AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
15.833

F20 rost setebasen

Sida 1 av 3
Har en F20 i bestilling, og ble litt urolig når jeg så at flere har rustangrep på helt nye biler i setebasen. Dette er ikke slikt man forventer å se på en ny bil. Det er også andre som har samme problem med F30.

Er det noen med F20 som har sett det samme på sine biler?

Länk
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Kanske därför min blev försenad, egentligen & inte pga klädseln :)

Detta är ju väldigt dåligt av BMW och oavsett på premiumbilar generellt. Hur löser dom detta på redan levererade bilar? Kommer min som byggs nu äventyras av detta problem?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ruskigt illa, inuti bilen dessutom...
Ag
7
Ago
BMW 116i 2013
oj,oj - nu blir jag orolig - är detta en skröna eller verkligt sant - om så fallet är det ytterst asllvarlig. finns det någon BMW-kännare som kan kommentera sanningshalten. Väntar också på min nya 1:a

BMW frälst
St
1.200
Stilren

Av alla bilder att döma samt olika inslag från både Asien, USA och Europa, dessutom även liknande problem med F30. Kanske även kommande F31?

Verkar som att dom flesta ändå fått bra hjälp och att BMW återförsäljarna tar hand om det direkt.

Vill dock inte ha väntat ytterligare 4 veckor och få en bil drabbad av detta...........
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Kollade just på min F20 118dA byggd 2012-02-21 ......

Rost finns på stolsunderredet både på förar- och passagerarsidan!

Finns även på F30 tydligen:

Länk

Listan på F20-problem växer: slamrande bakvagn, usel radiomottagning, starkt vindbrum vid hastigheter över 70 km/tim vid varm väderlek......

Vad kommer härnäset?
Ag
7
Ago
BMW 116i 2013
Frågan är nu om september/oktober bilarna kommer att åtgärdas före leverans beträffande rosten - eller kan man kräva av åf att fixa detta innan man tar ut bilen?
Tur att man följer med i detta forum - annars hade man ju inte haft en aning om att bilarna börjar rosta redan före leverans. Fattar inte att ett världsledande varumärke riskerar sitt anseende på detta sätt. Snart börjar väl tidningarna ta upp detta också - inte bra för oss BMW ägare eller märkets anseende!
Kan man kräva att åf fixar rosten före leverans??

BMW frälst
Ago: Det är klart att du kan kräva att de åtgärdar det före leverans, om bilen är drabbad vs.

Det går inte undvika att fundera om något mer inuti bilen kan vara drabbat av rost. Hur exempelvis metallstagen som håller upp instrumentbrädan ser ut och så vidare.
St
1.200
Stilren

Jag drog precis iväg ett mail till ansvarig säljare och bad han ta reda på vad som egentligen händer med bilarna som byggs just nu med tanke på (alla) dom fel man hitintills stött på och delar med mig av den info jag får så fort jag vet mer :)

Har ex vis svårt att tro att BMW har restade klädslar m.m. interiörlister när väldigt många F20 och F30 beställare fått uppskjuten leverans x antal veckor i ganska tidigt skede?

Jag vågar inte tänka på alla andra viktigare delar på bilen som eventuellt har drabbats av rost......
Jeg fikk svar på e-post fra min forhandler i dag. De sier de er oppmerksome på problemet, men har ikke oppdaget det på noen biler de har kontrollert sier de. De sier også at BMW vil kalle inn bilene som er berørt.

