|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Hur gör de flesta av er med AC`n? Gör ni inget eller kör ni den då och då? Är det någon som inte kör den något och den har pajat? /Peter | |
|
Håller med "argungu". Bilar mår bäst av att användas. Vilket också alla oroliga frågor och farhågor om kondens, batteriladdning, bensin- och oljebyte, däcktryck, spruckna slangar till ac, djurangrepp etc också tydligt visar... Använder man bilen, uppstår inte dessa "avställnings-problem". Ingen visar detta bättre än fd Porsche-handlaren Lasse Jönsson som kör rally med sin måsvinge-merca! (bilen till höger nedan). [IMG]Länk |
|
|
Sorry, Hoppas denna länk funkar: Länk |
|
|
50+medbmw: Jag skulle föreslå att du inte gör något alls. Min AC kyler fortfarande utmärkt efter 13 vinteravställningar. WGG: Å andra sidan sliter vintern oerhört mycket på bilen. Saltsörja, grus och fukt är inte kul att utsätta sin hobbybil för. Dessutom är det så roligt att plocka fram bilen från vinteridet varje vår! /Masten |
|
| Bra svar Masten. Har du varm eller kallförvaring. Om du har nåt mer bra tips är jag tacksam för detta. Även dåliga . /Peter | |
|
Jag har bilen förvarade i varmgarage. Det enda jag brukar göra är att tanka fullt, öka däckstrycket till 3 bar samt koppla bort batteriet. Brukar inte underhållsladda det. Slutligen lägger jag på ett kapell. /Masten |
|
| Jaha, då var min avställd också. | |
|
Ställde in den i lada i går. tog en sista tur och vred ur den (3.0si). plockade ur batteriet och fick ångest när den dog.(somnade) Enda positiva billigare förs och tillbaks på skatten. Det är långt till våren nu. Hoppas på mycket snö så det blir skoter istället. Ha det / Peter (tack Masten för bra tips) |
|
|
Fick glädjen/sorgen att ställa av två bilar. Det vill säga efter jag ställt av min 2.8 -98 så bytte jag in den mot en estorilblå m-roadster... nu är den nattad istället... |
|
| Ja, då kom det oundvikliga nämligen att ställa av sin lilla älskling, körde en liten tur igår, solsken och ca 11 grader, åkte sen till min lokala bilverkstad och bytte olja/oljefilter. Fyllde lite extra luft i hjulen. Ska senare byta och sätta på mina "vinterdojor" gamla m3 fälgar med slitna däck på som den får stå på under vintern. Längtar redan till våren!!! Mvh Mats | |
|
Mitt tips är kör in bilen i garage stäng och lås garagedörrarna, ta ett sömnpiller som varar sex månader, När du vaknar, lås upp och öppna garaget backa ut och fäll ner taket å dra iväg i vårsolen. Att du missar tomten spelar ingen roll, du hade väl ändå inte fått fyra nya Michelin pilot Sport!!?? Godnatt!! Hasse Z4 |
|
| Bra tips Hasse!! Ha,ha Mvh Mats | |
| Grattis kornknarr till nya z:an, blir väl en xtra lång vinter för dej...Hoppas du uppdaterar med ny bild. Det här blir min första vinteravställning så man har lite funderingar kring detta. Mår bilen bra av att stå strömlös en längre tid med tanke på all elektronik, databoxar od. | |
|
15-20 grader i Gbg området till helgen enl. SMHI,, orkar inte sjösätta båten igen men det blir kanske en bra cab-helg innan långparkering i garaget :)))) |
|
|
Med underhållsladdare typ CTEK mår batteri mm den allra bäst! Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Tack Bugbear! Men det är samtidigt min andra vinter så jag tror jag kommer att vara lite mindre äggsjuk än förra året. Då gick det så långt att jag köpte en plastmodell i julklapp till mig själv som jag målade i bilens färg... |
|
|
Nu är det nära även för min del! Förberedelserna i full gång inför vinteravställningen. SMHI har lovat några dagar med något bättre väder, så förhoppningsvis kan körningen till vinteruppställning ske på torra vägar nu i veckan. Annars är bilen nyservad, fulltankad, 3kg i däcken runt om, nytvättad/ vaxad och just nu står laddaren på i garaget för att batteriet skall få en extra "kick" nu när det varit väldigt sporadisk körning sista månaden pga höstrusket. Ett enklare kapell är också inköpt från Biltema som skall skydda från damm osv. i det carportliknande garaget (med portar) som "han" skall få tillbringa vintervilan i. Någon som har erfarenheter från dessa enklare kapell? Tyckte det var i saftigaste laget att inköpa ett BMW original då det skiljde uppemot två tusenlappar (och det vill man ju hellre lägga på bensin!). Eller är det kanske bättre helt utan kapell (tänker på ev. kondens osv.)? Då min bil har larm så uppstår frågan hur ni därute brukar förfara med detta? Hur lång tid kan bilen stå utan laddning innan larmet tömmer batteriet helt? Tar ni ur säkringen för larmet eller underhållsladdar ni med jämna mellanrum? Med en förhoppning om en varm och tidig vår... /T |
|
|
Jag använder underhållsladdare typ CTEK, och gjorde det även de 3 vintrarna jag hade förra cabben. Fungerar okalnderligt. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Jag kopplar alltid ifrån batteriet under vinteravställningen. Med tanke på hur lite larmet faktiskt låter så ser jag ingen anledning att ha det aktivt. Dessutom måste en tjuv bryta sig in på två ställen (både dörr och baklucka) och dessutom tar det en liten stund att koppla in batteriet igen. En variant är ju att plocka ur batteriet helt - tror inte alltför många tjuvar tänker på att kånka med sig ett eget batteri när "jobbar" ;) /Masten |
|
|
TomasZ4: Jag har ett kapell från Biltema som jag kört med i 6-7 vintrar nu och det fungerar bra. Se dock till att välja ett som andas annars kan det som sagt bli problem med kondens. Min bil står inlåst under tak men utan värme. Jag brukar även ställa en torrboll mitt i kupén för att hålla den torr. Under en vinter brukar den bli mellan 50-80% full med vatten. Batteriet tar jag ur och underhållsladdar hemma i garaget då bilen står en bit bort. Jag laddar på det ett par gånger under vintern bara, jag tycker det känns onödigt att ha laddaren inkopplad sex månader i sträck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.