|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Var på öppet hus på Arlanda idag och där visade även VIP-service upp sin limmo. Däm om min förvåning och besvikelse när de svänger upp med en F10 520d!!! Frågade direkt om de inte brukade köra en 7-serie. De svarade då att de brukar byta rätt ofta köra lite olika och denna gång blev det en 520d. De skulle byta till en 7-serie hybrid... Det var nästan så de blev lite putt när jag sa till frun att hon får säga att det är VIP-service när hon skjutsar mig till flyget i X5an eller 520:n. :) | |
|
520d!! Limo? En "dussinbil"! VIP=minst 6 cylindrar!! Normalt 8 eller 12.... |
|
| Arlandas VIP har tidigare i stor utsträckning lutat sig mot BMW 7-serie så jag hoppas verkligen att detta var ett undantag. Det är inte VIP att åka i en högst genomsnittlig tjänstebil. En F02 Hybrid torde vara betydligt mer i linje med vad namnet antyder. | |
|
Hörrö Freddesix, 7-serien i hybridversion har egna karosskoder; F03 och F04. Skäms! ;) /Masten |
|
|
Åååh, det var vid min själ pinsamt deluxe! Lite lustigt att de gör så, kanske hänger ihop med att det torde skilja en hel del under skalet? För inte har väl BMW gjort så tidigare? På pappret skiljer trots allt "bara" drivlinan även om det i fallet med Hybrid innebär en hel del. Hur är det med Hydrogen7, heter den F05 och F06? ;) När vi ändå är inne på det spåret kan jag även efterfråga karosskod för 5-serien i förlängd version. |
|
|
Hoppsan, F03 är Protection-varianten, alla ActiveHybrid heter F04. Lang-versionen av F10 vet jag inte vad den heter tyvärr... :/ /Masten |
|
|
F06 är förresten 6-sere Gran Coupé. Nuvarande 7-serien finns inte som Hydrogen 7, men föregångaren hette E68. /Masten |
|
Verdi |
Tror faktiskt de som åker med de där bilarna ger blanka fan i hur många cylindrar den har så länge de sitter bekvämt med gott om plats där bak. Och det är väl där F10 brister i så fall, snarare än motorn. |
| Jag tror Verdi har en viss poäng där :-) | |
| Nu när 520d är lika vanlig som Volvo V70 blir förhoppningarna på VIP troligen överskattade.. | |
|
Fast det var väl inte så många år sedan man kunde se mörkblå och svarta 944/960 som "VIP" bilar...Volvos 2.3L motor hade ju en gångkultur som en stenkross :-) Fast när av tänker tillbaka var det faktiskt 15-20 år sedan...huga vad tiden går. |
|
|
Volvos B230 (även med förgasare) har mycket mycket mycket mycket mjukare gångkultur än en 520d (OBS B230in är riktigt hemsk, men x20d är värre) Volvo´s raka sexa B6304 (960) är minst lika bra om inte bättre än BMW´s bensinarsexor när det gäller gångkutur och 960ins chassi överträffar dom flesta generationer av 7-seriens fjädringskomfort. Så att det skulle vara bättre att åka en F10 520d än en gamal Volvo rent komfortmässigt, NEJ tyvärr inte, sen är säkert dom flesta andra punkter bättre i den moderna bilen. Men gångkutur och fjädringskomfort får den se sig slagen på med bred marginal. Jag kanske är lite för känslig, som känner av en 2 g obalans i ett hjul, tycker att en V8a har lite väl risig gångkultur (Jämfört med en V12a), att det vrålar från däcken i dom flesta moderna bilar osv. Ni som står ut med en fyrcylindrig diesel kan skratta er lyckliga, skulle gärna kvala in i den gruppen, då skulle mitt liv bli så mycket enklare men jag har (tyvärr?) för stor passion för bilar för att utsätta mig för det. |
|
|
Tor: Det är inte passion för bilar du pratar om, det är något helt annat :P Jag har passion för bilar och kan gilla allt från 4-12 cyl beroende på hur de är byggda och om något är speciellt med dem samt tekniska framsteg etc. Kan gilla allt från en stenhård racepreppad bil till en maybach. Men passion kan ju visa sig på olika sätt :) Att dock bara se passion för bilar att bara se den man åker mjukast i skulle jag inte kalla passion för bilar utan passion för komfort eller något sånt. Vad det gäller komforten är det ju en stark smakfråga, jag åker då hellre en komfortutrustad f10 än en gammal volvo, tycker man åker mycket skönare i bmwn. Fastare chassisättning men ändå inte stötig alls tycker jag. Gillar inte när det gungar och den är ändå mjuk över gupp tycker jag. Åkt en del 960 också, kan inte säga att man åker bättre i dessa än i 7-serien (åkt alla 7or från e38 gen, dock inte alla med full komfortutrustning) men kan inte säga att 960 är bekvämare. Men smaksak där också. Har jobbat lite på bmw som mekaniker så jag har kört och åkt en del. Jobbar du med att packa in siden i silke också? ;) Nämen du är lite väl överkänslig tror jag, även om den fyrcyl diesel kan ha lite knackig gång men de nya dieslarna går väldigt fint även om de knackar rätt mycket (spridarna) men går f.ö mjukt i mitt trycke, speciellt om man jämför med äldre. Men självklart är det härligt när man kan balansera en 5krona på högkant på ventilkåpan. Men rätt självklart att en diesel går hårdare än en bensinare. 2g obalans kan kunna kännas, beroende på vart exakt obalansen sitter och vilken fart det körs i. Vad det gäller däcken är det väl mest runflat däcken som låter samt de med lågt rullmotstånd, för de är hårare och har hårdare däcksidor så det låter mer, det håller jag med om :)Vrålar är dock lite överdrivet men blir ju högre däckljud och stötigare. Montera några andra däck så är det problemet löst eller be om det vid köp av ny bil så brukar de montera andra däck åt dig. Generellt sett så är ju bilarna tystare nu än förr. Ta inte illa upp, säger det inte med någon laddning utan bara pratar lite så och är lite skämtsam av mig. Svårt att uppfatta över internet ibland dock så förtydligar det här :) Till topic så tycker jag det är lite klent med en f10 som VIP bil, hoppas iaf att den är helt fullmatad med utrustning då. Skulle dock vilja se en f02 istället även om den har minsting dieseln som motor. |
