motsvara en 3-serie sedan. Den är väldigt bensinsnål och väldigt pålitlig, men i övrigt ganska ointressant.Jag vill ha en ny bil som erbjuder mycket komfort, är tyst, är snygg att se på och rolig att köra. Jag kör mycket bil, men mest i stan fast emellanåt också längre sträckor och till sommaren funderar vi på att bila till Frankrike. Bilen ska alltså fungera både inne stan och på landsväg. Jag kör också bilen hela året, oavsett väglag så bilen ska klara vinterväglag bra. Man måste kunna få ut den fast plogbilen inte varit här (bor utanför stockholm så det kan ju se olika ut olika vintrar). Jag har familj (men bara ett barn, behöver inte 7 säten el så) så det är touring som gäller. Automatlåda är givet (nej, jag gillar inte att växla, och går inte i gång på sportighet utan mer på komfort).Jag vill också ha en bil som inte går sönder hela tiden eller måste vårdas som ett spädbarn, den ska vara stabil helt enkelt. Jag har nu provkört 520 och x3 samt sedanvarianten av 320 och har världens beslutsångest. 520d är superbekväm, supertyst men väldigt stor. Känns som att köra ett skepp. Jag är rädd för att den blir jobbig att köra i innerstan, svår att fickparkera osv. Den har dock den klart bästa komforten. 320d har jag bara testat sedanvarianten av. Jag tycker bilen känns ok, men komforten är inte som i 520. Om jag tar en 320 kan jag iofs välja mer extrautrustning av det mer lyxiga slaget typ panoramatak och skinn. Dessutom finns den i vitmetallic, vilket är min favvofärg. Men den känns lite...vanlig. X3:an gillar jag jättemycket. Den är skön att köra och jag gillar att sitta högt, man ser bra osv. men, den är dyrare och jag får inte all extrautrustning jag vill ha, det kanske räcker till skinn, men inte mer i o m att jag ska ha automat. Dessutom har jag svårt att bedöma komforten i den om man åker på långresa. Min man tycker att 320 är kul att köra och sportig och att 520 är snygg. Han skulle nog helst vilja ha en 520 sedan. Och SUV:ar tycker han generellt är fula... men nu är det jag som ska välja. Hjälp. vad tycker ni? Har ni några kloka kommentarer? | |
|
Själv valde jag X3, var i liknande tankar som dig för drygt ett år sedan. Ångrar mig inte, det är en kanonbil som jag verkligen kan rekomendera. Inte riktigt lika tyst som 5-serien men nästan - och så otroligt skönt att sitta högt upp i stadstrafik och ha fyrhjulsdrift på vintern. Rymlig är den också, har själv två barn som gillar den skarpt. Betydligt rymligare i kupé och bagage än vår gamla 3-serie kombi. Funkar även perfekt på kontinentala motorvägar. Egentligen räcker det med sportstolar, automat och komfortpaketet till en X3. Där får du det viktigaste. Möjligen dragkrok som en extra eventuell option. Och så är det kul med en bil som det inte går tretton på dussinet av... Men som allt annat är det en smaksak, om du inte vill kompromissa någonting vad gäller komfort så är det 5-serien som gäller. Har dock inte kört nya 3-serien ännu men vad jag förstått skall den vara bekvämare än den gamla. |
|
|
Vilket bra svar! Det blir nog ett samtal till BMW imorgon då. har man tur så får man sin bil precis innan jul :) |
|
| I ditt läge skulle jag också satsa på X3. Supertrevligt bil som tar sig fram även i jobbiga väderförhållanden. Dessutom snygg och lite ovanligare än de övriga två altrrnativen. 5-serien skulle göra dig galen om du nu åker runt mycket i stan. | |
| Möjligen en 320d touring med x-drive då. Men den lanseras inte förrän efter nyår tror jag. | |
|
Jag skulle tro att du får absolut mest bil för pengarna i en 3-serie F31 Touring, i princip allt du söker förutom den höga och härliga körpositionen i en X3 skulle jag våga påstå. Fördelarna med en 5-serie märker du knappt av om du kör mest i staden. Och den tanken motiverar jag med att jag tror det blir roligare med en lite bättre utrustad bil än att som jag uppfattade ditt inlägg vända på varenda krona och köpa en väldigt enkel X3 eller 5-serie. :) //Bjersér |
