AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.872

Framhjulsdriven BMW - nu här!

Sida 1 av 2
Läs om denna i AMS. Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Tillhör den skaran som tycker att BMW är bakhjulsdrift!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ärligt talat var den riktigt snygg. Garanterad dunderhit.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
BMW AG drivs inte längre av körglada bilentusiaster utan av ekonomer och ingenjörer som lika väl kunde ha arbetat på företag i annan bransch.

Oavsett vad man tycker så styr främst marknaden på andra sidan pölen.
Det utfördes en undersökning bland 1-ägare i USA för en tid sedan.
Majoriteten trodde 1-serien var framhjulsdriven.
BMW AG designar alltså bilar för kunder som inte har något större bilintresse, och som föredrar andra fördelar än körglädje.

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Häpp! Vad jag skrev om undersökningen bland 1-ägare stod visst även i artikeln.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker en del hetsar upp det här onödigt mycket, BMW har tillverkat framhjulsdrivna bilar i över tio år och dessa har gjort sig kända som en av de absolut roligaste modellerna att köra.

Körglädje är BMW´s signum och den har inte minskat utan snarare tvärt om ökat, att majoriteten av 1-seriens ägare trodde bilen var framhjulsdriven (suck, jänkare) spelar ingen roll. Undersökningen säger ingenting om vad ägarna tycker om bilens körglädje, förmodligen uppskattar de flesta ägare glädjen även om de inte begriper att bakhjulsdrift är en av orsakerna till denna.

Nej jag tror inte BMW tappar greppet, och är positivt överraskad av bilens utseende. Har sett liknande bilder tidigare men trott att det varit en konstruerad bild. Nu ser konceptbilen likadan ut och för att höra till den biltypen är den riktigt snygg.

Modellen kommer säkert sälja bra!

//Bjersér
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Nej BMW har inte tappat greppet försäljningsmässigt.
Förra året vill jag minnas var BMW:s bästa år någonsin.
Fast vi som är svängglada entusiaster har mindre att glädjas åt.

Bilarna blir större, tyngre, och nedlusade med elektroniska "hjälpmedel", vilket är av ondo om du gillar att köra bil.
Nöjer du dig med att bli transporterad från punkt A till B så finns det mycket att välja bland.

Vi "fundamentalister" i minoritet som definierar körglädje annorlunda än transport har däremot färre och färre val.

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Som bekant "BMW följer inte utvecklingen..."

För övrigt är den ju för bövelen fyrhjulsdriven och inte felhjulsdriven:

"Vad sägs om trecylindrig turbomotor som driver framhjulen, elmotor till bakhjulen...".

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
WGG; Clutching at straws..? :P
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Icke!

Jag utgår från att du menar typ: "Griper efter halmstrån"?

Ungefär så här, alltså: Under hela min uppväxt (70/80-talet) kunde man läsa snärtiga bakrutestreamers, typ "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!" och "My Toyota is fantastic", "Look at Opel now".

Det är sant! Det satt monterat från bilförsäljaren.

Fram tills ganska nyligen tillverkade BMW riktigt gammeldags bilar med 6-cylindriga radmotorer. Suck, många gillar dem fortfarande.

Men sedan den däringa prototypen "dynamic" någonting (med jag vet inte hur många pyttesmå smarta motorer överallt) dök upp för några år sedan, gör ju faktiskt BMW ÄNTLIGEN skäl för sin dåliga slogan. "Leder utvecklingen = hittar på nya (tokiga?) saker".

Den rubricerade bilen är ju en sådan skapelse!

På gott eller ont är det framtiden vi skådar.

Och då kan jag lite nöjt konstatera att den per definition inte är framhjulsdriven. Vilket pucko-journalisten påstod i rubriken och vilket ett tiotal Ap-medlemmar köpte utan närmare kritisk granskning (nazi-fångvaktar-syndromet kallar jag det).

Tycker faktiskt den är riktigt snygg. Både bak och fram. Ovanligt för den biltypen.

Många och stora bilder på länken:
Länk
ch
129
cheffer
525i -90
Jaha, då var inte bmw, bmw längre... Sellout som gått ifrån sina kännetecken mer och mer och nu framhjulsdrifthybrid diesel med 3 cyl. Nä, det här gillar jag inte! Spelar ingen roll om svensson tror att 1an är framhjulsdriven, det tyder ju bara på att de lyckats extremt bra med balansen (som även på 1an är närmare 50/50? då den tar sig fram så bra på vintern, kan köras hårt och när man kommer mot gränsen börjar den understyra lite och inte kasta ut baken, dvs perfekt för vardagsföraren, säkrast så också. Behåll denna billigare konstruktion och behåll prestigen. vilket inte den här nya kommer vara, minst 62% fram skulle jag gissa och då har vi en understyrd bil som inte har bmws körgäldje och helt plötsligt kan jag lika gärna köpa en fwd v60 eller fwd xc60 då för att vara rättvis på suvhållet.. Det ska inte göras stadsjeepar som inte har fyrhjulsdrift då det inte finns någon mening, då köper man kombi! Annars är ju resultatet en större och törstigare bil bara som inte tar sig fram märkbart bättre :( Det här är bara första i ledet kan jag nästan lova, fler kommer. Snart är det fwd på 3 serien och x-drive är tillval men ej bakhjulsdrift. Tror faktiskt inte det dröjer mycket lämgre än 2015 tills dess tyvärr. En bmw SKA vara bakhjulsdriven och ha sofistikerad hjulupphängning så nackdelarna försvinner och man får iprincip bara fördelarna (okej, mer drivlineförluster men acceptabelt!)

