|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Hool och verdi; Fan Va BRA Skrivet!!!! | |
|
Hool: så rätt. |
|
Karl-Hilding |
Om man nu måste köpa en japan så blir det Honda. Den ende japanen som kan mäta sig med tyskarna. Och så går Hondas bensinare sikeslent. De andra är så otroligt tråkiga att man blir deprimerad, får huvudvärk, mår illa. I alla fall jag. Bullriga, däckljud, resonans, motorkultur, designen på instrumentbräda liknar nåt hopkok osv... |
| Kan man gissa att svensk statistik är lite missvisande också? Inte för att vara fanatisk BMW-ägare på något sett, men borde det inte finnas långt fler mätarskruvade, riktigt långmilade BMW än Toyota, Honda osv? Dvs jämför man statistik rakt över 15kmil kanske en hel del av de jämförda tyskarna gått långt mer än så? Hur många importerar Honda Accord eller Toyota Avensis för att tjäna stora pengar på mätarfiffel? | |
|
Jo, så kan det nog vara, mätarskruvning är nog vanligare bland tyskar och andra. Jag tror inte att det hade gett något enormt genomslag i statistiken, men det är säkert vanligare. Buskörning är nog vanligare hos BMW, samtidigt som japan-ägarna torde vara en grupp människor som inte är så intresserade av bilar - kostar inte på bilarna så väldigt mycket extra. De flesta riktigt, riktigt långmilade bilarna torde dock vara dieslar och de är inte med i statistiken jag hänvisar till ovan, de särredovisas hos SBP. Japanerna missar ju helt klart vad gäller känsla men jag tycker verkligen att de är helt ok, i synnerhet Lexus bygger trevliga bilar fullt i klass med europeiska bilar. Dock ligger de ju efter vad gäller design och känsla. Däremot har de ju byggt en hel del lyckade modeller, man kanske inte ska jämföra en BMW 525 med svärmors Corolla. Jag har haft två Land Cruiser, de gick otroligt mycket lenare och tystare än exempelvis Merca ML och Range Rover. Jag vill inte propagera för japanska bilar rent så, men det är ändå lite kul just detta med kvalitet. Det finns tusen skäl att inte köpa japanskt, men den bristande kvaliteten är inte ett av dessa. |
|
|
Man kan ju hålla på och argumentera om detta in absurdum och tjabbla statistik osv (jag vet att jag själv bidrar med detta :-)). Men om man har ett intresse för bilar, är lite av en entusiast och dessutom behöver en bil som är driftsäker, pålitlig, som kan frakta en familj, är ekonomisk, rolig, praktisk, tyst, snygg så ser jag bara ett alternativ faktiskt, gissa vilket. Ärligt talat så finns det bara ett annat märke jag skulle kunna tänka att på allvar överväga, Porche, så man ska kanske inte blanda sig i såna här diskussioner, man är ju helt klart subjektiv långt in i själen :-) Så kör ni era riskokare så kör jag riktig BIL! |
|
|
Jag slår ett slag för min gamla Mazda 323, driftsäker och billig bil som alltid startat och tagit mig till jobbet fast det varit -25C senaste vintrarna. Enda delarna jag bytt på 5år är gasdämparna till bakluckan & fläktremmen för nån månad sedan. Servat den väl & rostskyddat underredet så har den klarat sig riktigt bra. Bring it on japs haters! :) |
|
|
Huh, Land Cruiser? Säkert jättebra kvalitet, men inredningen är ju hämtad från en Amerikansk pontiac från 1990. Yuck. Blank billig plast och stora fula knappar och en orgie i LCD displayer från japanska 80-tals bilar. Ett under att de inte har det där standardreglaget för klimatjustering som samtliga japs hade på 80-talet. Kikade just på Honda.se , inga direkt roliga motorer på Accorden. |
|
| Anledningen att det inte finns så många japanska bilar äldre än 15 år på marknaden kan väl ha o göra med att de inte är värda ett skit och skrotas eller exporteras. | |
| Eller att de är fullständigt sönderrostade. | |
|