|
|
Om man skall bli skjutsad i en "Limousin" till/från flyget måste det väl ändå vara komfort man vill ha och inte bra väghållning och körglädje! Jag uppskattar bilar med körglädje, har själv haft bla M5 just för att jag gillar körglada bilar, men det var inte det som diskuterades i denna tråd. |
|
|
Glömde tillägga att jag inte heller säger detta med någon laddning. ;) Försöker bara få fram att det inte är alla som tycker att det är fantastiskt med en modern dieselfyra utan att det faktiskt finns folk som tycker att en gammal E38 är mer bil för mindre pengar än en ny femma med minsta dieseln, sitter det däremot en bensinar sexa eller åtta under huven, ja då blir helt plötsligt en rätt dålig bil helt fantastisk och den blir avsevärt mycket bättre än en gamal E39 eller E38a, då ju både E60 och F10 är fantastiska bilar att KÖRA. (med rätt motor) Skulle jag ha behov av en bil med snål dieselfyra skulle jag föredra att köpa en billigare (ej premium) bil för att hålla kostnaderna nere, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk så varför betala extra för starkare länkar runt en svag länk (motorn) när man kan köpa hela kedjan i en "klenare dimmention" för mindre pengar? Bara mina funderingar kring ämnet. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
De kör bara inom området, dvs till/från flygplanet till VIP rummet där det finns andra bilar som tar över för färd från flygplatsen, fast de är i annan regi - inte i LVs regi. De har haft en hel del VOLVO också, genom åren. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
Verdi |
Herregud. Klart man åker bättre i en ny F10 än i en gammal Volvo. Nu får ni ta och kamma er. |
|
Efter att ha vuxit upp och övningskört med ett antal Volvobilar (240-945) gav ditt inlägg mig ett gott skratt, tack för det :-D Jag tror det snarare handlar om att du kategoriskt avfärdar allt som har mindre än 6 cylindrar och drivs på annat bränsle än bensin (snobbism i sin sämsta form). Trist för dig eftersom jag vet att du missar en hel del, framförallt när du själv säger att du hellre hade valt ett annat märke än BMW om du skulle ha en fyra. Håller annars med dig om 960 gångkultur som är helt fantastisk, synd att Volvo inte fortsatte med det konceptet - tror den motorn hade potential att bli i klass med BMWs raka sexor om utveckling hade tillåtits. :-) |
|
|
Nej jag avfärdar inte fyror eller dieslar kategoriskt! Varför skulle jag göra det, jag är öppen för nyheter, men är ingen slav som kategoriskt köper det nyaste bara för att det är modernt även om det skulle visa sig i en jämförelse att den äldre prylen/bilen/saken skulle vara bättre. Har så klart provkört/ägt bilarna jag pratar om, inga spekulationer tagna ur luften. 940 och 960 har knappt en skruv gemensamt ;) Två helt olika bilar! 940in är ju en lätt modifierad traktor medans 960in en komfortvagn som håller med dagens mått mätt. Tystare och mjukare fjädringskomfort än både E38an och MB W220 S600L -03, sen vinner dom nyare bilarna på övriga punkter. (har ägt alla tre) Dieslarna var som bäst i slutet på 90-talet i mitt tycke, MB´s 300 TurboDiesel i tex W210 och W140 är en riktig pärla, den drar fint från låga varv och upp till rödmarkering, men den är ju så klart både slöare och törstigare än en 2 litersfyra av idag, men ack så mycket trevligare. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ett tag hade de en VW Phaeton som jag fick köra några gånger, då den inte stod på verkstad dvs, vilket var huvudanledningen till att de "hade" en ett kort tag,. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
960 är underskattad. Helt annat än en sketen 740/940. Den hade massor med "tyskinfluenser", bara konceptrt med rak sexa rwd och multilänkbakaxel låter ju som en 5/7-serie. Motorns lena gång om möjligt ännu lenare än BMW men det kan iofs bero på att den inte glatt väntar på att föraren ska trampa plattan i mattan o smaka på rödmarkeringen som i BMWn. Där kommer Volvon till korta. :) B23 med förgasare som ger utslag på richterskalan vid kallstart och sitter i chassi med väghållning i stenabåtsklass känns attraktivt som en dieselfyra och ljudet när man lägger ur backen samt den obligatoriskt skramlande värmeplåten kan jag klara mig utan. Jag tror nog att om Arlanda gjorde det enda rätta och bytte till en pedantskött fullsmetad 750iL E38 facelift med BMW style 42, 32, 37 eller vilka det nu är som är så snygga så skulle majoriteten av kunderna känna av VIP-känslan utan att tänka på att den slutade tillverkas för mer än ett decennium (suck) sedan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.