|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Om det senaste inlägget syftade på mig eller iallafall halva kanske? Man hör ju ofta folk säga att golf då de syftar på wv är bland de bästa bilarna och att de håller som ingen annan bil och nästan ät gratis att serva och går hur långt som helst, visst dessa bilar går långt om man nu sköter bilen och det gör väll egentligen vilken bil som helst och en gång till dessa bilar körs inte i närheten av hur en bmw körs. Har en kompis som köpte sig en passat med 10000mil på mätaren full historik och en gamling som kört den sedan den var ny, iallafall la han ner en j*vla massa pengar på bilen tror det var runt 30000 sek och hade inte motorgarantin fortfarande gällt så vet jag inte hur det hade gått, och känner även en annan kille med samma bil och problem, dålig oljepump som sedan leder till dålig kamaxelkedja och ett h*lvetes rasslande uppstår aldrig hört någon bmw som vart med om något liknande men sen ät det alltid bmw bilarna som hängs ut! |
|
|
BMWw: Hur kan du får det till Accord som är bäst? Roligt att du är lojal mot ditt märke, men jag har då aldrig sett Accord som bäst i någon undersökning. Dags att vakna lite mellan all utrustning och billig plast? Nä, Subaru brukar ligga extremt högt i dessa undersökningar, likväl var jag extremt missnöjd med mitt exemplar. Skulle man fråga genomsnittskunden hade den säkert inte uppfattat dessa saker som problem alls eftersom de inte förväntar sig högsta funktion. Länk Länk Men egentligen förstår jag inte varför du är kvar och gnäller på BMW. Det är ju ingen direkt saklig kritik utan bara känslor. |
|
|
Subaru nää alldrig mer,hjulageroroblem o rost o växelådeprolem bara några exempel. Då pratar jag om leagasig zzzz. Alla bilar har fel brister,men en bmw kan man inte vara utan. Har försökt många gånger o prova olika märken jag har haft genom mina år,men likförbannat är jag tillbaka till bmw som har en undebar dynamik o comfort o design. Är mitt tycke som inte går o rubba på. Ha en bra dag alla ni andra. |
|
|
bmw36; förvisso sant, att BMW brukas rätt så hårt, samtidigt rullar ju Prius som du tar som exempel väldigt mycket som taxi/budbil/tjänstebil (nästan uteslutande) och detta är knappast heller biltyper som går snälla mil. Inte heller finns det några entusiaster som kör Corolla och vårdar dem sådär extremt ömt. Snarare torde den genomsnittlige Toyota-föraren vara rätt så ointresserad av bilar och bilkörning. Min sambo har en Yaris -00:a, i dagarna fick vi ett brev från Toyota där de förklarade att modellen hade dåligt rostskydd och undermålig ljudisolering, varför de ville att vi skulle komma in för en kostnadsfri åtgärd. Sagt och gjort, hon åkte och lämnade in den, fick lånebil och kunde hämta den efter jobbet samma dag, och visst har de skrapat och lagt på ny underredsmassa, samt att den faktiskt går mycket tystare (verkar som att de haft ur mattorna ur bilen, och lagt något under). Den är tolv år gammal! |
|
| Jo det var exakt det det jag tänkte men inte orkade skriva, förare som kör bilar som golf, polo, diverse seat modeller och andra märken brukar inte bry sig mycket om bilen men de lämnas in på service iallafall de jag sätt och kör inte lika inspirerat som bmw förare men ofta misskötta bilar alltså tvätt och recond osv... | |
|
Jhällström. Om du anser att en landsomfattande undersökning i England är osakligt och bara "känslor" så får du stå för det.;) Märket är inte "mitt" så jag har inga lojalitetskrav. Honda i japan äger fabriken,inte jag.Låter också forumet tala för sig...Bläddra lite på din modell,avskräcker detta inte dig så är det tyvärr du som är för lojal;) Varför jag stannar kvar och gnäller? Jag stärker mitt val för varje gång jag läser ett nytt inlägg:) Jag tycker det är roligt att höra åsikter från folk som bytt upp sig och ville dela med mig till just dig!;)not! Hela min värld kretsar inte just kring sura människor som inte tål jämförelser och tror de vet bäst trots att det ända de kan är att gasa med pedalen.Många har nog inte heller provat de bilar de kritiserar men det har jag och ser det som en värdefull information för framtida köpare.Våga prova annat är mitt motto!;) Sighten ägs förhoppningsvis inte av BMW själva så jag ser inte problemet.Alla bra tips är värdefulla.Jag påstår inte jag vet bäst utan vill bara uppmana folk att jämföra.;) Debatten tycker jag var bra och frisk,tackar som sagt för en mestadels fin diskussion! De flesta hade bra saker att tillföra debatten!;) |
|
|
Ibland så är det kul att få en bekräftelse på att man har rätt!;) Länk |
|
|
