|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej AP-medlemmar. Vet inte om detta är "tabu" här på AP, men jag skulle vilja diskutera prissättningen, samt den verkliga köpesumman vid ägarbyte på M3 E46. Jag hade en M3 E46 CP en gång i tiden, och nu har min abstinens slagit till med full kraft, så har kollat runt lite på blocket för att spana in hur priserna ligger nu, 3,5 år efter jag sålde min. När jag idag tittade runt lite på Blocket upptäckte jag att min gamla bil ligger ute för försäljning. Det som slår mig är priset den är utsatt till. Jag sålde den iofs relativt billigt för 3 år sedan, men att priserna skulle stå sig så bra som dom enligt annonsören gjort verkar märkligt. Jag sålde den 9/2-2009. Bilen hade då gått 4400 mil, var i mycket fint skick (4/5) för 300.000:-. Nu, 3,5 år senare, med 7800 mil på mätaren så ligger den ute för 280.000:-. Jag sålde nog som sagt hyffsat billigt, men så billigt så att den skulle tappa 20.000:- på 3,5 år med ytterligare 3400 mil på mätaren verkar en aning konstigt. Med detta som bakgrund så tror jag att det skulle vara utav intresse att ha en tråd där slut priser redovisades enl: M3 E46: Köpt/sålt: Årsmodell: Mil vid köp/försäljning: Datum för köp/försäljning: Skick (1-5): Mil vid köp/försäljning: Övrigt (Relevant för värdet): Som ni ser så kan alltså både säljare och köpare redovisa i den här tråden vad bilen har köpts/sålts för. Jag ber er som postar i tråden enbart lägger in ett konkret exempel på köp/försäljnings pris. Åsikter gällande priser och så ser jag som irrelevant och kommer bara leda till att informationen i tråden blir svårare att överblicka. Tack för visad hänsyn. Så jag kör först: M3 E46: Comp. Package '05 Färg: Silver Metallic Begärt Pris: 305.000:- Slutpris: 300.000:- Mil vid köp/försäljning: 4400 Datum för köp/försäljning: 9/2-2009 Skick (1-5): 4 Kända fel: - Övrigt (Relevant för värdet): Nya däck | Nyservad | Ny besiktigad | Ej skattad | Aldrig vinterkörd | SMG II | Svart Skinn | Alltid parkerad i varm garage | Djur/Rök/Barn fri | Svensksåld Jag hoppas att denna tråden skall ge en mer nyanserad bild av värdet på M3 E46 än vad begärda blocketpriser gör. Jag förstår också att ämnet kan vara känsligt, och att man kanske inte vill säga vad man köpte/sålde för. Att ge information i tråden är ju givetvis frivilligt, så jag hoppas vi kan hålla tråden till ämnet enligt de förutsättningar jag tidigare presenterat (Enbart inlägg med relevant information i det formatet jag presenterat). | |
| Jag tror inte du sålde billigt, det är snarare så att den är svindyr idag för 280.000:- | |
| DH> ditt inköpspris/datum/mil? Egentligen är det oväsentliga uppgifter idag (som du själv förstår). Q1-2 2009 var priserna på dyrare bilar mkt låga. | |
|
M3 E46 bilarna som är utannonserade ligger väldigt högt. Jag hade en svensksåld M3 E46 Cab med 7000 mil på mätaren som var väääldigt svårsåld. Då hade jag ändå sänkt priset till 189 000:-. Det slutade med att jag fick ta inbyte för att kunna sälja den. Detta var för drygt ett års sedan. 280 000:- tror jag inte man får för ngn M3 E46 idag. |
|
|
Tycker själv exakt samma sak, har själv haft 2 M3or (E46), (båda Svensksålda) där jag hade M3 cab i min ägo i ca 3,5 år, köpte den själv 2007-02-01, för 380.000. Bilen var nästan ny då, hade endast 1 ägare och gått ca 1200 mil. Faceliftad 2003 var det även. Sålde den 2010-06-xx, med 5800 mil på mätaren för 274.000, begärt pris 285.000. Den andra M3an (M3 CP 2005) hade jag knappt i 1.5 år. där jag begärde 280 och sålde för 258.000. Så ja priserna är lite väl höga nu med tanke på att man kan köpa nya M3 coupe från 07 med ca 7-10.000 mil för ungefär samma pengar. |
|
|
Instämmer med övriga talare. 280 papp för en M3 E46 låter vansinnigt dyrt. Alexander |
|
|
Det var ju intressant att få höra att 280 upplevs som dyrt. Jag hade däremot gett 280 för bilen idag, men det är väl lätt för mig att säga :) (jo det är jag som är säljaren) Bortsett från att den är påkostad, i väldigt fint skick osv. så tycker jag även att tillvalet Competition Package gör bilen mer attraktiv. Enligt uppgift kostade Comp. Package i Sverige närmare 60 000:- och det verkar inte finnas speciellt många svensksålda med det tillvalet (och antalet som finns ute till försäljning är väl aningen lätträknat). Om det är så att du är intresserad av den så är du välkommen att höra av dig. Vi kan säkerligen komma överens om något, jag är inte alls omöjlig. |
|
|
Själv hade jag nog valt den nedersta av följande tre exempel och tror många tänker likadant. Competition Package är självklart ett trevligt tillval men har själv svårt att förstå prispåslaget som "många" säljare lägger på. OBS! "m-pedant" finns säkert någon e46 entusiast som kommer intressera sig för din bil trots den aggressiva prissättningen, bara hoppas att den inte skrämmer allt för många potentiella intressenter.(Ser ruggigt fin ut!) Länk Länk Länk Ursäkta DennisH för OT! Mvh Stefan |
|
