AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
35.202

Bytt till driftsäker bil :)

Sida 2 av 6
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Måste säga att jag har ett gott öga till accord av senaste snitt, och är en av de bilar jag tittar på inför ett framtida byte av bil. Precis som bland europeiska märken så är det ju även skillnad mellan de olika asiatiska och just Honda håller jag högt. Honda kan väl ändå ses som japanernas BMW.

Mvh Martin
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Verdi,

Du ska verkligen inte blanda ihop Honda med Kia och Hyundai. Honda är väl tillsammans med Toyota de mest driftsäkra bilarna som finns och har alltid varit. Visst, de ligger inte i framkant vad det gäller design och flashig teknik men de håller ihop otroligt bra. Något BMW inte kan stolsera med.

Jag kör BMW och tycker det är kanonbilar, men inte pga sin otroliga driftsäkerhet, nej.
Man blir ju nästan f....annad :-)
Det är sällan man hör talas om nån Asiatisks bil som paserar 40000 mil eller 30000 mil för den delen, medans det är vardagsmat för BMW och andra Tyska och Svenska märken, det är då man kan börja snacka om driftskvalitet och livslängd.
Man ser e39or i massor på vägarna fortfarande, hur många andra märkens bilar från den tiden rullar på vägarna fortfarande?
E60 bilarna har inte ens börjat åldras, kom igen om 10 år så kan vi börja jämföra med Honda från samma era!
fredde 7
Drutten: Du måste ha känt dig träffad;)

Tycker faktumet att BMW drog sig ur F1 och satsar på golf och segling säger allt om märket.
Verdi
Japmax,
Jag ser ingen större skillnad. Kia och Hyundai har ryckt upp sig ordentligt. Dessutom billigare och snyggare än Honda.

Problemet med många asiatiska bilar är att de är byggda för små asiater och dessutom bullriga och plastiga. Gillart inte.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Smaken är som baken.
Har ägt Honda tidigare och skulle definitivt titta på nya Accord om jag skulle byta bil idag.

De flesta (mest troligt alla) japanska och koreanska märken designar och tillverkar sina bilar i Europa. Kia Ceed tex är speciellt framtagen för Europa så att kalla dem byggda för små asiater stämmer inte riktigt. Min senaste Accord Coupé (US byggd) hade bredare säte och och luftigare kroppsutrymme än tex E60. Och om den var så mycket plastigare än en E60 pre-LCI är jag inte så säker på.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Fredde, det är mycket stor skillnad i kostnader på att sponsra Golf och Segling jämfört med att driva ett F1 stall.
Sedan kanske det i slutändan säljer flera bilar, och det är ju det det handlar om. Sälja så många bilar som möjligt och trygga anställningen för 10.000 tals mäniskor.

Håller med om att Honda gör bra bilar. Körde själv Honda på början av 90-talet. Det jag kommer ihåg mest var att det var fruktansvärt höga priser på reservdelarna. Är det fortfarande så?
holmis63; Då har du inte åkt Priustaxi! Toyota erbjuder 42000milagaranti och det klarar dem bra, pratade med en förare som körde en Prius III med 36000mil när jag skröt över att "min" V70-10 rullat strax under 40000mil.

Jag sökte på nettiauto på hur många bilar som rullat mer än 50000mil och det var en hel del japanare i listan på 787bilar Länk

Fast jag får säga att ts har gjort den omvända resan mot mig som byte bort japanska bilar till BMW för att slippa stå på verkstad hela tiden med fel som på den sista inte ens gick att laga. Dock inte Honda utan Mazda, efter den föredrar jag europatillverkade bilar, då är det lättare att få tag i delar och hitta personer som kan laga när felen kommer.

Man kan alltid ha otur oavsett vilket märke man väljer det finns BMWbilar som med service och normala reperationer klarar 117000mil medan andra får problem redan vid 6500mil.

Stephan
Stephan, Taxi är en helt annan historia, de servas väldigt noggrant och går alltid vid arbetstemperatur, inget ovanligt alls att taxi bilar av alla märken rullar 50000 mil på några år!
Men titta på den bilpark som rullar på gatorna, inte många Asiater från 90-talet är kvar i trafik, e39 t.e.x kryllar det ju av fortfarande!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Frågan är ju också hur dessa bilar körs? En Avensis körs nog lugnare än en 525i.