Tyvärr BMWernie, men du har tvärt om bevisat att du hade fel. Kolla själv genom att dyka djupare i statistiken än vad SVD gör: BMW 5-serie: Genomsnittlig tid på verkstaden: 2.12 timmar. Genomsnittlig reparationskostnad: 390.59 pund. Genomsnittlig körsträcka: 55490mls Honda Accord: Genomsnittlig tid på verkstaden: 2.63 timmar. Genomsnittlig reparationskostnad: 478.13 pund. Genomsnittlig körsträcka: 54590mls Notera att BMW i snitt har högre mätarställning än Honda, bägge modellerna har ungefär samma snittålder det vill säga drygt 4år (4.24 och 4.44). Kort och gått omfattar statistiken på 5-serie alltså även 520d från 2008... Så statistiskt sett har du köpt en mindre pålitlig bil som är dyrare att driva när du bytte från BMW till Honda. Att sedan BMW även har modeller som hamnar i botten och sänker märkets genomsnitt betyder inte att majoriteten av de bra standardmodellerna är sämre för den sakens skull. Jag hoppas att du är nöjd med din Honda, men jag ser fortfarande ingen anledning att tvivla på BMW utan Warranty Direct´s undersökning ger mig tvärt om åter igen vatten på min kvarn i att BMW hör till de bästa bilarna man kan äga: I just det här fallet med mindre fel och lägre driftkostnader än erkänt bra bilar från Honda. //Bjersér |
|
| Ernie: du får återkomma när du har bättre ekonomi helt enkelt. | |
|
Sämre ekonomi för bmwn är ju billigare i srift i exemplet ovan. Jag har kört 500 mil i min e61 som gått 9' mil. Problemfritt bortsett skrikande bromsar fram men det är nog förra ägaren som snikade med beläggen som orsakat det. 3000 mil kvar på de enligt idrive men jag byter de ändå. Olja på halva intervallen och proaktiv service. Det är så man får bilar att hålla. Denna planerar jag att ha till soppan blir för dyr sedan pensionerar jag den. Får se om jag lyckas. Min e39 hade vi i familjen från 12500-23500 mil. En databox, standard service och byte av framdörrar+baklucka på garanti var allt vi lade ned på den. Väldigt driftsäker. 528. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
alla märken har sina akilleshälar men E61 har för många !!! E61 520d -08 5000mil på 1 år och 3 månader (15500mil på den nu) började direkt med nivåkompressorn (fick den bytt innan jag köpte bilen) knappjä--ln till glasluckan (glasluckan ploppar upp när man startar bilen) kabelh-- till bakluckan (kablarna som skavs av) fjärren slutatde fungera när det regnade som mest i höst stötdämparna frös nu när det blev -20 nu har jag fått varning för den elekriska dragkroken och den går inte att rubba |
|
Är LCI mer drabbad än pre-LCI ? Jag läste någonstans att LCI hade mer "barnsjukdomar" då de gjorde en hel del förändringar på den. Jag kikade igenom alla reparationer på min pre LCI bil från 0 mil - och det är bara en stötdämpare fram som är bytt, garantireparation på någon slang som jag inte minns vilken det var och sedan service:ar. Det på 9000 mil. Tändstift och Batteri är väl det som skall bytas nu efter 6 år / 10000 mil men det är ju förbrukningsdelar det med iofs. Jag räknade ut service kostnad och underhåll löpande på den och det är ju löjligt lågt första 6 åren. Återstår att se om det blir så nästa 6 år. |
|
|
Statistiken ljuger inte,det vet alla vi som är i bilbranchen.Honda är världens bästa motortillverkare. JHellstöm är ganska omogen i sitt uttalande.Hade ni här på forumet varit kapitalister så hade ni inte kört runt med bilar som gått över 10000 mil och dessutom desperat försökt få tips om hur man lagar den stup i kvarten. Tester visar även att Hondas Accord ligger i topp vad gäller säkerhet.Då även jämfört med premiumklassen.Visst hänger det ihop.Genomgående kvalitétstänk och världens duktigaste ingenjörer lyckas göra underverk! |
|
|
BMWernie: Jag håller med dig om jhellstrom´s inlägg därför är det tråkigt att du levererar ett ännu sämre inlägg direkt efteråt. Du kom med påståendet att statistik inte ljuger, vilket för det första är fruktansvärt naivt eftersom statistik alltid går att vända, vrida och publicera på olika vis. Men hur förklarar du då att BMW 5-serie enligt samma statistik är en pålitligare och billigare bil än Honda Accord? Sedan bör du för det andra läsa lite om vad kapitalism är och att det inte är kopplat till vilken bil man kör, vad det nu har med ämnet att göra. Vill du ge dig in på det här forumet i egenskav av en trångsynt Honda-fanatiker, var så god. Du kommer säkert få ett par BMW-fanatiker med dig i diskussionen, men ett litet tips: Det finns inte en chans att ni kommer någonstans. //Bjersér |
|
|
