AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
35.200

Bytt till driftsäker bil :)

Sida 1 av 6
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Fick äntligen sålt min 520d-08!
Har nu bytt tillbaka till Honda accord för att slippa leta fel hela tiden.Tackar alla som hjälpte till med info på gamla bilen.Bra att ha folk som stöttar när man har problem!
Ser fram emot ett skönt bilägande med min nya executive d-tec accord!
Min nya Honda har all utrustning man behöver och har bättre väghållning än 520 modellen.Men framför allt vågar jag mig på långresor utan att vara nervös för att få fel på bilen.

Tack för mig :)
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Skönt att höra att du är nöjd nu i alla fall!

Men får man fråga vad som var fel på förra bilen? Låter som du kanske fått ett måndagsexemplar... Var det elektriska problem, eller var det fel på motorn också?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Oroväckande må jag säga!

För mig lutar det åt en E60 diesel facelift för att slippa problem med gamla bilar haha

Vad hade du för fel? Miltal?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Även jag har bytt till en driftsäker bil!

BMW 530iAM 2010, modellkod E61.

Alltså, fel kan drabba alla bilar och alla märken, frågan är hur felen avhjälps och hur man ställer sig till märket i allmänhet. Trivs man bättre i en Honda, så är det en sådan man skall köpa!

----
BMW CS #6212
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Hej! Tack jo jag har tidigare ägt Honda och har aldrig haft problem.Inte ett enda fel!Ville för en gångs skull prova en tysk bil med ett fint märke i fronten.(kanske 40-årskris);).
Blev väldigt besviken på väghållningen,skramlande motor med dåliga odds att överleva min körning på autobahn.Även en rad problem med programvaran,vindrutetorkarautomatik och den idiotiska i-drivemenyn som inte var användarvänlig.Redan efter en resa till medelhavet tyckte jag att karaktären och skramlet blev värre.Bilen hade gått under 12000 mil.Efter att ha läst på olika forum från alla möjliga länder så såg jag att det uppenbarligen finns grava kvalitetsproblem med olika BMW modeller.Ett motorbyte vid ras kostar enligt vad jag kan förstå uppåt 90000:- för en n47 motor.Läser man motsvarande forum och söker på kända fel på Hondas Accord så är den obefintlig.BMWn hade en outstanding komfort och blickfaktor men annars kände jag att det var onödigt för min del att riskera en katastrof på en långresa i höga farter.Den förra accorden jag ägde var lite mindre komfortabel och det var mest därför jag bytte.Den nyare är extremt mycket bättre komformässigt och jag lyckades hitta en executive som dessutom hade all utrustning som jag finner behövlig.Komforten på min nya bil är inte riktigt uppe i BMW:ns men den lilla marginalen övervägs definitivt av pålitligheten och kvaliten. Väghållningen är överlägsen hos Hondan.
Kanske hade jag hade trivts mer med en bensinmodell på BMW:n men uppskattar låg förbrukning och bra vridmoment som kombination vilket är omöjligt med en normalstor snålare bensinmotor.Varningar om 325:ans oljeförbrukning gjorde inte saken bättre(kollade en sådan innan jag bestämde mig för Hondan)kollade även 320 cabbar men de var för dåligt högt uväxlade och bara 5-växladeHyser dock ganska gott hopp till de nya BMW modellerna som verkar genomgått en kvalitetsförbättring.Men det dröjer nog ett tag innan ja vill lägga så mycket på en bil.BMW har ett marknadspris som inte motsvarar värderingspriser från bilföretagen.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tråkigt men upplevelserna kan skifta, BMW är ett av få bilmärken jag vågar lita på om man skall köra mycket. Håller i all evighet, åtminstone våra och bekantskapskretsens exemplar, och är lika mysiga även efter tio år med 30.000mil på mätaren.

Som sagt har dock alla märken sina måndagsexemplar och sina svagheter, även de japanska.