|
|
Det finns speciella företagserbjudande just nu som gäller vissa modeller, vet inte om det går att få på F31 Touring, men ska kolla. Som det ser ut nu ingår comfortpaketet i alla tre erbjudande och med min budget kan jag lägga på extrautrustning för 110000 kr på 320, 70000 på 520 eller 60000 för x3. Automatlådan tar en del av budgeten, men det blir ju ändå kvar en del på alla tre modellerna. Jag gillar ju panoramatak och skinn, men det kanske är vettigare med dragkrok och head up display :) Navigator och underhållning har jag förstått att man helst köper separat. Och sedan kommer frågan om vinterdäck... |
|
|
Det är absolut du som skall välja men om jag får prata på lite grand och själv sätta mig in i valet hade jag som sagt känt femman som onödig trots att jag personligen är mer lagd åt 5-serie än 3-serie. Man kan också säga vad man vill om SUV, men trevliga och praktiska är dem även i stadskörning. Men 60.000:- till utrustning, varav 22.000:- krävs för automatlådan om jag minns rätt, ger inte mycket utrymmen för utrustning. Skinn är trevligt, men inget jag personligen värderat högt jämfört med annan trevlig utrustning till 3-serie. Aktiv farthållare, panoramalucka, och vid behov dragkrok hade jag prioriterat före som exempel. Navi business och HUD om det ryms är också trevligt. Men undrar om inte idén med HUD försvinner om navigation saknas? Xenon är inte heller fel men borde varit standard... Nej jag hade nog siktat mot en trea för att kunna få med en utrustningsnivå man verkligen trivs med. :) //Bjersér |
|
|
Har du sett att BMW har en kampanj på X3 inklusive comfortpaketet för drygt 360,000kr? I detta får du farthållare, Klima, xenonljus, parkeringsensorer runt om, blåtand och USB. Lägger du till automat och drag samt gärna de sköna sportstolarna har du en bil för ca 400kr klar exkl eventuella rabatter på de extra tillvalen. Eftersom halvskinn ingår till sportstolarna räcker detta ganska långt. HUD är ganska överprisat tycker jag - mest eftersom navigationen likväl har en liten extra vägvisare i displayen för färddatorn "framför näsan" på föraren. Inte värt 12kkr att få det på vindrutan om du frågar mig...och det stämmer som Bjerser säger att det kräver Navi också. X3 klarar sig med 17-tums vinterhjul, köpte mina förra året på kampanj hos BMW för ca 17kkr. Det går att hitta billigare om man köper via Tyskland eller England. |
|
|
1.520d 2.320d 3. X3 Du får mest utrustning i 320, men oslagbar komfort i 520. En 520 med max 70 i utrustning så skulle jag välja. Svart II Tyg/läder Svart 9.500 Komfortpaket 21.900 -Larm -fällbara ryggstöd -PDC fram o bak -Xenon -klimatautomatik - Bluetooth pro m. USB Automat 23.000 Eluppvärmd ratt 2.700 Sportstolar 6.300 Hi-Fi Högtalars. 6.100 Bil 422.300 + utrustning 69.500. |
|
|
Det här med extrautrustning är ju ett kapitel för sig :) Hag har HUD, men bara på hastighetsmätaren på min nuvarande bil samt en sån där smart nyckel och båda är bra detaljer, men kanske inget att betala extra för. De ingick i standarden på min bil. Vad jag verkligen vill ha är en parkeringsvärmare m fjärr, efter att ha skrapat rutor i femton år. Men, det är kanske smartare och billigare att montera in ngn annanstans. För företag har BMW just nu ett erbjudande på 340' m comfortpaket på X3 , inklusive moms. Frågan är hur mycket ytterligare rabatt man kan få på extrautrustning. Vad tror ni? Jag tycker det är svårt att pruta. Var på BMW i helgen o de menade att bilen redan är så lågt prisad att det inte går att få mer avdrag. Stämmer det? När det gäller extrautrustningen och vad bilen får kosta är det ju en förhandlingsfråga. Problemet är att jag förhandlar med mig själv... Det kanske går att få panoramatak ;) |
|
|
