AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
15.834

F20 rost setebasen

Sida 2 av 3
He
198
HenrikJ
320da -11
Alex84,
Vi Bilägares rostskyddsexpert har utfört en objektiv bedömning av fordonets exteriöra korrosionsskydd och inget annat. I ett sådant ingår det inte att surfa runt på diverse forum på internet. Vi Bilägare har en F20 118d i långteststallet så när rosten på stolen uppmärksammas kan jag tänka mig att de skriver en inte alltför positiv artikel om detta. Men som jag ser det, hellre lite kosmetisk rost på stolen, än att huv och skärmar mm rostar som på en näsan ny Audi :)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Såg att BMW också sänkt M-sportpaketet till 24.600 från kr 36.000 kr i september. Kan man ta del av detta retroaktivt eller är det bara onödigt tjafs?
Ja Bmw lär jubla över den lojalitet som ägare till märket uppvisar om inte annat ;)

Kritikt höjer inte bara kvaliteten utan även den attraktiva sidan på längre sikt med.

Men om alla ägare av detta nu kallade premium märke försvarar dessa defekter genom att tillskriva andra märkens brister för att blunda för det egna märket,ja då lär inte heller Bmw vare sej klaga eller däröver komma med generösare garanti-tider heller framöver.

Fr
20
Freddanm
118dA M-Sport -12
Uppdatering: Var förbi återförsäljaren i fredags och visade upp bilen, deras garantiansvarige tog lite bilder på rosten, mätarställning och utvändigt. Han sa att han redan hade kontaktat BMW centralt, men dom ville ändå ha fler bilder. De ska höra av sig i veckan med hur vi går vidare.

Vi passade även på att kika på ett antal nya F20 som stod i bilhallen, de hade också rostiga underreden till stolarna. Vi får se vad som händer nu!

Någon annan som vart förbi sin ÅF för kontroll?

Mvh Fredrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
Är detta något man ser utan att behöva stoppa in huvudet under stolen?
Fr
20
Freddanm
118dA M-Sport -12
gOry, svårt att se in där under. Jag fotade med mobilen från golvet framför stolen i 45 graders vinkel ungefär!

Mvh Fredrik
BCR
Otroligt!?
Har rostangreppet startat efter montering på fabriken eller har BMW monterat rostiga komponenter i nya bilar?

Hursomhelst väldigt pinsamt. Rostproblem sänkte Mercedes rejält för några år sedan och de har kämpat i uppförsbacke sedan dess.

Om det visar sig att BMW monterat in rostiga detaljer i nya bilar så är detta nog början på en storm...

/Håkan I
ko
46
kona
118d -12
Volvo V70 -10
Min ser fin ut!
St
1.200
Stilren

Yey, det är inte alla som har problem. Dock väldigt många och det är oroväckande för min del.

Fortfarande inget svar från säljaren i Göteborg..... Man börjar ju bli ganska trött!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Vad är de som är så oroväckande, de har ju tidigare inte varit så oroväckande med dom obehandlade stålrör som går bakom instrumentpanelen som brukar se ut på samma vis..
Det är lite snålt med de obehandlade rören och div plåtbitar under instrumentbrädan. Inte för att det gör något med lite ytrost där men jag förväntar mig mer. Att dessutom låta stolsunderredet vara obehandlat är att gå för långt anser jag.

Göm något under stolen (minska stöldrisken) och plocka fram prylen rostfärgad. Fy sjutton!

Jag har två (gamla) bilar av samma årsmodell, min 330 och en tredjedel så dyr Peugeot 206. Båda dessa bilar har lackerade stolsunderreden. Tycker BMW det är exklusivt att skippa ytbehandlingen på nya bilar?

mvh/ Anders
St
1.200
Stilren

Vad som är oroande är såklart att jag förväntade mig mer av BMW..

Jag hoppas att detta justeras så att det inte bara fortsätter i fel riktning när man jagar kronor. Det kan kosta mer i slutändan, kanske framförallt nu när folk idag inte är lika märkestrogna utan går också på kvalité, service och intryck. Allt ska inte bara vara pris!
Ag
7
Ago
BMW 116i 2013
Hämtade ut min 116í i dag och trots noggrann titt hittade jag ingen rost under sätena - så det är knappast allla 2013 års 1 - serie bilar som levereras rostiga. Men tillräckligt illa om ett fåtal drabbas - innebär ju lägre andrahandsvärde och sämre image för BMW.
Hoppas inga ´"nya" BMW 1 ägare drabbas av detta i höst - vi betalar ju faktiskt extra för att få en premium småbil av god kvalitè.

BMW frälst
St
1.200
Stilren

Fortfarande vecka 44-45 för mig. Enligt BMW råder inga svenska problem på 1 serien gällande rost. Åtminstone västra Götaland(?) enligt säljaren.
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Mina problem (bl a rost på stolunderredena) har nu av min verkstad rapporterats in till BMW Sverige.

Blir intressant att höra reaktionerna......
Fr
20
Freddanm
118dA M-Sport -12
Mina är också inrapporterade av återförsäljaren och vi väntar på respons från BMW Sverige..
Jag var precis inne hos Förenade Bil Skadecenter i Malmö och garantisnubben som tittade på detta sa snabbt att bmw rostskydd inte skulle täcka detta. Sen massa snack om att det är ytrost och att det inte sprider sig. Oväntat att de försöker avfärda detta men det är oacceptabelt med rost på sätet på en 3mån gammal bil, och där är sjukt mkt rost just på förarsätet!

Han tog lite bilder o skulle skicka ärendet vidare...återkommer när jag fått svar.
Det gick undan! Nu ringde garantisnubben o sa att de fått OK på att fixa till detta. Hur exakt visste han inte än, skulle återkomma med tidsbokning.
Svar från BMW:

"Vi har ingen lösning på problemet men man arbetar med det. Troligtvis finns det en lösning om en månad eller två. Återkom då så åtgärdar vi det."

Karl-Hilding
Är det inte BMW som skall kontakta dig när de har en lösning?
Och har de inte hört av sig efter 5-6 veckor så ringer man dem!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.