//Bjersér
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tycker också att min håller bra. Inga stora reparationer under snart 11 år med samma E39:a (520 -02). Efter 25 000 mil är det fortfarande en njutning att köra. Jag upplever inte heller någon större risk inför långresa med bilen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alla kan ha mer eller mindre otur eller känna sig "mindre nöjd/tillfreds" med någon vagn, även BMW ;)

Jag kör i ur o skur med min E32:a(haft den sedan sommaren 2003)...gått nu över 37000mil med inga allvarliga fel(läs dyra fel) hitintills..
Enda gången den lagt av var när generatorn "packade ihop" en sen kväll norr om Sundsvall, men den tog mig hem till Umeå efter att jag införskaffat ett batteri på en kvällsöppen mack i området :)

Min E39:a har nu rullat över 23000mil med bara "normal service" i förhållande till mil...typ stötdämpare, bromsklossar/skivor,V-pump(förebyggande) + lite annat småkrafs..
Nu är det visserligen dags för ett byte av servopump pga missljud..men jag är nöjd med tillförlitlighet o komfort iaf...
Bilen har aldrig "svikit" mig på någon långresa eller annat..

Mvh Janne.
Verdi
Får väl gratulera då.

Själv har jag över 10 000 mil i mina E9x utan nåt värre än en några trasiga angel eyes lampor och en trasig säkring. Jag är supernöjd med BMW.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
När E39 var ny var den bättre än Hondas modeller som fanns då. Helt klart.

Men Bmw E60/61 förblir en skitbil när det gäller kvalitet.
Går inte att jämföra med Honda. Inte heller ekonomi.

Varför ska man ha en snål diesel eller bensinmotor som drar lite bränsle men går sönder hela tiden? Det blir ju ännu dyrare! Det är ju precis så det blivit med bmw.

Men att bmw alltid varit lite trevligare att köra och titta på än Honda tycker nog de allra flesta...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kamel2: Jag har för mig att vi varit inne på detta tidigare.

Men att din E61 är en skitbil är inte detsamma som att alla exemplar av modellen är dåliga. Du får helt enkelt svälja att du köpt ett måndagsexemplar och antingen sälja bilen eller fortsätta reparera den.

Men när du skriver här och påstår att det du råkat ut för är "standardfel" som kommer drabba alla E61 så är du ute och cyklar Vättern runt...

//Felfri E61 som gått 6.000mil/år (i snitt) utan några problem. En liten femma som har två syskon av årsmodell 05 och 06 i bekantskapskretsen som också varit fria från problem och vars ägare haft dem sedan de var nya.

Ok, som jag nämnt tidigare är bakluckan bytt på garanti för att där dök upp rost. Men det tog varken lång tid eller kostade en krona att åtgärda, och rostar aldrig japanska bilar min erfarenhet från bl.a Lexus pekar på motsatsen?

//Bjersér
Ba
39
Bato
320 CI -02
Har en e61 525 2006, 8000 mil. Inga större problem, "Diversity antenna" fick bytas, räknar med lite strul med bakluckan framöver men älskar bilen i övrigt.
Det är 80 -20 regeln som vanligt i livet. 80 % av de som är missnöjda skriver av sig men bara 20% av de som är nöjda skriver det (i detta fall är det nog en 90 - 10 regel). Detta kan vara bra att ha i beaktande om någon läsare är intresserad att köpa en e60/e61.
Men ordet är fritt, lycka till med Hondan, här är ditt nya forum
Länk
Ciao

I love the smell of Bimmer in the morning
Faktum är att BMW brukar ha lång livslängd på sina motorer, såväl bensinare som dieslar och även andra komponenter. En bils kvalitet tycker jag bäst kan avgöras när bilen har gått många mil (20-60000 mil t.ex.). Vilket skick är vevstakslagerna i, håller toppen, framvagnsdelar etc. Småtrassel med elektronik, och annat tycker jag inte säger så mycket.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Bjerser: Den perfekta bmw ägaren är en person med stor plånbok och med obefintlig kunskap om naturlagarna. Med andra ord en ekonom eller en person med liknande utbildning, erfarenhet och intressen. En person som helt saknar förmågan att se hur saker och ting sitter ihop och är tänkta att fungera.
Det är samma typ av person som kan gå och köpa högtalarkablar för 1000kr/meter och höra skillnaden i ljud. Varumärket med dess image och vad grejer kostar är det viktiga för väldigt många människor idag.

Det finns tur och otur. Men det finns också bra och dåliga konstruktioner, det är inte otur när en dålig konstruktion går söder. Den går sönder just för att det är en dålig konstruktion. Så enkelt är det.

Bato: Jag tror att bmw ägare sällan vågar erkänna när deras bil har gått sönder. Just för att det är en bmw som är så dyr. Varumärket är åter igen viktigare än något annat enligt mitt resonemang ovan.

