|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Hade valt den blåa av dom alla, | |
|
Tacl för ditt engagemang stefan. Har sett de flesta annonserna. Den sista (den blåa) tillsammans med den, som jag redan nämnt, på autopartner är dem två som vekar vettiga. Även den gråa som du skickade är värd att kika närmare på! Synd på den silvriga som gått 15.000. Herr Lukas har bara ägt bilen två månader. Sen köper jag aldrig när folk skriver "har redan 2 andra bilar " så denna måste bort. Bättre lögn måste man kunna komma på! :) gillar den skarpt annars! Många hade rullat över 20 tusen mil. Och som sagt är det inget som är intressant. :) Den ena du skickade hade rullat 26 tusen och han begär 69 lök....men antar att några här tycker det är fullt rimligt pris för den :) Tror många här har missuppfattat poängen med tråden, kanske formulerade jag mig lite otydligt i början. Jag tycker att prisutvecklingen stagnerat kraftigt på 530 sista åren. Prisbilden är den samme idag som för 2-3 år sedan. Och jag ville ha lite inputs från er andra vad ni tycker. Prisskillnaden är ju nästan obefintligt mellan e39 530 och e60 530, tycker det är intressant att e39 står så bra i värde! Personligen tycker jag dem ligger för högt i pris. Vilket säkert framkommit av övriga inlägg. Men uppenbarligen har jag fel prisbild på modellen. Sedan måste man ju acceptera att vissa har svårt för det här med att föra en vettig argumentation :) Jag hittar nog det jag söker förr eller senare :) som sagt så är utbudet mycket stort i Tyskland. Så kanske lika bra att hämta hem en då spritförrådet ändå börjar sina! Väl mött! |
|
|
330 E46 är ännu värre! Säljarna verkar eniga om prisbilden då ingen slumpas bort. Men det kanske beror på att många (jag iaf) suktar efter en fin 330 med rätt spec. Största problemet tycker jag är att hitta rätt vagn! 10k hit eller dit kvittar ju om man ska äga bilen i tre år eller mer. Jag var ute efter en 530 M-sport manuell touring max 8000mil för några år sen men hade inte tid att vänta ett halvår, 525or var det också tunnt med så jag köpte den första som dök upp. Vid köptillfället fanns TVÅ såna bilar till salu i Sverige. |
|
|
Niclaza: Tyckte också Lukas bil såg intressant ut men annonsen är ingen höjdare. Bor du inte så långt från bilen kanske det är värt att titta på den. Fina bilar har ju ibland varit osålda pga obegåvade annonsskrivare... ___ //Ulf |
|
Karl-Hilding |
Jag tror inte att du hittar nån 530 eftersom du nog inte vill ha någon. Och tro inte att du kan köpa en pärla (den i Ängelholm) för 55´ Börjar bli lite patetiskt nu... |
|
Jag lägger gladeligen mer än 55 om den är i bra skick? Var får du 55 ifrån Kalle Hilding? Håller med dig marin om att 330 e46 nästan är värre. Såg en coupe med m-paket där vederbörande begär runt 150 tusen :) Fast å andra sidan är det ganska enkelt det här med värdet på bilarna. 1. Säljare lägger ut annons på sin pärla 2. Bilen blir inte såld 3. Säljaren sänker priset kraftigt 4. Bilen blir såld 5. Priset var fel från början Alltså, för att vara primitiv så är det ganska enkelt förklarat. Många av dem 530 som ligger ute, liksom 330, blir inte sålda för att priset är fel. Jag har bevakat ett tiotal modeller under ganska lång tid. Och blir dem inte sålda så finns det ju inga spekulanter som är villiga att betala utsatt pris? Det kan vi väl alla vara överens om? :) En bil som inte blir såld har inte tillräckligt attraktivt pris, gäller iaf i 9 fall av 10! |
|
Karl-Hilding |
