|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag köper bil med hjärtat: Länk Länk Vill jag ha en liten bil med liten högvarvig motor som är billig och kul att köra på bana med, då finns Honda i tankarna. Men som en riktigt rolig familjebil kan jag inte tänka så många andra bilar en den jag har. /Rikard |
|
|
Den där statestiken kan man med en klackspark. Trivs du me honda va glad för det. Jag är glad o köra bmw. Vet i alla fall att jag alldrig kommer skaffa mig en japanare mer. Kan ju vara så att jag har haft otur med mina japsbilar. Var inget bra bilägande för mig ialla fall. Hoppas du får många bekymmersfria mil.;) |
|
| En bra sammanfattning är väl att man ska köra det man är nöjd med;) | |
| Exakt. ;) | |
|
Helt rätt men du läser inte det jag skriver utan ångar vidare med din vinkling av WD´s statistik, tycker jag är oresonlig och undrar sedan varför jag kanske kan ses som kort i tonen. Ja BMW hamnade illa till i den statistiken, det har jag aldrig förnekat eller försökt prata bort. Däremot har jag försökt förklara det, bland annat genom att visa att exempelvis en vanlig 5-serie faktiskt är en pålitlig och relativt billig bil. När det gäller BMW är det som sagt typiskt dem att göra åtta bra motorer, en nionde med lite barnsjukdomar som fixas till andra eller tredje årsmodellen och en tionde som är riktigt krasslig. Så har det varit länge, från slutet av 80-talets problembarn M40 till dagens N45 med dålig kamkedjespännare och så vidare. Motor nummer tio (och i viss mån nian) påverkar naturligtvis statistiken, men ändrar inte på det faktum att 80% (Obs, av mig uppskattade siffror som exempel) av deras motorer är riktigt bra. Vill man vara riktigt petig och gränsa till en djävulens advokat åt BMW kan man dessutom resonera kring vilka motorer Honda respektive BMW gör. Det är inga problem att ta ställning på den ena eller andra sidan och hitta förmildrande omständigheter. Men det är inte bra av BMW att tillverka dåliga motorer hur bra resten än är. Men man behöver inte avfärda hela märket för att det finns sämre sidor, och det upplever jag att du gör. //Bjersér |
|
|
Bjerser: Blir lite nyfiken på vilka problemmotorena (9 och 10) är? |
|
|
Jag har hört Honda kallas för "Asiens BMW", men aldrig BMW kallas för "Europas Honda". Tycker det säger det mesta om den allmänna uppfattningen om rangordningen mellan dem :) Om den där listan rankar Saabs motorer som mer driftsäkra än BMW så måste t.o.m. jag som gillar Saab undra lite hur och vad de mätt egentligen. Tror de flesta håller med mig på den punkten. Det finns tre Honda jag gärna skulle ha på uppfarten: type R, S2000 och NSX såklart. De övriga ringer inte i min klocka, om vi säger så... |
|
|
Du, det vet jag inte om jag kan redogöra för till hundra procent. Men som exempel på nummer tio tror jag man kan nämna gamla M40 (1989-1994) med felkonstruerad kamaxel eller N45B16 (116i E87, 2004-2010) på vilken kedjan kan kugga över så motorn antingen går illa eller havererar om den hoppar tillräckligt långt för att delar skall slå i varandra. Ett exempel på nummer nio är till exempel M3-sexan S54B32 vars dåliga vevlager fick ett antal motorer att gå i luften redan med låga mätarställningar under 1000mil i en del fall. I det här fallet bytte dock BMW lager och i enstaka fall motorer fram tills fungerande lager tagits fram och i dag är problemet väck. //Bjersér |
|
|
Tack för info! Med tanke på att de utvecklat ett stort antal motorer kan det väl vara rimligt att inte alla är 100% |
|
|
Tackar Bjérser för redogörelsen! Ber om ursäkt om jag blivit lite bitter av mitt BMW ägande.N47 motorn i den bil jag sålde hade inte gått så långt enligt BMW mått men lät som ett tröskverk vid höga varv.BMW var inte oroade av ljudet men andra välrenommerade BMW experter tyckte den lät konstigt.BMW talade inget om det kända faktum att kamkedjeras och ska Swirlflaps fanns tillhands att kontrollera. Detta fick jag som bilägare och kund själv upptäcka genom spaltmeter av felinfo från folk som upplevt motorras.En mekare visade mig papper på att meddelanden gått ut till verkstäderna om hur kamkedjan kunde låta om den var dålig.Han förklarade att Problemet var toleranser i vevaxeln och att detta slet sönder kedjan genom vibrationer,speciellt då i kall väderlek innan motorn blivit varm och lager osv expanderat. När jag dessutom fick reda på att växellådsoljebyte kostade runt 8000 så förstod jag att bilen var en tickande bomb med höga utgifter att vänta.Elektroniskt strul och BMW verkstadens inkompetens kring programvaruuppdatering fick mig att inse att produkten jag ägde var för avancerad för verkstaden att begripa och handha. Under 2 mån stod bilen på verkstad sammanlagt 2v.