|
Har tillvalet kostat 60.000 för 7 år sedan är påslaget numera rimligen i storleken 15-20 tusen snarare. Om ens det. ------- //Lövet |
|
|
Normalt sätt är jag emot OT-inlägg, men i det här fallet, när TS upprepade gånger närmast "förbjuder" vanligt folk att ha åsikter, tycker jag bara det är kul! Har svårt att tänka mig att en svensksåld, fullservad M3 E46:a i strålande skick med "competition" och med ca 7000 mil (exempel länkade ovan) betingar mer än ca 220-230 kkr i dagens läge. Max! |
|
| En competition package är i mina ögon värd mindre om man ska använda bilen till vardags, den saknar ju bland annat farthållare! | |
|
WGG: Jag förbjuder ingenting. Jag ber om inlägg som hjälper ämnet. Du får givetvis säga vad du vill... Men SYFTET med tråden är att skapa oss en bild av det verkliga prisläget. Mycket hellre än vad köpare/säljare vill göra gällande. Så här långt är allt som det brukar. Säljare tycker priset är motiverat, och köpare tycker inte det.. Inte särskilt konstigt. Jag vill i största möjliga mån ha konkreta och faktiska siffror på ägarbyten. Hoppas det inte ses som att jag "förbjuder" åsikter. |
|
|
iqbad: Jag håller med dig helt och hållet. Jag anser också att en M3:a med CP-paket är värd mindre en en dito med extra utrustning. Har aldrig riktigt förstått meningen med CP-paketet och varför man skulle vilja välja det. Hur många av dem som äger en M3 CP nyttjar paketet? Det "extra" som CP-paketet innebär med M-knapp på ratten, annan styrväxel och 20mm större bromsar är ju inget man använder överhuvudtaget vid normal körning. Hur många gånger nyttjar man den utrustningen jämför med farthållare, navi och mutiratt mm. Jag har aldrig sett en M3 CP med navi, H/K-ljud och annat lull lull. Vilket naturligtvis har sin förklaring, på pappret iaf. Visst, ska man köra bana (och inte har råd att/vill köpa en CSL) så kanske man märker en viss skillnad när man pressar bilen. Jag märkte ingen skillnad när jag testade kompisens M3 CP när det gällde väghållning, bromsförmåga och styrning, däremot saknade jag farthållaren och letade flera gånger efter knapparna på ratten för att sköta stereon. :) Mvh Jimmy |
|
|
Finns CP med Navi, H/K stereo etc. CP paketet innehåller ju också dom fruktansvärt snygga CSL-fälgarna, samt att mockaratten är mycket mycket "cleanare" än standardratten. Jag köper mycket hellre en snålt utrustad CP istället för en bil med lucka, Navi etc. Men det är ju tur att vi alla inte tänker likadant Jimmy. ;) |
|
| Jag och Jimmyboy är inne på samma spår. Nu har jag inte kört nån CP M3:a men jag är också tveksam på att ändringarna som Competition package innebär ens märks. Efter att ha kört min gamla s2000 100mil i sträck så kommer jag aldrig köpa en bil utan farthållare igen! Fan vad stel i foten jag var! Jag är rätt så anti på alla onödiga smågrejer som finns på bilar nuförtiden, men bra stereo och farthållare, det är ett måste! | |
|
Har csl skivor med 6 kolvsok original csl fälgar och en original csl ratt fast med multifunktioner i perfekt combo :) |
|
|
Hampe_86: Var fick du luft från? Eller rättare sagt hur ska vi andra sortera in exempelvis: "har csl skivor" i debatten huruvida M3 (E46) känns övervärderad eller ej... DennisH: Det mest anala forumupplägg jag någonsin skådat. Alla kategorier. Kul sidofenomen dock att folk i vanlig ordning matar på med diverse rapparkalja... |
|
|
WGG: Enligt mig, när jag söker information på ett forum (i detta fallet "Försäljningspriser M3 E46") så förväntar jag mig information om just det ämnet när jag använder sökfunktionen. Det du gör (postar dina egna helt meningslösa (för trådens syfte)) synpunkter/åsikter bidrar inte alls till det. Vill du diskutera varför jag bara ber om saklig information i tråden (vill inte ha en åsikts tråd, det finns redan tillräckligt många), och inget annat är du välkommen att PM'a mig. Inga problem. Alla som är väl bevandrade i hur forum fungerar förstår detta. TS sätter diskussionen. Passar det inte -> Skit i att skriv Men som på många andra forum så finns det folk som hela tiden ska forcera fram sina egna synpunkter (trots att det specifikt i OT framgår att det EJ är syftet med tråden). Trist att en tråd aldrig kan innehålla "ren" information.. För då är tråden "anal".. Du, om någon bidrar med rappakalja (med tanke på vad tråden är skapad för). |
|
|
Sålde min M3-E46-02 import år 2010 för 195 papp! 6000 mil Phoenixgul med mycket utr SMG Ägde bilen 3 år och förlorade 100 papp. Tycker att rätt många som försöker sälja begär mycket i överkant, men man är ju sig närmast själv och vill ha så mycket som möjligt utan att förlora för mycket. Micke |
|
| Någon som vet vad en BMW M3 Competition står sig i idag tro? | |
|
Tycker väl snarare att det är M3 E9X som är fantasipriser på nu. De har gått från att stå stilla prismässigt de senaste 4 åren till att ÖKA, iallafall om man kollar blocket och begärda priser där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.