|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har de senaste månaderna hållt utkik efter en schysst M3 E46. Mina krav är att det skall vara en coupé, SMG II samt att den helst skall ha rullat under 10K mil. Det verkar var mer eller mindre hopplöst att hitta några med dessa kriterier som inte är importerade från Lettland, mätarskruvade eller har ett pris i nivå med en M3 E90. Är Det nån här inne som sitter och håller på ett friskt exemplar så får ni gärna höra av er... | |
|
Jag rättade ditt inlägg lite ;-) "Jag har de senaste månaderna hållt utkik efter en schysst M3 E46. Mina krav är att det skall vara en coupé, SMG II samt att den helst skall ha rullat under 10K mil. Jag har hittat ett par men är inte villig att betala vad de kostar.." Nej men seriöst, folk är fortfarande väldigt mil-fixerade tyvärr det finns bilar i superskick som rullar 13' också. Vill du tvunget ha en lågmilare så får man betala lite mer, men så har det väl alltid varit? |
|
|
Jo visst får man betala för låga mil, men jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. En E46 M3 är en GAMAL bil, dom är inte värda närmare 300.000:- som en del tror dom skall få för dom. Det samma gäller för E60 M5, men där har ägarna börjat vakna, finns ett antal LCI bilar med runt 10.000 mil för runt 300.000:- på blocket, samtidigt som det finns drömmare som tror dom skall få 350.000:- för sina 05-06or för att det är svarta fälgar och njurar på dem! |
|
|
Så länge säljaren inte har panik så väljer ägaren vad bilen är värd och vill man ha en speciell bil som skiljer sig från mängden får man betala ett pris som skiljer sig från mängden så kommer det alltid att vara. Du får nog vänta länge om du ska göra din drömaffär |
|
|
Jag är inte ute efter att göra min drömaffär, men jag blir lite full i skratt när jag ser vilka fantasipriser som begärs! Och med tanke på hur länge de flesta bilar har legat ute så tror jag inte bara att det är jag som tycker att prisbilden är lite skev. Just nu lutar det åt en M3 E90/E92 istället. Betydligt rimligare prisbild. |
|
|
Joxgbg: Letar du efter en EXTRA fin M3 E46 som är lite utöver standard så har jag en ståendes i garaget som är till salu :). Uppfyller dina krav så när som på 400mil (gått 10400mil) men det vägs upp FLERA gånger av skicket och utrustningen, för att inte tala om den unika inredningen. Måste upplevas live. Så, nu ska jag inte berömma min bil mer men ta en titt på annonsen och hör av dig om det är av intresse och du har frågor... Annonsen: Länk Film på bilen hittar du här: Länk Mvh Jimmy Helsingborg |
|
| Jimmy, hur vet man att bilen är pedantskött, handtvättad, barn-, djur- och rökfri eller ej vinterkörd om man inte haft den sedan ny? | |
|
Kane: Det vet man nog väldigt sällan. Beklagar om du tycker annonstexten är missvisande. jag borde kanske lägga till texten "I min ägo och enligt uppgifter även enligt tidigare ägare - skicket talar sitt tydliga språk". Men vad lång en annons blivit då om man skulle förklara allt i detalj. :) Texten stämmer till 110% i min ägo (sedan 2009-06-11) och bilen var inte i sämre skick när jag köpte den. När det gäller tidigare ägare så är det baserat dels på uppgifter från dem och dels på skicket ut- och invändigt, undertill och lukten i bilen sitt mycket tydliga språk. En bil som någon rökt i hade jag avslöjat alla dagar i veckan, är jobbigt känslig för dålig lukt. En bil som haft djur och/eller barn i coupé ser inte ut så här oavsett hur försiktiga djuret/barnet eller föräldrarna/husse/matte varit. Men visst, jag erkänner, jag har faktiskt kört på chefens barn ca 1 km vid ett tillfälle. ;) Hur VET man att en bil är fullservad enligt bok? Det är ju bara stämplar och papper? Hur VET man att verkstaden verkligen bytt alla de delar de ska vid service? osv. osv. Allt handlar ju om uppgifter och sen får man avgöra själv hur trovärdiga dem är. Inget som jag skulle sats min högra hand för iaf. Mvh Jimmy |
|
|
Jimmy: Din bil är fantastiskt fin, men att den skulle vara värd 50000:- mer än en denna bil Länk är i min värld inte rimligt. Allt beror givetvis på vad man är ute efter, men jag värderar t.ex. CSL-fälgar högre än individual skinnklädsel. En bil som har gått 10000mil kan ALDRIG vara ens i närheten av nyskick, oavsett hur väl skött den än är. Alla M3-ägare tycks dessutom tro att deras bilar är unika, det är ju inte riktigt så. För ett par år sen såldes det en M3 av årsmodell 2001 här i Göteborg som gått 100mil - det är unikt! Jag vill ha en M3:a i maskinellt gott skick, för mig är inte tvättrepor jordens undergång, men uteblivna inspektioner och ej utförda ventiljusteringar är däremot ett problem. Som sagt, alla är vi olika. Jag ska inte köra raggarrundan runt torget med bilen, så det viktigaste är inte glansen i lacken. Jag vill ha en frisk drivlina och ett rakt chassi, extrautrustning är bara onödig vikt och efterssom jag ska slänga i skalstolar och halvbur så är inredningen inte så viktig. |