Uansett må de har en dårlig leverandør av disse delene.
Om min egen bil er berørt finner jeg ut midt i oktober hvis det ikke blir noen endring.
Det er en 125i M-sport.
gO
1.407
gOry
335i Touring
BMW har använt obehandlad metall i inredningen som jag vet inte hur länge.. Bakom instrumentpanelen är de normala fallet.
Men nu har de väl bestämt sig för att göra en besparing där användaren kan se den obehandlade metallen som normalt får lite ytrost. Inget att bry sig om....
Det er ikke antydning til ytrost på samme sted på min 2009 E90, og at metallet ikke er behandlet ser ikke ut til å stemme.
Ag
7
Ago
BMW 116i 2013
Stilrent - ska bli intressant vad din BMW -åf svarar - avvaktar innan jag skickar iväg mitt mail beroende påvad de säger. Har tittat på mitt kontrakt - är låst vid mitt köp - för dyrt att häva - synd att man inte visste detta tidigare. uppenbarligen bra att vara med i detta forum och tack till den som uppmärksammade problemet!

BMW frälst
Länk
Länk

Och denna säger en del om Vib-granskande artiklar...
Länk

Tyvärr så påverkar detta andrahands värdet rejält och märket får återigen dras med rost rykten.

Oavsett vad vissa härpå AP hävdar så är detta ännu ett hårt slag mot just rosten och Bmw.

He
198
HenrikJ
320da -11
Alex, vad säger det om Vi bilägares test? F20 har ett mycket bra rostskydd precis som testet visar.

Att en invändig komponent att drabbats av korrosion är såklart oacceptabelt men det beror i det här fallet på att en underleverantör har levererat en undermålig produkt. Har aldrig sett något liknande på en BMW förut. Det ser mycket tråkigt ut men är av estetisk karaktär och åtgärdas såklart på garantin, och på alla nyproducerade bilar i fortsättningen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är alltid mycket snack om bakre skärmkanternas konstruktion. Ja, E39 hade de gamla "dåliga" skärmkanterna bak. Ajaj, sade experterna när den kom. Nu långt i efterhand rostar E39:an i kittade fogar, runt clips bakom stötfångarplasten som kryper upp på bakskärmarna ( en bit från skärmkanterna). Men väldigt sällan på de utdömda skärmkanterna :) Man måste nog titta mer på helheten, materialval, behandlingars tjocklek o.s.v. Inte bara skrika om grundkonstruktionen. Men de brukar ju slänga in ett "det får tiden utvisa" i alla test. Varör inte skruva på tidsfaktorn och offra en bil i accelererad korrosionsvidrig miljö? Det måste vara ett dyrt, förstörande, men bra test. Särskilt som refererande test bilmodeller emellan.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Värst vad folk brusar upp sig, bryta kontrakt och allt möjligt, tagga ner lite, som någon sa här ovanför så är det ju bara ett estetiskt fel som med all sannolikhet kommer att åtgärdas på garantin. Njut av att ni har en ny bil i stället och låt det där lösa sig tids nog..

Om nu någon ändå känner för att brusa upp sig så är det bättre att köpa en Volvo, där lämnar man in bilen gång på gång med samma garantifel, men får tillbaka bilen varje gång med samma om inte fler fel:)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nån som orkat kolla reservdelskatalogen om de aktuella delarna fått nya utgåvor?
Jag skulle ju inte vilja ha en lika värdelös stomme installerad som "reparation" som också rostar....
St
1.200
Stilren

Är mer inne på Marins tanke. Det känns inge vidare premium hur än jag vrider på det?

Inget svar från säljaren. Förvånad*? Haha nä ;)

* kan vara bortrest mm jag vet....
Fr
20
Freddanm
118dA M-Sport -12
Godmorgon!

Samma sak på min F20 118dA M-Sport, på båda sidor. Ringde handlaren som bad mig komma förbi och visa upp bilen. Dom hade inte hört talas om det! Tar en sväng dit på fredag och kollar vad dom säger.

Mvh Fredrik
@HenrikJ: Det säger följande att...

Om man söker på internet så ser man många trådar ang detta fel,dvs Vib söker inte info från omvärlden uppenbarligen.

När det sen gäller kvaliteten hos Bmw så lär inte kurvan peka uppåt efter detta avslöjandet.

Ojoj nu kommer stormen .... ,)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.