"Jag har bevakat ett tiotal modeller under ganska lång tid. Och blir dem inte sålda så finns det ju inga spekulanter som är villiga att betala utsatt pris?" Bevakat men inte bjudit på dem tydligen. Under en ganska lång tid dessutom. Tror vad jag tror och det är ett det bor en liten smålänning i dig som skall ha en 530 pärla så billigt som möjligt. Du skriver gladeligen också. Men då är det väl inga problem? Ängelholmsbilen är den också för dyr eller? |
|
Nej ängelholmsbilen ser fin ut! Verkar som du har någon anknytning till den? :) Går alltid på magkänslan när jag handlar bil. Och den annonsen ger ingen bra magkänsla, men du kanske kan informera mig annat? Och sedan har han ägt bilen 1,5mån själv. Men finns kanske någon vettig förklaring till det också :) Angående bevakningen så har jag väldigt mycket dö-tid på jobbet, så är i snitt inne på blocket 3-4h per dag och har så varit senaste 5 åren :) Så enligt MIN uppfattning så har inte priserna på just 530 följt övriga marknaden. Dvs neråt. Och som jag skrev innan, verkar som att jag har fel prisbild för modellen. Så kan du försöka släppa stridsyxan nu och tagga ner lite? Har du en bil till salu som du inte får såld eller vad är problemet ?:) Where is the lööööve?! |
|
Karl-Hilding |
Klippanbilen då? Vad är det för "humbug" med den? Nej jag är inte involverad och har ingen 530 E39 jag vill bli av med. Hade jag haft en fin 530 E39 så hade jag inte sålt den. |
|
Menar du den blåa i Ängelholm? Den verkar helt klart vettig så ska nog ringa han till helgen! Enda negativa är att den är manuell, men det kan man leva med! Vettigt pris har han iaf, tycker det är rimligt pris för det miltalet och utrustningen! Lustigt Att den inte har blivit såld ännu... Är inte i tokstort behov utav att köpa en bil, men tack för engagemanget! Har två bra bilar för tillfället men Tanken slog mig att byta ut den ena mot en 530 e39. Ville mest ha till en diskussion om dagens prisläge, och det lyckades ju minst sagt :) Alla (läs väldigt få) verkar ju dock inte vara på min sida vad gäller värdet på dessa bilar! 75 för den blåa tycker jag är rimligt. 85-100 tusen för liknande bilar med samma utrustning tycker jag är för mycket i dagsläget. Det var prisbilden för 1-2 år sedan! |
|
| Vad är rätt pris för din 330 då? År? Mil? | |
|
Sålde den (tyvärr) för ca 1 år sedan. Clubsport, helt fullutrustad och hade rullat ca 8500 mil. Såldes för 119.000kr då. Det tycker jag var ett rimligt pris för en pedantskött 330 ci! Kanske till och med billigt med tanke på milen :) Sålde min e39 530 imolaröd med all utrustning och 13.000mil för ca 2år sedan för 105.000kr. Förmodligen en av Sveriges snyggaste e39:or :) funderar på att kontakta nuvarande ägare och kolla om han vill sälja! :) Men å andra sidan brukar jag alltid sätta ett attraktivt pris direkt om jag vill sälja. Har jag bestämt mig för att sälja så bråkar jag inte om 5-10 tusen hit eller dit! |
|
|
Niclaza; Hur menar du att det är obefintlig skillnad mellan E60 och E39?! Billigaste 530iM E60 jag såg i en hastig koll var en för 139900kr, fler runt 150tkr och en för närmare 180tkr alla av årsmodell 2005 vilket var den första årsmodellen. Om du jämför bilar utan så går det hitta E60is under 100tkr men de billigaste E39or ligger från 30tkr. Det är inte vad jag kallar obefintlig skillnad. Jag har följt priserna på 530i/540i E39 i över 7år och kan säga priserna har gått ner rejält. Exempelvis var den här till salu Länk för 299tkr hos Förenade Bil 2005 (mindre än 10000mil) och såldes i somras för 60tkr med 19300mil. Samtidigt som den var till salu 2005 köpte min far en 530iA-01 för drygt 100tkr mindre med mycket mer utrustning och 1års garanti (den här 540iAM:en kostade lika mycket Länk alltså en bit under 200tkr, men var inte tillräckligt fin) i över 2år tog BMW Tyskland samma