|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Även dags att gå i ide för min e89. En rejäl putsning, däckpumpning, full tank. Har dock valt att dröja med service och oljebyte då en ny olja ska ha en mer angripande effekt än en gammal på vitala delar. Har man inte haft saltkontakt ser jag nog ett varmgarage som bästa alternativ. Se upp med att ha för många torrbollar då det kan torka ut läderklädsel med sprickor som följd. |
|
| Hej coupeguy72!! Du säger alltså tvärtom angående om man ska byta olja innan avställing eller på våren. De två bilverkstäder jag varit kontakt med: en Bmw-verkstad och en oberoende verkstad säger att man absolut ska byta innan avställning, annars så ligger den den gamla oljan och fräter och angriper lagerytor m.m. I den gamla oljan finns frätande syror, fukt m.m + i de flesta bilforum sägs att oljan ska bytas innan avställning. Kan du vidarutveckla ditt resonemang. Mvh Mats | |
| Så ja. Då var även min avställd. Har köpt en ctek laddare som ska kopplas in imorgon. Ska laddaren vara inkopplad hela tiden eller bara då och då? Har även köpt lampor med vita blinkers fram och bak som blir vinter projekt. | |
|
Bugbear: Du kan låta CTEK laddaren vara inkopplad hela tiden, det finns en funktion inbyggd som ser till att laddningen blir optimal och inte förstör batteriet Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Tack för infot Bavaria 1, laddaren är nu inkopplad. | |
|
Här finns lite info om underhållsladdning Länk Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Då var Z4:an avställd. | |
|
Var och inhandlade en coupé nu i helgen. En si med 5000 mil på räknaren. Den ska få rulla året runt är tanken =) Något att tänka på inför vintern förutom att smörja in dörrlisterna?? |
|
|
Jag har fått vänta med avställningen eftersom det ser ut att bli flytt snart. Men en sån torr och solig dag som idag samt löfte om fortsatt fint väder ett tag framöver gör ju att man är rätt nöjd med det :) |
|
|
Ställde av min Z4 i går Ronny Z4 |
|
| Smörja in listerna, med vadå?? (Vill också ha mjuka och fina!!) | |
|
Glycerin + T-röd, i ca 67/33-blandning. Finns inget bättre! Perfekt även till däcksidor. Var det fler än jag som fick värsta ågrenen av att ställa av? Funderar starkt på att skaffa ett roligt vinterskott, typ en STI, bara för att klara vintern. |
|
|
Har tillräckligt att göra på bilen för att slippa ågren. Nu har jag pyssel i vinter och köra i sommar! |
|
|
Ställer ni på nu i Mars eller väntar ni tills i April? :) När försvinner det förhatliga vägsaltet i mälardalsregionen? Ska man vänta på bar backe och en rejäl regnskur eller hur tänker ni?!!! Mycket sugen att ställa på nu och starta upp min härliga bil och ge den lite härliga landsvägsmil att starta med den 22:a (Ska ner till GBG från Västerås :)) Uppstartsprocedurer är överflödiga antar jag. Starta bilen, låt stå 1 minut eller så göra en ockulärbesiktning under tiden. Rulla ut och köra riktigt lugnt ett par mil kolla luften, skölja av dammet. :)?! |
|
|
Samma som du Fp730a så börjar jag också bli sugen att köra, speciellt nu när solen skiner, men i alla fall här nere i småland så ligger det massor av saltdamm på vägarna nu när de börjat torka upp. Så jag avvaktar nog ett tag till. Det är ju inga problem längre att ställa på bilen som det var förr, nu är det ju bara ett par knapptryck på data eller på mobilen så är den påställd. Man får "hoppas" på ett par rejäla regnskurar så det spolar bort det mesta. Mvh Mats. |
|
| Vi kanske skulle skapa en ny tråd: "Dags att ställa på" istället eller vad tycker Ni??? Mvh Mats | |
| sluta retas.. ;) det ligger ju fortfarande snö.... och grus på vägarna här... :( | |
|
Jasså är det så illa Z4-pirayaN??? Skämt å sido så regnade det och blåste en hel del här nere i småland idag så det tog rejält på snötäcket. Men så nu ikväll så har det återigen frusit på så det blev rena isgatorna. så med andra ord Z4:an får väl vila lite till !!! Mvh Mats |
|
|
Ser ut att bli rejält kallt här minst en vecka till. Förra året kunde jag inte låta bli att ställa på i mitten av mars men det är egentligen för tidigt. Får se om jag kan låta bli om det blir en solig helg framöver... |
|
|
Här nere i småland verkar det som det kunde bli uppåt 6-8 grader varmt ett par dagar framåt, så då börjar det nog klia i fingrarna igen, men som sagt det tar tid innan salt dammet och gruset försvinner från gatorna. Förra året ställde jag nog också på ungefär samma tid som du Kornknarr. Mvh Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.