AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.389

Bmw 523 drsr mkt

Sida 1 av 2
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Jag har en 523 sedan 96 manuell 5 växlad.

Har kört 45 mil varav 30 av dem har varit lugn landsvägskörning övriga 15 har vart kortare sträckor men även där lugn körning

0.93 fick jag när jag tanka vid pumpen igår tycker de är lite mkt
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Vilka fälgar & däck sitter på, tryck & skick på dem?
Olja i motorn?
Hur långt har bilen gått, dags för nya vanos o-ringar kanske

Vad mer kan påverka förbrukningen..
95 eller 98 i tanken?
Farthållare?
AC på?

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tror inte du behöver oroa dig, förbrukningen brukar landa där omkring om du inte endast pendlar landsväg. Sen kör ju alla olika och ovanstående faktorer påverkar. Däck/fälgval kan göra mycket - jag ökade medelförbrukningen med 0.1dl/mil när jag gick från originaldimension till tunga 18" y-rondell med 10" breda bakfälgar...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du inte bytt luftfiltret så byt detta...
Givetvis så tror jag att din vagn är nyservad med allt vad det innebär, men skriver detta i alla fall ;)

Men visst, lufttryck i däck, bredden på däcken etc kan också vara en orsak..likaväl som något kärvande bromsok..t.ex.
Känn på oken/skivorna om det är hetare på någon sida efter att du kört en sväng.

Min 523:a drar visserligen ca din förbrukning, men då är det vinter/ dubbdäck kallt osv..
Nu drar den aldrig över 0.9l/mil, ca 0,85 alltid nu under sommarhalvåret med min typ av körning..
Jo, kör man "släp med kåpa" så går vagnen dyrt!

Sägas bör är att jag har ingen Ac i min 523, så egentligen vet jag inte om du har något fel alls :)

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ingen förgasarbil! Luftfiltret begränsar endast maxeffekt om det blir mycket igensatt.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Låter helt normalt. Tror inte du kör den under 0.9 blandat. Kanske 0.85-0.87 om du veeeerkligen snålkör, med rätt däcktryck, osv.

Det är ju M52B23 med endast enkelvanos.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
ok ja misstänkte att de just inte var nåt att göra fick bara för mig att de var snålare.

Olja+filter+luftfilter är ny bytt så.

Däcken är nokian 225.55.17 dock inte nya

lufttryck var bra senast ja kolla iallafall.

ac finns de men i övrigt typ inget som farthållare.

vanosens skick vet ja inte tror den har ett litet missljud dock inget jättehögt. Verkar ju vara relativt vanligt
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Jag körde nyligen 22mil med min, 4mil av dessa var i 130, resten 90 med farthållare.

Drog ur bilen på 2an o 3an ett par gånger och landade på 0,76l/mil.

Men som sagt, bara landsväg mer eller mindre.

Vänligen
Mattias
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mår stiften?

Nya stift kan göra rätt stor skillnad om de gamla är slitna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Kollade ett stift o ja de såg ju inte nya ut iallfall en hel del beläggningar på dem så tänkte byta dem.

Men vilka bör jag sätta i läste i en av dina inlägg om bosch DQI är dessa att rekomendera eller bör jag köra på ngk då de flesta brukar säga dem är bäst brukar använda dem själv. DQI stiften kan ja hitta på ebay för ca 385kr för 6 st med frakt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har själv monterat Bosch FGR7DQI och de fungerar minst lika bra som NGK-stiften (BKR6EQUP).

Det var lite av en chansning eftersom många har ratat Bosch-stift generellt, men jag testade och de fungerar mycket bra.

BMW säljer två stift (samma art.nr) och det är NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP och båda stiften monterades av fabriken.

Så det är nog hugget som stucket vilket fabrikat du väljer i detta fall.

DQI-stiften har irridiumlegering i mittelektroden i stället för platina som DQP och EQUP.

DQI/DQP-stiften har smalare sidoelektroder och inlägg av platina i spetsarna, vilket NGK-stiftet inte har. Så ur ett teoretiskt perspektiv kan Bosch-stiften ha vissa fördelar.
Hur stor skillnad det är i verkligheten skall jag låta vara osagt!

Mvh
Johan B

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Men dessa passar en 96 ändå för på vissa sidor står de olika datum eller är de bara att de byttes till dubbelvanos då stifthålen bör ju ej va olika. Var de alltså när du bytte från nkg till bosch som din förbrukning gick ner
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I samband med dubbelvanos-motorerna ökades bytesintervallet på stiften från 5000 till 10 000 mil och det uppnår man med fyrelektrodsstiften i stället för tvåelektrodsstiften.
Det som skiljer stiften åt är att fyrelektrodsstiften dessutom har mittelektrod i platina för att klara det långa bytesintervallet. Gängor, gnistposition, värmetal etc. är desamma.

Det går utmärkt att uppgradera stiften från tvåelektrods- till fyrelektrodsstift i motorer som har tvåelektrodsstift monterade från fabriken och BMW rekommenderar det i sina interna servicedokument.

Ja, förbrukningen sjönk faktiskt en del när jag bytte från NGK till Bosch och då var NGK-stiften faktiskt inte så slitna - de hade säkert fungerat ett par tusen mil till.

Mvh
Johan B

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
va inne på ebay o beställde hem 6 st såna stift nu 399kr me frakt för 6 st istället för 192kr st i sverige löljigt dyrt
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
225/55 17 är väl lite större än original, det är ju lika stort som dagens 5-serie. Standard är 205/65 15 som har 203 cm omkrets. Dina har ca 213 cm omkrets, så kanske din bil rullar längre än vad mätaren visar?
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Ja har ju inte testat va de blir me original 15tum me 65 profil de är så fula haha. Plåt alu
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här kan du räkna ut rullomkretsen:
Länk

Om du har allt för stor skillnad mellan originalomkretsen och nuvarande däck, riskerar du att hastighetsmätaren visar för lite!

Mvh
Johan B

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
235/40/18 är de ja kan hitta som är närmast original blir 202.69
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

marin849:
He,he...Jo, vet att det inte är någon förgasarbil :)

Jag vet iaf om igensatta luftfilter på bilar som inte är speciellt gamla(såklart bilar som inte har varit särdeles välskötta) och det har verkligen märkts på bränsleförbrukningen och inte bara på "tappat sug" på maxvarv..
Sett ut som om råttor byggt bo i luftfilterboxen :)

Mvh Janne.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Hur svårt är de o byta dessa o ringar till vanos?

läst lite o de verkar svårare på enkel-vanos då man behövde nåt special verktyg för o låsa kammarna som tydligen var dyrt. Då jag tycker mig höra att min vanos rasslar lite på tomgång hittade en amerikansk sida där man kunde köpa nya o-ringar samt nåt för rasslande vanos. Men man kan ju också köpa en ny renoverad vanos för ca 1650kr på dr vanos.com
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
JanneT, är filterboxen så igentäppt är det åt h... Men annars medför ökat tryckfall över ett filter man kör 15000 mil istället för 10000mil enbart lägre maxeffekt, ej högre förbrukning. Det är ju bara att gasspjället öppnar några grader mer för att kompensera. Undertrycket i insuget och därmed pumpförlusten blir ju samma, men de e klart, resonansavstämningen insuget stämmer ju lite sämre vilket knappast är positivt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.