Det är lite kul det här snacket om kvalitet och exemplen som ges på brist på detsamma, t.ex "lös kromlist", eller att det "fattas en packning till bakrutetorkaren". Vidare kan det handla om upplevelsen av "billig blank plast" eller gnissel från en fönsterhiss. Personligen brukar jag alltid undersöka huruvida mugghållarna brukar glappa, eller handskfacksluckan knarra - då måste man ju sätta ner foten. Vad gäller min BMW (318D), kan jag bara konstatera att den har varit extremt ekonomisk att äga och oerhört driftsäker. Ingen oljeförbrukning, inga lagerljud från motorn, chassidelarna i nyskick, ingen antydan till rost osv. Jag är övertygad att denna bil skulle kunna rulla i väldigt många år till och motorn hålla ännu längre. Återigen, en bils kvalitet handlar för mig om att bilens väsentliga komponenter tål stryk och håller länge, inte om skitsaker som folk på diverse bilforum blir upprörda över. BMW har dessutom hyfsat billiga reservdelar, till skillnad från japanbilarna som oftast är svindyra. Sånt är viktigt på standardbilar som t.ex. Volvo och BMW. Om en list eller något liknande skulle lossna, ser iaf inte jag som ett mått på dålig kvalitet. |
|
|
Lite roligt diskussion, väldigt lätt att det blir två läger, jag vill verkligen påpeka att jag mycket hellre kör europeisk bil än japansk. Mycket hellre BMW eller Mercedes än Toyota. Trevligare bilar! Men, andrahandsvärdet trodde ju vara ytterligare en punkt där japanarna är starka, gamla E39or kostar ju nästan mindre än Avensis och liknande japanska bilar från -00 och däromkring. Japmax; gå in på blocket och kolla vad -02 Lexus LS kostar jämfört med BMW 745, inte riktigt halva priset på BMWn men nästan, samma sak med de flesta japanska bilar. Gamla sunkiga Yaris begär man 25-30', helt otroliga pengar! Det får man ju en 520 eller 320 för. Absolut, lcd-displayerna i LC kändes lite off och mycket annat inredningen också, men den gick verkligen otroligt bra. Det är inte många 12 år gamla BMW med 27.000mil på mätaren som säljs för runt 100'. Det finns nog inga bilar som slår japanska bilar vad gäller kvalitet och andrahandsvärde. |
|
|
Längst livslängd bland bilar i sverige har Volvo tillsammans med Toyota, den tidigare ständiga tronledaren MB har ramlat neråt i listan med sina rostburkar. Honda var först med att öppna fabrik i europa, närmare betämt i England. Fabriken var bara igång ett par veckor, men fick stängas pga kvalitetsproblem. Japaner fick skickas upp och lära engelsmännen att bygga bilar, sen dess har bilar med bra kvalite byggts i över 20 år. Dock har det funnits några undantag, en del bilar byggdes med europeiska delar, tex byggdes Civic serien tidigt 90 tal i 3 karosser, sedanen i england, kombin och halvkombiln i japan. Endast sedanen hade några modelltypiska fel även fast det var samma prylar från olika underlevarantörer, samtliga tillverkade i Tyskland. |
|
|
Det finns mätarskruvade japaner oxå, jag köpte en importerad Mitsubishi Sigma i tron att den gått 19.000 mil, bilen var hur fin som helst, men det visade sig att den gått 29.000 mil (den tyska serviceboken låg i en låda under passargerarstolen) Jag åkte med den i 6 år till 27.000 mil (37.000) bytte främre stötdämpare och ett framhjulslager. När jag skulle sälja bilen behövde jag inte skriva "förarstolen sliten på dom vanliga ställena" Min E39 har gått 17" och har således 20" kvar till 37", tiden får utvisa om den kan utmana Sigman i drifsäkerhet. |
|
|
BMW har alltid varit min bil, allt från E36, E34, E39 och E46 har alltid varit kanonöjd och körglädjen är och har alltid varit något extra. Nu har dock E61 fått mig att byta märke, tragiskt men sant. Det finns inga godtagbara anledningar att behålla en bil som har så mycket barnsjukdomar, därtill har det inte kommit några lösningar på problemen. Den som äger en E61 idag och inte har problem med antennförstärkare, kabelbrott, nivåreglering etc. Det är inte frågan om utan NÄR det går sönder. Billigt är det inte heller, oftast gör jag jobben själv, men nu när man blir äldre känns det som det finns annat att lägga tid och pengar på. Därför byter jag nu bort BMW för ett tag. Finns inte heller några alternativ idag, F10 är för dyr och 3 serien är för liten. |
|
|