"Bjersér" Nej,jag förstår att man inte kommer någon vart bland fanatiker. Tycker ditt inlägg talar för sig självt. Vad jag kan se kommer du inte själv med annat än påståenden. Statistiken jag länkade stödjer bara min livslånga erfarenhet av att jobba med bilar.Fanatisk eller ej. Ha en bra dag! ps:Ditt inlägg är ganska otrevligt och har en aggressiv framtoning. Tycker inte det passar sig att kalla folk för fanatiker och trångsynta på ett sällskapsforum.Det talar mer för hur du är som person själv. |
|
|
Honda klingar inte bra i mina öron men jag har ärligt inte tittat eller suttit i någon sedan 1985 eller så och en del kan ju ha hänt. Tyvärr finns ingen Toyota eller Honda med V8 350+ Hk så de har aldrig varit aktuella för mig. |
|
| Off topic så vill jag prova en amg mb nästa gång. | |
|
BMWernie: Jaha så nu är jag en fanatiker för att jag inte stämmer upp i hyllningskören för Honda, några lösa påståenden kommer jag däremot inte med utan det är rena fakta. Du kan själv gå in på Warranty Direct´s hemsida, trycka på "reliability index" och kolla. Lite typiskt så har de uppdaterat siffrorna med vad jag antar är det senaste årets resultat sedan igår, skillnaden består men har blivit lite mindre: BMW 5-serie: Genomsnittlig tid på verkstaden: 2.34 timmar. Genomsnittlig reparationskostnad: 442.16 pund. Genomsnittlig körsträcka: 59652mls Honda Accord: Genomsnittlig tid på verkstaden: 2.49 timmar. Genomsnittlig reparationskostnad: 451.51 pund. Genomsnittlig körsträcka: 57585mls -Värt att notera angående motorerna, på BMW 5-serie står motorn för 21.98% av problemen och på Honda Accord står motorn för exakt 25% av felen. -Värre är att på Accord står bromsarna för 21.74% av felen medan BMW inte har någon mätbar felfrekvens på dessa överhuvudtaget, bromsar är en rätt viktig sak. -Bränslesystemet krånglar dubbelt så ofta på Honda jämfört med BMW. -BMW har tre gånger så stor risk för elfel som Honda. Du påstod att statistik aldrig ljuger, jag tycker det är fel och inkorrekt. Man måste alltid granska statistik väldigt noga, och när jag gör så syns att Honda har mer problem med det mekaniska (Motorer, bromsar, insprutning med mera) medan BMW har fler fel på fram/bakvagn och elektroniken. Det är en viktig skillnad, jag har hellre problem med glapp i chassi och elektronik än problem med motor och bromsar... Otrevlig? Ja kanske lite grand men först efter att du fullständigt ignorerade statistiken när den inte passade dig men glatt använde densamma när den fick Honda att framstå i bra dager. Jag tycker inte det passar att: 1. Återvända till en tidigare infekterad diskussion för att trycka upp i ansiktet på folk att man hade rätt, det är fult och om något omoget gjort. Och kom nu inte och säg att du inte tycker det "passar sig" att kalla folk omogna här heller för det började du med. 2. Att inte erkänna att man hade fel och inte läst igenom statistiken ordentligt, när det visar sig att BMW 5-serie faktiskt är både billigare och pålitligare än Honda Accord åtminstone enligt Warranty Direct´s statistik. 3. Att överhuvudtaget bege sig till ett BMW-forum och påstå att märket är skräp, när man inte läst på ordentligt eller satt sig in i vad den statistik man hänvisar till egentligen säger. Ha en bra kväll, och jag menar det du missförstod mig nog om du tolkade tidigare inlägg som aggressiva. Tanken var att peka ut vad statistiken egentligen sa, inget annat. //Bjersér |
|
|
Bjerser: det går inte att logiskt förklara för japanen, därav mitt osmidiga inlägg. Du kan läsa om tramset i de fyra sidor som hör till denna tråd. Att man kommer tillbaka efter lång tid för att spä på missnöjet tyder på två saker: Ts vill egentligen ha en BMW, men av olika anledningar går det inte nu Ts är svårt avundsjuk på oss andra som faktiskt inte har några särskilda problem Klassisk avundsjuka alltihop. Jag kan riktigt höra när stackars frun får höra gnället hemma i tv soffan. |
|
|
Man tolkar det som man vill,har man dessutom ägt båda märkena så får man ytterligare bekräftelse på den statistik man tror på.Upp till var och en! Tillförlitlighet – bästa motortillverkarna (Warranty Direct): Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx) 1) Honda 0,29% 1 på 344 2) Toyota 0,58% 1 på 171 3) Mercedes-Benz 0,84% 1 på 119 4) Volvo 0,90% 1 på 111 5) Jaguar 0,98% 1 på 103 6) Lexus 0,99% 1 på 101 7) Fiat 1,17% 1 på 85 8) Ford 1,25% 1 på 80 9) Nissan 1,32% 1 på 76 10) Land Rover 1,38% 1 på 72 Tillförlitlighet – sämsta motortillverkarna: Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx) 1) MG Rover 7,88% 1 på 13 2) Audi 3,71% 1 på 27 3) Mini 2,51% 1 på 40 4) Saab 2,49% 1 på 40 5) Vauxhall (Opel) 2,46% 1 på 41 6) Peugeot 2,26% 1 på 44 7) BMW 2,20% 1 på 45 8) Renault 2,13% 1 på 46 9) Volkswagen 1,91% 1 på 52 10) Mitsubishi 1,70% 1 på 59 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.