Jag tar mig för tillfället råd att ha en "E61" och laga den själv eller på verkstad när det behövs. När något går sönder är det ju bara att göra en sökning så hittar man xxxx andra bmw-ägare med precis samma fel. Just för att konstruktionen är som den är. Men jag kan erkänna att jag dagligen stör mig på alla E61 jag ser ute i trafiken som har sned torkare bak på grund av att bmw inte vill sätta dit en gummipackning kring utgående axel som precis alla andra biltillverkare har eller att crome-listen som är lös på förardörrens bakkant så att den sticker upp ca 5mm. Men det är väl bara jag som ser sånt?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om du nöjer dig med en Japansk bil så är det väl bara att gratulera. Du får ju högst troligt ett mer ekonomiskt bilägande.
Själv tycker jag F11 är den i mina ögon bästa bilen i klassen, jag provkörde en ny A6 Allroad idag vilken kändes betydligt billigare och enklare i utförandet vad gäller inredningen.
En japansk bil ligger ju ett par ljusår till åt samma håll. Billig och bra.
Bryr man sig sen inte om hur bilen ser ut så blir ju automatiskt ex Subaru ett bra val också. Jag hade kikat på en sådan också, drivlinan är väldigt fin ihop med väghållning etc.
fredde 7
Kamel2: Håller med. BMW skiter totalt i hur bra kalite deras bilar håller. så länge ngn är beredd att betala för skiten. varumärket säljer för att BMW lyckats marknadsföra sig som ett bilmärke som framgångsrika, medvetna,pålästa väljer. Dessa värdeladdade beskrivningar är många som vill identiefiera sig med.

BMW bilarna är trevliga på många sätt. Bättre än konkurenterna på mycket.
Men så dåliga återförsäljare, och så många svagheter BMW lyckats bygga in i sina bilar gör att nästa bruksbil även för mig blir ngt annat.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
ja, för det kan ju inte vara så att folk väljer BMW för att dess fördelar överväger nackdelarna, det måste ju vara så att de är lurade av marknadsföringen om de köper BMW.
Verdi
Lite rörande med alla som byter ner sig och kommer hit och spelar nyfrälsta över Kia, Hyandai, Honda etc. Det handlar ju såklart om att ni försöker övertyga er själva om att ni har gjort rätt. Inget annat.

ps. Så jävla billiga är inte Honda. Den här Accorden från 2009 Länk kostar ungefär lika mycket som min 330xdAT från 2008 som har det mesta i utrustningsväg.

Jag vet ju vad jag väljer. Eller, jag har ju faktiskt redan valt. :)

Och som sagt, inte ett enda allvarligt fel på över 3 år och 10 tusen mil. Peppar peppar...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kamel2: Då får du väl tro så, jag tror å andra sidan att du endast är bitter för att andras BMW fungerar samtidigt som du själv kör och betalar för ett måndagsexemplar.

Cirka 30år och över hundratusenmil med BMW i familjen utan problem kanske inte säger dig något men har övertygad mig, BMW är bra konstruktioner och visserligen inte ensamma om det men många alternativ på marknaden är verkligen dåligt genomtänkta.

Men det är ju roligt att du anser dig ha råd att köra en skitbil vilket i praktiken är vad du skrivit, du passar klockrent in i din egen syn på BMW-ägare!

//Bjersér
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kört olika former av BMW sedan 2007. Inte en enda driftsstopp förutom en punktering. Totalt antal fel = 1 fönsterhiss.

-------
//Lövet
Hmm, min förra e34 var en alldeles utmärkt bruksbil som gick till 40000 mil då gick toppackningen, bytte till en e39 som nu gått 23000mil, inga fel på den förutom slitdelar såsom stötdämpare, hjullager, bromsar etc. Innan det ägde jag några e12or, de vart uppätna av rosten men det blev väl alla bilar på den tiden men de var också utmärkta bruksbilar. Känner en hel del BMW ägare och mekaniker och de flesta är mycket nöjda med sina BMWs.
Visst finns det modelltypiska fel på alla bilmodeller men att BMW skulle vara mer frekventa med sånt tror jag inte på för en sekund.
Vi Bilägare gör en bred kvalitetsundersökning hos bilägare i Sverige och Norden varje år. Det är rätt mänga parametrar som mäts, ägande, återförsäljning, förtroende för märket, kvalitet etc, BMW ligger i topp varje år tillsammans med Toyota och Subaru på senare år, är det bara falsk rå data bakom en sån undersökning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.