Hej! Kul att det blev en trevlig diskussion kring kvalité.Man får inte bli hemmablind och stirra in i ett vackert emblem.Detta är nog största orsaken till att bilfabrikanterna inte tar sitt kvalitétsansvar. Man månglar ut bilar med obeprövad teknik och säljer den som ett underverk när i själva verket är ett nytt problem.Inte bara BMW som gör detta. Vill tacka för en ändå respektfull debatt och om jag summerar det hela så är väl smaken som baken.För att bemöta kritiken kring den bil jag nu köpt Accord Executive diesel 2009 så måste jag nog slå tillbaka på de påståenden om att den skulle vara plastig,dåligt ljudisolerad och medioker.Bilen är mycket tyst,betydligt bättre väghållning (ligger som en gokart i kurvorna)än min 520 och väldigt lyxigt inredd.Bilen är som bonus full med utrustning,såsom high performance ljudystem där allt ifrån sub,efterklangstider och centerkanal kan ställas in efter smak.I panelen sitter en 6 skivors cd-växlare med ingångar till ipod,usb och aux.Det lilla ac-kylda mittfacket kyler läsken ordentligt och solluckan ger mig glädje en solig dag.Sätena är sköna,andas och är tiltbara för bästa komfort.Sätesinställning med minne finns också.Inte minst så finns ett fack för solglasögonen i taket!;)Tycker att man i alla fall ska ha provat en bil innan man börjar slå ned på körkänslan och olika gamla rykten från 80-talets Hondabilar. Vad gäller kvalité så finns inget som skulle övertyga mig att BMW skulle vara bättre,inte minst tester som gjorts i England.Se länk:Länk Hittar inte hela listan men Accorden ligger som NO1. Jag har själv jobbat med bilar länge och uppskattar Allt vad min nya bil erbjuder. PS:jag får också många blickar som jag fick med BMW:n även om det inte är prio1 som för många BMW ägare.Det tar nog ett tag till innan man blir "kung" i en japansk bil,men prins duger gott för mig;) Tack för en fin diskussion! Visst hör jämförelser med andra bilar hemma på ett BMW forum,man får inte bli insnöad idag i upplysningens tidevarv!:) |
|
|
Kvalitet handlar om att alla bilar är likadana när de lämnar fabrik det finns inga måndagsexmplar.Honda och Toyota är helt outstanding här. Honda har 5års garanti på alla motorer ,Bilmotorer,båtmotorer,gräsklippare,mopeder etc. Jag skulle vilja påstå att en corolla har bättre kvalitet än en BMW. Men betalar vi inte för väghållning ,image,snygg design, senaste tekniken när man kör BMW. Alla vill ju inte köra framhjusdrivet eller sitta med brun eller blå äcklig plast i kupen. Frågan berör många- jag tycker som några skrivet innan att det är BMW återförsäljarens kundbemötade och åtagande som brister vid fel och haverier |
|
|
En sak som de flesta glömmer bort är att en t.ex en prius köps inte av samma typ av människa som köper en bmw, och jag tror att skulle folk köra andra bilar så som de kör bmw så skulle de kanske ite enns hålla halva den tiden eller milen som en bmw håller. Kolla på t.ex en 316 eller 318 och jämför med en 328,325 etc de minde motorerna brukar vara i bättre skick rent allmänt om inte en 18 åring kört som en idiot och tyvärr så verkar det vara att de flesta motorstarka alternativen någon gång vara körda av en idiot och det kommer fram förr eller senare. En honda accord eller någon annan framhjuls driven brukar man inte sladda och hålla på vilket som sagt en av de tidigare ägarna till t.ex en bmw vara. Alltså skulle folk köra en bmw som en passat eller något annat så är jag nästan helt säker på att de skulle hålla längre, så till min slutsats köp en motorstark bmw av antigen en gamling som haft bilen sedan den var ny eller så köper du en bmw men visst förr eller senare åker man på något det är ju ändå metall och gummi som bilarna består av, nu drar jag inte allla över en kant MEN det brukar vara så tyvärr! |
|
|
Vidare kan jag garantera att ägarna har olika krav vad gäller bilarna. Jag har en gång ägt den mest driftsäkra och felfria bil som gå att köpa enligt all statistik som lämnar både Honda och Toyota bakom i statistiken och så j*£$∞§la mycket problem som jag hade under två år med den har jag aldrig varit med om. Ryckig gång etc som blev fixat en vecka innan jag bytte in skräpet. Min far hade samma bilmärke och den drogs också med allehanda motorfel som tog 2.5 år att lösa. |
|
|
jhellström" Honda Accorden ligger ju högst i statistiken!? Vilken bil menar du? Snackar du Audi ellen något annat märke som också presenterats som ett under i tv reklam? Har själv jobbat med Audi VW och kan säga att de också har mycket strul,man är bara lite bättre på att dölja detta för kunderna och har ganska bra goodwillpolicy.Audi som anges som ett driftsäkert märke är definitivt ingen driftsäker bil då jag sett både det ena och andra som passerade verkstaden... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.