|
|
239k för en import med över 10 000 mil? Lycka till, i mina ögon minst 50k över säljpris. |
|
| Enormt överpris. Köpte min första m3 e46 2006. Svensksåld, 2300 mil, manuell 02a för 290tkr.. Har alltid detta som en referens, trots jag vet jag då köpte bilen till riktigt bra pris.. Köpte mig en en likadan förra året i toppskick, men 11k mil för 164. | |
|
Har alltid det som referens? bilen du köpte 2006 var då 4 år gammal,, hur många 4 år gamla m3 e46 kan man hitta idag?inga... |
|
| joxgbg---den M3an du länkar till ser helt okej ut......ringt på den ? | |
|
joxgbg: Ja precis, jag håller med dig, det är ju helt beroende vad man personligen är ute efter. Mitt svar på "frågan" ang. värdet på min kontra den inlänkade M3:an är - Ja definitivt! Bilen ser jättefin ut och verkar ha bra grund för en ärlig historik. För MIG är, av flera anledningar, den bilen inte jämförbar. * Silver - vilket jag anser tar bort M3:ans bulliga former. * Smurfblå skinnklädsel - smaklöst! Jag skulle aldrig köpa en bil med blå skinnklädsel. * 2003 . Ang. CSL-fälgarna kontra Individual inredningen så är det ju svårt att jämföra. CSL-fälgar kan man ju lätt slänga på vilken E46 som helst. Håller med dig om att en bil som gått 10000mil inte är i nyskick, men det är väl ingen som påstått det heller hoppas jag? Bilar med utebliven service och halv servicebok går bort även för mig. Och som du skriver, är man ute efter en M3:a som delvis banbil och kasta in bur och skalstolar, ja då är det inte min bil man ska köpa. Har haft två (yngre) spekulanter som hört av sig på bilen och vill göra den till "banbil". Det är i mina ögon vansinne med denna bil. Ska man göra det kan man göra det med en brukis M3:a, anser jag. Och det var precis vad de fick som svar när det nämnt sina framtidsplaner. Dumt av mig att säga nej till en potentiell köpare, ja det är möjligt men jag anser (drömmer om) att denna bil ska bevaras lika väl i framtiden som den gjort hittills. Jag missuppfattade nog din efterfrågan och din rubrik något, jag uppfattade det som att du var ute efter en extra fin söndagsbil att vårda och putsa på. :) Lycka till i ditt letande, hoppas du hittar något du blir nöjd med. Det är inte så lätt som du skriver att sålla bland de som finns på marknaden. Krigge och Ribban: Tack för lyckönskningen. Ja det där med värderingar kan man ju diskutera i det oändliga. Men jag ska försöka att komma ihåg att återkomma här med ett försäljningspris när bilen är såld. Annonserat pris är ju som bekant sällan det som bilen säljs för så vi får väl se vad bilen går för. Men så länge en intressent inte sett bilen live så tar jag inte emot några lägre bud. Mvh Jimmy |
|
|
Ja jag vet inte hur många bilar du sålt i dina dagar men att värdera en bil utifrån sina egna preferenser är helt fel. Marknaden sätter ett värde och att inte ens någon tittat på din bil borde ge dig en hint om att du är helt ute och cyklar ang. priset. Men visst, vill du behålla bilen är de helt rätt taktik. |
|
|
Krigge: Du verkar sugen på en fin M3:a, tröttnat på din 318d? :) Har två, som jag upplever det, hyfsat seriösa intressenter. En bor över 100mil från Hbg och den andra håller på att fixa med finansieringen. Så jag har gott hopp än. Lämnar dessa två "återbud" och om ingen ny intressent hört av sig innan dess så sänker jag priset 10' så småningom eller kanske så behåller jag den i många år framöver helt enkelt. Ska den säljas så ska den sälja till rätt pris. Vad hade du värderat den till? Mvh Jimmy |
|
|
Jag har träffat Jimmy och sett hans tidigare bilar, känner inte honom personligen men av det jag sett så kan jag verkligen gå i god för honom och hans bilar. 100% entusiast som vårdar bilarna med kärlek. Jimmy, jag tycker du ligger helt rätt i pris. De som gnäller har helt enkelt inte råd :) |
|
|
... Och jag förstår dig om att inte sälja till vem som helst. Jag har flera ggr fått tacka nej till unga gasglada grabbar som slantat upp det jag begärt för att det inte känts rätt. Jag har bara en gång sålt en bil när det inte känts rätt men jag var tvungen pga flytt. Det var min silvriga m3 e46, och som jag trodde så smällde iofs sopan bilen efter bara någon månads ägande. Jag lägger själv ner mycket pengar, tid och kärlek på mina bilar och man vill faktiskt sälja till rätt person. Lycka till! |
|
| Bra sagt Phoenix M3....! | |
|
Anledningen till att det är svårt att hitta en fin m3a kan ju ha att göra med att många andra som du modifierar dem och kör på bana ;) Jag förstår att det kanske är mer prisbilden du tycker är skev.. men ändå. Sen får man självklart göra vad man vill med sin bil. En m3a är ju som gjord för bankörning |
|
|
Länk Länk Länk Länk Här är några med annorlunda färger bara ringa... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.