Visst är bilen fin men det där är i mina ögon ingen bmw, det är ett bmw skal på något annat under. Bmws ingenjörskonst men inte en bmw ändå. Låter som en skoda om man inte ser bilderna eller i värsta fall skulle den kunna vara en kia med smyggare skal.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Så, det är alltså en upphottad Nissan Cherry 3cyl/turbo med annat skal och elmotor till bakhjulen? Sexigt....
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Bjerser är inne på - BMW har excellerat i att tillverka körglada framhjulsdrivna bilar i runt 10 år nu- kan inte se varför denna plötsliga upphetsning över att en slik produkt nu även får ett BMW-märke i fronten. Til syvende og sidst handlar det om bilen är rolig att köra; inte var framdriften sitter.

Påminner om Alfas paradigmskifte på 70-talet då Alfasudden presenterades med framhjulsdrift; först när bilen visade sig kunna köra åttor runt många bakhjulsdrivna försvann största delen av kritiken. Bilen visade sig dock ha andra brister... :)

För att återgår till ämnet; tycker bilen är riktigt snygg och ser fram emot att se den i verkligheten. Kanske en bil till hustrun...?

----
BMW CS #6212
tror den är framhjulsdriven på grund av hybriddriften..annars ganska snygg
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tyckte den va skitläcker!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
WGG: I produktion skall bilen bli endast framhjulsdriven enligt uppgift, bortsett från en toppmodell med elmotor baktill likt konceptbilen ovan. Så en FWD BMW kommer, det är inget journalister eller användare här missförstått.

//Bjersér
Börjar bli lite trött på den där undersökningen som alltid citeras att 1-serie ägare tror att deras bil är framhjulsdriven. Då ska man kanske också ta sig en titt på vilka det är som oftast kör 1-serie. Nämligen medelålders damer som kanske inte är kända för sitt stora bilintresse...

Tycker att bilen ser läcker ut, har inget problem med att bilen är framhjulsdriven så länge det inte sprider sig uppåt i serierna. Har svårare för det här med 3-cyl motorer.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Clubsport: ja, där har du en poäng. 3-cyl motor...

Vi får väl mailbomba herr Bovensiepen så att det kommer en Alpina-modell!

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Klart som korvspad att det här är uppåt väggarna!

Som sagt om jag vill ha en framhjulsdriven bugdetskitbil så finns det gott om andra tillverkare att välja bland.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
I en liten bil tycker jag 3cyl är en utmärkt ide, så länge de går att varva!
Tycker en 3cyl låter mycket bättre än en fyra på högre varv.
Redan en gammal Smart 3cyl lät ju lite kul vid >4500 rpm, lite som en äldre Porsche.

I övrigt har jagen dröm om en BMW med SUGsexa och bakhjulsdrift, kompletterad med elektrisk FRAMhjulsdrift i form av två separata motorer på ca 20kW var (som därmed kan fungera som 100% broms vid normala inbromsningar o återvinna mycket energi och även driva bilen i stadstrafik), batteri lindat runt kardantunneln samt vid baksätet för 5 mils drift samt superkondensator antingen i trösklar (visat på IAA2005) eller platt integrerad i golvet, supercapsen ska kunna lagra en acc 70-0-70km/h för stop-n-go. 42V elsystem i hela bilen förutom högvolt till eldriften. Integrerad starter/generator samt högspänningsgenerator mellan motor-växellåda. Växellådan är en nedbandad version av den åttastegade som tar mindre plats/vikt, med sex steg om så krävs.
Elektrisk AC (på högvoltsidan), servo, vattenpump. Inga drivremmar fram på motorn.
Elektrisk diffspärr bak. Luftfjädring även fram (touring).
Körprogram (el fwd, 4wd, 4wd-lock, auto), valbar höjd på luftfjädringen (utöver auto - sänker i hög fart) valbar känslighet på antispinn o antisladd.
Möjlighet att tala om för bilen om man ska till jobbet eller åka långt (påverkar hybridstrategin).
Största möjliga återvinning av spillvärme mellan systemen för snabb uppvärmning. Tillsatsvärmare med el till kylsystemet/kupe. Fjärrstart av både kupevärme o kupekyla därmed möjlig (från batteriet).

Synd att det troligen stannar vid en dröm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.