Förhandla med sig själv är alltid farligt :-) beror ju sen om man förhandlar med hjärtat eller hjärnan ... :-))) Jag tycker att de tre olika bilvalen ovan är verkligen tre olika val av bilar, iaf SUV kontra tradionell Touring. När det gäller Touring varianterna är det ju framförallt en fråga om hur man prioriterar det större utrymmet som finns i F11. Jag åkte precis en vecka i en lånebil 520d Touring 2012, motsvarande de "kampanjbilar" som nu finns och blev rätt imponerad vad mycket bil man ändå får för pengarna där. Ser man på F31 så är det ju en helt ny modell som kommer att bli enormt populär precis som föregångaren E91. Hur länge skall du ha bilen? Jag tror att andrahandsvärdet på en F31 kommer att bli enormt bra. X3 har ju blivit en populär modell som jag inte själv dock tyckt att den är intressant, så den går bort i mina val. Valet skulle därför stå mellan F31 och F11 och vad jag skulle välja är hur mycket utrymme jag vill ha. F31 är säkert roligare att köra, så det skulle nog bli en F31 för mig (som jag även för övrigt har beställt med lev 41, som andrabil). Jag har dock lassat i extrautrustning för cirka 167 tkr i den typ M-sport, 19", panorama, drag, HK, sikt och funktionspaket, adaptiva ljus, helljusassitent, xenon (glöm ej), komfortöppning, tonade rutor, automat förstås, mm. och förstås metallic. Jag tror det blir en enormt trevlig bil. Saknar dock på F31 att du ej kan beställa komfortstolar samt värmare med fjärr (detta går dock på F11 om man uppskattar detta, har båda i min X5-a) /Anders |
|
|
Kan inte nya Audi A4 Allroad facelift vara ett bra alternativ? De har kampanjer på modellen och där får du dessutom 4wd på köpet. |
|
|
När det gäller rabatter på företagsdealar brukar det vara svårt att få ytterligare eftersom det redan ligger lågt. Dock bör du kunna få lite till på allt annat extra (panorama, automat etc) kan man tycka - vissa options som tex navi har BMW stora avancer på (fick själv 20% rabatt på den). Inbyggd motorvärmare känns inte prisvärt alls - det kostar väl ca 20kkr? Men det beror kanske på hur samt var man bor. Jag spenderar hellre 20kkr på en sol/badsemester än att slippa skrapa rutorna men alla är vi olika :-) |
|
| A4 är prisvärd men känns riktigt gammal idag, framförallt interiören. Märks direkt skillnad efter en provtur i en F11 eller X3 att den ligger en generation back... | |
Verdi |
Om jag skulle beställa en splitter ny tjänstebil så skulle det helt klart bli en 520dAT. Femman är större och komfortablare och det går att få bättre rabatter på den. Fler paket osv. Skillnaden i pris mot en F31 blir nog rätt liten. Jag är själv en förespråkare av 4wd men i ärlighetens namn klarar man sig bra med rwd också. X3:an är hutlöst dyr jämfört med F11. Dessutom drar den säkert rätt mycket mer bränsle på t ex Frankrike-resan. |
|
Kör man på oplogade vägar vintertid är det bara att glömma RWD och låg markfrigång, been there done that never again :-( Hade i våras en 520dT med automat (F11). Den drog exakt 1dL mindre per mil än min X3 i min körcykel. Inga större skillnader m.a.o. |
|
Verdi |
Vet inte hur X3:ans bagage är men min pappas Mercedes GLK är i praktiken mindre i bagaget än min E91:a. Kanske är det något högre men bredden är ungefär lika och djupet är mindre. Men ser man bilarna utifrån så ser ju en GLK klart större ut än en E91. Fast X3 kanske är bättre? |
|
Efter mycket tänkande och diskussion med säljare på BMW så blir det en X3, med comfortpaket, sportstolar skinn/läder i svart, svankstöd, tonade rutor, bluetooth professional för streaming av musik och automatlådan då. Nu återstår bara en fråga...färgen. Vit eller brons? |
|
|
Verdi: X3 upplevs som mycket rymligare än E91, i den gick det inte in särskilt mycket. Storleksmässigt är innermåtten i X3 identisk med första generationen X5 så den har vuxit en del. Jämfört med min frus A4 är X3 bredare men något mindre djup, skulle gissa att de är ganska jämnstora. |
|
| När det gäller färg hade jag nog valt vitt om det är svart interiör som gäller. Brons tycker jag funkar bäst med oysterläder. Grattis till en fin bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.