Men det är bara att gratulera att du nöjer dig med annat än det bästa.
holmis63; jag kan nog tycka att du tar i lite, för nog finns det rätt så många bilar kvar från åren när man byggde E39? Tvärtom, Avensis och liknande bilar begärs det ju lika mycket pengar för som jämnåriga BMW, och det tror jag inte beror på att Avensis har dålig kvalitet. Läser man här på forumet tycker jag var och varannan klagar på rost på E39 och E38.

En annan myt är ju att europeiska bilar går långt varje år, medan japanska bara rullar till kyrkan och tillbaka, men enligt bilprovningens statistik stämmer det inte, japanarna rullar överlag lika långt som BMW och MB.

Sen är det ju också så att japanarna var betydligt billigare som nya, att finishen inte är lika hög är nog att räkna med. Däremot har jag inte sett någon statistik som pekar på att de håller sämre, tvärtom, all tillgängli statistik visar faktiskt att japanska bilar överlag håller väldigt bra, läs bara vad bilprovningens statistik visar, eller JD Powers från USA.

Exempelvis återfinns 1999 års BMW 5-serie först på plats 47 i SBP:s statistik, långt efter exempelvis Legacy, Camry, picnic, Hiace och liknande (modeller som rullat ungefär lika långt som 5-serie, därav min jämförelse). Att Yaris som återfinns ännu högre upp i statistiken med sina i snitt 11.000mil jämfört med BMW:s 17.000mil är väl kanske inte så underligt.

Bland de 25 bilarna med lägst antal anmärkning bland 1999 års bilar är 19 st japanska, bara fem-sex stycken ät tyska och då inte av representativa modeller (ex 911, BMW cab, Audi TT, etc, entusiastmodeller). Detta beror inte på att äganra till japanska bilar är entusiaster som servar sina bilar slaviskt, de håller helt enkelt väldigt, väldigt bra.

Sen att BMW bygger "bättre" och trevligare bilar är en sak, men inte är de mer hållbara.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Bra sagt Jabbal! +1
Verdi
Finns ju inga japsare med en ordentlig dieselmotor. Knappt någon rolig bensinmotor heller. En Avensis touring med 2 liter sug-bensinmotor får vara hur driftsäker som helst. Jag köper den iaf inte.

ps. Visste att Hyundai och Kia gör bilar i Europa (Tjeckien?), men gör verkligen Toyota, Honda och de andra japanarna det?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
ja samtliga har fabriker i Europa och USA, det är så man jobbar runt handelshindren (tullar).
Precis som att BMW också har fabriker i USA och Kina.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Man ska nog akta sig för att kalla just Hondas bilar för tråkiga att köra iaf, om man vet någonting om arvet efter Soichiro Honda. Det visar bara på okunskap och möjligen respektlöshet.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Honda Civic byggs i UK.
bm
78
bmwflink
Bmw 525i touring-03
Varför skriva om asiatiska bilar på ett BMW forum???Har ni iget eget FORUM eller???;)
Verdi
qsacage, Javisst, Honda är säkert skitroliga med sina små högvarviga bensinfyror och framkrafs. Men det är inte en sån bil jag vill ha.

Btw, har sett brittisk arbetarklass på charterresa och det är inga människor som jag vill ska bygga min bil. ;-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har en gammal Nissan Primera från -95. Den är byggd i Sunderland England och ja, det står faktiskt Lucas på fördelaren också! :)
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Visst jag kan sälja min BMW och köpa en Japan..

Visst händer det att min BMW går sönder. Dock inte ofta.. Men.. Delarna är inte så fasligt dyra..

Kommer hålla mig till BMW då jag KÖR bil och inte ÅKER bil..

Och jag KAN köpa Euroshopper kaffe och Skitpapper från Ö&B med .. Men jag föredrar kaffe som smakar bra och skitpapper som inte är som våtslippapper ;)

BMWCS 06641
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.