(Hade massa andra elektroniska fenomen i bilen också) Några sådana grava fel har jag bara hört talas om tidigare på ex 80-90 talets Ford och opelbilar. Där motorerna havererade och folk blev olyckliga.. BMW tycker jag är en snygg bil med kvalitéts känsla.Det lyxiga intrycket är lite brudmagnet om man nu är ute efter det och bilen ger ägaren lite extra blickar från andra motorintresserade. Inget snack,märket har byggt upp en gloria kring produkten. Dock är jag inte lika imponerad av BMW:s eget skryt om försprång genom teknik. För mig är försprång genom teknik att uppfinna något nytt och som fungerar och motsvarar det värdet jag ger för produkten.Om det visar sig (som i många uppenbara fall i detta forum) att den nya tekniken bara blev en ny barnsjukdom,då är det något fel på tillverkaren och gör att förtroendet raseras. Dvs som i mitt fall att man uppfinner en motor med den relativt höga prestandan som ex n47 och som dessutom har och en låg förbrukning som imponerar,men som visar sig vara en produkt med grava problem,just på grund av den nyfunna revolutionerande tekniken. Modellerna från BMW som jag upplever vara de mest lyckade och hållbara är de som är ganska tekniskt mediokra eller de som har ett gammalt beprövat sytem.Dvs stora 6:or eller 8:or med simpel insprutning utan någon som helst tanke på förbrukning. BMW har helt enkelt ingen bil som passar mig i dagsläget baserat på kriterierna: Bra driftsäkerhet med vettig ekonomi. Att 2013 köpa en bil som drar över litern i stadskörning är inget alternativ då jag tycker miljön är för viktig. Blir de av med sina barnsjukdomar i framtiden så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en BMW igen.;) |
|
|
Nu är det ju inte BMWs slogan du refererar till så det kanske är därför du blev missnöjd. Jag kan garantera dig att samtliga biltillverkare släpper ut måndagsexemplar som du erfarit. En kund till mig har haft sin F10 525D 2011 mycket på verkstan och det har tagit lång tid att lösa problemen. Han har insett att han fått ett måndagsex och ska därför byta till en ny 530D. |
|
| Tvivlar lite på att BMW skulle använda sej av Audi,s slogan :) | |
Verdi |
Men jösses. |
|
Det handlar ju inte bara om att bilen går sönder, utan hur också detta hanteras av ÅF och verkstad. När min kära Alfa 156 gav upp ett antal gånger stod man verkligen helt allena och det fick mig vid den tidpunkten gå över till BMW. Några av de bilar jag ägt under 12 års BMW-ägande har inte varit bra, men det har däremot responsen från ÅF och verkstad varit - därför fortsätter jag att köra BMW (bland annat). Min förra E61:a hade en låååång problemlista som slutade med att ÅF köpte tillbaka bilen efter tre års försök (2007-2010) att få rätsida på problemen. När det gäller Honda har jag största respekt för märket; de har under flera år varit duktiga inte bara på motorbyggande utan även på att få våghållning ur relativt enkel chassiuppbyggnad. Och detta gäller både mc som bilar, väl att märka - vilket ju är ytterligare en liknelse med BMW. Så visst förtjänar de respekt för deras tekniska kunnande. Tyvärr har de varit mindre lyckosamma på varumärkesbyggande, så att bli kallad "Europas Honda" är nog inget att eftersträva ur den synvinkeln... ;) Lite lustigt, jag kom att tänka på en artikel i en biltidning för några år sedan när alla prisade Toyota, journalisten sade att man istället borde prisa Honda som tyvärr hamnat i skuggan av dess större landsman. Vad som hände sedan är ju känt... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Länk LIten förklaring till varför jag kör Honda.Inte sagt att någon annan gör fel.Det handlar om personlig övertygelse och att göra det man känner är rätt.Miljön och energibehoven är av vikt för mig personligen. Vill jag njuta av riktigt häftig bilkörning köper jag hellre en banbil och kör skiten ur den ett par gånger per år.Istället för att skita ner för mycket dagligen. Mina nästkommande ska ju helst leva också. Kul om det förverkligas och att folk får råd och möjlighet att äga sådan här teknologi.! Kul läsning om man inte är för insnöad. |
|
|
Nu vet jag inte vad en "oljepanna" som går på naturgas har med din bil att göra. Normalt brukar liknelsen gälla Honda=jordfräs. För att förtydliga, Naturgas, namnet till trots, är precis lika illa som olja, bensin, diesel etc. Jag kan garantera dig att vår till största delen vattenkraftstillverkade el ihop med värmepump är betydligt bättre för miljön. En kort titt på Hondas hemsida ger vid handen att man varken har effektstarka motorer eller särskilt snåla, vad gäller Accor Tour. 6.4L/mil blandad körning för en riktigt slö (0-100kmh på 10.7s) diesel är verkligen inget bra. Kanske därför de håller bra? |
|
|
Jag rekommenderar alla att kika i Accor broschyren. Nostalgisk känsla av flera anledningar: Inredningen Usel effekt/liter, 150HK ur 2.2 liter turbodiesel? Usel prestanda, 201hk ur 2.4 liter, 10.5s till hundra? Usel effektivitet, deras riktigt slöa starkaste bil med 2.4 bensin drar mer än än 535i som är nästan dubbelt så snabb till hundra. Jag är faktiskt uppriktigt förvånad, Honda trodde jag stod för hög litereffekt. Vi kanske får acceptera att motorerna håller länge med de effekuttaget. Lite amerikanskt. Troligen få måndagsex om inte annat då det inte behöver vara så noga med toleranserna. Honda=går mot strömmen, vi upsizar istället. |
|
|
bmwernie ööh är man miljömedveten när man kör en bil som heter JEEP WRANGLER???Har inte Honda nägot FORUM????:)Jhellstom håller med!bra skrivet. |
|
|
BMWErnie - kul att du byter till BMW i morgon! Om du nu tar miljöhänsynen på allvar: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Men som ägt både e39 och e60, har ni haft mer problem med e60 då ? Det skumma med våra gamla e60s ( två stycken en 520 -03 och en 523 -06 ) var att de började krångla precis efter ca tre år när de skulle bytas in. Blir lite rädd då jag funderar på att byta ut e39an ( en 523 touring -00 m 24 k på mätarn) denna bil har knAppt krånglat något på de åtta år vi haft den |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.