pris för en 530i/540i med liknande utrustning (läs 85-95% av tillvalen) därefter sjönk priserna i Sverige har det varit några platåer med prisras och det senaste året har varit ett sådant. För ett år sedan var priserna 80-110tkr för sena lågmilers men idag är det ingen som ligger över 100tkr, inte ens en 03as 540iAT med under 10000mil och nästan alla tillval eller så är säljaren till den riktigt dålig, bilderna är åtminstone ingen höjdare. Du har tre 530iM du gillar men ändå ringer du inte på dem, lägg ett bud på den i Kristianstad hör av dig på den Topasblåa 03an och den Sterlinggråa 02an det kan du väl göra redan i kväll? Det är bra att du inte är utrustningskänslig för i mina ögon är alla tre rensade, personligen skulle jag inte köpa en E39 med så lite utrustning, den Sterlinggråa är bäst i och med navin, men att inte ha infällbara speglar (standard kallar jag snikspeglar) och ingen taklucka det går bort ännu värre är att inga av de tre har PDC!! Som sagt tur att du inte är som mig för då blir utbudet klart snävare och då hade jag förstått att det varit svårt att hitta en E39 man verkligen vill ha. Fast det brukar inte vara några problem om man kikar på Tysksålda 540is. Ja ja nog om det, någon av de tre 530iasarna borde duga och gå att köpa inom ditt pris. Mvh Stephan |
|
|
Jag kollade också lite som hastigast på blocket och fann då: Länk Länk Länk Länk Länk Visst, vissa av dem är dieselmaskiner, men ändå vettiga priser. Och eftersom du har bevakat blocket en tid så såg du garanterat den silvriga 530 2004 med fullt m-paket och 15.000 mil som låg ut ett par veckor för 110.000? Du såg säkert den silvriga 545 med fullt m-paket som också låg ute för 110.000? Tror den hade fått 16-17 tusen? Lite osäker! Och jag säger det igen, den blåa, den silvriga i krstd och den gråa ligger alla tre vettigt i pris för sin utrustning och miltal. Går säkert att justera en femma neråt på samtliga. Det jag förundras över är dessa människor vars 530 har gått 16-20 tusen mil. Och begärt pris ligger runt 90-100 tusen. Hade du betalt dessa pengar för en 16-17 tusen milare av aktuell modell? Sen kan du ju inte jämföra vad bilen kostade för 8 år sedan? Det är ju ganska allmänt känt att bilarna tappar extremt mycket i värde ju nyare dem är. Nu ska jag, på bästa möjliga sätt, försöka en sista gång förklara vad jag menar. Ta exempelvis 10 valfria BMW modeller och motorer. Gå tillbaka en 3 års period. Räkna ut den procentuella värdeminskningen per år och modell. Så borde, enligt min teori, BMW e39 530 vara den modell som i särklass har minskat minst i värde sista 3 åren. Åtsidosätt faktumet att jag eventuellt letar en 530. Utan tänk tillbaka och kom sedan med ett utlåtande om du håller med angående denna teori eller inte? Du säger själv att för ett år sedan låg priserna på 80-110tkr för en lågmilare. Det gör dem ju idag också? Med andra ord tycker du som jag? Ps. Var hittade du den 540 under 10 tusen mil för under 100 tusen? :) låter intressant ! |
|
| Gav 172´ för min 525iTou -01 2005 med 7100 mil på mätaren. Många låg på runt 190-200´då. Normalt värdetapp på runt 50% på 3,5-4år. | |
|
Såg nu att du skrev om platåerna och prisras. Alltså tycker vi likadant angående den utvecklingen senaste året :) |
|
|
Här har du en anledning :) Från dagens polering, dock inte klart än Länk |
|
| Snyggt! | |
| Tackar :) | |
| Håller med om att de ligger väldigt högt i pris om man jämför med en pre-facelift bil. En fin 528 eller 540 Går att hitta för runt 30. Klart att m-paket och facelift är trevligt... Men så mycket pengar vet jag inte om det är värt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.