AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
13.572

Varför övervärderar folk sina 530 e39?!

Sida 1 av 4
Ni
199
Niclaza
535d lci
Är i behov utav en bil. Gillar dessa 530 e39.
Bra motorer och snygga med m-paket.
Det som genast slår mig när jag bevakar blocket är hur folk övervärderar sina 530 e39?!
Folk vill ha upp till 100.000kr för sina bilar med m-paket trots att vissa gått 14-16 tusen mil?€

Vad tycker ni är rimligt pris för en 530 med fullt m-paket och 16:9 nav?
Skinn och annat lull-lull tar man för givet :)
Helst ska det vara bra historik på bilen och en säljare som man kan kommunicera med!
Bilar som faller inom ramen för dessa krav är lätträknade!

Personligen tycker jag
Ni
199
Niclaza
535d lci
... Fortsättning...

Personligen tycker jag att mellan 65-75 är rimligt pris för dessa bilar.
Och då är det facelift modellen jag är ute efter!

Överlag tycker jag folk inte följer med i prisutvecklingen och vägrar gå ner i pris på sina bilar. Gäller alla märken!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad det gäller e39 så fanns bara 530 som faceliftmodell. Marknaden bestämmer alltid priset, hittar du ingen säljare som har en bil med dina krav för 65-75k så är det så att du ligger för lågt.
Ni
199
Niclaza
535d lci
02 kom "nya" ratten invändigt och aluringar runt mätartavlorna... Lite osäker på 16:9 nav om den fanns redan 01...
Men en bekant till mig har gamla sportratten i sin 530 2001. Så det är 02 eller 03 som är aktuellt.
Inte jag som ligger för lågt, säljarna som ligger för högt...jag är realist, säljarna är optimister. Finns ju en anledning till varför annonserna ligger kvar så länge, ändå vägrar folk gå ner till rätt prisnivå.
Prisutvecklingen på dessa 530 har i princip stått still sista 2 åren, det ställer jag mig undrande till.

Fast det är kanske för dem bilarna är så jäkla underbara, kan vara så enkelt :)
Karl-Hilding
Vill man inte sälja sin underbara 530 till lågt pris så behåller man den.
Tycker absolut att en välvårdad 530-02/03 med M-paket, skiiiiiin, lucka och övrigt lullull är värd 85-95´
Ni
199
Niclaza
535d lci
Hmm okey då.. 65-75 är väl i klenaste laget, kanske min bitterhet som tog överhand.

Men allt över 85 tusen kr anser jag är rena fantasipriser!
Och för att ens få komma i närheten av 85 så bör den vara i riktigt bra skick och inte gått mer än 12.000mil Max!

Att begära 85-100 för bilar som gått 15-17 tusen mil gör mig mörkrädd!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Handlar inte bara om åldern och milen.
Köp en sprillans ny Kia Ceed om du vill ha en ny bil.

Finns inte det du kräver är du helt enkelt fel ute i pris, inte du som styr marknaden.
1; 14-16000mil är lite för en 9-11år gammal 5serie.
2; Navi, läder, M-paket är inte speciellt vanligt på E39 som är sv-sålda och inte jättevanligt med tysksålda heller.
3; Ratar 01:or pga ratt och kromringar?! Båda delarna är mycket lätta att eftermontera så ta med 2001:or (som är vanligare än 02-03) så finns det fler möjliga + ta med 540 också så har du en till "ditt" pris innan månaden är slut.

Den här kanske kan vara vettig, pixelfelet gör att du köper ett nytt instrumenthus med ringar
Länk

Den här Imolaröda kan du lägga lite på med tanke på begärda priset Länk

Någon av de 530/540 01-03 som finns ute bör vara något för dig.

Stephan
Jag betalade runt 90k för en 523 -99 med knappt 15k mil på mätaren, år 2007 alltså. Nu fem år senare tycker man ju att en 530 med liknande mil borde vara billigare, trots att den är 3-4 år nyare. Annars kan jag rekommendera 528 pre facelift. De är löjligt prisvärda. 16/9 navi åtgärdas lätt med eftermaknadsstereo med originalutseende.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kromringar var inte standard på -02. Min sv.sålda hade inte det iaf.

-------
//Lövet
Ni
199
Niclaza
535d lci
Captainoats- jag antar att du är en av dessa som tror att din bil är värd 100.000?
Varför ska jag köpa en Kia när jag letar efter en BMW? Dina argument passar sig bättre på ett dagis :)
Självklart handlar det om ålderna och miltalen när man prissätter? Detta speglar mormalt även skicket på bilen. Och du har även fel i ditt sista påstående, i dagsläget är det efterfrågan som styr marknaden mer än tillgången. Marknadsekonomi...

Stephan- tror nästan läder är standard på alla 530 99/100 har de iaf. När de gäller tyskimport, vilket jag inte har något emot eftersom man oftast får taklucka på köpet, så har nog 70% iaf 16:9. Svensksålda är de färre, men tycker nästan de flesta har det. :)
Personligen ryggar jag alltid tillbaka när saker är eftermonterade, särskilt ratt!
Vill ha det monterat från fabrik, kromringarna kan man givetvis montera själv!

Ligger en 530 till salu hos en auktoriserad BMW försäljare i krstd, gått 9000 mil och dem begär 89 tusen. Släpper den garanterat för 85 om man kommer och viftar med pengar.
Dem ligger ju vettigare i pris än självaste privatpersonerna. så får väl köra och kolla på den :)

Ville mest starta en diskution angående hur ni ser på prissättningen, jämför man med tex 525 av samma årsmodell och utrustning så ligger dem mellan 50-60 idag, kanske mer prisvärda?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Nej, jag skulle nog vara nöjd med ca 80 för min, den har gått 16 000 och är i otroligt bra skick kan jag lova då jag grejar med den typ varje dag.

Dock skulle jag aldrig sälja den för det finns inget lika bra för samma peng.

Jag köpte min för 117 000 för ca 4 år sedan då hade den gått 7 eller 8000

Så jag förstår dig i vissa fall, men om dom inte är sålda så är väl priset fel till visso men kan ju vara så att folk inte vill släppa dom för billigt eftersom dom vet att de finns köpare, men vad vet jag jag tänker inte släppa min pärla iaf :)

Jag hoppas verkligen att du hittar en, hade jag köpt idag hade jag nog köpt 540.
Verdi
Niclaza,
Visst, Captainoats kanske tycker att hans bil är värd 100 tusen. Men han försöker väl inte sälja den heller? Så länge man tycker att ens bil är värd mer än vad man får för den behåller man bilen, så länge inte behovet av bil ändras.

Är det någon som resonerar som en dagisunge så är det tyvärr du. Marknaden skiter fullständigt i vad DIN uppfattning om korrekt pris är.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Exakt det jag menar!
För 4 år sedan fick du den för 117 med dem milen, ändå ligger dem kvar så högt idag.
Men jag antar att vissa bilar håller bättre värde än andra, 530 är absolut en av dem bilarna som håller bra i värde!

Är lite skeptisk till 540? Har dem inte problem med någon kylardel som kan ställa till ordentliga bekymmer för motorn?
Gillar 530 då den har extremt få typfel. I princip bara framvagnen och vevhuset som behövs åtgärdas på dem, sen rullar dem hur långt som helst!
Bra ekonomi i dem också va gäller förbrukning och skatt osv!

Fast de är klart, bättre tryck i en 540 :)

Får kanske maka mig till Tyskland och hitta ett fint ex där!
Ni
199
Niclaza
535d lci
Verdi - nu utgår inte mina argument ifrån dem som INTE försöker sälja sin bil, utan dem som försöker sälja sin bil. Tror att Du har missuppfattat hela diskussionen. :)
En bil är aldrig värd mer än det slutgiltiga försäljningpriset.
Därav ligger samma annonser kvar vecka in och vecka ut.
Det jag ville ha fram är att prisutvecklingen på just dessa 530 inte följer övriga marknaden. Och jag ville ha åsikter om det!
Jag står fast vid att en fin 530 med full utrustning bör ligga någonstans kring 70-80 tusen, och dem som annonserar över det får ju inte sina bilar sålda. Så vem styr marknaden?

Väl mött :)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Om du inte har lyckats köpa en bil som du anser ska kosta 70-80 är det ju inte marknaden det är fel på
Ni
199
Niclaza
535d lci
Nej det är säljaren ;-)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Du behöver inte vara rädd för 540in.

M62B44TU med Vanos är en fantastiskt trevlig motor med marginellt högre förbrukning än 530in.

Ang. kylardelar som går sönder så är det själva kylaren som går sönder, börjar spricka och småläcka och inga problem att upptäcka innan det är någon fara.
Sen kan även fläktens viscokoppling strula och orsaka överhettning, men det märker du på tempmätaren. Och ovanstående problem är minst lika vanligt förekommande på 530.
Plus att du slipper risken men vevhusventilationen som kan tömma motorn på olja i kall vintermorgon på väg till jobbet.

Ni
199
Niclaza
535d lci
Ok tack för den infon!
Prestandamässigt hur stor är skillnaden mellan 530 och 540?

Verkar dock vara ännu svårare att få tag på en 02,03 540 med m-paket och vettiga mil! :)

Utbudet i Tyskland är givetvis större, synd euron har gått upp en krona på kort tid.
Alla utlägg i form av resa och reg. Hade betalt sig med den lägre kursen gentemot dagens kurs!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ang prestanda så kan du hitta 0-100 tider här på forumet under Modellguiden.
Kanske lite OT men jag tycker nog att e39or är undervärderade som fasen överlag ser man på vad man får i övrigt för samma priser så är det svårt o ens hitta en fin volvo 940 för samma pris som en 520 /523 /528.
Med priser som ligger runt 15 till 25 eller kanske 30 som många här tycker är extrema överpris så är det ju knappt inte ens värt o lägga pengarna på nya däck när man lika gärna kan köpa en ny e39a igen för ett par tusen till.
Skulle man vilja byta ner sig lite mot tex en volvo s70 så får man lägga pengar emellan..?!
haha det är inte konstigt att det mest är skrotet som är tillsalu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.